Voiko manuaalivaihteistoisella (siis tavallinen ei hydrauli) ajettavalla ruohonleikkurilla ottaa mäkistartin.
Eilen meinasin lähteä lehtiä silppuamaan pihasta mutta eipä lähtenyt käyntiin. Ennen kyllä lähtenyt mutta nyt alkaa ilmeisesti akku olla entinen. 8 vuotta vanha kone ja akku alkuperäinen.
Miten mäkistartti oikein otetaan, tai siis ensin tietysti virta päälle avaimesta ja vaihde vapaalle, työnnetään vauhtiin mutta mikä vaihde laitetaan sitten päälle ja miten paljon vauhtia tarvitsee? Kannattaako kytkin nostaa kerralla vai hitaasti?
Mäkistartti
12
3409
Vastaukset
- uutta akkua kehiin
Ei pysty. Ainakaan itse en ole koskaan saanut tehtyä, olen kokeillut eri vaihteita ja nostaa kytkimen hitaasti/nopeesti, mutta aina on johtanut takapyörien lukkiutumiseen. Korkeintaan moottori vähän pyörähtää, mutta ei puristuksen yli.
Osta uusi akku, ne eivät paljoakaan maksa. - teoreettisesti näin
eikö kannata kokeilla suurimmalla vaihteella. silloin moottori pyörii mahdollisimman hitaasti ja renkaiden kitka riittää paremmin pyörittämään moottoria.
- napsahti vaan
Joo, ei riittäny pito renkaissa mäkistartin tekoon. Voisikohan olla kokeilemisen arvoista että sidon terään jonkin köyden kiinni ja kiedon sitä jonkin verran akselin ympärille ja siitä yritän vetää käyntiin.
Hiekkasäkki istuimella ja johtaa köyden ulospuhallusaukosta ja siitä vetää käyntiin? Voiko jotain hajota kun käynnistyessään sehän imee sen takaisin sisään?
Nurmi vihertää jo kovasti, jollainhan se pitäisi nyt käyntiin saada. - pöl
Apuvirralla vaan käymään jos nyt et uutta akkua raaski hakea.
- napsahti vaan
Niin tosiaan kaapelit kyllä olisikin mutta kun nykyään varoitellaan niin paljon kaikkea että apuvirtaa antaessa saattaa jotain kärähtää, joku muutaman tonnin musta laatikko, laturi yms...
Eli miten tulisi toimia jos antaisi autosta virtaa tuohon, riittääkö ihan että laittaa kaapelit kiinni vaikka 10min niin lataantuuko ruohonleikkurissa akku niin paljon että lähtee käyntiin? Jos otan kaapelit pois ennen käynnistystä ettei mikään hajoa.
Voiko auton akku mennä tuossa ajassa niin tyhjäksi ettei auto enään lähtisi käyntiin?
- asldfasd
Investoi ny hyvä mies se 50e siihen uuteen akkuun tohon leikkuriin, miks perkls jotain vippaskonsteja pakko väsää?
- New warren
Älä vaan sido mitään köysiä terään ja vetele - voi mennä henki tai käsi. Kyllä auton akusta voi huoletta ottaa lisävirtaa, jos kerran jännitte sama 12v, niin kuin yleensä on.
- napsahti vaan
Miten se käytännössä pitää tehdä? Eli kaapelithan kytketään plussien ja miinuksien välille tietenkin mutta pitääkö auto olla käynnissä vai ei starttauksen aikana?
Entä onko hyvä että käynnistää auton hetkeksi ennen starttausta että ruohonleikkurin akkuun menisi virtaa vai antaako se virtaa vaikkei käynnistäisikään?
Mutta ymmärtänyt olen että auto pitäisi olla sammutettuna ja avain pois virtalukosta silloin kun ruohonleikkurin käynnistää koska silloin juuri voi tulla niitä sähköpiikkejä ja ties mitä?
- new warren
Ruohonleikkuri ottaa niin vähän virtaa, että tuskin autoa tarvii edes käynnistää, plussasta plussaan ja miinuksesta miinukseen ja kone käyntiin ja nurmea ajelemaan.
- juuuuuuuusto
Tappelin samojen ongelmien kanssa kunnes hain uuden akun. Ei kannata mitään euroglobea tai motonet kakkaa vaan kunnon merkin. Halvat ei kestä. varsinkin talvella nuo akut ja leikkurit tahtoo jäädä heitteille.
Nyt on startti toiminut hyvin mutta jäi tuo hätä käynnistys idea elämään.
Terästä ei saa narulla käyntiin, Hihna luistaa. Akkukoneella ei saa vauhtipyörästä liian vähän voimaa. Voi olla että vauhtipyörään sais kehälle jonkun naruhässäkän josta hätätilassa vetäisi. Jos virittää puhallinta ei saa poistaa tai tulee lämpenemis onglemia..- Kokeiltu on
Kun ottaa vauhtipyörän ritilän irti, pääsee käsiksi vauhtipyörän kiinnitysmutteriin. Siihen voi laittaa hylsyn, jota taas voi pyörittää porakoneella. Tähän tosin tarvitaan hylsynvarsi, jonka voi kiinnittää porakoneeseen. Kyllä lähtee!
- tiki tiki
miksei siinä voisi olla jo valmiina tehtaalta lähtiessä käynnistinnarua niinkuin pienemmissä vaikka starttimoottori löytyykin? voisi sitten hätätilanteessa vetäistä käymään vaikka akku olis tyhjä tai ei akkua ollenkaan.
eipä lähtenyt mullakaan käymään koska akku oli tyhjä. noh, sitten olin menossa uutta akkua jo hankkimaan mutta saivat kuitenkin myytyä jonkin elektronisen akkulaturin joka poistaa sulfaatin jne...
no eikun kiinni ja vuorokauden päästä sitten akku piti olla jo timmissä kunnossa mutta eipä vaan virtaa ollut. toinen ja kolmas vrk niin hieman jaksoi jo startti pyörähtää mutta eipä juuri virtaa ollut. laturissa muka vihreä valo oli että lataa mutta ei sitä virtaa vaan löytynyt.
moiseen laturin roipppeseen kyllästyneenä sitten kokeilin autosta ottaa virtaa, auton moottori oli koko ajan käynnissä ja sitten starttasin leikkurin käymään.
joku 3-4 tuntia meni kun tuossa päräytin nurmet siististi, ajelin ihan hissukseen ja tarkasti että akku kerkeää edes vähän lataantua. sitten sammutin ja olin ihan varma että edelleenkään ei akussa ole juuri mitään virtaa kun ei sitä monessa vuorokaudessakaan sinne ilmestynyt sulfaatin poistavalla laturilla.
vielä mitä! akku oli latautunut ja kone lähti käymään kuten aina ennenkin. tästä viisastuneena totesin että paskat mistään elektronisista latureista, ei ne muuta kuin vilkuttelee valoja mutta virtaa tihkuu ilmeisesti aivan helvetin hitaasti akkuun päin.
toisesta akusta tai autosta virtaa ja sitten ei ihan muutaman tuntiin sammuta niin jopas alkaa akkukin lataantua! pitää viedä moinen paska laturi takaisin, pitäköön tunkkinsa saatana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792178
- 951996
- 541906
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291349