wodim pois, cdrecord tilalle !

cdrecord_NO_wodim!

Imuroin cdrecord -lähdekoodit suoraan tekijän sivuilta:

sivulta:

http://cdrecord.berlios.de/private/cdr-faq.html

kohta: Download latest , joka on suora linkki tiedostoon:

ftp://ftp.berlios.de/pub/cdrecord/alpha/cdrtools-beta.tar.gz

Jo tätä ennen olin imuroinut saman tekijän smake -lähdekoodipaketin:

ftp://ftp.berlios.de/pub/smake/alpha/

ensin käännettin smake, ja asennettiin (root -oikeuksin):

./smake2 install

(tuota varten, kääntämisen jälkeen, mutta ennen asennusta, kopioin kääntämisen tuloksena syntyneen smake -tiedoston lähdekoodipaketin suhteelliseen juurihakemistoon nimelle smake2 ; ei voi kopioida nimelle smake, koska hakemistossa on jo samanniminen alihakemisto)

Nyt smake installoitui, mutta hakemistoon:

/opt/schily/bin/

joten vielä piti luoda symbolinen linkki:

(root -oikeuksin):

cd /bin
ln -s /opt/schily/bin/smake smake

NYT smake on vihdoin asennettu niin, että sen voi käynnistää pelkällä smake -komennolla.

Nyt sitten purettiin cdrtools-beta.tar.gz -lähdekoodipaketti, ja sen purkuhakemistossa:

smake

Tämän seurauksena aito cdrecord on nyt käännetty ajettavaksi binääriksi, mutta entä sen oikeaoppinen asennus ja wodim:in poistaminen ?

Entä, jos asennan esim. k3b, miten varmistan, että k3b EI saa asentaa mukanaan wodim -pakettia, mutta se ei myöskään saa jäädä itse asentumatta puuttuvan riippuvuuden takia ?!

Pitäisi siis osata kertoa fedora:n pakettihallinnalle, että vaikka wodim -pakettia ei ole asennettu (sen poistamisen jälkeen) niin pitäisi olla joku keino, jolla pakettihallinta saadaan tajuamaan, että kun joku ohjelma (esim. k3b) vaatii wodim -paketin, niin tosiasiassa se ei vaadikaan wodim:ia, vaan sen korvaa manuaalisesti ohi paketinhallinnan lähdekoodista asennettu cdrecord ?

Miten tämä fedorassa tehdään?

EN ole vielä asentanut cdrecord:ia (vaikka olenkin kääntänyt).

eli smake on suoritettu cdrecord:ille, mutta smake install -komentoa ei.

Voinko manuaalisesti komentaa smake install, vai onko parempi tehdä sama jollain fedora -paketinhallinnan tarkoittamalla tavalla ?

Eli, miten eteenpäin ?

5

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+10

      Ja mitä tuo Wodim ei tee, mitä Cdrecord tekee? Itsellä ainakin K3b polttaa kaikki levyt mukisematta.

      • cdrecord!

        CD-R levyn voit kirjoittaa .iso -imagesta kummalla vain, wodim tai cdrecord, ja yleensä onnistuu.

        Mutta DVD-R levyjen suhteen tilanne on tämä: wodim:illa levyn kirjoitus on joka kerta tuottanut viallisen lopputuloksen, eli DVD-R -levy ei vastaa .iso -imagea, josta se on kirjoitettu. .iso -imagen olen toki md5 -tarkistanut, ja se on ollut ok.

        Sensijaan samalla tietokoneella windows XP:llä ja esim. roxion poltto-ohjelmistolla jokainen DVD-R -kirjoitus on sujunut ilman virheitä.

        Pieni historiantunti:

        wodim on fork cdrecordin vanhentuneesta versiosta, joka osasi kirjoittaa CD:t ok, mutta jossa oli pahoja bugeja DVD -kirjoittelun suhteen.

        Miksi fork?

        Koska GPL -lisenssiä fanaattisesti palvoville debian -jakelun pomoille ei kelvannut cdrecord sen jälkeen, kun sen kehittäjä vaihtoi uudemman version lisenssiksi jotain muuta kuin GPL, eli CDDL.

        Lisää tästä aiheesta englanniksi, kirjoittajana aidon cdrecordin tekijä Jörg Schilling:

        http://cdrecord.berlios.de/private/linux-dist.html

        Eli linuxdistrojen tekijöiden GPL -fanatismin takia linuxjakelun käyttäjät joutuvat kärsimään teknisesti ala-arvoisesta CD/DVD poltto-ohjelmasta, joka CD:n osalta useimmissa (mutta ei välttämättä kaikissa) cd-asemissa toimii ok, mutta jonka DVD -kirjoittelukoodi on rikki, etten ainakaan itse ole saanut sillä aikaiseksi yhtään tomivaa DVD-R -levyä.

        Siksipä olen tähän asti kirjoitellut DVD -levyni windows XP:ssä, asiaa toki vaikeutta se, että millä tiedostojärjestelmällä siirrän .iso -imagen linuxista windowsiin?

        1) FAT32: toimii, kunhan .iso -tiedoston koko on alle 4 GiTavua.
        FAT32:ssa maksimi mahdollinen tiedostokoko on 4294967295 tavua.

        2) NTFS: muuten mainio ratkaisu, mutta vaikka linuxit ovat jo kauan osanneet lukea NTFS -tiedostojärjestelmää, niin osaako linux vieläkään luotettavasti kirjoittaa NTFS -osiolle? Jos, niin mistä kernel -versiosta alkaen? Onko asiassa jakelukohtaisia poikkeuksia / muuta, mitä pitää ottaa huomioon?

