95 % pilaa 5 %:n maineen

Schoppenhauer

Kaikkialla Euroopassa pidetään suomenruotsalaisia Suomen kirkkaimpana väestönosana mitä tulee taiteen, tieteen, talouden ja osaamisen alueisiin. Niinpä Euroopassa ihmetellään, miksi jotkut äänekkäät yksikieliset suomenkieliset yrittävät hämärtää tätä tosiasiaa. Suomalaisia on totuttu pitämään kateellisena kansana, eikähän tuo nyt ainakaan asiaa paranna... vai kuinka?

119

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mot mot

      Kaikkialla Euroopassa pidetään suomenruotsalaisia Suomen kirkkaimpana väestönosana mitä tulee taiteen, tieteen, talouden ja osaamisen alueisiin.

      Missään ei edes tiedetä ketä ovat suomenruotsalaiset

      • Schopenhauer

        Tosiaankin, mitä nerokkaimman filosofin nimi kirjoitetaan yhdellä p:llä.

        Fakta on se, että ruotsin ja englannin kieli ovat simppeleimmät (veikkaisin, että kumpikin, on ehkä kymmenenneksi yksinkertaisin kaikista maailman kielistä) ranskan, italian, venäjän ja saksan kieleen verrattuna. Ruotsissa:
        minä puhun=jag talar
        sinä jutustelet=du talar (med..)
        hän pälättää=han/hon talar (hela tiden)
        me haastamme =vi talar
        te hölisette=ni talar (högt med varandra)
        he pölöttävät: de(dom) talar (högt med varandra) ja niin pois päin ... och så vidare

        Englannissa säännöt on yhtä helppoa oppia..

        Verbille "tala" tai "speak" löytyy varmaan 100 synonymia suomesta. Lisäksi suomen kielen taivutus vaatii ulkopuolisilta neronlahjoja.
        Sellaiset lahjat omaavat ulkomaalaisista minun mielestäni omaavat vain Neil Hardwick, Roman Schatz ja muutamat (n. 20) yliopisto-opettajaa.

        Nokian kaltainen älykkyys ja muukin nokkeluus on siirtynyt suomalaisille.

        Ihmetetyttävät nuo rikkaan kielen hallitsevat suomalaiset luuserinuoret, joille ruotsin kieli on a) tosi vaikeaa tai b) on pakko oppia ...
        Potkikaa itseänne takamuksillenne. Niin minäkin tein.

        Kääntäkääpä: ruotsalaiset, engelsmannit, saksalaiset ja muut germaanit seuraava lause yhtä älyävaativaan ja rikkaaseen muotoon:

        "Rupattelimmehan siinä hetkisen silminnähden kyllästyneen suoalueiden takaa rämpineen Kimi Räikkösen seurassa siitä, että tuo mitä ärsyttävin kaverimme, Lusmu, on todella suurella todennäköisyydellä vohkinut kallisarvoisimman aarteemme."

        Äly on jo siirtynyt suomelle ------ Monimutkaisen ja älyköiden kielen kautta. Me ymmärrämme paljon! - Förstår ni allt som sägs, just nu, svenskar?

        Itse en tiedä kieleltään yhtä paljon tai vähemmän vaativaa (verrattuna Suomeen) kuin tuo Ryska.

        Suomi on maailman vaikein kieli ja samalla kaikista kehittävin sen käyttäjille. Te, jotka osaatte lukea suomea, lukekaa sitä - Muuten olette lukutaidottomia.
        Lukekaa paljon asiaa, älkää lukeko julkkisjuoruista tai muusta potaskasta. Pelastakaa tämä sukupolvi roskasta. Tämä elämä ei ole mitään tietokonepeliä, ja jos on, löydätte itsenne kortistosta.

        T. Pasi


      • PainuSuolle
        Schopenhauer kirjoitti:

        Tosiaankin, mitä nerokkaimman filosofin nimi kirjoitetaan yhdellä p:llä.

        Fakta on se, että ruotsin ja englannin kieli ovat simppeleimmät (veikkaisin, että kumpikin, on ehkä kymmenenneksi yksinkertaisin kaikista maailman kielistä) ranskan, italian, venäjän ja saksan kieleen verrattuna. Ruotsissa:
        minä puhun=jag talar
        sinä jutustelet=du talar (med..)
        hän pälättää=han/hon talar (hela tiden)
        me haastamme =vi talar
        te hölisette=ni talar (högt med varandra)
        he pölöttävät: de(dom) talar (högt med varandra) ja niin pois päin ... och så vidare

        Englannissa säännöt on yhtä helppoa oppia..

        Verbille "tala" tai "speak" löytyy varmaan 100 synonymia suomesta. Lisäksi suomen kielen taivutus vaatii ulkopuolisilta neronlahjoja.
        Sellaiset lahjat omaavat ulkomaalaisista minun mielestäni omaavat vain Neil Hardwick, Roman Schatz ja muutamat (n. 20) yliopisto-opettajaa.

        Nokian kaltainen älykkyys ja muukin nokkeluus on siirtynyt suomalaisille.

        Ihmetetyttävät nuo rikkaan kielen hallitsevat suomalaiset luuserinuoret, joille ruotsin kieli on a) tosi vaikeaa tai b) on pakko oppia ...
        Potkikaa itseänne takamuksillenne. Niin minäkin tein.

        Kääntäkääpä: ruotsalaiset, engelsmannit, saksalaiset ja muut germaanit seuraava lause yhtä älyävaativaan ja rikkaaseen muotoon:

        "Rupattelimmehan siinä hetkisen silminnähden kyllästyneen suoalueiden takaa rämpineen Kimi Räikkösen seurassa siitä, että tuo mitä ärsyttävin kaverimme, Lusmu, on todella suurella todennäköisyydellä vohkinut kallisarvoisimman aarteemme."

        Äly on jo siirtynyt suomelle ------ Monimutkaisen ja älyköiden kielen kautta. Me ymmärrämme paljon! - Förstår ni allt som sägs, just nu, svenskar?

        Itse en tiedä kieleltään yhtä paljon tai vähemmän vaativaa (verrattuna Suomeen) kuin tuo Ryska.

        Suomi on maailman vaikein kieli ja samalla kaikista kehittävin sen käyttäjille. Te, jotka osaatte lukea suomea, lukekaa sitä - Muuten olette lukutaidottomia.
        Lukekaa paljon asiaa, älkää lukeko julkkisjuoruista tai muusta potaskasta. Pelastakaa tämä sukupolvi roskasta. Tämä elämä ei ole mitään tietokonepeliä, ja jos on, löydätte itsenne kortistosta.

        T. Pasi

        Kirjoituksesi, Pasi, todistaa edelleen sen puolesta että Suomi todellakin on turvenuijien maa. Jo sanat kimi ja räikkönen, sekä suo...


      • 98987879897
        Schopenhauer kirjoitti:

        Tosiaankin, mitä nerokkaimman filosofin nimi kirjoitetaan yhdellä p:llä.

        Fakta on se, että ruotsin ja englannin kieli ovat simppeleimmät (veikkaisin, että kumpikin, on ehkä kymmenenneksi yksinkertaisin kaikista maailman kielistä) ranskan, italian, venäjän ja saksan kieleen verrattuna. Ruotsissa:
        minä puhun=jag talar
        sinä jutustelet=du talar (med..)
        hän pälättää=han/hon talar (hela tiden)
        me haastamme =vi talar
        te hölisette=ni talar (högt med varandra)
        he pölöttävät: de(dom) talar (högt med varandra) ja niin pois päin ... och så vidare

        Englannissa säännöt on yhtä helppoa oppia..

        Verbille "tala" tai "speak" löytyy varmaan 100 synonymia suomesta. Lisäksi suomen kielen taivutus vaatii ulkopuolisilta neronlahjoja.
        Sellaiset lahjat omaavat ulkomaalaisista minun mielestäni omaavat vain Neil Hardwick, Roman Schatz ja muutamat (n. 20) yliopisto-opettajaa.

        Nokian kaltainen älykkyys ja muukin nokkeluus on siirtynyt suomalaisille.

        Ihmetetyttävät nuo rikkaan kielen hallitsevat suomalaiset luuserinuoret, joille ruotsin kieli on a) tosi vaikeaa tai b) on pakko oppia ...
        Potkikaa itseänne takamuksillenne. Niin minäkin tein.

        Kääntäkääpä: ruotsalaiset, engelsmannit, saksalaiset ja muut germaanit seuraava lause yhtä älyävaativaan ja rikkaaseen muotoon:

        "Rupattelimmehan siinä hetkisen silminnähden kyllästyneen suoalueiden takaa rämpineen Kimi Räikkösen seurassa siitä, että tuo mitä ärsyttävin kaverimme, Lusmu, on todella suurella todennäköisyydellä vohkinut kallisarvoisimman aarteemme."

        Äly on jo siirtynyt suomelle ------ Monimutkaisen ja älyköiden kielen kautta. Me ymmärrämme paljon! - Förstår ni allt som sägs, just nu, svenskar?

        Itse en tiedä kieleltään yhtä paljon tai vähemmän vaativaa (verrattuna Suomeen) kuin tuo Ryska.

        Suomi on maailman vaikein kieli ja samalla kaikista kehittävin sen käyttäjille. Te, jotka osaatte lukea suomea, lukekaa sitä - Muuten olette lukutaidottomia.
        Lukekaa paljon asiaa, älkää lukeko julkkisjuoruista tai muusta potaskasta. Pelastakaa tämä sukupolvi roskasta. Tämä elämä ei ole mitään tietokonepeliä, ja jos on, löydätte itsenne kortistosta.

        T. Pasi

        Te pälätätte
        Me haastamme
        Te hölisette
        Me kärsimme


      • asdfreth
        98987879897 kirjoitti:

        Te pälätätte
        Me haastamme
        Te hölisette
        Me kärsimme

        Taalaa sä vain keskenäs, että tulisi hienompi olo.


      • Taunon valetauno

        Ulkomaiset lehdet ovat kommentoineet tappouhkauksia, koska suomenruotsalaisia pidetään eurooppalaisina, toisin kuin peräkylän taunoja..


    • kuoropoika

      Ja jos persua vertaa roomalaiskatoliseen rasistiin, niin oih ja voih sentään, hehhhe. Kyselyt loppuu yleensä siihen.

      • niinpä..

        roomalaiskatolinen kirkko on kristikunnan suurin kirkko, jonka jäsenmäärä on maailmanlaajuisesti noin 1,12 miljardia

        koko Suomen väestöstä oli vuoden 2012 lopussa ilmoitettu ruotsinkielisiksi 290 977

        jompaa kumpaa on noin 3500000 enemmän


    • kasva aikuiseksi

      Ei se muiden vika ole, jos on luuseri.

    • Hohhoijaa...

      Huono svekoprovo....

      • Suomensuomalainen 1

        Etkö sä ,edeltävä, pysty luomaan lauseita ja argumentteja suomeksi. Fakta on se, että ruotsin kieli on simppelein (veikkaisin ehkä kymmenenneksi yksinkertaisin kaikista maailman kielistä) englannin, ranskan, italian, venäjän ja saksan, jota väärin tavaa esilukijamme Schoppenhauer (oikeasti Schopenhauer yhdellä p:llä). Englannissa on sentään kolmas persoona (he speakS) ynnä muut koukut. Ruotsissa:
        minä puhun=jag talar
        sinä jutustelet=du talar (med..)
        hän pälättää=han/hon talar (hela tiden)
        me haastamme =vi talar
        te hölisette=ni talar (hög med varandra)
        he pölöttävät: de(dom) talar (hög med varandra)

        Verbille "tala" löytyy varmaan 100 synonymia suomesta. Lisäksi suomen kielen taivutus vaatii ulkopuolisilta neronlahjoja. Sellaiset lahjat omaavat ulkomaalaisista vain Neil Hardwick, Roman Schatz ja muutamat (n. 20) yliopisto-opettajaa.

        Nokian kaltainen älykkyys ja muukin nokkeluus on siirtynyt suomalaisille.

        Ihmetetyttävät nuo rikkaan kielen hallitsevat suomalaiset nuoret, joille ruotsin kieli on a)tosi vaikeaa tai b) on pakko oppia

        Kääntäkääpä: ruotsalaiset, engelsmannit, saksalaiset ja muut germaanit seuraava lause yhtä älyävaativaan ja rikkaaseen muotoon:

        "Rupattelimmehan siinä hetkisen silminnähden kyllästyneen suoalueiden takaa rämpineen Kimin seurassa siitä, että tuo mitä vi*tumaisin kaverimme, Lusmu, on todella suurella todennäköisyydellä vohkinut kallisarvoisimman aarteemme."

        Äly on jo siirtynyt suomelle ------ Monimutkaisen ja älyköiden kielen kautta. Me ymmärrämme paljon! - Förstår ni allt som sägs, svenskar?


      • Synonyymit
        Suomensuomalainen 1 kirjoitti:

        Etkö sä ,edeltävä, pysty luomaan lauseita ja argumentteja suomeksi. Fakta on se, että ruotsin kieli on simppelein (veikkaisin ehkä kymmenenneksi yksinkertaisin kaikista maailman kielistä) englannin, ranskan, italian, venäjän ja saksan, jota väärin tavaa esilukijamme Schoppenhauer (oikeasti Schopenhauer yhdellä p:llä). Englannissa on sentään kolmas persoona (he speakS) ynnä muut koukut. Ruotsissa:
        minä puhun=jag talar
        sinä jutustelet=du talar (med..)
        hän pälättää=han/hon talar (hela tiden)
        me haastamme =vi talar
        te hölisette=ni talar (hög med varandra)
        he pölöttävät: de(dom) talar (hög med varandra)

        Verbille "tala" löytyy varmaan 100 synonymia suomesta. Lisäksi suomen kielen taivutus vaatii ulkopuolisilta neronlahjoja. Sellaiset lahjat omaavat ulkomaalaisista vain Neil Hardwick, Roman Schatz ja muutamat (n. 20) yliopisto-opettajaa.

        Nokian kaltainen älykkyys ja muukin nokkeluus on siirtynyt suomalaisille.

        Ihmetetyttävät nuo rikkaan kielen hallitsevat suomalaiset nuoret, joille ruotsin kieli on a)tosi vaikeaa tai b) on pakko oppia

        Kääntäkääpä: ruotsalaiset, engelsmannit, saksalaiset ja muut germaanit seuraava lause yhtä älyävaativaan ja rikkaaseen muotoon:

        "Rupattelimmehan siinä hetkisen silminnähden kyllästyneen suoalueiden takaa rämpineen Kimin seurassa siitä, että tuo mitä vi*tumaisin kaverimme, Lusmu, on todella suurella todennäköisyydellä vohkinut kallisarvoisimman aarteemme."

        Äly on jo siirtynyt suomelle ------ Monimutkaisen ja älyköiden kielen kautta. Me ymmärrämme paljon! - Förstår ni allt som sägs, svenskar?

        Niin... sama asia voisi kertoa nänkin:

        jag talar =minä puhun
        jag pratar=minä puhun
        jag ordar=minä puhun
        jag diskuterar=minä puhun
        jag tar till orda=minä puhun
        jag snackar=minä puhun
        jag yttrar mej =minä puhun
        jag konverserar=minä puhun
        jag språkar=minä puhun
        jag diskuterar=minä puhun
        jag babblar=minä puhun
        jag tjattrar=minä puhun
        jag samspråkar=minä puhun
        jag pladdrar=minä puhun
        jag samtala=minä puhun
        jag resonerar=minä puhun
        jne...


