Minuuden katoaminen

Ilman minää

Valaistumisessa on loppujen lopuksi kyse "minän" katoamisesta, häviämisestä. Mutta mikä jatkaa, kun minuus katoaa? Mitä jää, vai eikö mitään? Tästä aiheesta ei juuri autenttisia kokemuksia löydy, saati siitä kertovia kirjoja. Nyt sellainenkin selkokielinen kirja on olemassa. Luin ja pakko sanoa, että huh huh. Bernadette Robertsin "Minuuden tuolle puolen" lienee paras koskaan kirjoitettu kuvaus "minän" todellisesta olemuksesta. löytyy mm. täältä: http://www.lue.fi/verkkokauppa/tuote/kirjat/minuuden-tuolle-puolen/

12

662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • whomever

      Jää Buddha ;)

    • Pieni Henkisielu

      "Minän katoaminen" tarkoittaa ahankaran tai väärän minätunteen katoamista. Tilalle voi tulla rakkaus Korkeinta kohtaan. Bhagavad-Gita selittää nämä asiat todella yksityiskohtaisesti ja hyvin:

      www.asitis.com

    • eräs.

      "Mutta mikä jatkaa, kun minuus katoaa? Mitä jää, vai eikö mitään? "

      Tietoisuus.

    • hitlermutanttininja

      lol

    • ........

      Kaikki vastaukset voivat olla vain vääriä, koska mikään sana ei voi tätä käsittää.

    • Neljäs tietoisuus

      Syvän unen tila on myös minätön tila, muttei ole suinkaan valaistuminen. Se voi johtaa valaistumiseen, joka on Turiya.

      Kolme maailmaa, jotka ovat valvetila, rem-unen tila ja syvän unen tila ponnistavat tästä "siemen-tietoisuudesta".

      Mandukya Upanishad:

      Turiya is not that which is conscious of the inner (subjective) world, nor that which is conscious of the outer (objective) world, nor that which is conscious of both, nor that which is a mass of consciousness. It is not simple consciousness nor is It unconsciousness. It is unperceived, unrelated, incomprehensible, uninferable, unthinkable and indescribable. The essence of the Consciousness manifesting as the self in the three states, It is the cessation of all phenomena; It is all peace, all bliss and non—dual. This is what is known as the Fourth (Turiya). This is Atman and this has to be realized.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Turiya

    • Huomionarvoista

      Minän katoaminen voidaan kuvata myös Bhaktin, eli rakkauden joogan nomenklatuurilla.

      Tarkoittaa että puhtaan rakkauden tila on sellainen että pieninkään ajatus itselle saamisesta tai oman edun ajamisesta ei mahdu tietoisuuteen.

      Rakkauden kohde (Jumala) on niin kokonaan huomion kohteena että oma onnellisuus on kokonaan riippuvainen rakkauden kohteen onnellisuudesta.

      Tätä kuvataan yksityiskohtaisesti ja tieteellisesti, asian oivaltaneiden toimesta, bhakti-rasamrita-sindu -nimisessä kirjassa. Kirjoittaja on Krishnadasa Kaviraja Goswami, mutta kuten on Bhakti-traditiossa tapana, siteerataan suunnilleen aina aiempia oppineita. Srila Bhaktivedanta Swami, Hare Krishna -liikkeen perustaja, kirjoitti tuosta "Antaumuksen Nektari" -nimisen tiivistelmiän englanniksi. Tämä englannin kielinen käännös on netissä.

      Tämä kirja on vaikea ymmärtää jos ei ole harjoittanut bhaktia, eli Jumal-suhdettaan tässä tai edes edellisessä elämässä. Ei ole mitään väliä onko Jumalsuhdettaan harjoittanut kristittynä, hinduna tai muslimina, sillä asiat avautuvat armosta vakavamieliselle etsijälle:

      http://vedabase.net/nod/

      Osa sisällysluettelosta (pikaisesti) suomennettuna:

      1. Antaumuksellisen palvelemisen periaatteet
      2.Antaumuksen alkuvaiheet
      3.Kuka on kelvollinen astumaan antaumuksellisen palvelemisen polulle
      4. Antaumuksellinen palvelu ylittää kaiken vapautuksen ja pelastuksen
      5.Antaumuksellisen palvelun puhtaus
      6. Kuinka palvella antaumuksellisesti
      7.Todisteita antaumuksen periaatteista
      8. Näitä rikkeita tulee välttää
      9. Lisätietoa antaumuksen periaatteista
      10. Kuuntelemisen ja muistamisen tekniikoista

      • Aloittaja korjaa:

        Bhakti-rasamrita-sindhun kirjoitti Śrīla Rūpa Gosvāmī Prabhupāda.

