Vanhentuneet liuskat

vanhat liuskat

Jos verensokerimittarin liuskojen viimeinen käyttöpäivämäärä on jo ohi niin, miten kauan niillä mitattuihin arvoihin voi vielä luottaa? Onko jo puoli vuotta aikaisemmin vanhentuneiden liuskojen antamiin lukemiin luottamista?

Pohjaksi: Omaan mittariini olen parhaimillaan saanut liuskoja, joiden viimeinen pvm on vasta1,5 vuoden päässä.

5

10773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hijkulp

Mittari ei yleensä hyväksy vanhentuneita liuskoja, eli jos näet että purkissa on vanha päivämäärä, muuta mittariin vanhempi päiväys.

• trr6rre5d7

Vanhentuneet liuskat voivat antaa virheellisä lukemia. Tämä on huomioitava jos yrittää kikkailla muuttamalla mittarin päiväystä. Minulla oli aiemmin Accu-Chekin vanha mittari joka käytti liuskarumpua. Se mittasi myös vanhentuneella liuskarummulla, mutta näytti näytöllä että liuskat ovat yliaikaisia. Kun vertailin lukemia uuteen mittariin, ne olivat aika lähellä samoja. Ehkäpä tuossa rummussa liuskat säilyivät pidempää koska ne olivat suljetussa tilassa käyttöhetkeen saakka jolloin liuska työntyi alumiinikalvon läpi ulos. Jos liuskat ovat yksittäisinä avattavassa purkissa, ne ovat jatkuvasti ilman kanssa tekemisissä ja vanheneminen voi olla nopeampaa.

• 6+8

Mulla nn OTU. Siinä voi ilman kikkailua käyttää vanhentuneitakin liuskoja. Joskus on johonkin unohtunut koko aski ja päässyt vanhaksi. Testailu vielä vuoden vanhallakin on antanut samanlaisia tuloksia kuin tuoreet. Purkeissa on sisällä vuorattuna kosteudenimuun jotakin ainetta, joka kai pitää huolen, että eivät kostu, kun vaan ei pidä kantta jatkuvasti auki.

• accu.

Mikä on liuskojen mittaustarkkuus. Olen joskus mitannut kolme kertaa peräkkäin ja eroa on ollut 0,8 yksikköä.

Ja osaan mitata, en puristele, tai "lypsä" verta reiästä. Ja jos tekisinkin jotain väärin, niin aina teen samalla tavalla väärin.

Mittarin olen ostanut netistä ja se on Accu-Chek.

• kesätuli

Osa mittareista hyväksyy vanhat liuskat, osa ei. Käytännössä vanhaksi menneet liuskat alkavat yleensä näyttää korkeampia lukemia. Joku 1-2 kk päiväyksen mentyä on luultavasti vielä ok-toleranssi, mutta kovin vanhoja en käyttäisi, varsinkaan, jos erityisen tärkeää saada luotettavat lukemat (hypotuntemukset menettäneet tyypin I diabeetikot, lapset, raskaanaolevat).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe