Vappu Pimiän suku Lieksastako

Kamuttaja-Setä

En ole tutkinut tarkemmin, mutta tietääkö joku onko tuo kuuluisa Vappu Pimiä Lieksasta lähtenyttä sukua.
Siellä asui aikoinaan Pimiöitä. Tunsin jonkun erittäin hyvin.
Olivat muistaakseni lähtöisin luovutetulta alueelta, olikohanSuojärvi. En muista aivan varmaan.

47

4016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain turhajulkkis

      "kuuluisa Vappu Pimiä Lieksasta"

      Voi herrajestas sentään, mikä kuuluisa?

      • Vappu on Lieksalle++

        Hei pöljäke etkö seuraa sosiaalista mediaa. Jaa niin et ehdi kun pitää notkua sossun luukulla. Joku Pimiä suvun jälkeläinen vieläkin Lieksassa oltiin koulussa yhtä aikaa.


      • Jäitä hattuun
        Vappu on Lieksalle++ kirjoitti:

        Hei pöljäke etkö seuraa sosiaalista mediaa. Jaa niin et ehdi kun pitää notkua sossun luukulla. Joku Pimiä suvun jälkeläinen vieläkin Lieksassa oltiin koulussa yhtä aikaa.

        Ja Vappu nauraa paskasta naurua omalle kuuluisuudelleen. Älkää häpäiskö itseänne. Vappu on tavallinen työtä tekevä ihminen, hänen työnsä vain sattuu olemaan juontaja.


      • kesälomarauha
        Jäitä hattuun kirjoitti:

        Ja Vappu nauraa paskasta naurua omalle kuuluisuudelleen. Älkää häpäiskö itseänne. Vappu on tavallinen työtä tekevä ihminen, hänen työnsä vain sattuu olemaan juontaja.

        Pelolla on odoteltu milloin eräs muusikko, musiikkiohjelman juontajan sukulaisuussuhde Lieksaan paljastuu. Ettekö älyä että toisten maineella ratsastavia tahoja ei suvaita.
        Jättäkää ihmiset rauhaan. He kyllä tuovat itse sukulaisuussuhteensa julki jos näkevät sen aiheelliseksi.


      • 9 vuotta lomaillut
        kesälomarauha kirjoitti:

        Pelolla on odoteltu milloin eräs muusikko, musiikkiohjelman juontajan sukulaisuussuhde Lieksaan paljastuu. Ettekö älyä että toisten maineella ratsastavia tahoja ei suvaita.
        Jättäkää ihmiset rauhaan. He kyllä tuovat itse sukulaisuussuhteensa julki jos näkevät sen aiheelliseksi.

        Lieksassa voi vielä rauhassa kulkea. Tampereella jo samainen henkilö joutuu nimikirjoitusten pyytäjien piirittämäksi. (siis ei tuo muusikkojuontaja vaan eräs toinen)
        Lieksan valttikortti on erämaakaupunki.


      • Anonyymi

        Onneksi sukuni ei ole Lieksasta.


    • sukuani selvittävä

      voitkos Kamu mainita jonkun Pimiän. aitin isä oli pimiä juuri tuolta muuttanut. ammatiltaan autonkuljettaja ainakin nuorena

      • Kamuttaja-Setä

        Tarkotat ilimeisesti Penaa, kun hiän oli aatonkulettaja.
        Ei asunna keskustassa.
        Oli nuorena aeka kiivas poeka ja tuli sentakkii joskus vähän hankalluuksii.
        Ikä taettaa nykyjjään lähennellä 80v jos ellää vielä.


      • Kamuttaja-Setä

        Selvitin tarkemmin tuon Penan taustoja. On ollut Kauppayhtiöllä autonkuljettajana. Ajokkina on ollut Renault Estafette.


    • 9+5

      Kuka tai mikä on Vappu Pimiä?

    • mitä ihmettä taas?

      No mutta eikös se sitten ole sukuisin Suojärveltä eikä Lieksasta?

    • Esi-isistä ei tietoa

      Ei ainakaan isänsä sukupolven osalta lieksalainen. Karjalaan kyllä sukujuuret johtavat ja ortodoksinen suku.

      • Ihan tavallista

        Eihän Lieksaan jääneet lieksalaiset ole mitään ja sen ne tietää itsekin. Siksi pitää kasvattaa omaa kunniaa, mainetta ja kuuluisuutta lainaamalla sitä muilta.
        Ajatelkaas, että Irvinkin on ainakin kerran käynyt Lieksassa ja muistelen, että Juicekin ainakin meinasi käydä tai olisi ainakin voinut meinata.


    • Kamuttaja-Setä

      Noo tuo tieto riitti minulle jotta ei ole Lieksasta suku.
      En kehttoo kaevella arkistoja olen sen verran mukavuuvenhalunen.

      Tuo mielipije onko suojärvelta vai Lieksasta.
      Jos iivanoeta pakoon lähteny suku asettuu johonni niin ne on sen paekan immeisiä.
      Monet tällähi palstalla olleet lieksalaesina essiintyneet eivät ole monen sukupoloven takkaa lieksalaesia.
      Minun suku on ollu satoja vuosia Lieksa-Pielisjärvellä.

      • pimeä on

        Sama mistä se joutava Pimiä on, turha julkkis kana.


      • eläkä höpöttele

        "Minun suku on ollu satoja vuosia Lieksa-Pielisjärvellä."
        Eläkä höpötä, Savosta sinä oot.


      • Kamuttaja-Setä
        eläkä höpöttele kirjoitti:

        "Minun suku on ollu satoja vuosia Lieksa-Pielisjärvellä."
        Eläkä höpötä, Savosta sinä oot.

        Minä oon oekkeeta immeisii,
        Savonmualta Juahvetti Turppeissii.


      • Korkealta näkee

        "Minun suku on ollu satoja vuosia Lieksa-Pielisjärvellä. "

        Ei olis tarvinnut erikseen mainita. Kyllä sen huomaa.


      • Kamuttaja-Setä
        Korkealta näkee kirjoitti:

        "Minun suku on ollu satoja vuosia Lieksa-Pielisjärvellä. "

        Ei olis tarvinnut erikseen mainita. Kyllä sen huomaa.

        No misttee sen huommoo. Tukanväristä vae misttee.


      • Glenny-eno
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        No misttee sen huommoo. Tukanväristä vae misttee.

        Koska olet juuri sellainen torvi kuin satoja vuosia vanhan suvun jäsen vain voi olla. täysi fossiili


    • chheeeekk!

      ja onhan Cheekin äiti Lieksasta, mummola täällä siis :)

      • Voi juntteja!

        Kyllä se Lieksa on nyt maailman napa, kun Seekin äiti on siellä syntynyt!


      • että silleen

        Niin on Cheekin äiti oli minun kanssa samalla luokalla.


    • lännestähän mie

      Minun mielestä sanamuoto pimiä ei viittaa itään vaan länsi-Suomeen. Itä sanoo jotta pimee tai pimmee. Taitaapi siinä suojärviasiassa olla pienoinen väärinkäsitys.

      • lingvisti

      • minä se selvitin

        Kyllä minä uskon Pimiä-nimen tulevan sanasta piimä. Ihan selvästikin se on ollut ensimmäisen Pimiän nimenantoperusteena.


      • Kamuttaja-Setä

      • Ölkkylä
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

        Olipa toenperrään hyvijä linkkijä.
        Kiitos sulle nuista.

        kaupunki omistaa ja pultsarien turvasatama se on


      • Kamuttaja-Setä
        Ölkkylä kirjoitti:

        kaupunki omistaa ja pultsarien turvasatama se on

        Nyt putosin kun eno venneestä.
        Mistä puhut, minkä omisttaa kaapunki.


      • sanastoseppo
        lingvisti kirjoitti:

        Kyllä se Karjalaan kaartuu. http://www.geni.com/surnames/pimiä

        On aivan niin kuin kirjoitat pimeä sanan kohdalla, mutta nämä nimet tulevat muusta kantasanasta. Itse mietin kauan nimeä Tourinniemi. Siinäkin kantasanaksi osoittautui norjalainen nimi Tor tai sen muunnokset.

        Pimiän etymnologiaa: http://www.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=4d6373d0-6f04-4445-8983-94ed0d1ab0e6

        ----Kyllä se Karjalaan kaartuu-----

        Ei kaarru. Jos kyseessä olisi karjalainen nimi niin se olisi muotoa Pimiäinen tms. Aina ei muisteta historiastamme, että Hämeestä on ollut joskus kohtalaisen paljon muuttoliikettä esim. juuri Laatokan rannoille, Etelä-Karjalaan ja Kannakselle. Siitä se nimi on siirtynyt sitten laajemmalle Karjalaan.

        Pimiä on pimeä - sanan läntinen muoto. Pimen olisi muutettu Karjalassa muotoon Pimenoff.


      • hämärämpää porukkaa
        minä se selvitin kirjoitti:

        Kyllä minä uskon Pimiä-nimen tulevan sanasta piimä. Ihan selvästikin se on ollut ensimmäisen Pimiän nimenantoperusteena.

        Se on ihan pimiä se suku, siitä se nimikin tulee.


      • Todellisa ihmisiä
        sanastoseppo kirjoitti:

        ----Kyllä se Karjalaan kaartuu-----

        Ei kaarru. Jos kyseessä olisi karjalainen nimi niin se olisi muotoa Pimiäinen tms. Aina ei muisteta historiastamme, että Hämeestä on ollut joskus kohtalaisen paljon muuttoliikettä esim. juuri Laatokan rannoille, Etelä-Karjalaan ja Kannakselle. Siitä se nimi on siirtynyt sitten laajemmalle Karjalaan.

        Pimiä on pimeä - sanan läntinen muoto. Pimen olisi muutettu Karjalassa muotoon Pimenoff.

        Uskonpa enemmän tähän linkistä löytyneeseen: "About the Pimiä surname
        Pimiän suku on kotoisin Karjalasta. Kaikkien Pimiöiden esi-isä on melko varmasti Martti Tuomaanpoika Pimiä, joka mainitaan henkikirjoissa Kivennavan Voipialassa ainakin 1708, mutta ei enää isonvihan jälkeen. Martin isä oli Tuomas ja iso-isä Matti, josta on mainintoja noin vuodesta 1611. Martti Tuomaanpojan pojista Tuomas ja Matti jäivät Voipialaan, Juho muutti noin 1745 Kaukolempiälän kylään ja Pietari samoihin aikoihin Kotselän kylään. Suvun ehkä tunnetuin jäsen, runoilija Ilmari Pimiä, kuului Kotselän sukuhaaraan


      • sanastoseppo
        Todellisa ihmisiä kirjoitti:

        Uskonpa enemmän tähän linkistä löytyneeseen: "About the Pimiä surname
        Pimiän suku on kotoisin Karjalasta. Kaikkien Pimiöiden esi-isä on melko varmasti Martti Tuomaanpoika Pimiä, joka mainitaan henkikirjoissa Kivennavan Voipialassa ainakin 1708, mutta ei enää isonvihan jälkeen. Martin isä oli Tuomas ja iso-isä Matti, josta on mainintoja noin vuodesta 1611. Martti Tuomaanpojan pojista Tuomas ja Matti jäivät Voipialaan, Juho muutti noin 1745 Kaukolempiälän kylään ja Pietari samoihin aikoihin Kotselän kylään. Suvun ehkä tunnetuin jäsen, runoilija Ilmari Pimiä, kuului Kotselän sukuhaaraan

        Kivennapa on Kannaksella, ei Suojärvellä. Eli kuten sanoin niin lännestä on menneinä vuosisatoina muuttanut porukkaa Kannakselle asti. On siten aivan mahdollista, että Martti Tuomaanpojan sukujuuret ja sukunimikin ovat Länsi-Suomesta.


      • Kamuttaja-Setä
        sanastoseppo kirjoitti:

        Kivennapa on Kannaksella, ei Suojärvellä. Eli kuten sanoin niin lännestä on menneinä vuosisatoina muuttanut porukkaa Kannakselle asti. On siten aivan mahdollista, että Martti Tuomaanpojan sukujuuret ja sukunimikin ovat Länsi-Suomesta.

        Kannaksellahan Kivennapa on vaen tuo Lieksan Pimiöehen suku ei ollu Kannakselta. tunsin jonkun aeka hyvin ja oli Luatokan pohjospuolelta.


    • Liekkö tuttuja

      Mitä ikäluokkaa tuo Cheekin äiti mahtaapi olla? Jäin miettimään, koska hänen edesmennyt isänsä oli niin iäkäs.

    • Anonyymi

      Mä oon vappulle sukua oikeesti se on mun mummun serkku

      • Anonyymi

        Minä taas oon pääsiäiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä taas oon pääsiäiselle.

        Onko sukusi päästään sekaisin vai mitä yrität sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sukusi päästään sekaisin vai mitä yrität sanoa.

        Älä edes yritä, kun et ymmärrä😂😂😂


    • Minulla on Heikki Turunen niminen serkku, ei ole se kirjailija.

      • Anonyymi

        Lieksassa on paljon Turusia, onneksi osa on mennyt Helsinkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lieksassa on paljon Turusia, onneksi osa on mennyt Helsinkiin.

        Ne on varmaan niitä valokuvaamon pimiössä olleita pimiöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on varmaan niitä valokuvaamon pimiössä olleita pimiöitä.

        Pimein paikka minkä tiedän on Lieksan pojan kallo, ja Lieksan tytön myös. Molemmat sysimustia. Ei aivoja ensinkään.


    • Anonyymi

      Wappu on nainen isolla ämmällä.terveen näköinen,kaunis ja iloinen.Rotu Nainen!veikkaisin että keenit varsinais suomesta,ei lieksalaista ole nähneetkään.

      • Anonyymi

        No ei varmasti!


    • Anonyymi

      Mahdollisesti.

      • Anonyymi

        Piimä-Vappu ei ole Lieksalaisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      38
      2465
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      177
      1599
    3. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1515
    4. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      1363
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1219
    6. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      944
    7. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      312
      916
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      890
    9. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      38
      835
    10. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      76
      830
    Aihe