Hyvät bibot ja heidän läheisensä...Voiko maniavaihe olla ns. lähes huomaamaton. Ulospäin näkyvillä vain tiettyä levottomuutta, koko ajan puuhastelua ilman, että loppuun asti saa asiat vietyä ja myös ärtymystä käytöksessä? Myös joitain outoja puheita ja sanomisia, jotka eivät sinällään ole yhteenpitäviä totuuden kanssa?
Tuollaisen vaiheen jälkeen tuli romahdus ja masennus kestäen parisen kuukautta. Tuota mahdollista maniavaihetta kesti ajallisesti muutaman viikon.
Edellämainitun jakson aikana oli uskottomuutta. Todella epätyypillistä kaikkine käänteineen. Ja tuo uskottomuus ei muutenkaan ole kyseisen henkilön luonteelle tyypillinen piirre.
Läheisenä mietin tk-lääkärin kommenttia ns. minä-putkesta, jolloin muu todellisuus häviää. Kuitenkaan lähetettä alan erikoislääkärille läheiseni ei saanut. Elämäntapaohjeita (stressin välttäminen, läheisten kuuntelu mm.) ja sairaslomaa. Eli sairausjakso jäi diagnosoimatta. Kyseisellä henkilöllä ollut aiemmin masennusjakso: yhden talven nukkui kaiket illat ja voimat olivat kokonaan menneet. Takki ns. tyhjä oli ilmaisu, jota hän tuolloin käytti tilanteestaan.
Voiko maniavaihe puhjeta työstressin vuoksi? Todella pitkät työpäivät (n.18tuntia/vrk) ja levon puute kokonaan taustalla.
Auttaisi paljon, mikäli saisin vastauksianne kysymyksiini.
Voiko mania olla...
3
413
Vastaukset
- Pikkurouvalla sujuu
Mulla bipo alkoi juuri siitä, kun useamman kuukauden paahdoin töissä, viikonloput päälle, kun meinasin, että saadaan kämppä nopeammin maksettua. Sitte huomasin, että kas, jaksoinkin yhtäkkiä tehdä töitä paremmin, eikä nukuttanut ollenkaan.
Muutin pois perheeni luota, tapasin toisen miehen, myin auton ja hain avioeroa. Sitä on siis todellinen mania, muuttuu ihan kuin toiseksi ihmiseksi. Ei pätkääkään kiinnosta, että loukkaa perhettään, jotkut hassaa kaikki rahat. Mäkin olen oikeasti ujo ja pidättyväinen.
No, suljetulle osastolle siitä toimitettiin, kun pamahti masennuksen puolelle. Olin kuulemma psykoottinen, mut en niistä ajoista oikein mitään muista, halusin vaan nukkua ja mieluiten jotenkin lakata olemasta. Mun vireystila voi vaihtua ihan päivässä. Tässä mun sekamuotoisessa bipossa itsemurhariski on bipomuodoista korkein, kun välillä ei millään jaksais näin nopeaa vaihtelua.
Mä kylläkin sain kehotuksen varata heti osastolta päästyä ajan psykiatriselta polilta. Siellä sit ruvettiin räätälöimään lääkitystä ja tuon ekan manian kaltaista ei sit enää tullutkaan. Vaikeaa tähän tautimuotoon on lääkitystä löytää, mut nyt on kumminkin paljon tasaisempaa kuin ilman lääkkeitä. Kuulemma kova stressi voi taas pahentaa tilannetta, sitä siis koitan vältää. - bipom
kuulosta kyllä tyypilliseltä hypomanialta,mania on astetta kovempi joka yleensä loppuu siihen että joudutaan sairaalaan tai putkaan,maniassa on pakko muistaa levätä vaikka tuntee olevansa todella energinen ja virkeä, keho käyttää paljon enemmän ravintoaineita koska keho on (ylikierroksilla) ,minua jos stressaa kun olen maaninen muutun ilkeäksi ja agressiiviseksi,ja olen ennen monta kertaa tehnyt jotain niin nopeasti ja aktiivisesti että olen polttanut loppu koko kehoni ja pakko mennä nukkumaan seuraavana päivänä kun herää ei te mieli sama projekti joten se jää siihen puoleen väliin ja sitten otetaan suraava projekti joka päättyy samalla tavalla sitten rupee tuntumaan että olen laiska pa*ska,en saa mitään tehtyä... pitää oppia eri ansat jotka tulee maniassa,just kuin on kierroksilla ja tekee jotain kannattaa levätä vähän välillä eikä käyttää kaikkea intoa kerralla,tällä tavalla lopputulos voi olla mahtava ja ONNISTUNUT,tärkeintä mitä minun mielestä bipo tarvitsee on ymmärrystä rakkaimmilta joka on valitettavasti helpompi sanottu kuin tehty,muista että kylmän talvi kauden jälkeen tulee aurinko uusilla mahdollisuuksilla ;)
- bipom
Kyseessä on HYPOMANIA. mania et ehkä itte huomaa,koska tuntuu että on oikeus tehdä sitä mitä tekee jopa mitä tahansa,mutta mania loppuu huonosti yleensä joutuu viranomaisten kanssa tekemisiin ja sitten psyk. osastolle pakko hoitoon.eli hypomania on lievempi,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1921425Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 83989
- 81985
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6847