Miksi pistorasiaa ei saisi vaihtaa itse?

Teen korjaukset itse

En ymmärrä miksi rikki mennyttä pistorasiaa ei saisi vaihtaa itse uuteen jos tietää osaavansa asiat. Ymmärrän kyllä ettei tumpeloiden jotka eivät tunne sähkötekniikkaa pidä koskea pistorasioihin. Pistorasioiden tai valokatkaisijoiden vaihtamiseksi on ihan turha opiskella 5 vuotta sähköalaa ja insinöörinä (vaikkakaan en sähköalan) tiedän sähköistä kuitenkin sen verran että osaan itsekin tehdä tämmöiset asiat. Kaikkiin niin sanottuihin ammattilaisiin jotka tekevät näitä työkseen en luota, sillä monta kertaa olen nähnyt miten he ovat mokanneet ja heidät on saatu kutsua takaisin korjaamaan virheensä. Mikäli pistorasioiden vaihtamiseksi, liesien kytkemiseksi ja muita pikkuhommia varten saisi luvat helposti jollakin tentillä, hankkisin ne mielelläni.

112

11173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VinkuINSSI

      Taas kun on ihan INSINÖÖRI pitää täällä itkeä ja tehdä selväksi miten fiksu on.

      Tee se vaihto itse, äläkä vikise.

      • Anonyymi

        Jos tietää k u inka suojajohtimen ja t kuvus mitataan voi vaihtaa pistorasian itse.

        Nappurin autosähkö mies ei teinnyt jaoli itse hienosti kykemyt kiukaansa ja kyse li miten muka mitataan

        Sellaista se on kun osaa.


      • Anonyymi

        Joo ja tee ne määräystenmukaiset tarkastustoimenpiteet myös kirjallisena jotta jää dokumentti jälkipolville..


      • Anonyymi

        Asiantuntija vastaa

        Koska itse vaihta malla otstt vastuun sähk k öturvallisuudets ja teitämöttä mitään asiasta kun täältä kyst et saa tehdä sitä


        Edisonni


    • kukaan ei estä

      Siksi niitä ei saa vaihtaa itse, koska osa näistä "raneista" ei osaa tehdä edes jatkoroikkaa oikein. Suojamaa kytketään vaiheeseen jne. Jos pistorasioita tai valokytkimiä saisi kuka tahansa vaihtaa, niin luultavasti sähkötapaturmia tapahtuisi paljon enemmän valokytkimet toimisi joka paikassa väärin päin. Kyllä täällä netissä näkee, kun hamppu.net ja murobbs sivuilla nämä "asiantuntijat" jakaa sähköasennusohjeita. Mutta kuka sinua estää tekemästä sähkötöitä? Senkun teet, mutta vakuutusrahoja et saa, jos talossasi tapahtuu sinun tekemiin sähköasennuksiin liittyvä tapaturma.

      • ffzxcxvzcxcds

        niin. kyllähän kun pistorasian vaihtaa, niin vähintään se suojamaan jatkuvuus pitäisi osata tarkastaa. kukaanhan sitä ei tule kyselemään kuka tuon on vaihtanut. ennen kuin jos siitä aiheutuu onnettomuus. siinä sitä sitten saakin vakuutusyhtiölle selittää että "tällainen se nyt oli".

        >>koska osa näistä "raneista" ei osaa tehdä edes jatkoroikkaa oikein>>
        ja kunnon ranehan hoitaa nollauksenkin jatkojohdossa :)
        toimii toki 50% mahdollisuudella aivan hyvin. ja 50% mahdollisuudella tappaa.


      • Teen korjaukset itse
        ffzxcxvzcxcds kirjoitti:

        niin. kyllähän kun pistorasian vaihtaa, niin vähintään se suojamaan jatkuvuus pitäisi osata tarkastaa. kukaanhan sitä ei tule kyselemään kuka tuon on vaihtanut. ennen kuin jos siitä aiheutuu onnettomuus. siinä sitä sitten saakin vakuutusyhtiölle selittää että "tällainen se nyt oli".

        >>koska osa näistä "raneista" ei osaa tehdä edes jatkoroikkaa oikein>>
        ja kunnon ranehan hoitaa nollauksenkin jatkojohdossa :)
        toimii toki 50% mahdollisuudella aivan hyvin. ja 50% mahdollisuudella tappaa.

        Suojamaadoituksen jatkuvuutta ei tarvitse muuten tarkistaa jos pistorasian vaihtaa ja ainoat laitteet jota asentajat käyttävät on schukotesteri jota apinakin osaisi käyttää. Ja vanhemmat talot, missä ei ole suojamaadoitusta, ei käytetä maadoitettuja pistorasioita. Vakuutusyhtiö voi puolestani pussata persettä. Ymmärrän kyllä että sähköasentajat haluavat suojella työmaitansa vaatimalla pätevyyksiä ja todistuksia, ihan samalla tavalla kuin lääkäritkin. Sähköasentajan työ on normaalijärkiselle kuitenkin niin helppoa että kuka tahansa pystyisi siihen.


      • 22+22
        Teen korjaukset itse kirjoitti:

        Suojamaadoituksen jatkuvuutta ei tarvitse muuten tarkistaa jos pistorasian vaihtaa ja ainoat laitteet jota asentajat käyttävät on schukotesteri jota apinakin osaisi käyttää. Ja vanhemmat talot, missä ei ole suojamaadoitusta, ei käytetä maadoitettuja pistorasioita. Vakuutusyhtiö voi puolestani pussata persettä. Ymmärrän kyllä että sähköasentajat haluavat suojella työmaitansa vaatimalla pätevyyksiä ja todistuksia, ihan samalla tavalla kuin lääkäritkin. Sähköasentajan työ on normaalijärkiselle kuitenkin niin helppoa että kuka tahansa pystyisi siihen.

        No käytä sinä apina sitä schukotesteriä jos siitä tulee hyvä mieli... Itse hoidan mittaukset esim meggerillä, mutta sun kaltainen velho mittaa jatkuvuudetkin schukotesterillä helposti


      • SekkaPuorsa
        22+22 kirjoitti:

        No käytä sinä apina sitä schukotesteriä jos siitä tulee hyvä mieli... Itse hoidan mittaukset esim meggerillä, mutta sun kaltainen velho mittaa jatkuvuudetkin schukotesterillä helposti

        Pitäisihän tarkistusmittaukset tehdä, mutta kun ns. ammattilaiset edes eivät niitä tee. Lyön satasesta vetoa, jos tilaan täältä paikalliselta suurelta sähköfirmalta vaihtamaan ukon pistorasioita, niin eivät varmasti tee mitään mittauksia. Laskua kyllä ollaan heti kirjoittamassa.
        Siksipä sellaiset hommat kannattaakin tehdä itse.
        Itselläni on kyllä pätevyyskin, mutta vaikka ei olisikaan, niin silti tekisin.


      • sähsäh
        Teen korjaukset itse kirjoitti:

        Suojamaadoituksen jatkuvuutta ei tarvitse muuten tarkistaa jos pistorasian vaihtaa ja ainoat laitteet jota asentajat käyttävät on schukotesteri jota apinakin osaisi käyttää. Ja vanhemmat talot, missä ei ole suojamaadoitusta, ei käytetä maadoitettuja pistorasioita. Vakuutusyhtiö voi puolestani pussata persettä. Ymmärrän kyllä että sähköasentajat haluavat suojella työmaitansa vaatimalla pätevyyksiä ja todistuksia, ihan samalla tavalla kuin lääkäritkin. Sähköasentajan työ on normaalijärkiselle kuitenkin niin helppoa että kuka tahansa pystyisi siihen.

        Säälittävä työtön insinööri taas avautuu. Herraa harmittaa kun juuri saaduilla insinöörinpapereilla ei ole tullutkaan töitä. Harmi!
        Ns. "normaali" sähkötyö ei olekkaan mitään kvanttifysiikkaa, mutta ihan kuka vaan ei saa siitä työstä SIISTIÄ, se on nähty.. Mutta kuten varmaan insinöörinä luulisi sinun tietävän, että sähköala on aika helvetin iso ala ja käsittää hieman enemmän kuin pelkän pistorasian asennuksen..

        Siihen asti sitten teet iloisesti omia virityksiäsi ja halveksit sähköasentajien työtä kunnes rakas omasi Elli 4v kuolee SINUN tekemiin asennuksiin. Hyvää loppuelämää, ylimielinen insinööri.


      • Anonyymi

        Voit vaihtaa pistorasian itse jos n osaat kerto miten t t kistat ky t kennän ja miten mittaat suojajohtimen kytkennän toimivuuden.


        Eräs autoki t jaamon jihtaja aikoi itse asentaa kiukanasa ja kysyin miten aikoo varmistaa ei teinnyt vaikka niin tie y äväinen.

        Meni jauhit suuhun kun kerroin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit vaihtaa pistorasian itse jos n osaat kerto miten t t kistat ky t kennän ja miten mittaat suojajohtimen kytkennän toimivuuden.


        Eräs autoki t jaamon jihtaja aikoi itse asentaa kiukanasa ja kysyin miten aikoo varmistaa ei teinnyt vaikka niin tie y äväinen.

        Meni jauhit suuhun kun kerroin

        Voi, voi, voi muttei kuitenkaan pidä.

        Voit myös murhata vaikka naapurisi. Siitä kyllä yleensä seuraa ikävyyksiä.

        Kumpaakin toimintaan kehottaminen täyttää rikoksen tunnusmerkit.


      • Anonyymi

        Mitä tarkoittaa jos jättää "suojamaan vaiheeseen" ??


      • Anonyymi
        SekkaPuorsa kirjoitti:

        Pitäisihän tarkistusmittaukset tehdä, mutta kun ns. ammattilaiset edes eivät niitä tee. Lyön satasesta vetoa, jos tilaan täältä paikalliselta suurelta sähköfirmalta vaihtamaan ukon pistorasioita, niin eivät varmasti tee mitään mittauksia. Laskua kyllä ollaan heti kirjoittamassa.
        Siksipä sellaiset hommat kannattaakin tehdä itse.
        Itselläni on kyllä pätevyyskin, mutta vaikka ei olisikaan, niin silti tekisin.

        Mitä niitä mittaamaan, piuhat kiinni uuteen tasoaan ja töpseli rasiaan, jos ei laite toimi niin pistorasia auki ja piuhat uutena järjestykseen kokeilemalla kyllä joskus osuu kohdalleen. Näin minä teen sähköasennukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä niitä mittaamaan, piuhat kiinni uuteen tasoaan ja töpseli rasiaan, jos ei laite toimi niin pistorasia auki ja piuhat uutena järjestykseen kokeilemalla kyllä joskus osuu kohdalleen. Näin minä teen sähköasennukset.

        Juu; tosimies tekee käyttöönottotarkastuksen mittaukset kikkelillä.

        Mitä sitä turhaan kallista Flukea hankkimaan.


      • Anonyymi
        Teen korjaukset itse kirjoitti:

        Suojamaadoituksen jatkuvuutta ei tarvitse muuten tarkistaa jos pistorasian vaihtaa ja ainoat laitteet jota asentajat käyttävät on schukotesteri jota apinakin osaisi käyttää. Ja vanhemmat talot, missä ei ole suojamaadoitusta, ei käytetä maadoitettuja pistorasioita. Vakuutusyhtiö voi puolestani pussata persettä. Ymmärrän kyllä että sähköasentajat haluavat suojella työmaitansa vaatimalla pätevyyksiä ja todistuksia, ihan samalla tavalla kuin lääkäritkin. Sähköasentajan työ on normaalijärkiselle kuitenkin niin helppoa että kuka tahansa pystyisi siihen.

        "Sähköasentajan työ on normaalijärkiselle kuitenkin niin helppoa että kuka tahansa pystyisi siihen."

        Sinänsä kyllä...

        Mutta: olenpa nähnyt romuliikkeen kautta kiertäneen maadoitetun jatkojohdon, jossa oli hengenvaarallinen virhekytkentä:

        pistorasiapään suojajohdin oli kytketty pistokkeen toiseen tappiin, ja 2 muuta johdinta sitten sattumanvaraisesti 2 muuhun pistokkeen vapaaseen kytkentänastaan.

        Eli siis tuollaisella virhekytkennällä on 50% todennäköisyys saada vaihe metallirunkoisen laitteen runkoon.

        Onneksi tiesin tuon olevan romuliikkeen kautta kiertänyt, joten ensimmäiseksi tarkastin sen kytkennän ennen käyttöönottoa ja luonnollisesti korjasin kytkennän sellaiseksi kuin se kuuluukin olla.

        Jatkojohdot sitäpaitsi kuuluvat kaikille osaaville sallittuihin sähkötöihin, kiinteät asennukset sensijaan eivät.

        Sitä voi toki kysyä, ketkä tuollaisia urpoilukytkentöjä oikein tekevät. Tuo esimerkkitapaus on 1980 -luvun lopulta, joten siihen aikaan ei vielä ollut nykyisenkaltaista internetiä kaikkien saatavilla.

        Jos joku rane nykyään tekee tai korjaa itse jatkojohdon, niin nykyään netistäkin löytyy ohjeita, tosin netissä joudut itse varmistamaan, että ohje on oikein, sillä netissä kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa, myös väärää (ja sähköasioissa hengenvaaralliseen lopputulokseen johtavaa) tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa jos jättää "suojamaan vaiheeseen" ??

        "Mitä tarkoittaa jos jättää "suojamaan vaiheeseen" "

        Se tarkoittaa sitä, että rane itse teki kytkennät jakorasialla ja kun kolme johdinta (2 mustaa 1 sininen) tuli pistorasialle, niin onnekkkasti pistorasian virtanastoihin tuli vaihe ja nolla. Kolmas ylimääräinen pääteltiin kuuluvan suojakontaktiin, tietysti kerran pistorasia antoi sähköä. Se nyt vaan sattui olemaan vaihe.

        Viritys ja ansa oli pyytämässä herra tietää montako vuotta. Ansa laukesi reilu vuosi talon omistajan vaihdoksen jälkeen. Onneksi siitä selvittiin lääkärissä käynnillä ja *ersuksille menolla ilman sen vakavampaa. Onneksi.

        Toinen vastaan tullut oli ikivanhan sähkölieden vaihto. Hyvin oli ainakin parikymmentä vuotta toiminut ilman suojajohtimen kytkemistä....

        Uskoisin, että jos Suomen sähkäreiltä kerätäisiin kootut kertomukset löytyneistä Rane-asennuksista niin raamatun kertomukset kalpenisivat ainakin määrässä...


      • Anonyymi
        SekkaPuorsa kirjoitti:

        Pitäisihän tarkistusmittaukset tehdä, mutta kun ns. ammattilaiset edes eivät niitä tee. Lyön satasesta vetoa, jos tilaan täältä paikalliselta suurelta sähköfirmalta vaihtamaan ukon pistorasioita, niin eivät varmasti tee mitään mittauksia. Laskua kyllä ollaan heti kirjoittamassa.
        Siksipä sellaiset hommat kannattaakin tehdä itse.
        Itselläni on kyllä pätevyyskin, mutta vaikka ei olisikaan, niin silti tekisin.

        Paljon puhutaan ....miten se pistorasia sitten tulee mitata?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköasentajan työ on normaalijärkiselle kuitenkin niin helppoa että kuka tahansa pystyisi siihen."

        Sinänsä kyllä...

        Mutta: olenpa nähnyt romuliikkeen kautta kiertäneen maadoitetun jatkojohdon, jossa oli hengenvaarallinen virhekytkentä:

        pistorasiapään suojajohdin oli kytketty pistokkeen toiseen tappiin, ja 2 muuta johdinta sitten sattumanvaraisesti 2 muuhun pistokkeen vapaaseen kytkentänastaan.

        Eli siis tuollaisella virhekytkennällä on 50% todennäköisyys saada vaihe metallirunkoisen laitteen runkoon.

        Onneksi tiesin tuon olevan romuliikkeen kautta kiertänyt, joten ensimmäiseksi tarkastin sen kytkennän ennen käyttöönottoa ja luonnollisesti korjasin kytkennän sellaiseksi kuin se kuuluukin olla.

