Moi kaikille! Ajattelin tehdä gallupin aiheesta "Oletko huumeiden ongelmakäyttäjä?".
NÄIN VASTAAT
Otsikoi vastauksesi "kyllä" tai "en". Lisäksi kirjoita käyttämäsi huumeen/huumeiden nimi/nimet otsikkoon. Jos huumeiden nimet eivät mahdu otsikkoon, kirjoita ne ensimmäiseksi viestiin.
Viesti-osuus on vapaaehtoinen, mutta voit kirjoittaa siihen esim. oletko koittanut hakeutua eroon huumeesta tai kuinka kauan olet ollut ongelmakäyttäjä. Muitakin oleellisia tietoja voi kirjoittaa, mutta liian pitkiä tarinointeja suosittelen välttämään.
Toivoisin, että vain huumeiden käyttäjät vastaavat mutta kaikki saavat toki kommentoida.
Huume voi olla laiton tai laillinen. Huumeeksi lasketaan myös mm. alkoholi ja tupakka.
HUOM
Ongelmakäytöksi lasketaan käyttö, joka hankaloittaa elämääsi tai muiden elämää, tai joka on hengenvaaraksi sinulle. Koittakaa itse päätellä, onko käyttönne ongelmakäyttöä.
Jos esim. poltat sikarin viikonloppuisin, se ei ole ongelmakäyttöä. Jos esim. huumeiden käyttösi vaikeuttaa huomattavasti opiskelua, se on ongelmakäyttöä.
ESIMERKKEJÄ HYVISTÄ VASTAUKSISTA
Otsikko: 'En, kannabis'
Viesti: 'Käytän kannabista viikonloppuisin kavereiden seurassa viihteen vuoksi.'
Otsikko: 'Kyllä, heroiini ja tupakka'
Viesti: 'Olen tupakoinut 30 vuotta ja käyttänyt heroiinia 7 vuotta. En ole hakeutunut irti huumeista.'
Asiallista ja mukavaa galluppia kaikille! :)
Kiitän jo aluksi kaikkia vastanneita.
Gallup: Oletko ongelmakäyttäjä?
16
1448
Vastaukset
- rastafari
Tupruttelen kun siltä tuntuu, mutta kuitenkin pääsääntöisesti vain viikonloppuisin!
Kyllä, Pepsi. Juon tuota sokerilientä aivan liiaksi ja se varmasti haitaksi minulle. Jos ei muuten niin hampaille. Ja kofeiinihan aiheuttaa riippuvuuden, jonka olen itseasiassa huomannut.(en juo kahvia) (: - asdf
silloin tällöin jompaa kumpaa.
- dent
tupakkaa menee. pisin tauko viimeisen 3 vuoden aikana oli 3 päivää. hirveät vieroitusoireet. ei pelkästään fyysinen riippuvuus, siitä oppii jotenkin oudosti nauttimaan.
ehkä, alkoholi. en osaa juoda kohtuudella. hirveän humalahakuista. en kuitenkaan juo kovin usein ja silloin kun juon se johtuu lähinnä "sosiaalisesta paineesta", eli kavereitten mukaan tulee lähdettyä.
en, kofeiini. päiväni käynnistyy parilla kupilla kahvia. päivässä menee noin 6 kuppia. vieroitusoireita en ole huomannut vaikka riippuvuus kaiken järjen mukaan pitäisi olla syntynyt. lähinnä tapa.
en, morfiini. teetä tulee juotua muutaman kerran vuodessa. yleensä palkitsen itseäni jostain. seuraavana päivänä tosin saatan olla hieman äreä.
en, kannabis. polttelen harvakseltaan. vaikka joskus tekeekin mieli useammin, niin homma kaatuu viimeistään siihen että tutuilla on sadonkorjuu vasta kaukana tulevaisuudessa. en polta vieraissa paikoissa, vieraiden ihmisten seurassa tai jos tunnen itseni masentuneeksi, pelokkaaksi tms. pyrin myös pysymään poissa ihmisten ilmoilta vaikutuksen alaisena, poislukien festarit ynm.
pyrin pysymään erossa "oikeista" rikollisista. kannabikseni on kotikasvatettua, morfiinini uutan itse.- vieras
Teetkö unikoista "teetä" vai miten tee liittyy morfiiniin? Eikö morfiinin valmistamiseen tarvita vähän enemmän kuin uuttamista?
- dent
vieras kirjoitti:
Teetkö unikoista "teetä" vai miten tee liittyy morfiiniin? Eikö morfiinin valmistamiseen tarvita vähän enemmän kuin uuttamista?
unikoista teetä. näin saadaan morfiini seulassa punaiselle.
jotain pienempää "roskaa" voi sitten vaikka polttaa teetä odotellessa että oopiumikin näkyisi.
siis tämä minun nauttimani morfiinihan ei ole samaa tasoa kuin mitä annetaan kipulääkkeeksi. mutta annosta voi säädellä.
- zzz
alkoholi: juominen erittäin humalahakuista (2-4 krt/kk). silloin tällöin kolhinut itseään ja törttöillyt muutenkin. monen päivän masennusjaksoja (ranteet auki -krapulat!) vaikka vain yhdenkin illan dokailun jälkeen. kahden päivän juomisen jälkeen alkaa jo kuulla ja nähdä harhoja, eli alkoholi ei kai oikein sovi mun aivokemialle.
tupakka: liikaa (15-20 kpl/pv). vaikka ensimmäiset keuhkosairauksien oireet alkavat ilmaantua (polttanut n. 15v), vähentäminen ei oikein ole onnistunut.
kannabis: käytän silloin tällöin, aika pieniä annoksia ja lyhyitä jaksoja. lähinnä ideointiin ja mietiskelyyn, jonkin verran myös sosiaalisena päihteenä. kokemukset olleet voittopuolisesti positiivisia enkä koe käyttöä ongelmaksi. - Noitatohtori
Kannabista tai alkoholia käytän päihteenä viikonloppuisin (en edes joka viikonloppu) rentoutumiseen kavereiden kanssa. Kofeiinia käytän useista suomalaisista poiketen vain silloin tällöin keskittymisen ja jaksamisen tehostamiseen.
- kaitsu
Kahvia,tupakkia.kannabista
kaikkia päivittäin, ei ongelmakäyttöä.
ei alkoholia lainkaan, koskaan.
- äitikin
Alkoholia sillointällöin muutama lasillinen viiniä tai olutta. Auttaa löysäämään joskus hieman liian kiristävää pipoa ja ottamaan etäisyyttä lähes jatkuvaan itsensätarkkailuun.
Kahvia muutama kupillinen viikossa. Reagoin hyvin herkästi kofeiiniin, joten tarkkailen käyttöäni etten alkaisi "hyppimään seinille".
Kannabista tulee polteltua muutaman kerran vuodessa.- Gallupnarkomaani
Kofeiinista tulee reflat.
- trippie
Tupakkaa ja kannabista käytän viikoittain, useimmiten päivittäin. Välillä on viikon tai parinkin taukoja, eikä tule vierotusoireita minkäänlaisia.
Alkoholia juon muutamia kertoja kuussa.
Amfetamiinia ja LSD:tä ehkä kerran kuussa.
Ekstaasia muutaman kerran vuodessa.
Lisäksi satunnaisesti "tutkimuskemikaaleja" ja nuppista.
En ole yrittänyt hakeutua eroon, koska en koe siihen minkäänlaista tarvetta. - chf
kahvia menee noin 4-8 kahvikupillista (2-4 isoa kuppia) päivässä joskus enemmänkin, tupakkaa alle puoli askia (polttanut "vasta" puoli vuotta) ja alkoholin viikottainen kulutus on jatkuvasti jonkinverran tai reilusti suurkulutuksen (24 annosta/vko) rajan yläpuolella.
- taikuri
Olen käyttänyt yli kaksikymmentä vuotta.
En ole hakeutunut hoitoon.
Minulla ovat aina olleet asunto,työpaikka ja avioliitto kunnossa.Ovat edelleenkin. - poreallas
Yritän pitää e:stä ja a:sta taukoa, mutta todella vaikeaa, kun tärkeimmät kaverit käyttää. toisaalta, kun aina väsyttää, on vaikea olla turvautumatta ottamatta lääkettä, jota joka puolelta varsin helposti saa. Helposti tulee turvauduttua korvikkeisiin, jotka eivät ole sen parempi vaihtoehto. Korvikkeita mm. tatit ja alkoholi. Alkoholi ei taas sovi minulle ollenkaan, koska en pidä sen tuomasta olosta ja siten helposti masennun juomisesta vaan entisestään, mikä puolestaan johtaa helposti pahempaan päihdekierteeseen.
- tipu
Silloin tällöin polttelen,yleensä vain seurassa kun tarjotaan. Joskus itsekkin ostanut. Ekstaasii kokeillut kolme kertaa, mutta väliä olen pitänyt aina monia kuukausia,ettei toleranssi ehdi paljoa kasvaa. Ja jatkossakin pyrin enimmäkseen pysymään eros niist. Erityistilanteissa voi ehkä sen yksi tai kaksi nappia suuhun heittää.
Kerran olen kokeillut piriä,mutta se jääköön siihen kertaan. Meni kyl niin sekasi pää siit valvomisesta.
Kerran sieniä syöny kunnolla,eli niin että toimi. Niitä voisinn joskus viel naukkailla. Tälläkertaa menemäl vaik iha itte sienimettälle ;)
Ei ole ongelmaa huumeiden käytös. Se on satunnaista, enkä tunne riippuvuutta niihin. pidän ne harvinaisina nautintohetkinä.
Tupakkaa poltankin sitten säännöllisesti ja juon itseni humalaan lähes joka vkonloppu. - Marlene
Olen käyttäny melkeen kaikkia huumeita satunnaisesti (joskus on ollu vuosikin välii ettei mitään).
Ainoat mitä en oo viittiny ees kokeilla on tollaset ku PCP, jotku tutkimuskemikaalit, liimat sun muu paska.
Kaikkein vahvimpia huumeita en oo koskaan käyttäny 2 päivää kauempaa, sillo ei tuu viel vierotusoireita.
Alkoholi on ollu ainut joka on osittain päässy muodostumaan ongelmaks, lähinnä kai ku sitä on jokapuolella ja kaikki läträä sen kanssa, liian halpaa ja helppo hankkia. Parempien huumeiden puutteessa, yök. Vihaan jopa laadukkaita valkoviinejä, ne ne vasta karmeita on.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708