Jelpatkaa

omenapuuavuton

Mitä kaikkea omenapuille pitää antaa näin keväisin ? Annetaanko kalkkia ja lannoitetta ? Riittääkö vain keväällä vai annetaanko kesälläkin ?
Omenapuut eivät ole tehneet yhtään omenaa, joten nyt tarvitaan kunnon tehokasvatusta. :))

17

702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poltinkarva

      Omenapuita kannattaa lannoittaa maltillisesti. Nyt heti voi antaa kanan- tai hevosenkakkaa. Kesällä heti juhannuksen jälkeen voi antaa syyslannoitetta sen verran kuin pussissa neuvotaan. Omenapuille voi antaa kalkkia kevättalvella 3-4 vuoden välein. Onko niitä omenapuita eri lajikkeita, niin että pölytys onnistuu?

      • omenapuuavuton

        Kaksi omenapuuta ja ovat eri lajikkeita. Toinen on ollut jo 6v ja toinen on parivuotias. Viime vuonna tämä vanhempi puu ei edes enää kukkinut ja toinen ei ole tehnyt kukkaa ollenkaan.
        En voi uskoa, että olen ostanut juuri ne kaupan sekundapuut. :)


      • kukkaat

        Onkohan toi hevosenkakka hyvää? Mielestäni siinä on typpeä paljon, joka tehostaa vihreän kasvua ei kukintaa. Itse laittaisin lannoitetta, joka sisältää fosforia. Syyslannoitteissahan sitä on paljon. Voisin kuvitella, että hedelmäpuussa on tärkeää saada hyvä kukinta aikaiseksi.


    • poltinkarva

      Kaupasta saa yleensäkin sekundapuita. Ainakin melkein kaikki omenapuut ovat valmiiksi pilattu ylenmääräisellä leikkaamisella.
      Mitä lajikkeita ne omenapuut ovat?

      • omenapuuavuton

        En muista ku toisen nimen..Se oli Valkea kuulas . Toisen puun nimi kyl on tallessa, mutta en ehi katsoa. Toivottavasti noi ei ole sekundoja. Olen niin odottanut omppuja. :(


      • poltinkarva
        omenapuuavuton kirjoitti:

        En muista ku toisen nimen..Se oli Valkea kuulas . Toisen puun nimi kyl on tallessa, mutta en ehi katsoa. Toivottavasti noi ei ole sekundoja. Olen niin odottanut omppuja. :(

        Valkea Kuulas on oikein hyvä pölyttäjä. Voipi ihan omin neuvoinkin tuottaa jonkinlaisen sadon.


      • omenapuuavuton
        poltinkarva kirjoitti:

        Valkea Kuulas on oikein hyvä pölyttäjä. Voipi ihan omin neuvoinkin tuottaa jonkinlaisen sadon.

        Lohdullista kuulla. Täytyypä taas toiveikkaana odotella, et jos ny tänä kesänä sitten. :)


      • bad apple
        poltinkarva kirjoitti:

        Valkea Kuulas on oikein hyvä pölyttäjä. Voipi ihan omin neuvoinkin tuottaa jonkinlaisen sadon.

        minulla on myös valkea kuulas, n 5 vuotta ollut ja ohut kuin pajun keppi, ei kasvata oksia eikä omppoja, pitäisi olla ns kääpiökasvuinen ja kaupassa sanottiin ettei sitä tarvitse leikata! No ei ole mistä leikata, mutta samaan aikaan naapurin puut ovat jo ranteen paksuisia, ja tekevät omppoja. Mitä teen, vaihdanko puun vai onko vielä toivoa?? please help...


    • Mango

      Monet omenapuut tulevat satokypsäksi vasta 4-5v ikäisenä, ei siis kannatakaan odottaa isoa satoa.

      • omenapuuavuton

        Kuinkahan iso omenapuun kuuluu olla tuossa kuuden vuoden iässä ? Tuo meidän kun on jotenki niin hentoinen. Kaikkeni oon sen kanssa yrittänyt.


    • poltinkarva

      Onko se omenapuu hyvässä, aurinkoisessa ja lämpimässä ja tuulilta suojaisessa paikassa kasvamassa? Ja minkälaisessa maassa? Minulla Moskovan Päärynäomena teki satoa toisena vuotena istuttamisesta. Nyt myös Pekka-omenapuussa näyttää olevan kukka-aiheita, neljä vuotta istuttamisesta. Pekkaan tuli syöpä, ja jouduin tekemään suuren leikkauksen Pekalle. Eli sellaisia puita myydään taimikaupoissa.

      • omppupuuavuton

        Aurinkoisella paikalla ovat. Maa on hiekkapohjaista, mutta puilla on kyllä multaisat oltavat. Naapureilla kyllä omenapuut kasvaa ja tuottaa, ettei sen pitäisi maastakaan olla kiinni. Tuuli kyllä pääsee aika hyvin, mutta muuten minusta niillä on mukavat oltavat. :)


    • poltinkarva

      Onko siellä myyriä, eli näkyykö myyrän tekemiä multakasoja?

      • omppupuuavuton

        Ei ole multakasoja. Naapurin kissat tässä vain tepastelee. :)


      • poltinkarva
        omppupuuavuton kirjoitti:

        Ei ole multakasoja. Naapurin kissat tässä vain tepastelee. :)

        Jos tulee kuiva kesä, niin kastelu on tietenkin välttämätöntä. Itse olen jo antanut pienemmile puille vettä. Talvella on routa voinut tehdä kaikenlaisia muutoksia. Enempää en osaa sanoa näkemättä niitä omenapuita.


      • omppupuuavuoton
        poltinkarva kirjoitti:

        Jos tulee kuiva kesä, niin kastelu on tietenkin välttämätöntä. Itse olen jo antanut pienemmile puille vettä. Talvella on routa voinut tehdä kaikenlaisia muutoksia. Enempää en osaa sanoa näkemättä niitä omenapuita.

        Kastelen kyllä, jos alkaa tuntumaan liian kuivalta. Kiitos vastauksista. Katellaan nyt, miten noi puut tuosta innostuu. Sit kun, ja jos myöhemmin näen edes yhden pienen ompun, niin hyvin kyllä riemusta tasajalkaa. :)))


    • omenapuuavuton

      Nyt tulee tähän vanhempaan kukkia...Voi vitsi, ku on jänskä kattoo, et tuleeko sit omenoita olleskaan. :))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3387
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      2035
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      197
      1678
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1583
    5. 80
      1135
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1094
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      266
      996
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      122
      926
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      909
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      855
    Aihe