Minulle kesyrotta? Voitteko auttaa?

animalsfani

Haluaisin omat kesyrotat.Esitän vähän kysymyksiä:
1)Sopisiko kesyrotalle häkiksi vaikka kaappi jos otettaisiin ovet pois ja laitettais jotakin verkkoa tilale?
2)Kunka monta kesyrottaa voisi laittaa sellaiseen häkkiin,jos kaappi olisi melkein kattoon asti ja se olisi leveydeltään noin puolimetriä?
3)Häkissä olisi tietysti kerroksia.Kelpaako että niiden välille laittaisi vaikka jonkilaisia portaita?
4)Kuinka paljon käsittelyä kesyrotat kaipaisivat?
5)Voiko kesyrottia ottaa jonnekkin matkalle mukaan?Jos voi niin miten?
6)Voisiko 11v. hoitaa itse kesyrottia?
7)Voinko tehdä itse tehdä virikkeitä?Jos voi miten?
8)Ovatko kesyrotat päiväaktiivisia?
9)Minulla on oma huone eristyksissä muusta talosta.Siellä on tavallinen huoneen lämpö.Talvella kyllä vetää ihan vähäsen oven luota mutta patteri pian lämmittää koko huoneen.Kelpaako jos häkki on huoneen päädyssä,sankyni vieressä?
10)Mitä ne syövät?
11)Kannataisiko ottaa naaraita vai uroksia?
12)Kummat ovat aktiivisempia?
13)Kuinka paljon yksi kesyrotta maksaa?
14)Minkä laisia temppuja ne oppivat?
15)Kuinka nopeasti ne lisääntyvät?
16)Minkä laista sisustusta häkki kaipaa?

Kiitos jos jaksatte vastata!

6

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Olisit voinut laittaa kaikki kysymykset tähän samaan keskusteluun uuteen viestiin vain ;)

      1)Sopisiko kesyrotalle häkiksi vaikka kaappi jos otettaisiin ovet pois ja laitettais jotakin verkkoa tilale?
      -Vähän huono, koska rotat pissaa käsitellynkin puun helposti tosi huonoksi, ja voi syödä sen myös pahaan kuntoon. Jos kaappi on metallia, niin kyllä. Minkään kaapin seinillä ei tosin voi kiipeillä, mikä on huono. Häkin valinnasta:
      http://rotakasta.blogspot.fi/2012/04/rottahakkia-hankkimassa.html

      2)Kunka monta kesyrottaa voisi laittaa sellaiseen häkkiin,jos kaappi olisi melkein kattoon asti ja se olisi leveydeltään noin puolimetriä?
      -Puoli metriä on turhan vähän kahdellekkin. Esim. 80x50x80cm pitäisin miniminä. Isompi aina parempi.

      3)Häkissä olisi tietysti kerroksia.Kelpaako että niiden välille laittaisi vaikka jonkilaisia portaita?
      -Rotille paremmassa häkissä on vain vähän tasoja, ja paljon tilaa riippumatoille ja köysille yms. ja portaita ei tarvitse olla joka välissä, että kuntoilevat kiipeilemällä kaltereissa.

      4)Kuinka paljon käsittelyä kesyrotat kaipaisivat?
      -Omani olisivat mieluusti seurassani koko valveilleolo aikansa :D Pari tuntii päivässä ainakin olisi hyvä, itselläni käsittely hoituu niin että teen huoneessani kaikkea muuta samalla kuin rotat on vapaana, ja rotat tunkee syliin kun haluaa.

      5)Voiko kesyrottia ottaa jonnekin matkalle mukaan? Jos voi niin miten?
      -Voi. Niillä pitää määränpäässäkin olla oma hyvänkokoinen asumus, ja ne kuljetetaan kantokopassa. Koppa pitää suojata vedolta ja kylmältä esim kietomalla ympärille fleece, mutta pitää varoa ettei niille tule liian kuuma. Pari yötä pärjäävät keskenäänkin kotona.

      6)Voisiko 11v. hoitaa itse kesyrottia?
      -Toki, jos osaa oikeasti hoitaa ohjeiden mukaan. Vanhempien pitää olla mukana, ja ymmärtää että pienikin eläin pitää viedä lääkäriin jos se sairastuu.

      7)Voinko tehdä itse tehdä virikkeitä?Jos voi miten?
      -Paljonkin. Ommella riippumattoja ja putkia, punoa kiipeilyköysiä, kasailla pahvilootista pesiä ja agilityratoja, hakee ulkoa oksia... Höyhenellä ja narunpätkälläkin kannattaa kokeilla leikittää. Fikuina eläiminä rotat arvostavat monenlaisia aktiviteettejä.

      8)Ovatko kesyrotat päiväaktiivisia?
      -Ne nukkuvat yleensä päivällä kaikkein pisimpään, mutta ovat kyllä hereillä aamuin illoin paljon enemmän kuin esim. hamsterit, ja heräilevät kyllä päivälläkin vähäksi aikaa touhuamaan, etenkin jos oppivat että silloin saa huomiota.

      • Sedä

        9)Minulla on oma huone eristyksissä muusta talosta. Siellä on tavallinen huoneen lämpö. Talvella kyllä vetää ihan vähäsen oven luota mutta patteri pian lämmittää koko huoneen. Kelpaako jos häkki on huoneen päädyssä, sänkyni vieressä?
        -Veto ei tee rotille hyvää, mutta oma huone on erinomainen, etenkin jos jaksat järjestää siitä rottaturvallisen niin että saavat olla vapaana paljon, ellei aina kun et ole nukkumassa (voin luvata, siitä ei tulisi mitään :D).

        10)Mitä ne syövät?
        http://kesyrottayhdistys.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=68&Itemid=72
        Aina tarjolla siemenseosta tai pellettejä ja vettä, ja ainakin muutama kerta viikossa tuoretta: monipuolisesti erilaisia vihanneksia ja hedelmiä, toisinaan riisiä, makaronia, perunaa, puuroa yms. ja proteiinipitoisempaa kuten lihaa, hyönteisiä, tai laktoosittomia maitotuotteita.

        11 & 12)Kannataisiko ottaa naaraita vai uroksia? Kummat ovat aktiivisempia?
        -Kummatkin on ihan yhtä hyviä.
        Naaraat ovat yleensä vilkkaampia, urokset taas rauhallisempia, ja niitä on ehkä helpompi käsitellä kun ne on isompia. Itse tykkään koheltavista naaraista, mut ei mulla ole omia uroksia ollutkaan. Nuoret uroksetkin ovat vilkkaita, ja naaraat taas vanhemmiten laiskempia.

        13)Kuinka paljon yksi kesyrotta maksaa?
        -20-30e

        14)Minkä laisia temppuja ne oppivat?
        -Mitä vaan mitä ihminen osaa opettaa ;) Omani osaavat pyöriä, antaa tassua ja mennä kosketusalustalle.
        http://www.youtube.com/watch?v=1A07gDVLe14

        15)Kuinka nopeasti ne lisääntyvät?
        -Rotta kantaa 21 vuorokautta ja voi saada kerralla yli 15 poikasta. Naaras voi tulla uudelleen kantavaksi heti synnytettyään. Jos poikasten hoito joskus kiinnostaa, kannattaa kysellä kasvattajilta sijoitusrottaa, eli kasvattaja antaa sinulle naaraan, joka on muuten sinun, mutta kasvattaja saa teettää sille poikaset valitsemallaan uroksella. Saat hoitaa poikasia, mutta kasvattaja auttaa kaikkien ongelmatilanteiden kanssa, ja etsimään poikasille kodit.

        16)Minkä laista sisustusta häkki kaipaa?
        -Vakiona pesämökki (puinen, tai pahvilootat on ihan yhtä hyviä), erilaisia riippumattoja (ainakin häkin korkeimpaan kohtaan, rotat mieluusti nukkuvat siellä, mutta myös pudotusten alle turvaksi), tarpeeksi isoja putkia, pari tasoa, rutkasti kiipeilytilaa ja rottakaveri. Kupit (ellei ruoki heittämällä ruokaa pohjalle) ja juomapullo. Kannattaa katsoa häkkikuvia esim. täältä:
        http://kesyrottayhdistys.fi/forum/viewtopic.php?f=1&t=8670

        17&18)Pitääkö kesyrottaa pestä? Jos pitää niin millä?
        -Häntä pitää, viikon/parin välein tai kun se on likainen, jollain saippualla, ja sen jälkeen kuivata ja rasvata (tummelilla tms. hajusteettomalla perusvoiteella). Koko rottaa harvemmin, uroksia vähän useammin. Vain jos se on tosi likainen, tai jos sen vie näyttelyyn. Monet rotat kyllä tykkää leikkiä vedessä: laita niille pesuvatiin pohjalle vähän lämpöistä vettä, erilaisia pikkuesineitä (metallisia rannerenkaita, kulkusia, narunpätkiä...) tutkittavaksi, ja jotain kalastettavaa (auringonkukansiemeniä, herneitä...), ja anna niiden mennä tutkimaan. Omani uivat jatkuvasti jopa vesilasissa :D

        19)Pitääkö kesyrottaa ulkoiluttaa?
        -Ei pihalla, mutta huoneessa kyllä, mielellään ainakin muutama tunti päivässä. Oma huoneeni on rottaturvallinen ja täynnä niiden virikkeitä, joten ne saavat olla vapaana kaiken päivää, häkissä ovat vain öisin että saan nukuttua :D


    • Kiitos kun vastasit Sedä!Toivoinkin että sinä vastaisit:-)Käteviä temppuja,varsinkin se 11.

      • Sedä

        Heh, no olen näihin rottapuolen kysymyksiin yrittänyt vastailla, kun näitä nurkissa kuitenkin on pyörinyt jo pidemmän aikaa :D

        Mageita temppuja kyllä! Mulla on nyt myös pari hirmu nuorta rottaa, joiden kanssa olisi tarkoitus alusta asti opetella temppuja, mutta yleensä jossain vaiheesa vaan oma kiinnostus lopahtaa :D


    • raaaats

      aattelin ittekki ehk hommata pari rottapoikaa :) tai sit ku mul on nyt 2 gerbiilii ni sit ku ne menee hiirien taivaasee ni rotat ois iha hauskoja. nii et oon täs miettiny et jos niit pitää huonees vapaan ni kakkaas/pissaaks ne sinne jokapuolelle :o xd

      • Sedä

        Kun niitä pitää, valvottuna ulkoilu on välttämätöntä :) Ne ovat hyvin vilkkaita (toki pojat keskimäärin vähemmän kuin tytöt) ja aika isoja eläimiä.

        Mulla on riippunut vähän laumasta, mutta sekä pissat että papanat on lähinnä nurkissa. Osa on jaksanut kipittää häkkiinkin. Onneksi noita on aika helppo siivota, papanat kun on kuitenkin kiinteitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe