Autolla ajamosen pelko

kuski2

Olen 31 vuotias mies. Ajoin ajokortin 20 vuotiaana ja sen olen ajanut vain alle noin alle 50km. 8-9 vuoteen en lainkaan. Autolla ajaminen pelottaa minua, pelkään että ajan jonkun päälle tai kolaroin koska minulla tahtoo olla keskittymisvaikeuksia.

Nyt sitten toissapäivänä eräs ystäväni jota harvemmin näkee tuli käymään ja kun asia tuli puheeksi niin hän totesi että ei perkele tuollaista olekaan. Heitti autonsa avaimet kouraan ja sanoi että lähdetään ajelulle. Stressiä meinasi pukata mutta huomasin ettei ajossani ollut mitään suurempia ongelmia, risteyksiin ehkä pikkasen liian äkäisesti ajan eli nopeutta turhan paljon. Melkoisen vapauttava tunne kun kiersimme lähiseutuja ja aikaisemmasta ajokerrasta on tosiaan useita vuosia.

Löytyykö Suomi24:sta muita yhtä omituisia miespuolisia ihmisiä joilla on kortti mutta ajaminen on jäänyt olemattomaksi?

25

1678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sä teit sen

Mä en ole mies, mutta ajaminen jäi mulla about 5 vuodeks. Kokonaan siis. Olin aivan hermoraunio kun omaiseni sanoi, että nyt lähtee. Olin ihan paniikissa, kun lähti auto liikkeelle ja olin yksin vastuussa tekosistani.

Omaiseni joutui melkeinpä opettamaan mulle ajamisen alkeet uudestaan, mutta parin päivän päästä homma rupes sujumaan. Onneks, koska olis jäänyt seuraava työ saamatta, ellen ois uskaltanut autoa ajaa. Mut naisilla tää taitaa olla yleisempää kuin miehillä. Halusin vaan kertoa, että meitä on muitakin.

• 1+2

Parempi kun käytätte julkisia, ajatte vielä oikeasti jotain päin, kun olette niin epävarmoja.

• Sä teit sen

Kiitos tuesta. Tuon kertomani jälkeen olen ajanut 10 vuotta ilman kolareita. Tai siis en ole koskaan joutunut kolariin. Eikä mulle olis annettu töistä autoa, ellen olis vakuuttanut pomoa hyvällä ajotaidolla. No, enpä mitään positiivista näiltä palstakommenteilta koskaan odotakaan.

• outomies1

en ole siis ainut kuka "pelkää" ajamista.Nuorempana oma epävarmuus ajotaidoista sai aikaan ajopelon ja vuosien ajan pelkäsin rattiin menemistä ja välttelin ajamista kaikintavoin.Nykyään ajelen aina silloin tällöin,mutta en vieläkään pysty nauttimaan ajamisesta vaan aina se vähän arvelluttaa,kehitystä on tapahtunut koska olen uskaltautunut pois omalta mukavuusalueelta ja rohkeasti alkanut ajelemaan.Tykkään ajella maanteillä,mutta kaupunkiajo ahdistaa edelleen.Koskaan en ole kolaria ajanut.Koskaan en ole autoa omistanut enkä ole vähääkään kiinnostunut autoista,mutta ehkä joskus vielä?Autoilussa myös ahdistaa kaikki siihen kuuluva oheistoiminta kuten katsastut,huolto jne jne ja olen kokenut autot lähinnä riesana.Ajopelosta pääsee vain rohkeasti ajamalla.

• 20+17

Ei pelota autolla ajo mutta auton tankkaaminen kyllä. Autoa en ole tankannut taas varmaan vuoteen vaan sen on tehnyt aina joku toinen minun puolestani. Tämä on sama ongelma kuin sekin ettei meinaa kehdata kaupassakaan käydä koska siellä on muita ihmisiä. Ei taida toista minunkaltaistani tästä maasta löytyä. Joo senkus nauratte.

• Bensapelkoinen tytsy

Tässä maassa on sitte yks toinenkin. Kun sain ajokortin ja aloitin ajourani, en varmaan neljään vuoteen uskaltanu tankata autoa. Mä en muistanu millä puolella tankki on, mitä laatua tankkiin pitikään laittaa tai et mitä jos törmään mittariin. Annoin aina rahaa muille ja pyysin tankkaamaan.

Nykyään olen uskaltanut käydä yhdellä tietyllä kylmäasemalla, mut vaan jos ei ole muita. Mä olen kans kerran maksanut ja sitte painanut viereisen mittarin numeroa. Onneks on 2 minuuttia aikaa kiertää auton kanssa mittarin ympäri ja tankata. Autoani en ole koskaan katsastuttanu, aina delegoinu muille. Enkä menny ostamaan tai vaihdattaan renkaita. Ja nille joita naurattaa, olkaa hyvä vaan. Kiva että sain hymyn huulillenne.

• 20+17
        Bensapelkoinen tytsy kirjoitti:

Tässä maassa on sitte yks toinenkin. Kun sain ajokortin ja aloitin ajourani, en varmaan neljään vuoteen uskaltanu tankata autoa. Mä en muistanu millä puolella tankki on, mitä laatua tankkiin pitikään laittaa tai et mitä jos törmään mittariin. Annoin aina rahaa muille ja pyysin tankkaamaan.

Nykyään olen uskaltanut käydä yhdellä tietyllä kylmäasemalla, mut vaan jos ei ole muita. Mä olen kans kerran maksanut ja sitte painanut viereisen mittarin numeroa. Onneks on 2 minuuttia aikaa kiertää auton kanssa mittarin ympäri ja tankata. Autoani en ole koskaan katsastuttanu, aina delegoinu muille. Enkä menny ostamaan tai vaihdattaan renkaita. Ja nille joita naurattaa, olkaa hyvä vaan. Kiva että sain hymyn huulillenne.

"Autoani en ole koskaan katsastuttanu, aina delegoinu muille. Enkä menny ostamaan tai vaihdattaan renkaita. Ja nille joita naurattaa, olkaa hyvä vaan."

Sama juttu ja olen vieläpä kaikenlisäksi mies joka on omistanut ajokortin jo 6 vuotta tai siis renkaat olen kyllä 2-3 kertaa vaihtanut niin että siinä on ollut toinen henkilö apuna. Saittepahan vielä isommat naurut minun kustannuksellani.

• 20+17
        20+17 kirjoitti:

"Autoani en ole koskaan katsastuttanu, aina delegoinu muille. Enkä menny ostamaan tai vaihdattaan renkaita. Ja nille joita naurattaa, olkaa hyvä vaan."

Sama juttu ja olen vieläpä kaikenlisäksi mies joka on omistanut ajokortin jo 6 vuotta tai siis renkaat olen kyllä 2-3 kertaa vaihtanut niin että siinä on ollut toinen henkilö apuna. Saittepahan vielä isommat naurut minun kustannuksellani.

Enpä ole kyllä juuri mitään muutakaan elämässäni uskaltanut näiden pelkojeni takia tehdä. Ihme että uskallan ajaa autolla, en tosin suurien kaupunkien keskustassa kun pelkään ajavani kolarin.

• Bensapelkoinen vielä
        20+17 kirjoitti:

Enpä ole kyllä juuri mitään muutakaan elämässäni uskaltanut näiden pelkojeni takia tehdä. Ihme että uskallan ajaa autolla, en tosin suurien kaupunkien keskustassa kun pelkään ajavani kolarin.

Mites se tankkaaminen, tankkaatko itte? Mulla on lisäks semmoinen piinallinen pelko, jotta mitä jos joutuis ajamaan Hesassa. Helsinkiläiset saa tässä kohdassa nauraa. Mä pelkään niitä raitsikoita ja kun sikäläisestä autoliikkeestä hain autoni (en yksin) niin olipa lähtö sieltä hirveetä. Porukat ajoi kuin olis oltu Jurassic Parkissa, T-rex vaan puuttui. Täällä Varsinais-Suomessa ei tartte pelätä kuin Gumball Racea, paitti että kun tulevat tuonne satamaan, ni menen kyllä kattomaan. Jos saan kyydin.

• 20+17
        Bensapelkoinen vielä kirjoitti:

Mites se tankkaaminen, tankkaatko itte? Mulla on lisäks semmoinen piinallinen pelko, jotta mitä jos joutuis ajamaan Hesassa. Helsinkiläiset saa tässä kohdassa nauraa. Mä pelkään niitä raitsikoita ja kun sikäläisestä autoliikkeestä hain autoni (en yksin) niin olipa lähtö sieltä hirveetä. Porukat ajoi kuin olis oltu Jurassic Parkissa, T-rex vaan puuttui. Täällä Varsinais-Suomessa ei tartte pelätä kuin Gumball Racea, paitti että kun tulevat tuonne satamaan, ni menen kyllä kattomaan. Jos saan kyydin.

En ole vuosien varrella tankannut itse autoani kuin muutaman kerran vaikka sen kyllä voisin helposti tehdä jonkun tutun ihmisen seurassa.

• Kyllä se siitä

Ei pelota enää joskus Oli pakkoajatuksia että ajan jonkun päälle enkä huomaa Mutta pääsin eroo siitä pelosta. sillain ei pääse eroon ajamis pelosta että sitä ajamista välttää. Rohkeasti liikenteeseen ja jos Pystyy niin voi käydä ajamassa vähän rallia jossain vaikka ajoradalla se helpottaa ja saa varmuutta auton käsittelyyn. Mutta se sananlasku on totta että se ei pelaa joka pelkää.

• Huijariämmä>>

Autolla ajamosen pelko

• Bensapelkoinen taas

Mä tankkasin! Ja oli yks toinen autoilija toisella mittarilla. Mä tein sen mut alkoi niin paha rytmihäiriö et oli pakko ottaa beetasalpaaja. Mut eka kertaa elämässä samaan aikaan toisen tankkaajan kanssa bensiksellä. Hitto kun oon ylpee ittestäni. Koitan vuoden sisällä ehkä toisenkin kerran.

• 20+17

Kumpa sitä itsekin rohkenis useammin menemään tulta päin ja uhmaamaan pelkojaan vaikka mokaamisen pelko on aivan älytön. Pelkään jokaista pienintäkin mokaa ja se on suunnilleen minulle sama asia kuin maailmanloppu.

• Bensapelkoinen-...

Et voi pelätä enempää kuin mä. Mä pelkään jo kaupan kassalla, jotta mitä jos sössin tämänkin homman. Pelkään, et tankkaan dieseliä bensan sijaan ja naapureita pelkään kans.
      Et jos löytäis samanlaisen pelokkaan miehen ja vois muuttaa jonnekin vähän syrjemmälle tästä ihmisvilinästä. Yksin en uskalla, kun pelkään pimeää aivan sairaasti.
      Kirjastossa pelkään, et möhlin sen palautus- tai lainausautomaatin kanssa. Mun tuurilla näin käykin, että loppuu just kuittipaperi tai kone kiljuu ja kaikki kattoo, et rikoit sit senkin. Useamman viikon kestää et menen uusiks.

Joo ja kun haen lääkettä tähän jännitykseen apteekista, niin koitan aina peittää sitä lääkepakkausta. Pelkään et muut näkee miten hullu mun täytyy olla kun noita troppeja haen. Pelkään myös hakea postia pihan perältä laatikosta, jos vaik törmään naapureihin. Pistä paremmaks jos voit.

• 20+17

Voin sanoa että minulla on kaikki samat pelot ainakin yhtä pahoina mutta eihän tämä mikään sellainen kilpailu pidäkkään olla että kenellä on eniten eri pelkoja ja miten pahoja ne on. Toivottavasti nämä pelot meilläkin edes joskus helpottaa vaikka itse olen kyllä vaipunut synkkyyteen jo vuosia sitten. Tilanne ei kyllä näytä mitenkään lupaavalta jos kamppailee vuodesta toiseen samojen ongelmien kanssa eikä ne ongelmat ole ainakaan yhtään helpottaneet.

• Bansapelkoinen..

En kilpailumielessä omia pelkojani luetellut, olen vaan siinä uskossa ettei kenelläkään voi olla näin paljon pelkoja kuin mulla. Et siis ainoa paikka jossa ei pelota on koti. Tai pelottaa joskus että porukat tulee mun luo "viihtymään". En ole koskaan tavannut ihmistä, jota pelottais postin hakeminen 20 m:n päästä omalta kotiovelta. Mä ehkä kaipaan tietoa, et on muitakin.

Mä olen toivonut, että tässä vuosien saatossa pelot helpottais. Mut ei. Pelon määrä on vakio, vaikka toistaisin jotain pelottavaa asiaa kuinka monta kertaa tahansa. Aina ulos mennessä katson, et naapurit ei hääri pihoillaan. Koska kun ne näkee mut, ne syöksyy pihalle juttelemaan ja melkein väkisin raahaa kahville tai kattomaan jotai viheliäistä istutusta. Olen koittanut olla hyvin lyhytsanainen ja selkeän torjuva, mut ei auta. Pitäs liikkua vain öisin.

• 20+17

Meillä on sitten yhtä pahat pelot. Itse asun kerrostalossa ja katson aina ovisilmästä ettei naapureita olisi rapussa ja yritän livahtaa mahdollisimman nopeasti pihalle. Toivon myös ettei kerrostalon pihassa olisi mitään porukkaa kun poistun ulos. Joskus silti väistämättäkin törmää naapureihin ja joutuu vaihtamaan jopa pari sanaa.

• Bensa...

Ootko koskaan kelannu et miks näin on? Et mikä siinä on, että semmoiset jutut, joiden ei pitäis kauheasti hetkauttaa, jää pyörimään päähän ja nousee kauheiks möröiksi? Eihän normaalit ihmiset pelkää esim. toisten ihmisten tapaamista kuin sen ekan kerran, sitte ollaan jo "tuttuja" joita ei tartte jännitää.

Mulla on nyt hiirenpelkoprojekti meneillään. Olen laittanut takapihalle hiirelle kauraa ja välillä laitan omenanpaloja. Sit kun tää kaveri tulee syömään, asetun siihen lähelle ja pakotan itseni pysymään siinä.

Olen aina ennen kiljunut kun syötävä nähdessäni hiiren tai myyrän, joten olen edistyny ällistyttävän hienosti. Uskon et tästä on hyötyä, jos joskus koitan hakea postin, kun joku muukin on pihalla. Et onnistumisen ilo tois rohkeutta ja kannustais jatkamaan. Tiedän et tää hiiriprojekti on aivan naurettava, mut mä en suostu luovuttamaan vielä.

• 18+19

Olen omistanut kortin yli 6-vuotta ja koskaan aikaisemmin en ole kolaroinut. Tänä vuonna sitten yksi minun pahimmista peloistani kävi toteen kun kolaroin parkkipaikalla toisen auton perän lyttyyn. Nyt en enää luota yhtään siihen että osaisin parkkeerata. Itseluottamus meni tuon yhden tapauksen takia kerrasta pohjalukemiin. Pelkään että kolaroin jatkossakin ja se tuottaa kamalasti häpeää sekä suuria taloudellisia tappioita jos näin käy. Pitää varmaan myydä auto pois ja alkaa käyttämään vain julkisia kulkuneuvoja. :(

En ole kyllä ajanut autolla kaikkiaan kuin jonkun 10 000 kilometriä. Ensimmäiset pari vuotta kortin saamisen jälkeen pelkäsin ajamista niin paljon etten ajanut käytännössä ollenkaan. Parkeeraaminen on ollut minulle aina jostain syystä hieman hankalaa. Taskuparkin olen tehnyt ehkä kerran elämässäni enkä tiedä miten ihmeessä selvisin siitä kolhimatta muita autoja. En myöskään ole mennyt peruuttamalla parkkiruutuun kuin ehkä 2 kertaa.

• 18+19

Pahinta olis tietenkin ajaa jonkun ihmisen päältä tai joku oikeasti vakava kolari.

• 18+8

Täällä on toinen, 35 vuotias mies. Ajanut en ole juurikaan kortin saamisen jälkeen. Nimenomaan pelkään ajavani kolarin tai jonkun päälle. Niin oli pian kortin saamisen jälkeen vähällä tapahtuakin. Jotenkin tunsin aina, etten ehdi hahmottaa liikennetilanteita. Liian paljon kaikkea seurattavaa liian nopeasti. Tällä hetkellä en tarvitse autoa, mutta tämä vaikuttaa niin paljon kaikkeen muuhunkin. Naisetkaan eivät halua miestä, joka ei osaa ajaa.

• pelonselätys

Näin jälkeenpäin arvelen, että syy omaan autolla-ajopelkooni oli masennukseni. Oma masennus on outo juttu, sitä ei välttämättä itse niin huomaa, luulen. Elämä vaan käy harmaaksi eikä mistään oikeastaan ole iloinen ja onnellinenkin ehkä 2 krt vuodessa.
      Sitten tulee kaikenlaisia pelkoja, jotka tosiaan haittaavat elämää.

Itselleni tuli autolla ajaminen ihan kauhuksi. Ehkä siksi että meillä oli kamalan huonoja autoja, jotka saattoivat jättää keskelle risteystäkin ja oikkuilivat vaikka miten. Silmälasinikin pikkuhiljaa huononivat ja tuntui etten näe liikennemerkkejäkään riittävän kaukaa. Oli hankalaa kun miehen piti aina kuskata kaikkialle.
      Yritimme kerran että jospa nyt lähtisin ajamaan. Olihan ajokortti tullut ajettua heti 18v ja sitten ajoin aikalailla. No ei, tässä yrityksessä meni hermot heti pihalta lähtiessä, kun en saanut heti oikeaa vaihdetta päälle vaan auto sammui pari kertaa.

Jostain se sitten aukeni, se ajopelko-solmu. Ehkä silmälasien uusimisesta? Ja aluksi kevyttä ajoa jossain maantiellä... Pitkään pelkäsin oman pikkukaupungin muutamia sekavia risteyksiä, sitten kun ajoin itsekin. Sydän pamppaili etukäteen, mutta usein niistä pääsi ihan rauhallisesti läpi.

Nyt viimeksi ajelin pitkän matkan, 800 km/pv yksin, ja seikkailin hesan kehäykkösillä ja kolmosilla. Hyvin menee kun ottaa rauhallisesti .

Rakastan ajaa autolla. Yksinkin. Ajan mielestäni erittäin hyvin. -- Tuo ihmeellinen ajopelkoni oli varmasti siitä masennuksesta johtuvaa. Se voi varmaan oireilla aika arvaamattomilla tavoilla, mutta erityisesti juuri pelkoina!

Yksi psykiatri sanoo aina ensimmäisenä hoitona masennuspotilailleen omega-3 tuotteet. Itse käyn keskustelussa psyk hoitajan kanssa vielä silloin tällöin. Elämässä on ollut paljon kaikkea masentavaa, mutta itsekin osaan jo huomata jos masennus pahenee-

Älkää luopuko, hyvät ihmiset, toivosta että voitte tehdä aiemmin pelottavia asioita! pelon voi selättää, ja masennuksenkin.

• pelon selätys

Ai niin, unohdin mainita että vaikka mielelläni ajankin, pitkää matkaa, niin harvemmin on tullut tankattua.
        Sekin pelotti, taaskin. Mutta pakkohan oli tankata yksin matkatessa. Edelliskerrasta monta vuotta. Menen aina siihen tankille missä voi maksaa kassalle eikä tarvi korttien kanssa pelehtiä...

Kaikki nää uudet vempaimet mitä pitäis osata kirjastoissa ym paikoissa! Muistakaa että ette ole ainoita jotka mokailette, ei tarvi ottaa raskaasti jos ei ihan super hienosti mene. Olen oppinut että jos ihan rauhallisesti tutkin miten nää toimii ja vaikka pyydän neuvomaan, asiat selviää.

rohkeesti vaan porskuttamaan

• Anonyymi00025

Klk

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      224
      4576
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      445
      3308
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      2238
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1889
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      5
      1208
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1043
    7. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      26
      1035
    8. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1035
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      77
      966
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      926
    Aihe