        Jatkojohdot sitäpaitsi kuuluvat kaikille osaaville sallittuihin sähkötöihin, kiinteät asennukset sensijaan eivät.

        Sitä voi toki kysyä, ketkä tuollaisia urpoilukytkentöjä oikein tekevät. Tuo esimerkkitapaus on 1980 -luvun lopulta, joten siihen aikaan ei vielä ollut nykyisenkaltaista internetiä kaikkien saatavilla.

        Jos joku rane nykyään tekee tai korjaa itse jatkojohdon, niin nykyään netistäkin löytyy ohjeita, tosin netissä joudut itse varmistamaan, että ohje on oikein, sillä netissä kuka tahansa voi julkaista mitä tahansa, myös väärää (ja sähköasioissa hengenvaaralliseen lopputulokseen johtavaa) tietoa.

        Paoåitsi suoja maadoitettu ja kolmivaiheroikka ei kuulu sallittuhin maalikko maalaisisännän sallittuihin.


      • Anonyymi
        Teen korjaukset itse kirjoitti:

        Suojamaadoituksen jatkuvuutta ei tarvitse muuten tarkistaa jos pistorasian vaihtaa ja ainoat laitteet jota asentajat käyttävät on schukotesteri jota apinakin osaisi käyttää. Ja vanhemmat talot, missä ei ole suojamaadoitusta, ei käytetä maadoitettuja pistorasioita. Vakuutusyhtiö voi puolestani pussata persettä. Ymmärrän kyllä että sähköasentajat haluavat suojella työmaitansa vaatimalla pätevyyksiä ja todistuksia, ihan samalla tavalla kuin lääkäritkin. Sähköasentajan työ on normaalijärkiselle kuitenkin niin helppoa että kuka tahansa pystyisi siihen.

        Olen eri mieltä. Maadoitetuissa kalusteissa pitää mielestäni jatkuvuus tarkistaa. Ethän voi periaatteessa tietää onko maadoitus toiminut aiemmin. Shukotesterillähän näkee niistä merkkivaloista onko oikein kytketty ja pystyy vikavirran laukomaan. Kuitenkin ryhmän kaikki maadoitetut pisteet pitää olla mitattu ja huonoin jatkuvuus ylös pöytäkirjaan. Alle 2 ohm on raja. Toki normaaleisss okt vedoissa ei pitäisi tulla tuota 2 ohmia... eli parempia tuloksia on normaalisti. Joskus itellä töissä tuli lähemmäs 2 ohmia ovimerkkivaloryhmästä mutta siinä oli tosi pitkä veto joka tietty vaikuttaa asiaan. Ite vaihtaisin pistorasian ja siitä ottaisi ainakin oikosulkuvirran ja maad jatkuvuuden. Vikavirran arvotkin voi ottaa jos sellainen on ryhmässä.


    • sähköasentajadippa

      Jos olet DI, niin luvat saa täydentämällä tutkinnon esim. avoimessa yliopistossa siten, että teoreettisen sähkötekniikan ja sähkövoimatekniikan opintoja on yhteensä 45 opintopistettä. Insinöörille kai lisäopinnot pitää suorittaa AMK:ssa. Tämän lisäksi tarvitaan puolen vuoden työkokemus vahvavirtatöistä ja suoritettu sähköturvallisuustutkinto niin saat Sähköpätevyys 3:n, jolla saa vaihtaa pistorasiat ja asentaa hellat.

    • yesyesyesno

      Jos asiat ovat noin hyvin hallussa kuten esität niin sitten vain kokeilemaan. Sähköturvallisuustutkinnot S1, S2 ja S3 järjestetään pari kertaa vuodessa. Noihin saavat osallistua kaikki jotka haluavat. Noissa kokeissa vähän testataan tietojasi jotta ovatko ne oikeasti vaadittavalla tasolla vai kuvitteletko vain. Kun asioista ei oikeasti tiedä niin kaikki tuntuu niin helpolta. Autoakin osaavat kaikki ajaa mutta jostain kummasta syystä niitä peräänajoja, suistumisia yms. sattuu. Eikä se ihmisen leikkeleminen veitsellä ole sen kummempaa kuin kinkunkaan, miksi siis opiskella kirurgiksi?

    • 11+19

      Sähköpätevyys ei oikeuta yhtään mihinkään sähkötöihin, oli sitten kyseessä minkälainen insinööripelle tahansa.
      S3-urakointioikeus ei oikeuta pistorasian vaihtoon. Siihen tarvitaan S2.

      • sähköpätevä

        S3-pätevyyksillä saa korjata sähkölaitteistoja ja vetää keskukselta yksittäisen syöttöjohdon sähkölaitteistolle. Korjaustyöhön rinnastetaan säädösten mukaan myös sähkölaitteiston yksittäisen komponentin vaihtaminen. Pistorasia ei siis ole sähkölaitteisto tai sen osa?


      • sähköpätevä
        sähköpätevä kirjoitti:

        S3-pätevyyksillä saa korjata sähkölaitteistoja ja vetää keskukselta yksittäisen syöttöjohdon sähkölaitteistolle. Korjaustyöhön rinnastetaan säädösten mukaan myös sähkölaitteiston yksittäisen komponentin vaihtaminen. Pistorasia ei siis ole sähkölaitteisto tai sen osa?

        Tukesin sivuilta löytyy vastaus:

        http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Sahko-ja-hissit/Sahkolaitteistot/

        "Sähkölaitteisto on sähkölaitteista, asennustarvikkeista, johdoista, sähkökeskuksista yms. muodostuva toiminnallinen kokonaisuus, esim. rakennuksen kiinteät sähköasennukset tai urheilukentän valaistus- ym. sähköasennukset. "

        Eli pistorasia on tämän mukaan sähkölaitteiston osa, ja tällöin S3-pätevyyksillä saa vaihtaa sen.


      • 10+14
        sähköpätevä kirjoitti:

        Tukesin sivuilta löytyy vastaus:

        http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Sahko-ja-hissit/Sahkolaitteistot/

        "Sähkölaitteisto on sähkölaitteista, asennustarvikkeista, johdoista, sähkökeskuksista yms. muodostuva toiminnallinen kokonaisuus, esim. rakennuksen kiinteät sähköasennukset tai urheilukentän valaistus- ym. sähköasennukset. "

        Eli pistorasia on tämän mukaan sähkölaitteiston osa, ja tällöin S3-pätevyyksillä saa vaihtaa sen.

        Talon seinässä oleva pistorasia on kiinteän asennuksen osa, ja siihen ei ole mitään asiaa S3-urakoitsijalla.


      • sähköpätevä
        10+14 kirjoitti:

        Talon seinässä oleva pistorasia on kiinteän asennuksen osa, ja siihen ei ole mitään asiaa S3-urakoitsijalla.

        Missä sanotaan ettei S3-urakoitsija saisi korjata kiinteitä asennuksia? Kiinteät asennukset ovat määritelmän mukaisesti sähkölaitteistoja ja asetuksen mukaan S3 saa korjata alle 1000V sähkölaitteistoja.


      • yesyesyesno

        Sähköpätevyys ja sähköturvallisuustutkinto on eri asia. Sähköturvallisuustutkinto S1, S2 tai S3 on vain yksi osa "sähköpätevyydestä". Sähköurakointioikeudet saa Tukes:lta hakemuksesta kun todistaa "sähköpätevyytensä" eli saaneensa riittävän koulutuksen ja työkokemuksen (SETI arvioi riittävyyden koulu- ja työtodistusten perusteella) sekä läpäisseensä tuon sähköturvallisuustutkinnon. Työn tekemiseksi tarvitaan myös työturvallisuus-, sähkötyöturvallisuus- ja ensiapukortti (päivän koulutukset ja tentti)

        Sähköturvallisuustutkinto on kaikille avoin ja jos jostakusta tuntuu, että sähköasiat hallitsee kuten ketjun aloittaja niin tutkintoon osallistumalla sen voi itselleen osoittaa (tutkinnon läpäiseminen ei vielä oikeuta yksinään sähkötöiden tekemiseen). Todennäköisesti kaveri vain putoaa maanpinnalle ja huomaa ettei ne tiedot taida sittenkään olla ihan riittävät vaikka olisikin älykäs di-insinöörimaisteritohtori.


      • S3+alv

        Voi h#elvetti näitä tietoviisaita!! Miten pieni ihminen voi olla noin ymmärtämätön...


      • Anonyymi
        yesyesyesno kirjoitti:

        Sähköpätevyys ja sähköturvallisuustutkinto on eri asia. Sähköturvallisuustutkinto S1, S2 tai S3 on vain yksi osa "sähköpätevyydestä". Sähköurakointioikeudet saa Tukes:lta hakemuksesta kun todistaa "sähköpätevyytensä" eli saaneensa riittävän koulutuksen ja työkokemuksen (SETI arvioi riittävyyden koulu- ja työtodistusten perusteella) sekä läpäisseensä tuon sähköturvallisuustutkinnon. Työn tekemiseksi tarvitaan myös työturvallisuus-, sähkötyöturvallisuus- ja ensiapukortti (päivän koulutukset ja tentti)

        Sähköturvallisuustutkinto on kaikille avoin ja jos jostakusta tuntuu, että sähköasiat hallitsee kuten ketjun aloittaja niin tutkintoon osallistumalla sen voi itselleen osoittaa (tutkinnon läpäiseminen ei vielä oikeuta yksinään sähkötöiden tekemiseen). Todennäköisesti kaveri vain putoaa maanpinnalle ja huomaa ettei ne tiedot taida sittenkään olla ihan riittävät vaikka olisikin älykäs di-insinöörimaisteritohtori.

        Juurikin näin. Asiaa! Ei o helppo, ptää termit osata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Asiaa! Ei o helppo, ptää termit osata.

        Itselleen ja lähisuvulle voi tehdä asennuksia, jos on muuten pätevyys sähköasennuksiin. Jos tarvitaan mittauspöytäkirja se pitäisi teettää ulkopuolisilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleen ja lähisuvulle voi tehdä asennuksia, jos on muuten pätevyys sähköasennuksiin. Jos tarvitaan mittauspöytäkirja se pitäisi teettää ulkopuolisilla.

        Ei mene ihan noin vaan helposti vaan pitää vielä erikseen hommata lupa noihin lähisukulaisille tehtäviin töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mene ihan noin vaan helposti vaan pitää vielä erikseen hommata lupa noihin lähisukulaisille tehtäviin töihin.

        Ei tartte. Ilmoitus riittää ja se ulkopuolinen tarkastus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleen ja lähisuvulle voi tehdä asennuksia, jos on muuten pätevyys sähköasennuksiin. Jos tarvitaan mittauspöytäkirja se pitäisi teettää ulkopuolisilla.

        Itselleen ja ylenevässä tai alenevassa polvessa lähisukulaisille saa tehdä sähköasennuksia, jos on saanut S1 tai S2 pätevyyden. Sama henkilö saa sitten toimia 3 eri yrityksen sähkötöiden johtajana, mikäli yritys ilmoittaa johtajan TUKESin rekisteriin.

        Jos siis olet S1 tai S2 (Mutta et ole TUKESille ilmoitettu sähkötöiden johtaja), niin tee laillisia asennuksia itselle, lapsillesi tai vanhemmillesi. Veljille, siskoille, serkuille tehtävät sähkötyöt edellyttävät TUKES-rekisteröintiä. Se muistaakseni maksaa pätevyystodistuksen omistavalle henkilölle 50 euroa. Summa on merkittävästi pienempi kuin ei-TUKES rekisteröidyn tarvitsema ulkopuolisen varmennustarkastus.

        SUMMA SUMMARUM = lähisukulaisille tehtävät sähkötyöt ovat ihan huuhaa juttu, koska pienellä summalla sama henkilö saa tehdä sähkötöitä missä tahansa. ASIAN VOI KOKONAAN UNOHTAA.

        Käyttöönottotarkastukset tekee sitten jokainen itse. Syy on se, että tarkastus sisältää myös visuaalisen osan. Pirustako sitä ulkopuolinen tietää, mitä seinien sisään jätetyissä osissa on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleen ja ylenevässä tai alenevassa polvessa lähisukulaisille saa tehdä sähköasennuksia, jos on saanut S1 tai S2 pätevyyden. Sama henkilö saa sitten toimia 3 eri yrityksen sähkötöiden johtajana, mikäli yritys ilmoittaa johtajan TUKESin rekisteriin.

        Jos siis olet S1 tai S2 (Mutta et ole TUKESille ilmoitettu sähkötöiden johtaja), niin tee laillisia asennuksia itselle, lapsillesi tai vanhemmillesi. Veljille, siskoille, serkuille tehtävät sähkötyöt edellyttävät TUKES-rekisteröintiä. Se muistaakseni maksaa pätevyystodistuksen omistavalle henkilölle 50 euroa. Summa on merkittävästi pienempi kuin ei-TUKES rekisteröidyn tarvitsema ulkopuolisen varmennustarkastus.

        SUMMA SUMMARUM = lähisukulaisille tehtävät sähkötyöt ovat ihan huuhaa juttu, koska pienellä summalla sama henkilö saa tehdä sähkötöitä missä tahansa. ASIAN VOI KOKONAAN UNOHTAA.

        Käyttöönottotarkastukset tekee sitten jokainen itse. Syy on se, että tarkastus sisältää myös visuaalisen osan. Pirustako sitä ulkopuolinen tietää, mitä seinien sisään jätetyissä osissa on.

        Kyse olikin sähköasentajasta ilman mitään S-pätevyyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tartte. Ilmoitus riittää ja se ulkopuolinen tarkastus.

        Ei se kuule ihan vaan ilmoituksella hoidu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se kuule ihan vaan ilmoituksella hoidu...

        Hoituu kyllä kun asiakkaat on sopivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hoituu kyllä kun asiakkaat on sopivat.

        Silloin kyllä kun asiakkaatkin ovat mielikuvitusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin kyllä kun asiakkaatkin ovat mielikuvitusta.

        Jos sinä itse tai lähisuku on mielikuvitusta. Näinkin voi tietysti olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleen ja ylenevässä tai alenevassa polvessa lähisukulaisille saa tehdä sähköasennuksia, jos on saanut S1 tai S2 pätevyyden. Sama henkilö saa sitten toimia 3 eri yrityksen sähkötöiden johtajana, mikäli yritys ilmoittaa johtajan TUKESin rekisteriin.

        Jos siis olet S1 tai S2 (Mutta et ole TUKESille ilmoitettu sähkötöiden johtaja), niin tee laillisia asennuksia itselle, lapsillesi tai vanhemmillesi. Veljille, siskoille, serkuille tehtävät sähkötyöt edellyttävät TUKES-rekisteröintiä. Se muistaakseni maksaa pätevyystodistuksen omistavalle henkilölle 50 euroa. Summa on merkittävästi pienempi kuin ei-TUKES rekisteröidyn tarvitsema ulkopuolisen varmennustarkastus.

        SUMMA SUMMARUM = lähisukulaisille tehtävät sähkötyöt ovat ihan huuhaa juttu, koska pienellä summalla sama henkilö saa tehdä sähkötöitä missä tahansa. ASIAN VOI KOKONAAN UNOHTAA.

        Käyttöönottotarkastukset tekee sitten jokainen itse. Syy on se, että tarkastus sisältää myös visuaalisen osan. Pirustako sitä ulkopuolinen tietää, mitä seinien sisään jätetyissä osissa on.

        Ei perhaana. Onko noin ! Jos on niin sitten en ihmettele miksi ammattikoulupohjalta työelämään siirtyviltä on harkittu sellaista ratkaisua etteivät saisi laisinkaan minkäänlaisia sähköpätevyyksiä.


    • sfs6002 koulutkseen

      suurin tietämäni asennus joka s3 luvilla on tehty on bensiini aseman mittari kentän asennus kun se tulkitiin yksittäisenä sähkölaitteena. luvalla saa kytkeä laiteelle sähköt keskukselta asti jos sulakeet on siellä valmiina. lisätä ei saa keskukseen mitään siihen tarvitaan s2.

      • sähköpätevä

        Saako keskukseen liittyviä korjaustöitä kuitenkin tehdä? Esim. jos vikavirtasuoja on keskuksesta hajonnut, saako sen vaihtaa S3-luvilla?


    • +55

      Keskuksen rakennetta ei saa muuttaa, eikä tehdä komponenttien lisäyksiä. Elikkä siis ei saa.

      • sähköpätevä

        Jos rikkoontunut vikavirtasuoja vaihdetaan uuteen samanlaiseen, niin eihän silloin rakennetta muuteta eikä tehdä komponenttien lisäyksiä.


      • tyhmä insinöörimies
        sähköpätevä kirjoitti:

        Jos rikkoontunut vikavirtasuoja vaihdetaan uuteen samanlaiseen, niin eihän silloin rakennetta muuteta eikä tehdä komponenttien lisäyksiä.

        JOs ydinvoimala vaihdetaan vastaavanlaiseen niiin sen voi kyllä insinöörikin tehdä !!
        helppoa hommaa !!!


    • S1r

      Joo onpa 55:n loppupäätelmä kirjoittamaansa alkutekstiin nähden aika erikoinen

    • tyhmä,tyhmempi,inssi

      insinöörit on just tollasia....Luulevat että kaikki on helppoaa ja alkavat räveltää niitä.
      Kun ne ei vaan tajua että laki on sellanen joka kieltää, muutenhan insinöörit voisi tehä aina:
      lääkäreiden hommia = helppo määrätä reseptejä flunssa potilaille
      katsastusmiehenä oleminen = tumpelokin näkee toimiiko lamput
      hammaslääkärinä = helppo poistaa hammas
      lvi-työt = helppohan se on hana vaihtaa
      poliisina = juoppoja on helppo roudaa putkaan¨
      taksikuski = ajaa autoa mihin asiakas maksaa

      ei näihin mitään koulutuksia tarvii kunhan on vaan insinööri !!!

    • entäpä tämä?

      Ajatelkaapa tällaista: koulutukseltaan ja ammatiltaan kokenut sähköasentaja kiinteistöjen asennuksissa useilta vuosilta. Päivittäin siis asentanut työkseen urakointifirmassa uudis- ja saneerauskohteisiin sähköjä. Sitten häneltä hajoaa kotonaan pistorasia. Sähköasentajan koulutuksen ja vuosien kokemuksen omaava sähköasentaja ei saa kotonaan tätä pistorasiaa vaihtaa, KOSKA EI OLE SÄHKÖPÄTEVYYTTÄ (urakointioikeuksia).

      Eli tämä vuosien työkokemuksen ja koulutuksen omaava sähköasentaja joutuu tilaamaan kotiinsa ulkopuolisen vaihtamaan itselleen uuden pistorasian, joka tulee maksamaan ehkä 100€. Meneekö mielestänne niin kuin laissa on tarkoitettu? Lain mukaanhan homma menee noin, mutta onko tuo tosiaan lain tarkoitus?

      (Eri asia sitten on, että jokaikinen sähköasentaja pistorasian kotonansa vaihtaa, se on aivan varma, mutta ei mennä käytäntöön, ajatellaan vain hommaa lain mukaan.)

      • sähköpätevä

        Väärin. Itselle saa tehdä sähköasennuksia ilman pätevyyksiä jos täyttää säädöksissä ilmoitetut vaatimukset koulutuksesta ja riittävästä työkokemuksesta. Käytännössä sähköasentajan koulutus ja vuoden työkokemus riittää.


      • nojoo mutta...
        sähköpätevä kirjoitti:

        Väärin. Itselle saa tehdä sähköasennuksia ilman pätevyyksiä jos täyttää säädöksissä ilmoitetut vaatimukset koulutuksesta ja riittävästä työkokemuksesta. Käytännössä sähköasentajan koulutus ja vuoden työkokemus riittää.

        Silloin pitää hommata pätevyystodistus ja asennuksille tehtävä varmennustarkastus urakointioikeudet omaavan toimesta. Eli turhan hankalaksi tehty silti ammattilaiselle yhden oman pistorasian vaihto.


      • Anonyymi
        sähköpätevä kirjoitti:

        Väärin. Itselle saa tehdä sähköasennuksia ilman pätevyyksiä jos täyttää säädöksissä ilmoitetut vaatimukset koulutuksesta ja riittävästä työkokemuksesta. Käytännössä sähköasentajan koulutus ja vuoden työkokemus riittää.

        Jep, jos on S1 tai S2 pätevyystodistus, siis koe suoritettuna ja työkokemus hyväksyttynä.


      • Anonyymi
        sähköpätevä kirjoitti:

        Väärin. Itselle saa tehdä sähköasennuksia ilman pätevyyksiä jos täyttää säädöksissä ilmoitetut vaatimukset koulutuksesta ja riittävästä työkokemuksesta. Käytännössä sähköasentajan koulutus ja vuoden työkokemus riittää.

        Tuo mitä kirjoitit oli mahdollista 1960-luvulla jolloinka ei ollut niin väliä kuka tekee ja mitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo mitä kirjoitit oli mahdollista 1960-luvulla jolloinka ei ollut niin väliä kuka tekee ja mitä.

        Olen asunut 60 v. omakotitaloissa ja korjannut , lisännyt pistorasioita eikä koskaan ole tullut kukaan tarkastamaan mun asennuksia.

        Asennuksia saa tehdä mutta kunhan tietää mitä tekee, tulipaloa tai onnettomuutta ei saa tehdä.

        Ei kukaan syytä tulipalon sattuessa mun sähköasennuksia, jos ukkonen ta pyrömaani on sytyttänyt palon. Kyllä tulipalon syttymissyy selvitetään ja sitten vasta hutkitaan.

        Olen maalla kiertänyt muurarina vuosikymmeniä ja lähes jokaisessa talossa on isäntä, tuttu tai tutuntuttu sähkömies tehnyt sähkötöitä ilman S1 tai S2 oikeuksia.


    • sähkömies...........

      pistorasiaa ei saa vaihtaa koska vanha pistorasia jää pois ja sitten keskustellaan elatusvelvoitteista. :D

    • Ei ihan oikein vielä

      Joo tietyllä pätevyydellä itselle saa tehdä, mutta työ pitäisi tarkastuttaa ulkopoulisella varmennustarkastajalla joten menee noinkin hieman hankalaksi...

      • ValeRossi

        Ymmärrätkö itsekään mitä suollat? Puhut pätevyyksistä ja varmennustarkastuksista.
        Jos tarkoittavat sähköpätevyyksiä, niin sellaisen omaavat voivat tehdä itselleen pätevyyden laajuudesta riippuen (s1,s2,s3) sähkötöitä sen kun ehtivät. Ei siihen mitään varmennustarkastuksia enää tarvi.
        Ja edelleen nämä pätevyyden omaavat voivat tehdä sähkötöitä kavereilleen ja ihan kaikille sen kun ehtivät ja silloinkaan ei tarvita mitään varmennustarkastuksia. Edellyttäen että he ovat tehneet Tukesille urakointi ilmoituksen jossa sähkötöiden johtaja on nimetty


      • Anonyymi
        ValeRossi kirjoitti:

        Ymmärrätkö itsekään mitä suollat? Puhut pätevyyksistä ja varmennustarkastuksista.
        Jos tarkoittavat sähköpätevyyksiä, niin sellaisen omaavat voivat tehdä itselleen pätevyyden laajuudesta riippuen (s1,s2,s3) sähkötöitä sen kun ehtivät. Ei siihen mitään varmennustarkastuksia enää tarvi.
        Ja edelleen nämä pätevyyden omaavat voivat tehdä sähkötöitä kavereilleen ja ihan kaikille sen kun ehtivät ja silloinkaan ei tarvita mitään varmennustarkastuksia. Edellyttäen että he ovat tehneet Tukesille urakointi ilmoituksen jossa sähkötöiden johtaja on nimetty

        Suolletaan lupaa tehdä ilman urakointioikeuksia.


    • Voivoinyt

      Sori kun aattelin että sanamuoto "tietyllä" pätevyydellä riittäisi kuvaamaan sitä että tuohon omien ja lähisukulaisten töiden tekemiseenkin tarvitaan kummiskin "jonkinlainen" pätevyys - ei tullut tuohon niin kiinnitettyä huomiota kun jutun pointti oli tuon ulkopuolisen varmennustarkastuksen "pakko"...

      -niin ja tuo ulkopuolisen varmennustarkastuksen "pakko" voi tulla kyllä vastaan kaverille tehtävissä asennuksissakin vaikka olisi "oikeat"sähköpätevyydetkin kohteen luonteesta riippuen. -joten et itse tunnu oikein olevan näistä asioista selvillä.

    • eRane

      Tottakai voit vaihtaa pistokkeen. Se on kielletty - joo - mutta silti biltemat yms myy maallikoille sähkötarvikkeita kassakone kuumana. Tukes:n tilastoissa ei ole raneilusta johtuvia sähkökuolemia, eikä Tukesilla ole mitään aktiivista menetelmää raneilun välttämiseksi. Miksi olisi, tilannetta on vaikea enää parantaa jos ketään ei kuole.

      Eli kyllähän tätä kieltoa rikotaan, kaikki sen tietää ja sitä katsotaan sormien välistä.

      Olet siis insinööri, eli toiseksi viisain olento heti diplomi-insinöörin jälkeen. Mutta ajattele teknisesti kömpelöitä juristeja, filosofeja, lääkäreitä tekemässä sähkökytkentöjä. Oikeasti kiellot on heitä varten. Insinöörit saa kytkeä, kunhan tietää mitä tekee.

      • Anonyymi

        Ai että tavis tallaaja ei osaa kytkeä uutta rasiaa samalla tavalla kuin mitä vanha oli kytketty. Minä oon tehny aina itse kaiken, niin putkityöt kuin myös sähkötyöt. Kaikki menny hyvin. Ainostaan eka talon minkä remppasin niin siellä kävi pikkuinen vesivahinko. Suihkun lattian alla oli pitempään vuotanut putken liitos (betonilattiat betonin sisällä) pikku juttu, kaakelit vain irtosi lattiasta, nehän voi laittaa uudelleen kiinni. No eipä kerennyt sitä tehä kun talo paloi, yläkerrasta oli palo saanut alkunsa. Palokunnalla pitkä matka niin ehti palaa kivijalka myöten.
        Ostinpa vakuutusrahoilla toisen talon.


    • Anonyymi

      Koska seuraavan kerran tämä ketju aktivoidaan?

      • Anonyymi

        Noniin tulihan se tonttu piippuhyllyltä ulisemaan kuten aina.


    • Anonyymi

      Kertokaapa, miksi sähköurakoitsija vetää hellalle 3-vaihe syötön neljällä johtimella, ilman keviä tai taivuttaa sähköputket polveavasten johdot putkessa. Onko tämä asialista sähköasennusta

      • Anonyymi

        Nykyisin 5 johdinta on ehdoton. Mikään muu ei kelpaa. Putken taivutus polvea vasten kaapeli sisässä? Ei kai siinä automaattisesti vikaa ole. Kunhan on siisti eikä putki ole pahasti lytyssä. Parempiakin tapoja varmaan on tehdä tuo.


    • Anonyymi

      Polvea vasten taivuttamalla puki menee ruttuu, jos ei ole tarkkana. Taivutusjousi on parempi ja nopeampi tapa taivuttaa putki.
      Hellalle ei tullut keviä, mutta viereiselle tiskikoneelle se tuli. Olisikohan syynä ollut putken taivutus, niin että sinne ei mahtunut viittä johdinta.
      Talossa on nytkin 2 putkitusta, joihin menee vaijeria vaikka 20 m, mutta se ei tule mistään ulos.

      • Anonyymi

        Wanha sähkärin konsti. Työnnä dynammiittinalli putkeen ja pamauta se niin näet missä se putki loppuu.


      • Anonyymi

        Jos putkessa on johtimet valmiina niin ei sinne mitään jousta mahdu. Siispä polvea vasten taivuttelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos putkessa on johtimet valmiina niin ei sinne mitään jousta mahdu. Siispä polvea vasten taivuttelemaan.

        Ei kovaa putkea tule valmiiksi johdotettuna.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen kysymys, monella tavoin. Niinkin lähellä, kuin ilmeisen sivistyneessä ja järjestäytyneessä länsinaapurissa Ruåtsissa tuon voisi tehdä. Lienevät sitten taitavampia.

    • Anonyymi

      "En ymmärrä miksi rikki mennyttä pistorasiaa ei saisi vaihtaa itse uuteen jos tietää osaavansa asiat. "

      Miten ajattelit suorittaa vaadittavat varmennusmittaukset?

      Ai et mitenkään. Arvasin oikein.

      • Anonyymi

        Ei tuommoinen pikkutyö taida vaatia, eikä vaadikaan kolmannen osapuolen varmennustarkastusta. Ihan tekijän oma käyttöönottotarkastus riittää.
        Minkälaista varmennustarkastusta, mittalaitekalustoa jms. ajattelet tarvittavan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuommoinen pikkutyö taida vaatia, eikä vaadikaan kolmannen osapuolen varmennustarkastusta. Ihan tekijän oma käyttöönottotarkastus riittää.
        Minkälaista varmennustarkastusta, mittalaitekalustoa jms. ajattelet tarvittavan?

        Kyse oli kyllä varmennusmittauksista ei mistään kolmannen osapuolen varmennustarkastuksesta, mittaukseen tarvitaan ahommaan hyväksytty sennustesteri jota tuskin taitaa löytyä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli kyllä varmennusmittauksista ei mistään kolmannen osapuolen varmennustarkastuksesta, mittaukseen tarvitaan ahommaan hyväksytty sennustesteri jota tuskin taitaa löytyä...

        Siis käyttöönottotarkastukseen kuuluvista testauksista. Mitä tuommoisessa puheena olevassa korjaustyössä pitää tarkastaa ja mitata sillä hyväksytyllä testerillä?
        On minulla semmoinen käytettävissä ja muitakin vehkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis käyttöönottotarkastukseen kuuluvista testauksista. Mitä tuommoisessa puheena olevassa korjaustyössä pitää tarkastaa ja mitata sillä hyväksytyllä testerillä?
        On minulla semmoinen käytettävissä ja muitakin vehkeitä.

        Pistorasian vaihtotyö (suko) käsillä, hyväksytty asennustesteri lämpiämässä, mitä mitata?
        Tarvitaanko oikosulkuvirtalaskelmat ja pöytäkirja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistorasian vaihtotyö (suko) käsillä, hyväksytty asennustesteri lämpiämässä, mitä mitata?
        Tarvitaanko oikosulkuvirtalaskelmat ja pöytäkirja?

        Oikosulkuvirtaa ei ole pakko mitata, laskennallinenkin riittää, mitattaessa huomattava että vaatimus suurempi kuin laskennallisessa, mutta tuollaisessa vaihdossa toisaalta voisi ajatella että kun tilanne ei entisestä muutu niin menis entisten laskelmien mukaan...
        Suojajohdon jatkuvuus ja eristysvastus mitattava.
        Varsinaisen pöytäkirjan täyttäminen ei pakollista tuollaisessa pikkutyössä, mutta tämä ei tarkoita että tarkastuksia ja mittauksia ei tarvitsisi tehdä niinkuin jotkut kuvittelevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse oli kyllä varmennusmittauksista ei mistään kolmannen osapuolen varmennustarkastuksesta, mittaukseen tarvitaan ahommaan hyväksytty sennustesteri jota tuskin taitaa löytyä...

        Mikä on varmennusmittaus? Jotain syötävää?


      • Anonyymi

        Pistorasiaan tulee kolme johtoa: Katsot miten vanha rasia on kytketty, otat irti, kytket uuden rasian samalla tavalla.

        Miksi tähän vaadittaisiin jotain tarkastusmittauksia? Ei kai tuo ole sen kummempi kuin jonkun lampun vaihto?

        Uuden rasian asennus, tai teknisesti erilaiseen rasiaan vaihto on sitten tietysti ihan eri juttu ja syystäkin vaatii luvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistorasiaan tulee kolme johtoa: Katsot miten vanha rasia on kytketty, otat irti, kytket uuden rasian samalla tavalla.

        Miksi tähän vaadittaisiin jotain tarkastusmittauksia? Ei kai tuo ole sen kummempi kuin jonkun lampun vaihto?

        Uuden rasian asennus, tai teknisesti erilaiseen rasiaan vaihto on sitten tietysti ihan eri juttu ja syystäkin vaatii luvat.

        Kuitenkin netti on väärällään kuvia miten hölmösti maallikko on uuden pistorasian kytkenyt.
        Johtunee varmaan siitä kun pistorasia on vaihtoiässä, ei enää ole sisuskaluiltaan samanlaista pistorasiaa saatavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pistorasiaan tulee kolme johtoa: Katsot miten vanha rasia on kytketty, otat irti, kytket uuden rasian samalla tavalla.

        Miksi tähän vaadittaisiin jotain tarkastusmittauksia? Ei kai tuo ole sen kummempi kuin jonkun lampun vaihto?

        Uuden rasian asennus, tai teknisesti erilaiseen rasiaan vaihto on sitten tietysti ihan eri juttu ja syystäkin vaatii luvat.

        Sillä on nimi. Sitä kutsutaan protektionismiksi. Eipä taida olla EU:ssa vastaavaa.
        Jos luvat omaava sössii vastuu on haltijalla.


    • Anonyymi

      Minä vaihdoin ihan itse pistorasian! Helppo homma, onneksi oli vielä kuitti tallella. Ei muuta kun menin rautakauppaan ja sanoin että haluan vaihtaa tämän pistorasian, se onnistui.

      • Anonyymi

        Suorititko varmennustarkastusmittaukset?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suorititko varmennustarkastusmittaukset?

        Pienistä töistä kuten PR vaihto ei tehdä. Riittää kun kokeilee 2-napasel jännitteen koettimel, et virta ei ole pe-liuskas ja jokaisen 3 pisteen välillä on 230V.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienistä töistä kuten PR vaihto ei tehdä. Riittää kun kokeilee 2-napasel jännitteen koettimel, et virta ei ole pe-liuskas ja jokaisen 3 pisteen välillä on 230V.

        Tainnut mennä tarkastukset vähän sekaisin...
        Vaikka vähäisten töiden käyttöönottotarkastuksista ei pöytäkirjaa ole pakko tehdä niin silti kaikki vaadittavat mittaukset ja tarkastelut on tehtävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tainnut mennä tarkastukset vähän sekaisin...
        Vaikka vähäisten töiden käyttöönottotarkastuksista ei pöytäkirjaa ole pakko tehdä niin silti kaikki vaadittavat mittaukset ja tarkastelut on tehtävä.

        Mitkä ne vaaditut on yksittäisen laitteen vaihdossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä ne vaaditut on yksittäisen laitteen vaihdossa?

        Sen verran tarkennan, että ei puhuta "laitteesta". Laite voidaan kytkeä pistorasiaan ja laitteita koskee ihan muut määräykset kuin kiinteitä asennuksia joihin pistorasia lasketaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen verran tarkennan, että ei puhuta "laitteesta". Laite voidaan kytkeä pistorasiaan ja laitteita koskee ihan muut määräykset kuin kiinteitä asennuksia joihin pistorasia lasketaan.

        Kyllä se laite on puheena oleva pistorasia tai vaikka kytkinkin. Tarkennukseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen verran tarkennan, että ei puhuta "laitteesta". Laite voidaan kytkeä pistorasiaan ja laitteita koskee ihan muut määräykset kuin kiinteitä asennuksia joihin pistorasia lasketaan.

        Laite ja laite mutta ainakin sähkölaitteen määritelmä on hyvinkin lavea :


        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161135 / 4 §


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laite ja laite mutta ainakin sähkölaitteen määritelmä on hyvinkin lavea :


        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161135 / 4 §

        Eihän se mitenkään lavea ole. Hyvinkin tarkkaan rajattu ja LVD direktiivin pohjalta kansallisesti implementoitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se mitenkään lavea ole. Hyvinkin tarkkaan rajattu ja LVD direktiivin pohjalta kansallisesti implementoitu.

        Ja direktiivin vaatimukset (mm. tuotestandardi, CE- merkintä, vaatimustenmukaisuusvakuutus ja rakennetiedosto) täyttävän sähkölaitteen, vaikka jakokeskuksen, valmistaminen ei vaadi minkään näköistä asennusoikeutta.
        Mutta omavalmisteen korjaaminen sitten jo Suomessa vaatiikin?
        Eiköhän tähänkin aikanaan äly tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se mitenkään lavea ole. Hyvinkin tarkkaan rajattu ja LVD direktiivin pohjalta kansallisesti implementoitu.

        No joka tapauksessa kaikki sähköön liittyvät laitteet ovat sähkölaitteita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joka tapauksessa kaikki sähköön liittyvät laitteet ovat sähkölaitteita

        Nimen maan "laitteet". Pistorasia ei ole laite. Ei myöskään sähkökeskus, jakorasia, wagoliitin, MMJ kaapeli jne.

        Sitten laitteita on kiuas, valaisin, hiustenkuivaaja, porakone, painepesuri jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joka tapauksessa kaikki sähköön liittyvät laitteet ovat sähkölaitteita

        Eikä ole. On paljon mm. sähköllä toimivia koneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimen maan "laitteet". Pistorasia ei ole laite. Ei myöskään sähkökeskus, jakorasia, wagoliitin, MMJ kaapeli jne.

        Sitten laitteita on kiuas, valaisin, hiustenkuivaaja, porakone, painepesuri jne.

        Kyllä ne ovat kaikki samalla LVD direktiivillä ja Suomen sähköturvallisuuslailla säädeltyjä tuotteita.
        Jos eivät sitten ole konedirektiivin piiriin kuuluvia. Porakone voisi olla kone?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä ole. On paljon mm. sähköllä toimivia koneita.

        Kylläpä vaan tässä Kontekstissä oikeastaan kaikki on sähkölaitteita.
        Käykääs nyt katsomassa tuo sähköturvallisuuslain määritelmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä vaan tässä Kontekstissä oikeastaan kaikki on sähkölaitteita.
        Käykääs nyt katsomassa tuo sähköturvallisuuslain määritelmä.

        Mikä pykälä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä pykälä?

        Tuollahan vähän ylempänä se on annettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollahan vähän ylempänä se on annettuna.

        Koneiden tekniset myös sähköturvallisuutta koskevat vaatimukset perustuvat EU:n konedirektiiviin, joka on Suomessa implementoitu asetuksessa, joka koskee koneiden turvallisuutta. Koneiden tekniset vaatimukset eivät tule sähköturvallisuuslaista (sisältää mm. LVD, EMC) ja sen kautta vastimukset täyttävistä standardeista, kuten sähkötuotteiden (sähkölaitteiden) tai sähkölaitteistojen.
        Sähköturvallisuuslaki asetttaa vaatimuksia kaikelle sähköturvallisuudelle.
        Ihan oikein, kontekstissa, että sähköllä toimivaa konettakin on pidettävä kunnossapitää ja viat korjata, kuten muistakin sähkölaitteiston osista. Ja sähkötyötkin edellyttävät ainakin S3 oikeutta.
        Mutta ei sähköturvallisuuslaki muuten tee koneesta sähkölaitetta, ennemminkin laitteiston.
        Tuulipuiston mylly on kone. Sitten, kun se liitetään puistoon tulee siitä tuotantolaitos, joka on sähköturvallisuuslaissa tarkoitettu sähkölaitteisto.
        Ihan sama savujen asennuksissa vaikka ILPin tai VILPin tai määlämpöpumpun kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koneiden tekniset myös sähköturvallisuutta koskevat vaatimukset perustuvat EU:n konedirektiiviin, joka on Suomessa implementoitu asetuksessa, joka koskee koneiden turvallisuutta. Koneiden tekniset vaatimukset eivät tule sähköturvallisuuslaista (sisältää mm. LVD, EMC) ja sen kautta vastimukset täyttävistä standardeista, kuten sähkötuotteiden (sähkölaitteiden) tai sähkölaitteistojen.
        Sähköturvallisuuslaki asetttaa vaatimuksia kaikelle sähköturvallisuudelle.
        Ihan oikein, kontekstissa, että sähköllä toimivaa konettakin on pidettävä kunnossapitää ja viat korjata, kuten muistakin sähkölaitteiston osista. Ja sähkötyötkin edellyttävät ainakin S3 oikeutta.
        Mutta ei sähköturvallisuuslaki muuten tee koneesta sähkölaitetta, ennemminkin laitteiston.
        Tuulipuiston mylly on kone. Sitten, kun se liitetään puistoon tulee siitä tuotantolaitos, joka on sähköturvallisuuslaissa tarkoitettu sähkölaitteisto.
        Ihan sama savujen asennuksissa vaikka ILPin tai VILPin tai määlämpöpumpun kanssa.

        Niin tässähän on ollut kyse sähköturvallisuuslain määritelmästä laitteelle ja sitten siitä mitä näiden lain määritelmään sopivien laitteiden asennuksesta samaisessa laissa kerrotaan .

        Hommahan alkoi siitä kun joku väitti vaadittujen käyttöönotootarkastus vaatimusten yhteydessä ettei pistorasia olisi "laite" ja sitten samaan lisättiin muitakin laitteita jotka ko. lain kannalta kuitenkin myös laitteita ovat ja joita täten lain vaatimukset koskee.


        -eli ei pidä sekoittaa eri asiayhteyksiä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tässähän on ollut kyse sähköturvallisuuslain määritelmästä laitteelle ja sitten siitä mitä näiden lain määritelmään sopivien laitteiden asennuksesta samaisessa laissa kerrotaan .

        Hommahan alkoi siitä kun joku väitti vaadittujen käyttöönotootarkastus vaatimusten yhteydessä ettei pistorasia olisi "laite" ja sitten samaan lisättiin muitakin laitteita jotka ko. lain kannalta kuitenkin myös laitteita ovat ja joita täten lain vaatimukset koskee.


        -eli ei pidä sekoittaa eri asiayhteyksiä

        "No joka tapauksessa kaikki sähköön liittyvät laitteet ovat sähkölaitteita".
        Kommentti on tähän.
        Näinhän ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No joka tapauksessa kaikki sähköön liittyvät laitteet ovat sähkölaitteita".
        Kommentti on tähän.
        Näinhän ei ole.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161135

        "
        Tässä laissa tarkoitetaan:

        1) sähkölaitteella sähköä toimiakseen tarvitsevaa tai sähkön tuottamiseen, siirtoon taikka mittaamiseen tarkoitettua:

        a) valmista laitetta;

        b) asennustarviketta;

        c) markkinoilla saataville yhtenä toiminnallisena yksikkönä asetettua laitteiden yhdistelmää;

        d) komponenttia tai osakokoonpanoa, joka on tarkoitettu laitteen loppukäyttäjän asennettavaksi laitteeseen;
        "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161135

        "
        Tässä laissa tarkoitetaan:

        1) sähkölaitteella sähköä toimiakseen tarvitsevaa tai sähkön tuottamiseen, siirtoon taikka mittaamiseen tarkoitettua:

        a) valmista laitetta;

        b) asennustarviketta;

        c) markkinoilla saataville yhtenä toiminnallisena yksikkönä asetettua laitteiden yhdistelmää;

        d) komponenttia tai osakokoonpanoa, joka on tarkoitettu laitteen loppukäyttäjän asennettavaksi laitteeseen;
        "

        Pitää osata lukea lakia ja ymmärtää se mainittu konteksti, eikä ottaa yksittäisiä lainauksia kokonaisuudesta.
        Sähköturvallisuuslain alkupäässä on viitattu sähkölla toimivaan koneeseen ja sen markkinoillesaattamiseen MD-direktiivin mukaan.
        Sitten, kun kone on markkinassa ja käytössä liitettynä sähköverkkoon, niin luetaan sähköturvallisuuden osalta sähköturvallisuuslakia ja sen nojalla annettuja säädöksiä.
        Vaatimukset (mm. valtioneuvoston asetukset) sähkötuotteille - sähkölaitteistoille.
        Sähkölaite (tuote) - sähkölaitteisto (asennuskokonaisuus).
        Kansallinen säätely - yhteisösäätely vs. mm. LVD - EMC- MD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää osata lukea lakia ja ymmärtää se mainittu konteksti, eikä ottaa yksittäisiä lainauksia kokonaisuudesta.
        Sähköturvallisuuslain alkupäässä on viitattu sähkölla toimivaan koneeseen ja sen markkinoillesaattamiseen MD-direktiivin mukaan.
        Sitten, kun kone on markkinassa ja käytössä liitettynä sähköverkkoon, niin luetaan sähköturvallisuuden osalta sähköturvallisuuslakia ja sen nojalla annettuja säädöksiä.
        Vaatimukset (mm. valtioneuvoston asetukset) sähkötuotteille - sähkölaitteistoille.
        Sähkölaite (tuote) - sähkölaitteisto (asennuskokonaisuus).
        Kansallinen säätely - yhteisösäätely vs. mm. LVD - EMC- MD

        "Pitää osata lukea lakia ja ymmärtää se mainittu konteksti, "

        Niin tätähän juuri olen yrittänyt kertoa -tässä keskustelussa nimenomaan on kyse siitä mitä laitteella tarkoitetaan ko. laissa eikä sillä ole käsiteltävän asian kannalta merkitystä mikä laitteen merkitys jossain muualla on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pitää osata lukea lakia ja ymmärtää se mainittu konteksti, "

        Niin tätähän juuri olen yrittänyt kertoa -tässä keskustelussa nimenomaan on kyse siitä mitä laitteella tarkoitetaan ko. laissa eikä sillä ole käsiteltävän asian kannalta merkitystä mikä laitteen merkitys jossain muualla on.

        Ei ole sitten onnistunut. Kyse on juuri siitä mikä on st-lain tarkoittama sähkölaite (tuote), MD-direktiivissä määriteltu kone (voi olla tuote) osana sähkölaitteistoa.
        Mutta eihän paperikone kuitenkaan kontekstissa ole lain tarkoitttama sähkölaite?


    • Anonyymi

      Miksi pitäisi pistorasia mitata, siihen joko tulee sähkö tai ei tule. Senhän näkee kun tökkää jonkun laitteen pistokkeen.

      • Anonyymi

        Entäs kun sii tökättyyn laiteeseen yulee bikaa . On rasia kunnissa

        Mikä arvo on suoja maadoituksessa. Jis vaikka irti jostain matkalta jai huono muuten tai joku rane laittanut keviin jömmiteen sekin on nähty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs kun sii tökättyyn laiteeseen yulee bikaa . On rasia kunnissa

        Mikä arvo on suoja maadoituksessa. Jis vaikka irti jostain matkalta jai huono muuten tai joku rane laittanut keviin jömmiteen sekin on nähty

        Sähkölaitteiden turvallisuusohjeissa kielletään laitteen käyttö alkoholin vaikutuksen alaisena. 🥴🍺🥂


    • Anonyymi

      Aloittajalla ei varmaan ole ajokorttiakaan. Mitäs korttia siinä tarvitaan, pääasia että osaa ajaa.

    • Anonyymi

      Kyllä ketjussa oikoitaan varmuuskertoimesta.

      Pitää avata suojamaadoituskupari kaivannosta ja varmistaa ettei ole katkennut maan alta. ja sitten vasta saa mitattua tarkasti maadoituksen.

      Pitää varmistaa, että jussisarjaa kaikki talon pistorasiat ja johdotukset varmasti 2,5 neliöistä johtoa.

    • Anonyymi

      Milaisen arvon suko,testeri antaa maadoituksen jatkuvuudellemmuten
      Antaako taroeekai hyvän lukeman

    • Anonyymi

      Sinä voit ehdottomasti vaihtaa pistorasiasi. Suosittelen niiden vaihtamista esim pentanque-settiin tai kotilieden vuositilaukseen.

      • Anonyymi

        Mutta luvat pitää olla.
        Ja ALVi maksaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2669
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      231
      2531
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2312
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      191
      1808
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1308
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1253
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe