Teen tässä kustannusarvioita ens kesään remppaan ja kysyisinkin:
- kuinka paljon maksaa sähköjohdot, pistorasiat ja valonkatkasijat 90 neliön asuntoon?
- tuttava vetää johdot mutta tarvitsen toki sähkärin tarkistamaan ne sekä kytkemään ne uuteen mittaritauluun, millasta hintaa ammattimiehet tälläsestä ottaa?
Pyydän nyt ihan noin sinnepäin arvioita, tiedän jonkun laista summaa varata :)
Kustannusarviota
11
176
Vastaukset
- vai tuttavat
Tarvitset niihin johdon vetoihinkin asentajan jolla urakointioikeudet, -ei tosin ole sinun ongelmasi jos joku sähkäri ottaa vastuulleen jonkun "tuttavan" johtovedot, mutta tämä sähkärisi kyllä riskeeraa tällöin urakointioikeutensa...
johdot saa vetää kyllä ihan itsekin, kuhan ei kytke niitä mihinkään. Kytkennät tekee sitten ammattimies, ja tarkistaa johtojen vedot..
- TUKES valvoo
Heh :D ei saa maallikko tehdä yhtään johtovetoa. Ilmoitus TUKES:iin välittömästi maallikkojen tekemistä sähköasennuksista!
- HehJoo
Joo ainoastaan jännitteestä erotettujen sähkölaitteistojen purkutyöt eivät ole sähkötyötä - ja sille kuka saa tehdä itsenäisesti sähkötyötä löytyy laeista ja asetuksista tarkat pätevyys vaatimukset.
Tämä on kumma ja sitkeässä oleva harhaluulo että johdot saisi "laillisesti" vedellä kuka tahansa, kaikelle tuolle yllämainitulle löytyy kyllä nuo laki ja asetustekstit että ei kannata alkaa väittämään vastaan.- HehJoo Ja
Kuten tuossa aiemmin mainittu niin ei ole oikeastaan työn teettäjän ongelma jos joku asennusoikeudet omaava ottaa (hölmö) nuo "jonkun" tekemät vedot vastuulleen vaan tämä vastuulle ottaja rikkoo tässä tapauksessa lakia ja riskeeraa asennusoikeutensa.
no ei nyt tartte alkaa palkoja vetämään nenään :D sit miulle on suhteellisen moni mies valehdellu jos näin on :D
Kaipaisin kuitenkin vastauksia kysymyksiin ;)- Tiatuula
Mitäs sieltä sitten löytyykään? Siellä puhutaan täsmälleen kaapeleiden ja kalusteiden (Pistorasiat ja katkaisijat) asentamisesta ja niiden yhditämisestä toisiinsa. Itse olen sitä mieltä, jos sähkömies käy kytkemässä keskuksen pimeäksi ja lukitsee sulakkeet. Niin kyllä ne sähköjodot saa maalikko vaihtaa, kun asentaja suorittaa kytkennän.
- sunnish
Laske montako pistorasiaa ja ym asunnossasi on. Pistorasian ja katkaisijan kytkentä aika on 15 min/kpl.
Kaapeleita myydään metreittäin, joten niidenkin hinta on helppo laskea. - tiiatuulianserkunku
Tiatuulia, sun mielipide ei oikeasti sitä ratkaise. :D Vaikka ois kuin kuin vahva mielipide :D Trollaa vaan, silti tyhmänä pysyt
Autoakin saa ajaa omalla pihalla vaikka ei ois korttiakaan. Itse olen sitä mieltä että... jne jne - Aina sama juttu
Joo tämä ei tosiaankaan ole mielipidekysymys -joksi tämä sama aihe aina menee...
Jos oikeasti haluaa itselleen selvittää miten asia on niin ensin käy katsomassa laeista/asetuksista... mitä tarkoittaa termi sähkötyö ja mitä se sisältää ja sen jälkeen toisaalta sen millä pätevyydellä näitä sähkötöitä saa tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh811973Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1091705- 1801286
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6666- 56610
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472