Kamferitippoja ja kaljaa

absolutistialkkis

Mitä nykyään kiellettyä teille lapsena annettiin?

Minä sain kamferitippoja sokeripalaan liuotettuna silloin tällöin. Se oli kuin karkkia. Sitten kaljaa lasiin ja siihen lisättiin sokeria, niin maku oli ihan juotava.

23

2013

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyk. kielletty

Minä sain piiskaa.

• -niitä aikoja-

Oli tauti mikä tahansa niin lääke oli kamferitippoja sokeripalaan.
      Kerran toi naapuri kuumepotilaalle kolmen tähden pullon ja sanoi että kun sitä laittaa kahvin sekaan ja sokeria niin kuume paranee. Ei sitä koskaan kokeiltu meille lapsina.

Muistelen että johonkin tulehdukseen oli määrätty sulfaa ja heti oireiden loppumisen jälkeen oli purkin pohjalle jäänyt muutama tabletti. Tietenkin niitä lopputabletteja sitten tarjottiin kuumeeseen. Olivat onneksi niin pahoja että syljin pois. Eihän silloin tunnettu viimeistä käyttöpäivämäärää.
      Jälkeepäin on todettukin sulfa-allergia.

Nokkosrokkoon oli isä hakenut lääkärin kautta tabletteja. Löysin tabletit lääkekaapista useiden vuosien jälkeen ja poistin ne vaivihkaa kaapista.

• miisa m

Lapsuudessa kun Tinjami-yskänlääke oli sattunut kotona loppumaan annettiin pikiöljytippoja maitotilkan kanssa, Voi kauhistus että oli kamalan makuista. Otettava oli yskään kun mamma pakotti. Isomamma sanoikin ei lasta saa pakottaa nielemään sellaista mitä hän ei halua, anna mieluummin tytölle lämmintä hunajavettä tai sipulimaitoa.

Että tällaisia herkkuja pikkuköhään lääkkeeksi annettiin. Kaikista kauhein muisto on mamman hoitokeinot kun sairastuin sikotautiin jota kesti 2 viikkoa. MIten olisin selvinnyt, pähkäilen vielä tänäänkin ellei Isomumma olisi ollut hoivaamassa laittoi kylmän kääreen otsalle kun päätä särki kuumeessa.

• ap.

Nythän muistin, että sain nuuskaa hammassärkyyn. Siihen kohtaan tuli vielä kesälomavieraita ja minä nuuska suussa makuuhuoneessa. Olin tukehtua siihen nuuskaan. Lopulta keksin avata ikkunan ja oksensin nuuskan pois.

• L - L

En tiedä on valeriaanatipat kielltty mutta niitä minulle annettiin illalla nukahtaakseni.

Vanhempieni jokapäiväinen, törkeän loukkaava riitely joka kärjistyi joskus tappeluksikin, ilmeisesti aiheutti minussa levottomuutta.

• en oppinut juopoksi

Isäni joskus lauantai-illalla makoili lattialla ja otti Herba-likööriä. Isääni en ole nähnyt koskaan humalassa. Minä siinä alle kouluikäisenä sain korkista Herbamaistiaisen. Ei ollut erityisen hyvää muttei pahaakaan. En pyytänyt lisää.
      Ja niin hassusti mulle kävi, etten ole humalassa ollut minäkään koskaan ja vähäistä alkoholin käyttöäni joudun selittelemään ihmettelijöitä ja syyn kyselijöitä, kun on. Absolutisti en ole - viiniä juhla-aterialla ja siideriä janoon. Apsoluutiksi äitinikin minua haukkui, kun ei tykännyt avioerostani - olisi pysynyt äitini mielestä liitto kasassa, jos en olisi ollut tyytymätön aviomieheni humalassa öllöilyyn ja olisin miekin kunnolla kuppia kallistanut kuten aviomieheni.

• reppuriika

Kalamasaöljyä, näsiän marjoa ruileipäpalloon kätkettynä. Hota-pulveria kuumeeseen ja hammassärkyyn. Kun ampiainen pisti, niin äiti otti kolme kertaa maasta palasen sormin, paineli tupolla pistokohtaa ja laittoi tupon samaan paikaan. Maapala piti ottaa mahdollisimmat läheltä ampiaisen pistopaikkaa.

• voi että...

Kovat on ollu kuurit. Ja hengissä vielä.

• tosiaankin...

Kamferia muistan, että laitettiin pumpulitukon kanssa hampaaseen, kun oli hammassärky. Ei sillon kakaroita hammaslääkäriin kärrätty, eikä hevillä muuhunkaan lääkäriin. Kotikonsteilla hoideltiin.

• konstit on monet

Minulle naapuri tarjoutui puhaltamaan tupakansavua suuhun kun särki hammasta. Olisi kuulemma auttanut. Vanhempani eivät kuitenkaan onneksi siihen suostuneet, kun itsekään eivät polttaneet.

• ...

Jeps.

Met assuttiin täällä tiettömän tien takana. Parikin tapausta muistui mieleen. Kerran olin tukehtua räkään flunssassa. Hoitona oli, isosisko roikotti jaloista ja köhin kurkun auki. Toinen oli se, kun vetäisin itseäni suuremmalla pokasahalla käden halki, hoitona oli tiukkasidos ja ämpärillinen lunta, minne käsi upotettiin. Mutta lekuriin ei kai koskaan. Muutaman kerran kävi joku terveyssisar kirkolta kahlailemassa umpihangessa mittaamaan kuumetta :D

Se ennen oli: "Heikot sortuu elon tieltä". Nyt kakarat, millaisia vaan, pidetään väkisellä hengissä. Ihmisrotu degeneroituu, koska luonnon valintaa ei ole. Karua, mutta totta.

=DW=

• ap.

Sitten vanhat ihmiset puhuivat kyläillessään, että minut viedään piiaksi jollekin vanhalle äijälle naapurikylään. Olin ehkä 5v ja silmät pyöreinä kuuntelin ja uskoin kaiken. Eräs humalainen vieras uhkasi salvata minulta munat ja nauraa hohotti päälle. Minulla ei munia edes ole. Pelottelivat.

• voi meitä

On se kumma, ettei me tään pahempia traumoja kuitenkaan saatu, sodanjälkeiset lapset.

Minä sivustapäin kuulin vanhempien puhuvan pakkoavioliitoista. Siinä sitten vietin unettomia öitä ajatellen kauhukuvia siitä, minkälaisen ukonkörilään kanssa minut pakotetaan aikuisena naimisiin.

• miisa m

Kuinka nämä ihmepulverit Hota ja Pervitin vaikuttivatkaan kansalaisten piristävään kokemuksiin särkyä lievittävien aineosien lisäksi.
      Hota pulveri oli oikein kotirouvien umelmalääke joka antoi säpinää päiviin, kipua lievittävien aineosien lisäksi Cofeinia ja Ascorpiinia.

Vielä synnillisempi pulveri oli Pervitin. Pulverin kerrottiin antavan käyttäjälleen "uhoa ja lisävoimia". Alunperin sakasalainen valmiste, sanottiin sen koostumuksen sisältävän amfetamiinia. Tiedä häntä sitten!

Kumpikin pulveri on tietääkseni otettu pois markkinoilta, niitä ei siis enää ole. Googlesta löytyy tietoa pulvereista. Tuli mieleeni nämä entisajan ihmerohdot mitä vapailla markkinoilla olikaan tarjolla.

• ...

Pervitiini oli vaimallinen lääke.

Se sisälsi meta-amfetamiinia, elikkäs voimakkaampaa huumetta kuin tavallinen amfetamiini. Se tosiaan tuli jostain saksasta suomeen sotien aikaan. Sitä käytettiin rintamalla douppaamiseen. Sotien jälkeen asiasta tuli ongelma, rintamamiehet kun oli paljolti amfetamiinikoukussa. Siitä kai suomen tiukka huumepolitiikka kai juontuukin. Muutama ikäryhmä narkkareiksi luokiteltavia "sotahulluja" heilui siviilissä ja koitti elää normaalia elämää.

Perviotiinistä ei paljoa ole puhuttu, mutta jokaisella joku sodan käynyt tuttu, jotka olivat jotenkin äreitä ja kummallisia. Aina joskus joku sekosi, kun oli juonut sen jaloviinapullollisen. itekkin muistan yhden tyypin, joka aina kännipäissään maastoutui keittiön pöydän alle pelätessään tykistökeskitystä.

Hotapulverissa ei mun käsittääkseni ollut mitään varsinaista huumetta, vaikka muuta väitetäänkin. Se vaan yksinkertaisesti oli niin vahvaa kamaa, että sillä sai päänsä sekaisin. Nätti paketti siinä oli, intiaani sulkapäähine päässä.

Piti oikein wikistä tarkistaa: "Hota-pulverin ainesosia olivat asetyylisalisyylihappo, salisyyliamidi, askorbiinihappo eli C-vitamiini, kolapähkinä ja kofeiini. Aluksi pulverin valmistuksessa käytettiin kofeiinipitoisesta rohdosta valmistettua guarana-tahnaa, mutta sota-aikana tahnaa ei ollut saatavilla ja se korvattiin kofeiinilla ja kolapähkinällä." Kofeiinikin on kyllä huume, vaikka sitä siksi ei suomessa ole luokiteltukaan, kiitos uskisten kirkkokahvien.

Niettä ennen oli vahvat sairaudet, mutta vahvat oli lääkkeetkin.

=DW=

• myrkkyjä ne on
        ... kirjoitti:

Pervitiini oli vaimallinen lääke.

Se sisälsi meta-amfetamiinia, elikkäs voimakkaampaa huumetta kuin tavallinen amfetamiini. Se tosiaan tuli jostain saksasta suomeen sotien aikaan. Sitä käytettiin rintamalla douppaamiseen. Sotien jälkeen asiasta tuli ongelma, rintamamiehet kun oli paljolti amfetamiinikoukussa. Siitä kai suomen tiukka huumepolitiikka kai juontuukin. Muutama ikäryhmä narkkareiksi luokiteltavia "sotahulluja" heilui siviilissä ja koitti elää normaalia elämää.

Perviotiinistä ei paljoa ole puhuttu, mutta jokaisella joku sodan käynyt tuttu, jotka olivat jotenkin äreitä ja kummallisia. Aina joskus joku sekosi, kun oli juonut sen jaloviinapullollisen. itekkin muistan yhden tyypin, joka aina kännipäissään maastoutui keittiön pöydän alle pelätessään tykistökeskitystä.

Hotapulverissa ei mun käsittääkseni ollut mitään varsinaista huumetta, vaikka muuta väitetäänkin. Se vaan yksinkertaisesti oli niin vahvaa kamaa, että sillä sai päänsä sekaisin. Nätti paketti siinä oli, intiaani sulkapäähine päässä.

Piti oikein wikistä tarkistaa: "Hota-pulverin ainesosia olivat asetyylisalisyylihappo, salisyyliamidi, askorbiinihappo eli C-vitamiini, kolapähkinä ja kofeiini. Aluksi pulverin valmistuksessa käytettiin kofeiinipitoisesta rohdosta valmistettua guarana-tahnaa, mutta sota-aikana tahnaa ei ollut saatavilla ja se korvattiin kofeiinilla ja kolapähkinällä." Kofeiinikin on kyllä huume, vaikka sitä siksi ei suomessa ole luokiteltukaan, kiitos uskisten kirkkokahvien.

Niettä ennen oli vahvat sairaudet, mutta vahvat oli lääkkeetkin.

=DW=

Jotain Hotapulverissa oli, mikä teki riippuvaiseksi. Kun vaikutus lakkasi, niin tuli pirunmoinen päänsärky ja sitten otettiin taas lisää Hotaa. Enoni jäi siihen kierteeseen kiinni ja nieli aina enemmän ja enemmän Hotaa.

Ruotsissa on Treo samanlainen päänsäryn aiheuttaja. Siinä on jotain, mikä muuttuu morfiiniksi kropassa. Mikä se nyt on, en muista.

• nyt sen muistan
        myrkkyjä ne on kirjoitti:

Jotain Hotapulverissa oli, mikä teki riippuvaiseksi. Kun vaikutus lakkasi, niin tuli pirunmoinen päänsärky ja sitten otettiin taas lisää Hotaa. Enoni jäi siihen kierteeseen kiinni ja nieli aina enemmän ja enemmän Hotaa.

Ruotsissa on Treo samanlainen päänsäryn aiheuttaja. Siinä on jotain, mikä muuttuu morfiiniksi kropassa. Mikä se nyt on, en muista.

Se on kodeiini, mikä muuttuu morfiiniksi kropassa. Tavallisessa Treossa sitä ei ole, mutta Treo comp sisältää kodeiinia.

• ...

Kamferi oli voimakas lääke aikanaan, ainakin se maistui sellaiselle.

Sitä, minkälaisia terveysvaikutuksia sillä todellisuudessa pikkupojan pikku sairauksiin oli, sitä ei taida tietää oikein kukaan. Mutta on se kuitenkin perinteinen lääkeaine, se vaan nykyisin jätetty täysin unholaan. Ennen sitä käytti kaikki vanhukset kolotuksiinsa ja verenpaineeseensa.

Toinen tietenkin kalanmaksaöljy. Sitä nautittiin myös ahkerasti. Voimakas lääke sekin oli, voimakkaan makuinen. Mutta se oli vitamiinivalmiste, tarpeellinen kasvavalle nuorelle, ei tarvinnut pelätä keripukkia. Saa muuten vieläkin, tosin itse käytän kalaöljykapseleita, silloin kun käytän, ne ei ole niin pahan makuisia. Mutta just, omega3 jne.

Meillä ei kotona käytetty alkoholia oikeastaan lainkaan. Kerran muistan, kuumeessa ja pahassa nuhassa äiti antoi pikkupaukun votkaa kuumassa sokerivedessä. En oikein jaksa uskoa, että olisin alkoholisoitunut sen takia. Meillä siis oli lääkepullo kotona. Olen koittanut pitää huolta, että itsellä on myös aina lääkettä kaiken varalta.

Entisajan yskänlääkkeet muuten oli kovaa kamaa, niitähän niitä lapsille juotettiin. En muista tarkemmin, mutta mun käsittääkseni niissä oli niin kovia aineita, että nykyisin ei saa edes myydä reseptittä. Sitäpaitsi, oli olemassa OPI- ripulilääke. Nimi tuli siitä, että siinä oli ooppiumia. Samalla nimellä myydään juu lääkettä edelleen, mutta oopiumi korvattu jollain muulla aineella.. Päinvastoin kun kerrotaan, Hota-pulverissa ei koskaan ole ollut heroiinia. Mutta sen myyminen ja valmistus on kuitenkin lopetetu ajat sitten, mitä lie sisältänyt.

Ennen tropit oli vahvempia ja suomihan ollut maapallon ykkösmaita maapallolla vahvojen huumeiden käytössä ennen sotia. Lekurit kirjoittivat todella vahvoja, nykyisin huumeiksi luokiteltavia lääkkeitä vaivaan kuin vaivaan. Homma räjähti sota-aikoina, ei sitä sotia ennenkään ole selvinpäin käyty. Suomen sotamenestyksen takana oli mun mielestä paljon se, että suomalaiset oli amfetamiineissaan, kun itänaapuri oli samaan aikaan ympäripäissään.

