1 vuotiaan puheen ymmärtäminen

Höpsistä

Kuinka paljon n. 1 vuotiaan pitäisi ymmärtää puhetta??

Meillä osataan osoittaa esim, missä pallo,kello,lamppu,isi,äiti,lattia,pöytä sekä itseltään oma pää,nenä,maha,korvat ja varpaat.

Lisäksi muutamia kehoituksia, tule tänne, anna pusu/hali, harjataan hampaat/hiukset,mennään lukemaan kirjaa,

Nämä meillä suurinpiirtein tällä hetkellä ymmärretään, tosin välillä kun kysyy missä kello niin saattaa näyttää lamppua jne,mutta 95% kerroista tietää edellä mainitut asiat.

Onko tämäntasoinen ymmärrys ihan ok n. 1 vuotiaalta?

9

517

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hurlamhei

Mitä tarkoitat noin 1v:llä. Siis 12 kk?

• Etsitään tietoa

½-vuotiaan lapsen passiivinen sanavarasto käsittää jo mittavan joukon sanoja, mutta en muista oliko niitä kymmeniä, satoja vaiko tuhansia. Sorry, ehkä se tieto jostain opuksista löytyy.

• Etsitään tietoa
    • Höpsistä

Siis on 12 kk.
      Voisiko joku vastata että onko tämäntasoinen ymmärtäminen ok ?

• normia on

Ihan normaalia/ keskivertoista puheen ymmärystä tuollainen kuvaamasi vuosikkaalta on!! Mutta mikähän meidän perheen isäntää (40v) vaivaa, kun se ei ymmärrä lainkaan yksikertaisia kehoituksia, kuten: "imuroi" :D Pitäiskö huolestua?

• Etsitään tietoa

Pojilla ja miehillä sanavarasto kasvaa huomattavasti hitaammin. :D

• normaalia juu

no en kyllä puolivuotiaille lapsilleni ole lukenut riviäkään.

Olen kyllä lauleskellut ja lorutellut. Ihan normaalisti -- jopa etuajassa -- ovat puhuneet. Varsinaisen lukemisen aika on ollut joskus parivuotiaana ja myöhemminkin. Sitä ennen n. yksivuotiaasta lähtien on kyllä katseltu kuvakirjoja ja nimetty eri objekteja.

Kysymykseen vastaisin, että on aivan normaalia ja ihmettelen koko kysymystä. Nyt oletan, että lapsi on suunnilleen 12 kk. Jos lähemmäksi kaksivuotias on vielä tuolla asteella, niin sitten on jäljessä keskimääräisestä kehityksestä.

• .....

Joo, ei kaikki lapset ole kiinnostuneita kuuntelemaan satuja, kun on muutakin ihmeteltävää. Pakottaakaan ei kannata.

• mmmmmmm

Eihän se lukeminen ole aja o, vaikka sitä mainostetaan vaan miten paljon lapselle puhut ja miten. Juttele mahdollisimman paljon kaikenlaista arkista mitä teette jne. Kyllä lapset oppi ennenkin puhumaan, vaikka vanhemmat eivät talonpoikina varmasti istuneet satukirjojen kanssa vieressä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe