Olen 14-vuotias poika ja hieman huolestunut omista fyysisistä ominaisuuksistani. Olen 152cm pitkä, painan 55 kiloo, kullini on vaan 3,5 levos ja oon täysin posliini, kaiken lisäksi myös ns. "helari"
Arvelen tämän johtuvan siit että olen tupakoinut vakituisesti 2,5 vuotta. Tämän täkia kaikki uimahallikäynnit ja muu on jäänyt minulta väliin, kaiken tämän takia. Onko minulla enään mahiksia kasvaa tai mtn.??
Toivon apua!! ja onko mulla kohtalotovereita :D
Huolestunut 14-vuotias poika.
15
2101
Vastaukset
- mutumutumies
Hmm... tää on ihan puhasta mututuntumaa mutta kuitenkin:
Sun pitäs lopettaa tupakointi kokonaan ja käydä lääkärillä kertomassa asiasta. Tilannetta luultavasti seurataan ja jos murrosiän merkkejä ei kuulu, saat luultavasti testosteronipiiki/-piikkejä tms. joilla murrosikä käynnistyy - kemikaalia kehoon
Jatka tupakointia, aloita lisäksi piipun polttaminen ja nuuskaaminen. Ne auttavat.
- Anonyymi
Mitä ihmettä
- okeii?
No tässä taas nähää kannattaako polttaa tupakkaa! :D
Mut joo, mul ei oo samaa ongelmaa, vaan oon meiän luokan pisin mut yks mun luokkalainen on hirvee pätkä ja helari hiirulainen vaikka seki on jo 14... tai no siis se täyttää kesäl 14 :P
Seki on polttanu tupakkaa. Tai no ei nyt itte sillee mut passiivisesti joo ku sen äiti on polttanu koko sen elämän.
Mut tupakkahan tuhoo "lasten" kehon ja kaikki jotkut kasvuhormonit tai jotkut jos oon ymmärtäny bilsan tunneil oikein, mitä siel on selitetty :D
Ei sillee et se olis mitenkää turvallista aikusillekkaan mut kuitenki :S- nm. Nouman
Juu et ole ymmärtänyt bilsan tunneilla oikein. Tupakointi kyllä tekee tuhojaan elimistössä mutta ei se murrosiän alkamiseen vaikuta.
Ja aloittajalle tiedoksi että kyllä se murrosikä VARMASTI vielä alkaa kunnolla. Tdennäköisesti nyt kesällä tai viimeistään vuoden päästä. Muista että ihmiset ovat yksilöllisiä.
- gfhfgy
nm. Nouman sanoi aika hyvin.
Jos murrosikä ei kohta ala, niin mene terkkarilta kysymään, nehän tutkii muutenkin, mutta ei tuo vielä mikään huolestuttava myöhästyminen ole. Tuskin tupakanpoltto nyt NIIN vaarallista on. Ja peniksen lepomitta riippuu lämpötilasta, joten sitä EI VOI mitata.
Ja mikä ihme on ns. "helari"?- grafitacer
Helari tarkoittaa poikaa jolla ei ole vielä tullut äänenmurrosta. Eli toisin sanoen omistaa vielä kimeän äänen.
- 432424242
Lopeta tupakointi vitun pelle.
- Pervo
Luulen että tupakointi on aiheuttanut myöhäisen murrosuän
- the-black-ace
En tiiä vaikuttaako se tupakointi tähän, mut lopeta nyt vittu soikoon... Mikä kaikkien mun ympärillä olevien nykynuorten syy on siihen tupakanpolttoon?!!
- 14v tyttö:)
Lopeta tupakointi! :/
Mut et tosiaankaan jää ton pituseks! :) Tytöil pituuskasvu loppuu about 14-vuotiaana, mut 14-15 vuotiaina pojil vast alkaa se nopee kasvu! :) - 19+9
kannattaa nyt ensalkuun lopettaa se tupakointi mut olin kans ite 16 vuotiaaks ast tosi pieni ja ''helari'' mut sit vaa aloin kasvaa pituutta useemmistakin paikoista:D ja ihan normaalimitoissa oon nyt :)
- Anonyymi
ite oon helari kanssa tiiän et vanha ketju olin 6 ku alotit tän lol
omat setit
171 cm
15 v
44 kg
vitun helar - Anonyymi
Murrosikäsi taitaa jostain syystä olla myöhässä...
Kannattaisi varmaan jutella kouluterkkarille asiasta tai mennä suoraan lääkärille. Saat sitä kautta varmasti apua tilanteeseen.
Ja röökinpoltto kannattaa kyllä ehdottomasti lopettaa.
Se vaikuttaa negatiivisesti mm. pituuskasvuun ja muutenkin voi hidastaa kehitystä muiltakin osin. Puhumattakaan muista tupakan aiheuttamista terveysongelmista, joita säännöllinen tupakointi tulee aiheuttamaan väkisinkin ennemmin tai myöhemmin.
Mulla oli yksi kaveri yläasteella, joka oli vielä yläasteen aikana tosi pieni kooltaan. Muistaakseni 148cm pitkä ja painoi reilu 50kg.
Näin häntä joskus reilusti myöhemmin ja hän oli jossain vaiheessa kyllä kasvanut ja kehittynyt varmaan muutenkin. Oli tuolloin jo yli 170cm pitkä jne.
En tiedä, oliko kehitys alkanut normisti vai oliko tarvinnut lääkärin apua asiaan. - Anonyymi
Pilasit elämäsi kun aloit tupakoimaan 👍🏻 kestä seuraukset skidi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1026688
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t324008törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303435Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3831837- 331418
- 281367
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi481131Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv111006Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11950- 42909