Vaan tuli aikanaan kieltolaki, lääkkeitä alettiin määrittelemään humeiksi ja tupakinpolttokin alkaa olla kielletty koko maassa. Ihmeen tervettä kansaa, kun ottaa huomioon, että lääkitä ei saa itseään :D

=DW=

• Minä "myrkytyin" lapsena ja nuorena ilmeisesti ihan muista kuin niinsanotuista lääkkeistä. Toki kamferia oli isoäidillä, ja valeriaanaa? Kalanmaksaöljyä tietty meille lapsille aina talvisaikana iltaisin työnnettiin suuhun pikkulusikallinen, sokerin kanssa.

Mutta olisivatko nämä asteen vaarallisempia aineita:

Kun lämpömittari meni rikki niin elohopeasta muodostui pieniä kauniita palloja, kuin hopeahelmiä, joihin koko maailma heijastui. Muistan kuinka niiden kanssa leikittiin, niitä pyöriteltiin, tutkittiin ja ihasteltiin ulkona kaivon kannella paljain käsin. Lienevätkö lopuksi päätyneet kaivoon?

Juurikastuholaisia hävitettäessä hengityksen kautta keuhkoihin kulkeutui varmasti kyseistä myrkkyä, DDT:tä se kai oli? Jauhe annosteltiin pieneen sideharsopussiin, ja rivi riviltä kuljettiin läpi juurikasmaan ja tuputettiin pieni määrä kullekin taimelle. Vaikka homma yritettiin tehdä illalla tuulen tyynnyttyä niin tuskinpa myrkkypöly suuntautui vain alas kasveihin.

Tässä sitä vielä ollaan, mitä lie myrkkypesäkkeitä sisikunnassa...

• miisä m

Ei varsinainen lääke, jokapäivä suolaa kuitenkin saamme aterioitten mukana. Monen monta kertaa olen kuullut varsinkin vanhempien henkilöiden sanovan ota ruokasuolaa lusikallinen suuhun se piristää. Ainakin siinä verenpaine nousee ja sen mukana verkkainen olotila muuttuu aktiivisemmaksi. Pitkäaikaiskäytössä ohjetta ei pidä noudattaa.
      ~~~~~~~~~~~~~~
      Kiinostuin uudelleen tutkimaan Treo-poretabletin koostumusta.
      Treo-poretabletti sisältää asetyylisalisyylihappoa ja kofeiinia sekä natriumia noin 15 mmol.. Asetyylisalisyylihappo vaikuttaa mm. kipua lievittävästi, ja kofeiini voimistaa tätä vaikutusta. Treo on itsehoitolääke jota onnistuneesti käytän migreenin alkuvaiheessa.
      Tiedostan hyvin lääkettä otaan vain tarvittaessa.

• Eipä ole tietoa, meillä oli varaa lääkäriin.
      Sen tiedän, vaikka en muistakaan että sain Sulfa-kohtauksen.
      Äiti muistutti minua vanhempanakin kertomaan siitä, jos lääkärille joudun menemään.
      Joten en pahempia kohtauksia ole enää saanutkaan.
      Nuoruudenaikainen Hashiskaan ei saanut minua hyppimään seinille, saati sitten ulos ikkunasta.

H.

• harmaa jaarli

Kamferia Sirkussa karkiksi, Jymy-hönkyjä vasaraan, jos koski korvaan. Teetä ja korppuja, yöks, kuumeessa, Jaffaa oksennustaudissa. Kaipa siitä johtuukin ikupäiväinen teeinhoni.

Siinäpä lista pahimmista myrkyistä.

• ap.

Keltainen jaffa oli jo mummun vakilääke.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      88
      2503
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      67
      1455
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      82
      1363
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      11
      1192
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      81
      913
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      900
    7. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      33
      773
    8. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      54
      773
    9. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      102
      771
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      30
      706
    Aihe