        "which was written in Sanskrit by Śrīla Rūpa Gosvāmī Prabhupāda"


    • Mikä jää kun minuus päättyy, tietysti se alkuperäinen elämä joka on ajatonta, sillä minuus on vain ajallinen harha yksilöllisyyden tunne, joka vain loisii ihmessä ja pitää häntä vallassaan.
      Me olemme osa tuota ajatonta elämää, joka myös pitää meidän elitoimintomme automaattisesti yllä elämämme ajan, se tulee meihin syntymässä ja poistuu fyysisessä kuolemassa.
      On vain yksi elämä jota me kaiiki olemme.
      ERILLISYYDEN HARHA JOSSA ELÄMME on materiasta kehityksen kautta syntynyt, meidän omien valintojemme seuraksena, ja se ei voi päättyä fyyfsisessä kuolemassa kos se on syy ja seuraus, karma.
      Se jatkuu niinkauan kuin jossakin elämässä ymmärrämme miten ja miksi se on syntynyt ja miksi se seuraa meitä sukupolvesta toiseen ,
      psykologisena perimänä, eli perisyntinä.

      Vlaistuminen on sitä kun ihmine ymmärtää tuon perimänsä, jollaoin se hajoaa ja vapaudumme karmastamme, siten että emme luo uutta karmaa

      Ajaton ja ääretön on se tila jossa ihminen on vapautuessaan minuudesta, sillä ajatuksemme jotka ovat koostuneet menneisyydestä alkavat kumpuamaan tuosta ajattomasta hiljaisuudesta joka on elävä.
      Nykyhetki on tuo ajaton tila jossa elämme, ja ajatuksemmekin alkavat kumpuamaan tuosta hiljaisuudesta.

      Kuten hindulaisuuden perimmäisiin mysteereihin kuuluu , se, että ajattoman silmästä katsottuna maailmankaikkeus on vain silmänräpäys nykyhetkessä ja ajallisina sen miljardien vuosien kehitykseä , joten alku ja loppu ovat nykyhetkessä.
      Ajallisina emme kuitenkaa pysty käsittämään tätä

    • Ramana Maharshia

      Ihmiset sanovat "Minä olen".

      "Minä olen menemässä", "Minä olen puhumassa", "Minä olen tekemässä".

      Yhdistäkää "Minä olen" tavuviivalla näissä kaikissa. Näin: MINÄ-OLEN. Tämän totuuden Jumala opetti Moosekselle: "Minä olen se joka MINÄ-OLEN". "Olkaa hiljaa ja tietäkää että MINÄ-OLEN Jumala".

      * * *

      HUOM: "Minä olen" on ulospäinkääntynyt harha. Sisäänpäinkääntynyt MINÄ-OLEN on perimmäinen todellisuus, jossa ei ole "Minä olemista". Tämä on hiljaisuus. Minä olemisesta voimme suuntautua MINÄ-OLEMISEEN turvallisesti, kun olemme puhdistaneet tuota ulospäinsuuntautunutta harhaa, jotta se ei ala temppuilemaan, kun MINÄ-OLEN ilmestyy.

      MINÄ-OLEN voidaan havaita, kun ollaan tiedostettu koko fyysinen keho tarkkaavaisesti yhdellä silmäyksellä. Ei eletä pelkästään päässä, vaan koko kehossa sataprosenttisesti.
      MINÄ-OLEN on ns. transsendoitu minä olen.

      Itseen keskittyminen on olennaista. Teidän tulee ainoastaan tiedostaa olemalla tämä, mikä jo olette. Ihmisen olemisen tunne tulee suoraan korkeimmasta tietoisuudesta. Teidän olemisen tunteenne, jonka olette projisoineet minä olemiseen, kuvajaiseen, ulospäinsuuntautuneeseen harhaan, on ehdottoman jumalallista.

    • Ramanan inspiroimana

      Vielä lisäisin Ramana Maharshin inspiroimana, että bhakti on jhanaa, eli tieto on antaumusta/rakkautta tässä oivaltamisen tilassa.

      Jhana yhtyy bhaktiin.

      Se on niin lähellä itsekutakin, että tulee tarve kertoa siitä kaikille. Emme ole kukaan erossa onnen lähteestä, se on mahdotonta. Jumala itse inkarnoituu teissä/meissä, jotta itse itsensä vapauttaisi näennäisyyden maailmasta. Tällä on syvällinen tarkoitus, nimittäin Jumalan itsensä kehitys.

    • Trimarga

      Oikeastihan hindulainen meditaatio ja todellisuuden erilaisten kerrosten oivaltaminen vasta alkaa siitä, kun länsimainen ego ja minä-käsitys katoaa. Intiassahan mielen rakenne on monimutkaista tiedettä, josta löytyy paljon kirjoitettua käytännön filosofiaa ja -psykologiaa. Tärkeintä on lukea ja tutkia teoksia ja ikonografiaa hitaasti, reflektoiden niitä omaan kokemukseensa ja henkisten opettajien ja esikuvien elämään. Kaiken oivalletun tulisi myös näkyä käytännössä. Opetuksia reflektoidaan, kunnes kaikki koettu on ymmärretty, eikä todellisuuden ilmiöissä esiinny enää mitään paradokseja. Silloin yksilöllinen sielu on sulautunut Jumalaan. Karma-jooga on kokemukseni mukaan tehokkain tapa tuhota ego, joka estää näkemästä todellisuutta puhtaana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      221
      4086
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      111
      2583
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2295
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      80
      1400
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      86
      1288
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1149
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      75
      1037
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      903
    9. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      881
    10. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      876
    Aihe