Mitä kaikkea omenapuille pitää antaa näin keväisin ? Annetaanko kalkkia ja lannoitetta ? Riittääkö vain keväällä vai annetaanko kesälläkin ?
Omenapuut eivät ole tehneet yhtään omenaa, joten nyt tarvitaan kunnon tehokasvatusta. :))
Jelpatkaa
17
1089
Vastaukset
- poltinkarva
Omenapuita kannattaa lannoittaa maltillisesti. Nyt heti voi antaa kanan- tai hevosenkakkaa. Kesällä heti juhannuksen jälkeen voi antaa syyslannoitetta sen verran kuin pussissa neuvotaan. Omenapuille voi antaa kalkkia kevättalvella 3-4 vuoden välein. Onko niitä omenapuita eri lajikkeita, niin että pölytys onnistuu?
- omenapuuavuton
Kaksi omenapuuta ja ovat eri lajikkeita. Toinen on ollut jo 6v ja toinen on parivuotias. Viime vuonna tämä vanhempi puu ei edes enää kukkinut ja toinen ei ole tehnyt kukkaa ollenkaan.
En voi uskoa, että olen ostanut juuri ne kaupan sekundapuut. :) - kukkaat
Onkohan toi hevosenkakka hyvää? Mielestäni siinä on typpeä paljon, joka tehostaa vihreän kasvua ei kukintaa. Itse laittaisin lannoitetta, joka sisältää fosforia. Syyslannoitteissahan sitä on paljon. Voisin kuvitella, että hedelmäpuussa on tärkeää saada hyvä kukinta aikaiseksi.
- poltinkarva
Kaupasta saa yleensäkin sekundapuita. Ainakin melkein kaikki omenapuut ovat valmiiksi pilattu ylenmääräisellä leikkaamisella.
Mitä lajikkeita ne omenapuut ovat?- omenapuuavuton
En muista ku toisen nimen..Se oli Valkea kuulas . Toisen puun nimi kyl on tallessa, mutta en ehi katsoa. Toivottavasti noi ei ole sekundoja. Olen niin odottanut omppuja. :(
- poltinkarva
omenapuuavuton kirjoitti:
En muista ku toisen nimen..Se oli Valkea kuulas . Toisen puun nimi kyl on tallessa, mutta en ehi katsoa. Toivottavasti noi ei ole sekundoja. Olen niin odottanut omppuja. :(
Valkea Kuulas on oikein hyvä pölyttäjä. Voipi ihan omin neuvoinkin tuottaa jonkinlaisen sadon.
- omenapuuavuton
poltinkarva kirjoitti:
Valkea Kuulas on oikein hyvä pölyttäjä. Voipi ihan omin neuvoinkin tuottaa jonkinlaisen sadon.
Lohdullista kuulla. Täytyypä taas toiveikkaana odotella, et jos ny tänä kesänä sitten. :)
- bad apple
poltinkarva kirjoitti:
minulla on myös valkea kuulas, n 5 vuotta ollut ja ohut kuin pajun keppi, ei kasvata oksia eikä omppoja, pitäisi olla ns kääpiökasvuinen ja kaupassa sanottiin ettei sitä tarvitse leikata! No ei ole mistä leikata, mutta samaan aikaan naapurin puut ovat jo ranteen paksuisia, ja tekevät omppoja. Mitä teen, vaihdanko puun vai onko vielä toivoa?? please help...
- Mango
Monet omenapuut tulevat satokypsäksi vasta 4-5v ikäisenä, ei siis kannatakaan odottaa isoa satoa.
- omenapuuavuton
Kuinkahan iso omenapuun kuuluu olla tuossa kuuden vuoden iässä ? Tuo meidän kun on jotenki niin hentoinen. Kaikkeni oon sen kanssa yrittänyt.
- poltinkarva
Onko se omenapuu hyvässä, aurinkoisessa ja lämpimässä ja tuulilta suojaisessa paikassa kasvamassa? Ja minkälaisessa maassa? Minulla Moskovan Päärynäomena teki satoa toisena vuotena istuttamisesta. Nyt myös Pekka-omenapuussa näyttää olevan kukka-aiheita, neljä vuotta istuttamisesta. Pekkaan tuli syöpä, ja jouduin tekemään suuren leikkauksen Pekalle. Eli sellaisia puita myydään taimikaupoissa.
- omppupuuavuton
Aurinkoisella paikalla ovat. Maa on hiekkapohjaista, mutta puilla on kyllä multaisat oltavat. Naapureilla kyllä omenapuut kasvaa ja tuottaa, ettei sen pitäisi maastakaan olla kiinni. Tuuli kyllä pääsee aika hyvin, mutta muuten minusta niillä on mukavat oltavat. :)
- poltinkarva
Onko siellä myyriä, eli näkyykö myyrän tekemiä multakasoja?
- omppupuuavuton
Ei ole multakasoja. Naapurin kissat tässä vain tepastelee. :)
- poltinkarva
omppupuuavuton kirjoitti:
Ei ole multakasoja. Naapurin kissat tässä vain tepastelee. :)
Jos tulee kuiva kesä, niin kastelu on tietenkin välttämätöntä. Itse olen jo antanut pienemmile puille vettä. Talvella on routa voinut tehdä kaikenlaisia muutoksia. Enempää en osaa sanoa näkemättä niitä omenapuita.
- omppupuuavuoton
poltinkarva kirjoitti:
Jos tulee kuiva kesä, niin kastelu on tietenkin välttämätöntä. Itse olen jo antanut pienemmile puille vettä. Talvella on routa voinut tehdä kaikenlaisia muutoksia. Enempää en osaa sanoa näkemättä niitä omenapuita.
Kastelen kyllä, jos alkaa tuntumaan liian kuivalta. Kiitos vastauksista. Katellaan nyt, miten noi puut tuosta innostuu. Sit kun, ja jos myöhemmin näen edes yhden pienen ompun, niin hyvin kyllä riemusta tasajalkaa. :)))
- omenapuuavuton
Nyt tulee tähän vanhempaan kukkia...Voi vitsi, ku on jänskä kattoo, et tuleeko sit omenoita olleskaan. :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .944666Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403153Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503125Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032212Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2351368Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111223- 761207
- 691122
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301084Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1141002