Rinne vai tasamaa?

Aurum

Tarkoituksena aloittaa rakentaminen 1-2 vuoden sisällä ja tavoitteena tehdä suurin osa rakennustöistä itse. Tontti on jo hankittu ja sijaitsee alueella, missä rakentaminen suht edullista. Pohja hiekkapohjainen ja tontille muotonsa puolesta olisi mahdollisuus rakentaa rinnetalo tai tasamaan talo. Nyt pohdiskellaankin, mihin suuntaan suunnittelussa kallistutaan. Harkinnassa on joko kivitalo tai puurakenteinen talo (huoneistoala 130-145). Rinnetalon rakentaminen houkuttelisi, mutta miten on rakennuskustannusten laita? Tuleeko rinnetalo loppujen lopuksi suurimmat työt itse tehden ratkaisevan paljon kalliimmaksi oli rakennuspohja ja rakennusmateriaali mikä tahansa? Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksistanne.

11

1877

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kepa

Markka-aikaan sanottiin että samankokoisten talojen rakentamisessa rinteeseen tai tasamaalle on 200.000mk ero. Uskon että tuota suuruus luokkaa se on edelleen (40.000€?).

Lisäkuluja tulee kaikenlaisista pikku jutuista kuten siitä että aikaa kuluu enemmän kun hallaa tavaraa kerrosten välillä, kaikenlaisen LVIS-tekniikan rakentelu kerroksista toiseen on ylimääräistä kulua jne. Heti aloituksessa maansiirtotyöt voivat haukata 20.000€.

• kokemusta

rinnetalo on kalliimpi rakentaa kuin kaksikerroksinen.

• Tollero
        kokemusta kirjoitti:

rinnetalo on kalliimpi rakentaa kuin kaksikerroksinen.

olisikohan meillä tullut hintaa lisää max. 10-15k€, eli tasamaan taloon verrattuna sokkelia reilun metrin verran enemmän sekä täyttöhiekkaa tonneittain (8€/tn). Itse talo ei tule sen kalliimmaksi.

• Kepa
        Tollero kirjoitti:

olisikohan meillä tullut hintaa lisää max. 10-15k€, eli tasamaan taloon verrattuna sokkelia reilun metrin verran enemmän sekä täyttöhiekkaa tonneittain (8€/tn). Itse talo ei tule sen kalliimmaksi.

No minä tarkoitin rinnetalolla sellaista taloa jossa on täyden huonekorkeuden kellari. Omassa sokkelin korkeus on neljä metriä.

• Tollero

Meillä hintaa tuli lisää max. 10-15k€ ja sekin siitä että sokkeli oli reilun metrin korkeampi kuin tasamaan talossa ja täyttöhiekkaa meni tietty runsaasti. Rinnetalo on kuitenkin niin paljon upeamman näköinen (tarkoitan nyt taso-ratkaisuja, en mitään rinne-Kastellin tyylisiä).

• Kepa

Minusta rinnetalo on sellainen jossa on kellarikerros, sinun talosi on porrastettu tasamaaratkaisu.

• Tollero
        Kepa kirjoitti:

Minusta rinnetalo on sellainen jossa on kellarikerros, sinun talosi on porrastettu tasamaaratkaisu.

rinteessä joten kutsuisin sitä rinnetaloksi. Tasamaalle et voi tehdä taloa jonka sisällä on nousua 120 cm.

• peukku

aika tötterö tulee noilla neliöillä..

tasamaatalon ja rinnetalon neliöt ei ole suoraan vertailukelpoisia koska portaat ja kulkutiet mitoittuvat eri tavalla. hintaan taas vaikuttaa se talon koko ja silloin muodostuvat hukkaneliöt huoneiden sijoittelun takia. meillä 200neliöinen kaksikerrosrinne tuli noin 30% halvemmaksi kuin tasamaatalo. puhutaan siis rakenteista ei muusta. homma laskettiin koska rahaa palaa jokatapauksessa ihan kohtuudella.

kerrosten takia osa talosta on rauhallisempi koska makuutilat ylhäällä ja elämänmeno alhaalla. vessoja on oltava ainakin kaksi eli omat molempiin kerroksiin. ovien lukittunaolo huolettaa alussa ja niitä saa juosta katsomassa..

montako huonetta olisi tulossa??

• oma rauha

Meillä tällähetkellä rinnetalo ja parinvuoden kuluttua rakennamme uuden josta tulee kaksikerroksinen.Huomattavasti edullisempi kuin rinnetalo.
        Olen samaa mieltä että on hyvä ratkaisu makuutilat ylhäällä ja elämänmeno alhaalla. Meillä kyllä vanhempien huone tulee alas koska on 5 lasta ja heille tulee huoneet ylös. On sitten lapsilla oma rauha ylhäällä ja samalla vanhemmilla alhaalla.

• Aurum

"montako huonetta olisi tulossa?? "

Suunnitelmissa 4-5 huonetta keittiö.Taloon tulisi lisäksi isohko autotalli & työtila ja suht´t reilusti varastotilaa, joten kokonaispinta-ala lähentelisi 180-200 neliötä.

• Aurum

Kiitoksia kaikille vastauksistanne :). Mielipiteitä tuli monenlaisia ja sitä juuri toivoinkin, sillä kaikkia näkökulmia ei itse tule aina ajatelleeksi. Mielelläni otan lisääkin ajatuksia ja omakohtaisia kokemuksia vastaan, jos niitä vielä jollakulla sattuisi olemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      72
      4949
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      116
      4669
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      80
      4143
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      101
      4057
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      122
      3074
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2808
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      28
      2747
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      37
      2722
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      40
      2713
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      2554
    Aihe