        3) ext3: Mahdollinen, mutta vaatii windowsissa erillisen apuohjelman, joka osaa lukea ext2 ja ext3 -osioilta tiedostoja ja kopioida ne vaikkapa NTFS -osiolle.
        Erillisenä apuohjelmana (joka EI osaa mountata, pelkästään lukea tiedosto ja kopioda se) ilmaisena esim. winternals -sivustolta, mutta jos haluat myös mountata ext3 -osion windowsissa, ohjelman hienompi versio on maksullinen.

        4) sitten voi tietty kirjoittaa oman apuohjelman suurten tiedostojen jakamiseen useampaan palaseen, ja palasten yhdistämiseen.

        windowsissa voi toki komentorivillä yhdistää näin:

        copy /b osa1.iso osa2.iso F:suuritiedosto.iso

        Tässä oletuslevyasema on FAT32 -osio, mutta F: on esim. NTFS -osio.

        Olisi kiva, kun linuxilla voisi suoraan kirjoittaa luotettavasti myös DVD-R -levyjä, mutta ilman aitoa cdrecordia se ei ole mahdollista, joten wodimilla leikkimisen sijaan, jos ei ole aitoa cdrecordia, niin kannattaa kopioida .iso -tiedosto windowsiin ja polttaa DVD-R -levylle windowsissa.




        4)


    • CdRecord

      Hupaisinta toki itse viestissä on, että cdrecord minulla viittaa osaltaa wodimiin;)
      ls -l /usr/bin/cdrecord
      lrwxrwxrwx 1 root root 26 16.1. 17:28 /usr/bin/cdrecord -> /etc/alternatives/cdrecord
      Toki myös wodin löytyy
      /usr/bin/wodim

      • wodim_sucks

        "Hupaisinta toki itse viestissä on, että cdrecord minulla viittaa osaltaa wodimiin;)"

        Onko käytössäsi fedora?

        Jos on, katsopa tarkemmin! Näin minulla (fedora 18):

        [root@localhost]# which cdrecord
        /bin/cdrecord

        [root@localhost alternatives]# cd /bin/

        [root@localhost bin]# ls -l cdre*

        lrwxrwxrwx. 1 root root 26 9.1. 19:15 cdrecord -> /etc/alternatives/cdrecord


        [root@localhost bin]# cd /etc/alternatives/

        [root@localhost alternatives]# ls -l cdrec*

        lrwxrwxrwx. 1 root root 14 9.1. 19:15 cdrecord -> /usr/bin/wodim
        lrwxrwxrwx. 1 root root 30 9.1. 19:15 cdrecord-cdrecordman -> /usr/share/man/man1/wodim.1.gz
        lrwxrwxrwx. 1 root root 14 9.1. 19:15 cdrecord-dvdrecord -> /usr/bin/wodim
        lrwxrwxrwx. 1 root root 30 9.1. 19:15 cdrecord-dvdrecordman -> /usr/share/man/man1/wodim.1.gz
        lrwxrwxrwx. 1 root root 15 9.1. 19:15 cdrecord-readcd -> /usr/bin/readom
        lrwxrwxrwx. 1 root root 31 9.1. 19:15 cdrecord-readcdman -> /usr/share/man/man1/readom.1.gz

        [root@localhost alternatives]#

        Eli cdrecord viittaa 2 linkin kautta kuitenkin tänne:

        /usr/bin/wodim


      • CdRecord
        wodim_sucks kirjoitti:

        "Hupaisinta toki itse viestissä on, että cdrecord minulla viittaa osaltaa wodimiin;)"

        Onko käytössäsi fedora?

        Jos on, katsopa tarkemmin! Näin minulla (fedora 18):

        [root@localhost]# which cdrecord
        /bin/cdrecord

        [root@localhost alternatives]# cd /bin/

        [root@localhost bin]# ls -l cdre*

        lrwxrwxrwx. 1 root root 26 9.1. 19:15 cdrecord -> /etc/alternatives/cdrecord


        [root@localhost bin]# cd /etc/alternatives/

        [root@localhost alternatives]# ls -l cdrec*

        lrwxrwxrwx. 1 root root 14 9.1. 19:15 cdrecord -> /usr/bin/wodim
        lrwxrwxrwx. 1 root root 30 9.1. 19:15 cdrecord-cdrecordman -> /usr/share/man/man1/wodim.1.gz
        lrwxrwxrwx. 1 root root 14 9.1. 19:15 cdrecord-dvdrecord -> /usr/bin/wodim
        lrwxrwxrwx. 1 root root 30 9.1. 19:15 cdrecord-dvdrecordman -> /usr/share/man/man1/wodim.1.gz
        lrwxrwxrwx. 1 root root 15 9.1. 19:15 cdrecord-readcd -> /usr/bin/readom
        lrwxrwxrwx. 1 root root 31 9.1. 19:15 cdrecord-readcdman -> /usr/share/man/man1/readom.1.gz

        [root@localhost alternatives]#

        Eli cdrecord viittaa 2 linkin kautta kuitenkin tänne:

        /usr/bin/wodim

        Fedora 18 on ollut ja päivitettynä useasta aiemmasta versiosta.
        DVD-poltot hoituu growisofs -sovellutuksella. Ja yleensä CD-polttoihin soveltuu mainiosti (myös Gnome-ympäristössä) K3B. Mutta ei minulla ole mitään pahaa sanottavaa wodimista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe