onko tämmöiset arvot huolestuttavia?

Hei, lokakuussa 03 paastoarvo 8,2, siitä 3 kk 7,8, siitä 3 kk, 6,9 ja viimeksi 7,2. Yrittänyt dieettiä ja osittain o´nnistunut - välillä lipsuu kuitenkin. Pitkäaikainen sokeri koko ajan noin 6 tai vähän päälle.

Onko noi huolestuttavia, kun en oikein ymmärrä tohtoriani !?
72504
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

Nuo ovat huonoja arvoja, on syytä olla huolestunut, suorastaan pitäisi olla pelästynyt.
Lopeta liika syöminen, niin luvut voi paljon parantua. Dieteistä ei ole apua, syö vähemmän.
Jos syö tavallisina aikoina vain vähän ja jättää varsinaisen raskaan aterian pois, laihdutus voi sujua ilman nälän tunnetta. Minulla on sellaisia kokemuksia, että niin voi tehdä. Aamusokerit alkoi usein olla 7 paikkeilla. Nyt on n.5.4 paikkeilla ja vyötärön mitta on pienentynyt n. 7cm. Tämä tapahtui vain n.4 viikossa.

Äänestä
  • Kiitos vastauksesta. Olen yrittänyt siitä lokakuusta asti noudattaa ruokavaliota, mutta lipsuu aina välillä. (Rv:n avulla kuitenkin kolesterolit ovat palanneet normaaliarvoihin.) Periaatteessa tiedän, että 4 tunnin välein ja kuituja, hedelmiä, marjoja - ei pehmeitä eläinrasvoja. Ja pastaa, ei perunaa. Toisaalta, onko se pasta hyväksi ??? Nyt tohtori määräsi jotain diformiiniiä (?), jota olen syönyt pari viikkoa, mutta tuntuu, että olo on huonompi. Väsyttää ja pää on välillä sekava. Lopetin ne lääkkeet ja yritän vielä syömällä oikein -> siinähän sivussa kyllä laihtuisikin. Ylipainoa kyllä on.

    Äänestä

  • makean näköinen :) kirjoitti:

    Kiitos vastauksesta. Olen yrittänyt siitä lokakuusta asti noudattaa ruokavaliota, mutta lipsuu aina välillä. (Rv:n avulla kuitenkin kolesterolit ovat palanneet normaaliarvoihin.) Periaatteessa tiedän, että 4 tunnin välein ja kuituja, hedelmiä, marjoja - ei pehmeitä eläinrasvoja. Ja pastaa, ei perunaa. Toisaalta, onko se pasta hyväksi ??? Nyt tohtori määräsi jotain diformiiniiä (?), jota olen syönyt pari viikkoa, mutta tuntuu, että olo on huonompi. Väsyttää ja pää on välillä sekava. Lopetin ne lääkkeet ja yritän vielä syömällä oikein -> siinähän sivussa kyllä laihtuisikin. Ylipainoa kyllä on.

    >>Nyt tohtori määräsi jotain diformiiniiä (?), jota olen syönyt pari viikkoa,

    Tämä lääke on ilmeisesti Metformin, jota myydään monilla nimillä. Se on hyvä lääke, jatka sen käyttämistä, niin arvosi alenevat suunnilleen terveen lukemiin. Metformin auttaa myös laihduttamisessa, se hillitsee nälän tunnetta. Metformin nuorentaa yleisesti ihmistä ja joku lääkäri halusi antaa sitä kaikille yli 40 vuotiaille. Annostusta ei saa ylittää, se voi aiheuttaa kuolemankin.

    Minä olen viime viikkoina saanut painoa alennettua aivan makkaraa syömällä ja kahvilla ja pullalla. Syön vähän sitä sun tätä, mutta pieniä määriä. Kyllä silläkin menetelmällä paino putoaa. Aivan syömättä on turha olla, on parempi syödä vähän niinkuin malliksi.

    Diabetes 2 voi olla aika vaivaton, kun ottaa vain pillerin tai kaksi päivässä. Parasta on pitää vs-lukemat suunnilleen terveen ihmisen arvoissa.

    Äänestä

Nuo arvot ovat kyllä HUOMATTAVASTI parempia kuin diabeetikoilla keskimäärin, varsinkin, jos kyseessä on nuoruustyypin diabetes.

Äänestä

Sinun arvosi eivät ole ollenkaan huonot, jos kyseessä on nuoruustyypin diabetes. Minä olen omanahoitajana diebetes pojalla, ja tiedän kokemuksesta että arvosi ovat loistavat.

Äänestä

Siltä ainakin näyttää tuon sulle määrätyn lääkityksen perusteella (tabletit - diformiini-jotain arvelit).

Muistaakseni 2-tyyppiläisillä pyritään siihen, että pitkäaikaissokeri (eli Hba1c) olisi alle 6%.

1-tyyppiläiselle arvosi olisivat tosiaan ihan hyviä, kuten hoitaja sanoo, mutta 2-tyyppiläisellä pyritään parempaan tasapainoon. Mielestäni arvosi eivät vielä ole mitään kauhean huolestuttavia, mutta ei niitä voi ohittaakkaan noin vain. Laihduttamalla saattaisit päästä normaaleihin arvoihin (ymmärsin, että sinulla on mistä laihduttaa), mutta jos se ei onnistu, tulevat kuvaan tabletit.

Yritä nyt vaan kysellä siltä lääkäriltäsi asioista niin kauan, että ymmärrät. Minusta on erittäin tärkeää, että lääkäri osaa kertoa asiat niin, että potilaskin ne ymmärtää.

Ja käy lueskelemassa Diabetesliiton sivuilta. Sielä on paljon tietäa tyypin 2 diabeteksesta. Tässä osoite: http://www.diabetes.fi

Äänestä
  • Se kommunikaatiokatko tohtorin tai trien kanssa johtunee siitä, että terv.keskuksessa on viime syksyn jälkeen vaihtunut lääkäri 3 krt ja kaikki ovat olleet ei-syntyperäisiä suomalaisia ja kaikilla vähän eri käsitys asiasta ja kaikille olen joutunut puhelimessa (antavat vain puh.aikoja) selittää asiat aasta alkaen. Olen hakenut itselleni lab.tulokset ja sitten netistä tutkinut viitearvoja ym. Minulla on ollu siis varsinainen oma lääkäri -kokeilu :)

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


makean näköinen :) kirjoitti:

Hei, lokakuussa 03 paastoarvo 8,2, siitä 3 kk 7,8, siitä 3 kk, 6,9 ja viimeksi 7,2. Yrittänyt dieettiä ja osittain o´nnistunut - välillä lipsuu kuitenkin. Pitkäaikainen sokeri koko ajan noin 6 tai vähän päälle.

Onko noi huolestuttavia, kun en oikein ymmärrä tohtoriani !?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu