Altea XL 1,6 diesel vikakoodeista

xaltti

Pukkasi Altea XL 1,6 dieselin kojetulussa kääminkuva vilkkumaan ja sitten koneen ohjauksen vian merkkivalo. Ostin testerin CR800 hintaan 49 eur Puuilosta ja laitoin kiinni.
Vika oli P0401 Exchaust gas recirculation Flow insufficient detected. Eli pakokaasujen takaisinkierrätys puutteellinen. Irroitin takaisinkierrätysputken imusarjan kyljestä. Sekä myös lyhyen laipallisen putken imusarjan sisältä/kyljestä. Varsin karstassa olivat, pinta-alaa ehkä puolet vapaana enää. Irroittaminen oli aika hankalaa kun oli ahdasta. Ilmanputsarin laatikko piti ensin irrottaa. Putsailin karstat pois ja kokosin. Nollasin vikakoodit testerillä ja sitten koeajoon.
Ei ainakaan vielä vika palannut. Aika näyttää , oliko syy karstassa.

7

1734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatkoa: Se OBD liitin oli aluksi vaikea löytää, mutta löytyi kojelaudan alta ratin vasemmalta puolelta. Piti repäistä irti noin 25 x 25 cm kokoinen paneeli. Se on mattaruudutettu hieman erivärinen kuin muu kojelauta.
      Niin tuo auto on noin 3 v vanha ja 100t tulossa täyteen.
      Muutoin auto on varsin hyvin palvellut.

      • EGR-jäähdytin on putsattu korjaamolla, mutta vika esiintyy edelleen. Kenties EGR asentotunnistin on vialla. Sitä ei saa erikseen, vaan koko egr-jäähdytin pitää ostaa uusi. Hinnaksi osalle merkkiliike kertoi noin 600 euroa.
        EBay:llä löytyy käytettyjä pilvin pimein 50-200 eur hintoihin, mutta kai ne on samalla lailla viallisia kuin omanikin. Tainnut muillakin olla samaa vikaa.
        Uudet maksavat Keski-euroopassa 400 eur paikkeilla. Suomessa varaosahinnat ovat yleensäkin puolitoistakertaiset.
        En tällä istumalla suosittele VW:n tekniikalla tehdyn 1,6 CR dieselin ostoa, koska näyttää että 100 tkm välein tulee ylimääräinen egr-korjauslasku noin 1000 euroa.


      • xaltti kirjoitti:

        EGR-jäähdytin on putsattu korjaamolla, mutta vika esiintyy edelleen. Kenties EGR asentotunnistin on vialla. Sitä ei saa erikseen, vaan koko egr-jäähdytin pitää ostaa uusi. Hinnaksi osalle merkkiliike kertoi noin 600 euroa.
        EBay:llä löytyy käytettyjä pilvin pimein 50-200 eur hintoihin, mutta kai ne on samalla lailla viallisia kuin omanikin. Tainnut muillakin olla samaa vikaa.
        Uudet maksavat Keski-euroopassa 400 eur paikkeilla. Suomessa varaosahinnat ovat yleensäkin puolitoistakertaiset.
        En tällä istumalla suosittele VW:n tekniikalla tehdyn 1,6 CR dieselin ostoa, koska näyttää että 100 tkm välein tulee ylimääräinen egr-korjauslasku noin 1000 euroa.

        Niin tuo egr-jäähdytin on asennettu moottorin taakse . Jotta siihen pääsee käsiksi, pitää "puoli autoa" purkaa, eli homma on useamman tunnin työ. Mm. jäähdytinneste pitää tyhjätä, vetoakseli irrottaa, hiukkassuodatin irrottaa ja paljon muuta.


      • xaltti kirjoitti:

        Niin tuo egr-jäähdytin on asennettu moottorin taakse . Jotta siihen pääsee käsiksi, pitää "puoli autoa" purkaa, eli homma on useamman tunnin työ. Mm. jäähdytinneste pitää tyhjätä, vetoakseli irrottaa, hiukkassuodatin irrottaa ja paljon muuta.

        Jatkan tässä raportointia. Useamman viikon olen nilkutellut Altealla, joka muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen laittaa kääminkuvan vilkkumaan ja tehot puolille niin että auton meno yhtäkkiä jopa hidastuu. Varsinaisesti tuo tehojen puolittaminen ei ole tarpeellista, mutta sillä yritetään saada asiakas viemään auto mahdollisimman pian korjattavaksi. Tietenkin tehot häviää aina juuri hankalimassa paikassa. No rekkojen ohituksia olen vältellyt.
        Ongelmana on EGR-jäähdyttimen säätöläppä, jota ohjataan sähkömoottorilla ja siihen liittyy magneettinen asentotunnistin. Säätöläppä avautuu vain puoliväliin karstan takia. Yrittivät pikkukorjaamolla vielä putsata karstoja pois säätöläpän kohdalta, mutta totesivat, ettei onnistu. Koko 600 eur EGR-jäähdytinkokonaisuus laitetaan uusi.
        Tulee pikkuhiljaa mieleen, että pitäisi hankkia vanhempaa tekniikkaa edustava auto, jossa ei olisi turhan häiriöherkkää tekniikkaa. No saa nähdä. Ilmeisesti luotettavimmat autot tehtiin viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Senjälkeen luotettavuus on lähtenyt laskemaan, kun on tullut liikaa päästöihin ja turvallisuuteen liittyvää tekniikkaa, kuten ABS-jarrut jne. Tässäkin olisi paikka downsizingille koskien teknistä monimutkaisuutta.


      • nondata
        xaltti kirjoitti:

        Jatkan tässä raportointia. Useamman viikon olen nilkutellut Altealla, joka muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen laittaa kääminkuvan vilkkumaan ja tehot puolille niin että auton meno yhtäkkiä jopa hidastuu. Varsinaisesti tuo tehojen puolittaminen ei ole tarpeellista, mutta sillä yritetään saada asiakas viemään auto mahdollisimman pian korjattavaksi. Tietenkin tehot häviää aina juuri hankalimassa paikassa. No rekkojen ohituksia olen vältellyt.
        Ongelmana on EGR-jäähdyttimen säätöläppä, jota ohjataan sähkömoottorilla ja siihen liittyy magneettinen asentotunnistin. Säätöläppä avautuu vain puoliväliin karstan takia. Yrittivät pikkukorjaamolla vielä putsata karstoja pois säätöläpän kohdalta, mutta totesivat, ettei onnistu. Koko 600 eur EGR-jäähdytinkokonaisuus laitetaan uusi.
        Tulee pikkuhiljaa mieleen, että pitäisi hankkia vanhempaa tekniikkaa edustava auto, jossa ei olisi turhan häiriöherkkää tekniikkaa. No saa nähdä. Ilmeisesti luotettavimmat autot tehtiin viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Senjälkeen luotettavuus on lähtenyt laskemaan, kun on tullut liikaa päästöihin ja turvallisuuteen liittyvää tekniikkaa, kuten ABS-jarrut jne. Tässäkin olisi paikka downsizingille koskien teknistä monimutkaisuutta.

        Juu ja aina vaan monimutkaisemmaksi menee. Sähköinen controlli ja tietotekniikka tunkee joka alueelle. Enää ei riitä että audiot toimii. Nyt on kamerat, peilit, istuimet, tuulilasit, ilmastoinnit, moottorit, jousitukset, ohjaus, alustat ja monet muut toiminnot sulautetun järjestelmän ohjaamia. Mitähän näille nykyajan tietotekniikka autoille tapahtuu kun ikää on n. 15-vuotta.


      • 13+2
        xaltti kirjoitti:

        Jatkan tässä raportointia. Useamman viikon olen nilkutellut Altealla, joka muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen laittaa kääminkuvan vilkkumaan ja tehot puolille niin että auton meno yhtäkkiä jopa hidastuu. Varsinaisesti tuo tehojen puolittaminen ei ole tarpeellista, mutta sillä yritetään saada asiakas viemään auto mahdollisimman pian korjattavaksi. Tietenkin tehot häviää aina juuri hankalimassa paikassa. No rekkojen ohituksia olen vältellyt.
        Ongelmana on EGR-jäähdyttimen säätöläppä, jota ohjataan sähkömoottorilla ja siihen liittyy magneettinen asentotunnistin. Säätöläppä avautuu vain puoliväliin karstan takia. Yrittivät pikkukorjaamolla vielä putsata karstoja pois säätöläpän kohdalta, mutta totesivat, ettei onnistu. Koko 600 eur EGR-jäähdytinkokonaisuus laitetaan uusi.
        Tulee pikkuhiljaa mieleen, että pitäisi hankkia vanhempaa tekniikkaa edustava auto, jossa ei olisi turhan häiriöherkkää tekniikkaa. No saa nähdä. Ilmeisesti luotettavimmat autot tehtiin viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Senjälkeen luotettavuus on lähtenyt laskemaan, kun on tullut liikaa päästöihin ja turvallisuuteen liittyvää tekniikkaa, kuten ABS-jarrut jne. Tässäkin olisi paikka downsizingille koskien teknistä monimutkaisuutta.

        Edellisessä AlteaXL:ni (2.0 TDI 125kw) takavuosina (2010?) oli samantyyppinen vika eli kääminkuva lakoi vilkkua ja tehot hävisivät, turbo putosi kyydistä. Liikkuminen oli laiskaa..Autolla oli tuolloin ajettu reilu 80.000.
        Vein autoni merkkiliikeeseen, jossa vika korjattiin pikaisesti eli vaihdettiin viallinen anturi. Muuta ei minulle ainakaan raportoitu. Hintaa taisi olla noin satanen, hieman yli
        Sen jälkeen kaikki toimi moitteettomasti eikä vika palannut.

        Nyt olen jo vaihtanut uuteen Alteaan.


      • xaltti kirjoitti:

        Jatkan tässä raportointia. Useamman viikon olen nilkutellut Altealla, joka muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen laittaa kääminkuvan vilkkumaan ja tehot puolille niin että auton meno yhtäkkiä jopa hidastuu. Varsinaisesti tuo tehojen puolittaminen ei ole tarpeellista, mutta sillä yritetään saada asiakas viemään auto mahdollisimman pian korjattavaksi. Tietenkin tehot häviää aina juuri hankalimassa paikassa. No rekkojen ohituksia olen vältellyt.
        Ongelmana on EGR-jäähdyttimen säätöläppä, jota ohjataan sähkömoottorilla ja siihen liittyy magneettinen asentotunnistin. Säätöläppä avautuu vain puoliväliin karstan takia. Yrittivät pikkukorjaamolla vielä putsata karstoja pois säätöläpän kohdalta, mutta totesivat, ettei onnistu. Koko 600 eur EGR-jäähdytinkokonaisuus laitetaan uusi.
        Tulee pikkuhiljaa mieleen, että pitäisi hankkia vanhempaa tekniikkaa edustava auto, jossa ei olisi turhan häiriöherkkää tekniikkaa. No saa nähdä. Ilmeisesti luotettavimmat autot tehtiin viimeisten parinkymmenen vuoden aikana. Senjälkeen luotettavuus on lähtenyt laskemaan, kun on tullut liikaa päästöihin ja turvallisuuteen liittyvää tekniikkaa, kuten ABS-jarrut jne. Tässäkin olisi paikka downsizingille koskien teknistä monimutkaisuutta.

        Haettiin auto korjaamolta. 1100 euroa sai pulittaa. Siihen asennettiin siellä uusi EGR-jäähdytin paketti. Osan hinnan osuus tästä oli 680 euroa.
        Otin vanhan osan itselle ja tutkiskelin sitä. EGR-säätöventtiilin avautuminen puoliväliin johtui mekaanisesta viasta, ei niinkään karstasta. Pieni sähkömoottori pyörittää välityksen kautta epäkeskeistä sapelimaista vipua, joka nostaa venttiilin auki ja painaa kiinni. Tämän sapelivivun ja venttiilin pään välissä on pieni kuulalaakeri joka oli rikkoutunut ja jumissa. Korvasin kokeeksi kuulalaakerin liukulaakeroidulla rullalla, ja mekanismi pelasi senjälkeen oikein hyvin. Venttiili liikkui herkästi eikä pieni nokikarsta haitannut liikettä. Tuli mieleen, että EGR-venttiilin toiminnan voisi ehkä hoitaa hieman yksinkertaisemmalla sähkömekaanisella mekanismilla.
        Ainakin tältä osin auto palvelee nyt entiseen malliin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

      sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      243
      6072
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      126
      5881
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

      Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      231
      4947
    4. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      29
      4451
    5. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      15
      4293
    6. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

      voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      63
      4202
    7. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

      mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      68
      4107
    8. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

      ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      32
      3668
    9. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      58
      2569
    10. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      45
      1880
    Aihe