Altea XL 1,6 diesel vikakoodeista

xaltti

Pukkasi Altea XL 1,6 dieselin kojetulussa kääminkuva vilkkumaan ja sitten koneen ohjauksen vian merkkivalo. Ostin testerin CR800 hintaan 49 eur Puuilosta ja laitoin kiinni.
Vika oli P0401 Exchaust gas recirculation Flow insufficient detected. Eli pakokaasujen takaisinkierrätys puutteellinen. Irroitin takaisinkierrätysputken imusarjan kyljestä. Sekä myös lyhyen laipallisen putken imusarjan sisältä/kyljestä. Varsin karstassa olivat, pinta-alaa ehkä puolet vapaana enää. Irroittaminen oli aika hankalaa kun oli ahdasta. Ilmanputsarin laatikko piti ensin irrottaa. Putsailin karstat pois ja kokosin. Nollasin vikakoodit testerillä ja sitten koeajoon.
Ei ainakaan vielä vika palannut. Aika näyttää , oliko syy karstassa.

7

1562

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa: Se OBD liitin oli aluksi vaikea löytää, mutta löytyi kojelaudan alta ratin vasemmalta puolelta. Piti repäistä irti noin 25 x 25 cm kokoinen paneeli. Se on mattaruudutettu hieman erivärinen kuin muu kojelauta.
      Niin tuo auto on noin 3 v vanha ja 100t tulossa täyteen.
      Muutoin auto on varsin hyvin palvellut.

      • EGR-jäähdytin on putsattu korjaamolla, mutta vika esiintyy edelleen. Kenties EGR asentotunnistin on vialla. Sitä ei saa erikseen, vaan koko egr-jäähdytin pitää ostaa uusi. Hinnaksi osalle merkkiliike kertoi noin 600 euroa.
        EBay:llä löytyy käytettyjä pilvin pimein 50-200 eur hintoihin, mutta kai ne on samalla lailla viallisia kuin omanikin. Tainnut muillakin olla samaa vikaa.
        Uudet maksavat Keski-euroopassa 400 eur paikkeilla. Suomessa varaosahinnat ovat yleensäkin puolitoistakertaiset.
        En tällä istumalla suosittele VW:n tekniikalla tehdyn 1,6 CR dieselin ostoa, koska näyttää että 100 tkm välein tulee ylimääräinen egr-korjauslasku noin 1000 euroa.


      • xaltti kirjoitti:

        EGR-jäähdytin on putsattu korjaamolla, mutta vika esiintyy edelleen. Kenties EGR asentotunnistin on vialla. Sitä ei saa erikseen, vaan koko egr-jäähdytin pitää ostaa uusi. Hinnaksi osalle merkkiliike kertoi noin 600 euroa.
        EBay:llä löytyy käytettyjä pilvin pimein 50-200 eur hintoihin, mutta kai ne on samalla lailla viallisia kuin omanikin. Tainnut muillakin olla samaa vikaa.
        Uudet maksavat Keski-euroopassa 400 eur paikkeilla. Suomessa varaosahinnat ovat yleensäkin puolitoistakertaiset.
        En tällä istumalla suosittele VW:n tekniikalla tehdyn 1,6 CR dieselin ostoa, koska näyttää että 100 tkm välein tulee ylimääräinen egr-korjauslasku noin 1000 euroa.

        Niin tuo egr-jäähdytin on asennettu moottorin taakse . Jotta siihen pääsee käsiksi, pitää "puoli autoa" purkaa, eli homma on useamman tunnin työ. Mm. jäähdytinneste pitää tyhjätä, vetoakseli irrottaa, hiukkassuodatin irrottaa ja paljon muuta.


      • xaltti kirjoitti:

        Niin tuo egr-jäähdytin on asennettu moottorin taakse . Jotta siihen pääsee käsiksi, pitää "puoli autoa" purkaa, eli homma on useamman tunnin työ. Mm. jäähdytinneste pitää tyhjätä, vetoakseli irrottaa, hiukkassuodatin irrottaa ja paljon muuta.

        Jatkan tässä raportointia. Useamman viikon olen nilkutellut Altealla, joka muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen laittaa kääminkuvan vilkkumaan ja tehot puolille niin että auton meno yhtäkkiä jopa hidastuu. Varsinaisesti tuo tehojen puolittaminen ei ole tarpeellista, mutta sillä yritetään saada asiakas viemään auto mahdollisimman pian korjattavaksi. Tietenkin tehot häviää aina juuri hankalimassa paikassa. No rekkojen ohituksia olen vältellyt.
        Ongelmana on EGR-jäähdyttimen säätöläppä, jota ohjataan sähkömoottorilla ja siihen liittyy magneettinen asentotunnistin. Säätöläppä avautuu vain puoliväliin karstan takia. Yrittivät pikkukorjaamolla vielä putsata karstoja pois säätöläpän kohdalta, mutta totesivat, ettei onnistu. Koko 600 eur EGR-jäähdytinkokonaisuus laitetaan uusi.
        Tulee pikkuhiljaa mieleen, että pitäisi hankkia vanhempaa tekniikkaa edustava auto, jossa ei olisi turhan häiriöherkkää tekniikkaa. No saa nähdä. Ilmeisesti luotettavimmat autot tehtiin viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Senjälkeen luotettavuus on lähtenyt laskemaan, kun on tullut liikaa päästöihin ja turvallisuuteen liittyvää tekniikkaa, kuten ABS-jarrut jne. Tässäkin olisi paikka downsizingille koskien teknistä monimutkaisuutta.


      • nondata
        xaltti kirjoitti:

        Jatkan tässä raportointia. Useamman viikon olen nilkutellut Altealla, joka muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen laittaa kääminkuvan vilkkumaan ja tehot puolille niin että auton meno yhtäkkiä jopa hidastuu. Varsinaisesti tuo tehojen puolittaminen ei ole tarpeellista, mutta sillä yritetään saada asiakas viemään auto mahdollisimman pian korjattavaksi. Tietenkin tehot häviää aina juuri hankalimassa paikassa. No rekkojen ohituksia olen vältellyt.
        Ongelmana on EGR-jäähdyttimen säätöläppä, jota ohjataan sähkömoottorilla ja siihen liittyy magneettinen asentotunnistin. Säätöläppä avautuu vain puoliväliin karstan takia. Yrittivät pikkukorjaamolla vielä putsata karstoja pois säätöläpän kohdalta, mutta totesivat, ettei onnistu. Koko 600 eur EGR-jäähdytinkokonaisuus laitetaan uusi.
        Tulee pikkuhiljaa mieleen, että pitäisi hankkia vanhempaa tekniikkaa edustava auto, jossa ei olisi turhan häiriöherkkää tekniikkaa. No saa nähdä. Ilmeisesti luotettavimmat autot tehtiin viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Senjälkeen luotettavuus on lähtenyt laskemaan, kun on tullut liikaa päästöihin ja turvallisuuteen liittyvää tekniikkaa, kuten ABS-jarrut jne. Tässäkin olisi paikka downsizingille koskien teknistä monimutkaisuutta.

        Juu ja aina vaan monimutkaisemmaksi menee. Sähköinen controlli ja tietotekniikka tunkee joka alueelle. Enää ei riitä että audiot toimii. Nyt on kamerat, peilit, istuimet, tuulilasit, ilmastoinnit, moottorit, jousitukset, ohjaus, alustat ja monet muut toiminnot sulautetun järjestelmän ohjaamia. Mitähän näille nykyajan tietotekniikka autoille tapahtuu kun ikää on n. 15-vuotta.


      • 13+2
        xaltti kirjoitti:

        Jatkan tässä raportointia. Useamman viikon olen nilkutellut Altealla, joka muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen laittaa kääminkuvan vilkkumaan ja tehot puolille niin että auton meno yhtäkkiä jopa hidastuu. Varsinaisesti tuo tehojen puolittaminen ei ole tarpeellista, mutta sillä yritetään saada asiakas viemään auto mahdollisimman pian korjattavaksi. Tietenkin tehot häviää aina juuri hankalimassa paikassa. No rekkojen ohituksia olen vältellyt.
        Ongelmana on EGR-jäähdyttimen säätöläppä, jota ohjataan sähkömoottorilla ja siihen liittyy magneettinen asentotunnistin. Säätöläppä avautuu vain puoliväliin karstan takia. Yrittivät pikkukorjaamolla vielä putsata karstoja pois säätöläpän kohdalta, mutta totesivat, ettei onnistu. Koko 600 eur EGR-jäähdytinkokonaisuus laitetaan uusi.
        Tulee pikkuhiljaa mieleen, että pitäisi hankkia vanhempaa tekniikkaa edustava auto, jossa ei olisi turhan häiriöherkkää tekniikkaa. No saa nähdä. Ilmeisesti luotettavimmat autot tehtiin viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Senjälkeen luotettavuus on lähtenyt laskemaan, kun on tullut liikaa päästöihin ja turvallisuuteen liittyvää tekniikkaa, kuten ABS-jarrut jne. Tässäkin olisi paikka downsizingille koskien teknistä monimutkaisuutta.

        Edellisessä AlteaXL:ni (2.0 TDI 125kw) takavuosina (2010?) oli samantyyppinen vika eli kääminkuva lakoi vilkkua ja tehot hävisivät, turbo putosi kyydistä. Liikkuminen oli laiskaa..Autolla oli tuolloin ajettu reilu 80.000.
        Vein autoni merkkiliikeeseen, jossa vika korjattiin pikaisesti eli vaihdettiin viallinen anturi. Muuta ei minulle ainakaan raportoitu. Hintaa taisi olla noin satanen, hieman yli
        Sen jälkeen kaikki toimi moitteettomasti eikä vika palannut.

        Nyt olen jo vaihtanut uuteen Alteaan.


      • xaltti kirjoitti:

        Jatkan tässä raportointia. Useamman viikon olen nilkutellut Altealla, joka muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen laittaa kääminkuvan vilkkumaan ja tehot puolille niin että auton meno yhtäkkiä jopa hidastuu. Varsinaisesti tuo tehojen puolittaminen ei ole tarpeellista, mutta sillä yritetään saada asiakas viemään auto mahdollisimman pian korjattavaksi. Tietenkin tehot häviää aina juuri hankalimassa paikassa. No rekkojen ohituksia olen vältellyt.
        Ongelmana on EGR-jäähdyttimen säätöläppä, jota ohjataan sähkömoottorilla ja siihen liittyy magneettinen asentotunnistin. Säätöläppä avautuu vain puoliväliin karstan takia. Yrittivät pikkukorjaamolla vielä putsata karstoja pois säätöläpän kohdalta, mutta totesivat, ettei onnistu. Koko 600 eur EGR-jäähdytinkokonaisuus laitetaan uusi.
        Tulee pikkuhiljaa mieleen, että pitäisi hankkia vanhempaa tekniikkaa edustava auto, jossa ei olisi turhan häiriöherkkää tekniikkaa. No saa nähdä. Ilmeisesti luotettavimmat autot tehtiin viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Senjälkeen luotettavuus on lähtenyt laskemaan, kun on tullut liikaa päästöihin ja turvallisuuteen liittyvää tekniikkaa, kuten ABS-jarrut jne. Tässäkin olisi paikka downsizingille koskien teknistä monimutkaisuutta.

        Haettiin auto korjaamolta. 1100 euroa sai pulittaa. Siihen asennettiin siellä uusi EGR-jäähdytin paketti. Osan hinnan osuus tästä oli 680 euroa.
        Otin vanhan osan itselle ja tutkiskelin sitä. EGR-säätöventtiilin avautuminen puoliväliin johtui mekaanisesta viasta, ei niinkään karstasta. Pieni sähkömoottori pyörittää välityksen kautta epäkeskeistä sapelimaista vipua, joka nostaa venttiilin auki ja painaa kiinni. Tämän sapelivivun ja venttiilin pään välissä on pieni kuulalaakeri joka oli rikkoutunut ja jumissa. Korvasin kokeeksi kuulalaakerin liukulaakeroidulla rullalla, ja mekanismi pelasi senjälkeen oikein hyvin. Venttiili liikkui herkästi eikä pieni nokikarsta haitannut liikettä. Tuli mieleen, että EGR-venttiilin toiminnan voisi ehkä hoitaa hieman yksinkertaisemmalla sähkömekaanisella mekanismilla.
        Ainakin tältä osin auto palvelee nyt entiseen malliin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      984
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      924
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe