synnytystapa-arvio

arviosta myöhässä?

Sain neuvolasta lähetteen keskussairaalan äitiyspoliklinikalle synnytystapa-arvioon, koska neuvolalääkäri epäili minulla olevan alatiesynnytyksen kannalta liian ahdas lantio. Keskussairaalassa ovat kuitenkin ajat niin tiukalla, että sain ajan vasta rv 40 2. Eikö tämä ole melko myöhään? Entä jos vauva päättääkin syntyä ennen sitä? Onko kenelläkään kokemusta, miten synnytystapa-arvio on hoidettu ns. päivystyksenä esim. yöaikaan, jos synnytys on jo todenteolla käynnistynyt? Ehditäänkö siinä vielä lantio kuvata, yritetäänkö alatiesynnytystä vai päädytäänkö suoraan sektioon? Kokemuksia?

7

1329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannatan yksityistä.

      voisitko sä käydä vaikka yksityisellä arvioituttamassa lantiosi?? sinuna menisin yksityiselle jos keskussairaalassa menee nuin myöhään tuo..

      • arviosta myöhässä?

        Periaatteessa voisin tietysti käydä yksityisellä, mutta se taitaa olla melko arvokasta touhua. Lääkäri ultra lantion magneettikuvaus taitaa kustantaa minimissään 500€. Ja entä, jos lantio todetaan alatiesynnytyksen kannalta ahtaaksi? Sektiota ei kai kuitenkaan yksityisesti voi teettää ja tuskin ne keskussairaalasta ihan pelkän puhelinsoiton perusteella sektioaikaa varaavat?


    • hui kauhistus

      Onpas tosi myöhäinen aika; pitäisi kyllä arvioida lantion koko/ vauvan suhdetta jo rv 37-38! Kun kerran epäilys on olemassa.. Miksiköhän eivät luota neuvolalääkäriin arvioon? Mites tuo vaavin kokoarvio? Useimmissa paikoissahan ensisynnyttäjille tehdään tuo arvio rv36 tietämillä. Minua ainakin pelottas hirveesti lähteä synnyttämään tuollanen pelko mielessä.. (154cm pitkänä pelotti synnyttää, vaikka tuo arvio tehtiin, että on tilavahko lantio ja pieni vauva). Äärimmäisessä tapauksessahan on mahdollista, jos synnytys käynnistyy ja vauva ei sitten mahdukaan, että seurauksena on vauvan menetys tai joudutaan vaikka äidiltä luita murtamaan vauvan hengen pelastamiseksi.

    • nghty

      Lantion magneettikuvaus?

      En ole tollasesta kuullutkaan ja synnytystapa arviossa kävin.

      Ihan lääkäri vaan sisätutkimuksella tunnusteli ja kokeili minkä levyinen lantioni on. Ja mahtuuko lapsi tulemaan.

    • MighNigh

      40 2 on myöhään. Usein tehdään viikolla 36, joskus 37-38.

      Lantiota ei magneettikuvata rutiininomaisesti sisätutkimuksessa. Minulla lääkäri teki sisätutkimuksen ja ultrasikin vielä samassa yhteydessä. Usein ei edes ultrata.

      Jos hankit ne kuvat yksityisellä ja lantio todetaan kuvien perusteella ahtaaksi, niin kyllä se useimmissa sairaaloissa painaa ihan merkittävästi vaakakupissa. Ei tietenkään pelkällä puhelinsoitolla, vaan järjestät kuvat ja tutkimustulokset synnytyssairaalallesi ja käyt juttelemassa asiasta.

      Perustutkimukseen ilman magneettikuvia ei todellakaan 500 euroa uppoa, joten voit harkita myös sellaisen teettämistä yksityisellä.

      • arviosta myöhässä?

        Kävin siis neuvolalääkärillä normaalissa synnytystapa-arviossa vko:lla 36, joka sisätutkimuksen perusteella epäili, että lantio on liian ahdas ja laittoi siksi lähetteen äitiyspolille. Neuvolalääkärin mukaan lantio pitää magneettikuvata ja vauva ultrata äitiyspolilla, jotta voidaan arvioida onko alatiesynnytys mahdollinen.

        Miten käyn keskussairaalan äitiyspolilla (jonne on matkaa 100 km) etukäteen juttelemassa asiasta? Olen luullut, että nuo äitiyspolit ovat nimenomaan ajanvarauspoliklinikoita, joihin mennään kutsuttuna eikä vain piipahdeta juttelemaan ohikulkumatkalla.


    • kljlkijoi

      Soitat sinne ja sanot että kyllä se pitää jo tällä viikolla kuvata tai vedät koko sairaalan oikeuteen. Ääliöt luottavat taas että viimesillään oleva on niin huonossa hapessa ettei jaksa valittaa mistään enää ja alakauttahan se lapsi sit revitään ulos niin tulee halvemmaks. Ja sit ihmetellään perheneuvolassa miksi tulee parisuhdeongelmia kun alapää on revitty ja leikattu rikki ja seksi ei tunnu enää miltään, korkeintaan tuskalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4336
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1724
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1400
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1195
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe