Tuskinpa opettajien kannattaa jurikaan palkallaan leveillä, jos vertaa vaikkapa insinööreihin tai muihin yhtä pitkästi koulutettuihin. Tietenkin työtä tekee palkankin vuoksi, mutta opettajan ammatissa on monia muita etuja, joiden vuoksi tätä työtä tekee, esimerkiksi... eipä nyt tule mieleen, mutta varmasti niitä muitakin etuja löytyy. Palkalla ei todellakaan ole syytä levennellä oli se sitten vaikka 3500 euroa kuussa (siihen yltää opettajista vain harva).
Oprttajan palkka
13
3309
Vastaukset
- duunari
Hyviä puolia on ne lomat vapaa-aika. Itsellä kertyy vaivaiset 2.5vrk kuukaudessa lomaa.
- nalli
nekin menee monesti palkattomaan ylityöhön, tuntien suunnitteluun jne.. siis lukuvuoden aikaiset lomat. kesälomalta taas ei aina makseta palkkaa ollenkaan. ole siinä sitten työttömänä.
- Oikaisija
Duunareilla on pekkaspäivät ym. ym., joten jos opettajalla on 190 työpäivää vuodessa, ei duunarillakaan mene juurikaan yli 200:n. Loma-ajankohdasta voitte neuvotella ja eikö varsinaisen lomakauden ulkopuolilla pidettävistä lomista saa ylimääräisiäkin lomapäiviä. Opettajat viettävät lomat silloin, kun ne ovat. Arkipyhät ja viikonloput ovat vapaat myös teillä.
Lomat ja vapaa-aika ovat kyllä opettajan ammatin hyviä puolia, mutta kylläpä sitä vapaata näyttää muillakin olevan. - Hellu
Oikaisija kirjoitti:
Duunareilla on pekkaspäivät ym. ym., joten jos opettajalla on 190 työpäivää vuodessa, ei duunarillakaan mene juurikaan yli 200:n. Loma-ajankohdasta voitte neuvotella ja eikö varsinaisen lomakauden ulkopuolilla pidettävistä lomista saa ylimääräisiäkin lomapäiviä. Opettajat viettävät lomat silloin, kun ne ovat. Arkipyhät ja viikonloput ovat vapaat myös teillä.
Lomat ja vapaa-aika ovat kyllä opettajan ammatin hyviä puolia, mutta kylläpä sitä vapaata näyttää muillakin olevan."Duunareilla on pekkaspäivät ym. ym., "
Mitkä ynnä muut, ynnä muut?
Olin 13 vuotta yksityisellä toimialalla töissä; lomaa oli tasan 4 viikkoa kesällä ja viikko talvella. Pekkasia ei ollut. Ainoat ylimääräiset lomapäivät olivat juhannus, joulu eli kalenteriin merkatut kaikille vapaat/korvattavat päivät.
Ainoa tapa saada päivissä pidempi loma oli jättää talveksi kesälomaviikko, jonka sai sitten, oliko se nyt puolitoistakertaisena takaisin. Suomessa kesä on niin harvinaista herkkua ettei niitä lomia mielellään talveksi jätä parin extrapäivän vuoksi.
Siinäpä ne 'duunarin' lomat olivat, joten ei puhettakaan mistään lähemmäs 200:sta. vapaapäivästä!? - Oikaisija
Hellu kirjoitti:
"Duunareilla on pekkaspäivät ym. ym., "
Mitkä ynnä muut, ynnä muut?
Olin 13 vuotta yksityisellä toimialalla töissä; lomaa oli tasan 4 viikkoa kesällä ja viikko talvella. Pekkasia ei ollut. Ainoat ylimääräiset lomapäivät olivat juhannus, joulu eli kalenteriin merkatut kaikille vapaat/korvattavat päivät.
Ainoa tapa saada päivissä pidempi loma oli jättää talveksi kesälomaviikko, jonka sai sitten, oliko se nyt puolitoistakertaisena takaisin. Suomessa kesä on niin harvinaista herkkua ettei niitä lomia mielellään talveksi jätä parin extrapäivän vuoksi.
Siinäpä ne 'duunarin' lomat olivat, joten ei puhettakaan mistään lähemmäs 200:sta. vapaapäivästä!?Kirjoitin vähän yli 200 työpäivästä.
Vuodessa 365 päivää, joista viikonloppujen osuus (lomaviikonloput vähentäen) 94 päivää, lomia on 35 päivää ja arkipyhiä ts. palkallisia vapaapäiviä ainakin uusi vuosi, loppiainen, pitkäperjantai, 2. pääsiäispäivä, vappu, helatorstai, juhannusaatto, itsenäisyyspäivä ja jouluna ehkä kolme päivää. Tämä on yhteensä 223 päivää. Pekkaspäiviä olisi 12 ja silloin luku olisi 211 eli vähän yli 200. Tapauksessasi työpäiviä on yli sen 200, mutta toisilla (ei pelkästään opettajilla) tilanne on eri. Esimerkiksi kunnalla ja valtiolla lomia on enemmän kuin viisi viikkoa, joten hyvä jos 200 työpäivää menee rikki. - ope
Oikaisija kirjoitti:
Kirjoitin vähän yli 200 työpäivästä.
Vuodessa 365 päivää, joista viikonloppujen osuus (lomaviikonloput vähentäen) 94 päivää, lomia on 35 päivää ja arkipyhiä ts. palkallisia vapaapäiviä ainakin uusi vuosi, loppiainen, pitkäperjantai, 2. pääsiäispäivä, vappu, helatorstai, juhannusaatto, itsenäisyyspäivä ja jouluna ehkä kolme päivää. Tämä on yhteensä 223 päivää. Pekkaspäiviä olisi 12 ja silloin luku olisi 211 eli vähän yli 200. Tapauksessasi työpäiviä on yli sen 200, mutta toisilla (ei pelkästään opettajilla) tilanne on eri. Esimerkiksi kunnalla ja valtiolla lomia on enemmän kuin viisi viikkoa, joten hyvä jos 200 työpäivää menee rikki.Itse olen aloittanut opena ja entiseen työhöni verrattuna palkka on hyvä. Olen työskennellyt aiemmin sosiaali alalla, nyt opetan samaa alaa. Palkka nousi 500 euroa, työpäivät ovat saman pituiset kuin ennenkin, noin 8 tuntisia valmisteluineen, joskus enemmän mutta joskus taas vähemmän. Ja lomaa tulee tosiaan n. 12 viikkoa vuodessa entisen viiden viikon sijaan. itse olen kiinnostunut aineista, joita opetan, joten valmistelu on mielestäni mielenkiintoista ja opin itsekin uutta koko ajan. Ehkä kannattaa vaihtaa alaa, jos opetustyö noin tympii!!!
- oikaisija2
Oikaisija kirjoitti:
Kirjoitin vähän yli 200 työpäivästä.
Vuodessa 365 päivää, joista viikonloppujen osuus (lomaviikonloput vähentäen) 94 päivää, lomia on 35 päivää ja arkipyhiä ts. palkallisia vapaapäiviä ainakin uusi vuosi, loppiainen, pitkäperjantai, 2. pääsiäispäivä, vappu, helatorstai, juhannusaatto, itsenäisyyspäivä ja jouluna ehkä kolme päivää. Tämä on yhteensä 223 päivää. Pekkaspäiviä olisi 12 ja silloin luku olisi 211 eli vähän yli 200. Tapauksessasi työpäiviä on yli sen 200, mutta toisilla (ei pelkästään opettajilla) tilanne on eri. Esimerkiksi kunnalla ja valtiolla lomia on enemmän kuin viisi viikkoa, joten hyvä jos 200 työpäivää menee rikki.No monta työpäivää tulee 3-vuorossa?
PS. ei 4 tunnin työpäiviä, eikä vartin taukoja joka tunnissa. - lapsellista!
oikaisija2 kirjoitti:
No monta työpäivää tulee 3-vuorossa?
PS. ei 4 tunnin työpäiviä, eikä vartin taukoja joka tunnissa.Mitä järkeä on riidellä täällä keskustelupalstalla siitä, kenellä on huonoin palkka ja kenellä menee kaikista huonoiten? Jokainen on oman ammattinsa valinnut ihan itse. Älkää te duunarit tulko opettajille selittämään että raha tulee niille liian helpolla, sillä oppilaiden välitunnit on opettajilla työaikaa: neuvotellaan, tavataan oppilaita, sunnitellaan tunteja, korjataan kokeita. Ja vaikka päivässä oliskin se neljä opetustuntia, niin siihen täytyy lisätä paljon kotityötä - jota te duunarit ette taida ymmärtää. Ja lisäksi, ei ne nykyteinit todellakaan ole mitään helppoja käsitellä.. Ei tunteja pidetä suunnittelematta ja asioita selvittämättä!
Ja te opettajat - jos palkka ei miellytä niin vaihtakaa alaa tai olkaa ylpeitä haastavasta työstänne. Joka alalla on jotain huonoja puolia, mutta myös niitä hyviä.
(p.s. joo opettajilla on pitkät kesälomat, mutta suurella osalla se on palkatonta - eli ei todellakaan mitään luksusta) - hermot
lapsellista! kirjoitti:
Mitä järkeä on riidellä täällä keskustelupalstalla siitä, kenellä on huonoin palkka ja kenellä menee kaikista huonoiten? Jokainen on oman ammattinsa valinnut ihan itse. Älkää te duunarit tulko opettajille selittämään että raha tulee niille liian helpolla, sillä oppilaiden välitunnit on opettajilla työaikaa: neuvotellaan, tavataan oppilaita, sunnitellaan tunteja, korjataan kokeita. Ja vaikka päivässä oliskin se neljä opetustuntia, niin siihen täytyy lisätä paljon kotityötä - jota te duunarit ette taida ymmärtää. Ja lisäksi, ei ne nykyteinit todellakaan ole mitään helppoja käsitellä.. Ei tunteja pidetä suunnittelematta ja asioita selvittämättä!
Ja te opettajat - jos palkka ei miellytä niin vaihtakaa alaa tai olkaa ylpeitä haastavasta työstänne. Joka alalla on jotain huonoja puolia, mutta myös niitä hyviä.
(p.s. joo opettajilla on pitkät kesälomat, mutta suurella osalla se on palkatonta - eli ei todellakaan mitään luksusta)Lomat ei ole suurella osalla palkatonta..... Lisäksi vastustan opettajien palkankorotuksia, koska minä ne maksan! Putkimiehet saa itse määritellä hintansa, kyllä kilpailu tekee tehtävänsä.
- vaan
hermot kirjoitti:
Lomat ei ole suurella osalla palkatonta..... Lisäksi vastustan opettajien palkankorotuksia, koska minä ne maksan! Putkimiehet saa itse määritellä hintansa, kyllä kilpailu tekee tehtävänsä.
Kukas se sitten maksaa esim. lääkäreiden palkan. Minusta oli huono veto vedota siihen, että yhteiskunta maksaa, kun näin on tosiaan asian laita aika monessa muussakin ammatissa ja palkat hipoo pilviä!
- Dr feelgood
vaan kirjoitti:
Kukas se sitten maksaa esim. lääkäreiden palkan. Minusta oli huono veto vedota siihen, että yhteiskunta maksaa, kun näin on tosiaan asian laita aika monessa muussakin ammatissa ja palkat hipoo pilviä!
Olet oikeassa.
Kyllä lääkäreiden palkatkin tulisi laskea, tai lopetttaa yhteyskunnan vastuulla oleva hyysäys ja suojatyöpaikka mentaliteetti. Lääkärit nostaa palkkaa "päivystyksestä" ja "väestövastuusta". Jos tarve on päivystää, homma tulisi tehdä kolmivuorotyönä eikä nukkumalla kopissa.
- minä
on se, jota työstä ensin kysytään. Onko se sitten se tärkein asia? Kun asunto on maksettu jää palkasta kuitenkin mukavasti käteen.
Opettajan työssä pidän eniten siitä, miten oppilaat eri tavoin huolehtivat opettajan pysymisestä ajan tasalla. He kyseenalaistavat, kyselevät, tarjoavat erilaisia (joskus jopa luovia) näkökulmia.
Ne lomat, joista aina jaksetaan muistutella, ovat aina siihen aikaan kun työnantaja määrää. Jos haluat omaa lomaa se on aina palkatonta, mitenkään et pysty vaikuttamaan.
Sitäpaitsi tänä syksynä "viikon" syysloma pidetään ainakin meidän kaupungissa 15.- 18.10. Ihan kokonaista 4 päivää, joista sattumoisin kaksi osuu viikonlopulle! - mie
Opettajilla on keskimäärin 2h lyhyempi työpäivä kuin esim. yksityisessä liike-elämän yrityksessä. Myös lomat ovat opettajilla huomattavasti pidempiä eikä lainkaan tulosvastuuta!! Itsellä on 5 viikkoa lomaa vuodessa ja työpäivät ovat vähintään 8,5h pituisia. Itse huomasin lukiossa ainakin, että jotkut opettajat jakoivat vain tehtävät lapsille ja painuivat kahvitauolle..Yksityisellä puolella saisi kenkää jo tollasesta... Ekonomin alkupalkka 2000-2500 €, tosin paljon hajontaa ja mahd. edetä myöhemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1284836Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa143511Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1573320Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss302762Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu882513Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181833Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo101452Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1311362Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky51314Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut111267