      • Men ändå litet dum
        Suomensuomalainen 1 kirjoitti:

        Etkö sä ,edeltävä, pysty luomaan lauseita ja argumentteja suomeksi. Fakta on se, että ruotsin kieli on simppelein (veikkaisin ehkä kymmenenneksi yksinkertaisin kaikista maailman kielistä) englannin, ranskan, italian, venäjän ja saksan, jota väärin tavaa esilukijamme Schoppenhauer (oikeasti Schopenhauer yhdellä p:llä). Englannissa on sentään kolmas persoona (he speakS) ynnä muut koukut. Ruotsissa:
        minä puhun=jag talar
        sinä jutustelet=du talar (med..)
        hän pälättää=han/hon talar (hela tiden)
        me haastamme =vi talar
        te hölisette=ni talar (hög med varandra)
        he pölöttävät: de(dom) talar (hög med varandra)

        Verbille "tala" löytyy varmaan 100 synonymia suomesta. Lisäksi suomen kielen taivutus vaatii ulkopuolisilta neronlahjoja. Sellaiset lahjat omaavat ulkomaalaisista vain Neil Hardwick, Roman Schatz ja muutamat (n. 20) yliopisto-opettajaa.

        Nokian kaltainen älykkyys ja muukin nokkeluus on siirtynyt suomalaisille.

        Ihmetetyttävät nuo rikkaan kielen hallitsevat suomalaiset nuoret, joille ruotsin kieli on a)tosi vaikeaa tai b) on pakko oppia

        Kääntäkääpä: ruotsalaiset, engelsmannit, saksalaiset ja muut germaanit seuraava lause yhtä älyävaativaan ja rikkaaseen muotoon:

        "Rupattelimmehan siinä hetkisen silminnähden kyllästyneen suoalueiden takaa rämpineen Kimin seurassa siitä, että tuo mitä vi*tumaisin kaverimme, Lusmu, on todella suurella todennäköisyydellä vohkinut kallisarvoisimman aarteemme."

        Äly on jo siirtynyt suomelle ------ Monimutkaisen ja älyköiden kielen kautta. Me ymmärrämme paljon! - Förstår ni allt som sägs, svenskar?

        ”Förstår ni allt som sägs, svenskar?”

        Det är nog inte många svenskar som läser den här spalten.
        Men jag, finländare, förstår nog.


      • rautaako?
        Suomensuomalainen 1 kirjoitti:

        Etkö sä ,edeltävä, pysty luomaan lauseita ja argumentteja suomeksi. Fakta on se, että ruotsin kieli on simppelein (veikkaisin ehkä kymmenenneksi yksinkertaisin kaikista maailman kielistä) englannin, ranskan, italian, venäjän ja saksan, jota väärin tavaa esilukijamme Schoppenhauer (oikeasti Schopenhauer yhdellä p:llä). Englannissa on sentään kolmas persoona (he speakS) ynnä muut koukut. Ruotsissa:
        minä puhun=jag talar
        sinä jutustelet=du talar (med..)
        hän pälättää=han/hon talar (hela tiden)
        me haastamme =vi talar
        te hölisette=ni talar (hög med varandra)
        he pölöttävät: de(dom) talar (hög med varandra)

        Verbille "tala" löytyy varmaan 100 synonymia suomesta. Lisäksi suomen kielen taivutus vaatii ulkopuolisilta neronlahjoja. Sellaiset lahjat omaavat ulkomaalaisista vain Neil Hardwick, Roman Schatz ja muutamat (n. 20) yliopisto-opettajaa.

        Nokian kaltainen älykkyys ja muukin nokkeluus on siirtynyt suomalaisille.

        Ihmetetyttävät nuo rikkaan kielen hallitsevat suomalaiset nuoret, joille ruotsin kieli on a)tosi vaikeaa tai b) on pakko oppia

        Kääntäkääpä: ruotsalaiset, engelsmannit, saksalaiset ja muut germaanit seuraava lause yhtä älyävaativaan ja rikkaaseen muotoon:

        "Rupattelimmehan siinä hetkisen silminnähden kyllästyneen suoalueiden takaa rämpineen Kimin seurassa siitä, että tuo mitä vi*tumaisin kaverimme, Lusmu, on todella suurella todennäköisyydellä vohkinut kallisarvoisimman aarteemme."

        Äly on jo siirtynyt suomelle ------ Monimutkaisen ja älyköiden kielen kautta. Me ymmärrämme paljon! - Förstår ni allt som sägs, svenskar?

        "Sellaiset lahjat omaavat ulkomaalaisista vain Neil Hardwick, Roman Schatz ja muutamat (n. 20) yliopisto-opettajaa."

        No onneksi maahanmuuttajamme saattavat valita itselleen toisen, paljon simppleimmän, kielen.

        No onhan se kuitenkin niin että melkein kaikki tällä oleskelevat oppivat suomenkielen, ja oltuaan täällä tarpeeksi kauan osaa sen hiukan omituisemmatkin kommervenkit.

        " - Förstår ni allt som sägs, svenskar?

        Ymmärrän tasan tarkkaan kaiken sanotun ja kirjoitetun. Tosin sinun sanomasi ei minulle aukea, mutta se saattaa johtua siitä että et oikin osaa kyättä tätä monimutkaiseksi mainostaamaasi kaunista suomenkieltä. Tai sitten ajatus ei kulje vaikka olet saanut harjoitella älykkyytä ruokkivalla kielellämme.

        "Kääntäkääpä: ruotsalaiset, engelsmannit, saksalaiset ja muut germaanit seuraava lause yhtä älyävaativaan ja rikkaaseen muotoon: "

        Jokaisessa kielessä on ulottuvuukisa joita ei suoraan voida muille kielille helposti kääntää. Ruotsinkieli on esimerkiksi merenkulkuun ja purjehdukseen liittyen valtavan monipuolinen. Ossa termeistä löytyy suomeksi mutta suoraan käännettyinä ruotsinkielestä: kuunari, masto, poiju, tyrpuuri/paruuri, kryssi, lenssi, ankkuri, proomu, köli, ruori, jahti.

        Laiva: fartyg, skepp, båt, skuta, farkost, kryssare, jne.


    • öittää

      Kyllä ne on kuulkaa Mannerheimista Krista Siegfriedsiin kaikki ruotsinkielisiä tai vähintään kaksikielisiä, jotka Suomeamme edustaa. Se parhaimmisto.

      • 76123

        Helene Scherfbeck,Albert Edelfelt,Tove Jansson,Lennart Segerstråhle,Märta Tikkanen,Hugo Simberg,Edith Södergran,Ville Wallgren för att nu nämna några stycken.


      • p.ersu

        " öittää"
        Haluaisin tietää tarkemmin, mitä väität pohjimmiltaan ?
        Onko väitteesi että suomenkieliset ovat jotenkin "rodullisesti"
        huonompia vai uskotko että myös suomenkielinen
        tekisi parempaa kultturia ja tiedettä ruotsiksi ?
        Kannattaa miettiä ennen kuin käy kirjoittelemaan julkisesti
        roskaa.
        Ruotsinkielisillä on historiassa ollut yliedustus suomen
        julkisessa elämässä, Miksi ?
        Johtuuko se suomalaisten tyhmyydestä, turaanilaisesta
        ugrilaisuudesta vai mistä ?
        No, tästä ei voi olla kysymys ainakaan PISA tulosten mukaan.

        Suomenkieliset olivat sorrettuja kielensä vuoksi satoja vuosia.
        Kuinka monta huippukirjailijaa, maalaria tai tiedemiestä
        olemme menettäneet koska he olivat suomenkielisiä, eivätkä
        päässeet oppiin ja elivät elämänsä talonpoikina tms.
        Ne jotka vaikeimman kautta opettelivat kielen, ruotsalaistuivat
        nopeasti tai ainakin heidän lapsensa.
        Ei voi kuin ihailla 1800 l. Suomenkielen nostajia, joiden
        ansiosta meillä on kaikilla mahdollisuus sivistykseen.


      • rautaako?
        76123 kirjoitti:

        Helene Scherfbeck,Albert Edelfelt,Tove Jansson,Lennart Segerstråhle,Märta Tikkanen,Hugo Simberg,Edith Södergran,Ville Wallgren för att nu nämna några stycken.

        Runeberg, Topelius, Lönnrot, Sibelius, Gallén -Kallela, Aleksis Kivi (född Stenvall), Eino Leino (född Stenbom), J.V Snellman för att nämna några fler.

        MEN en stor del av denna dominans går tillbaka till tider då vi hade ett klass-samhälle och en tid då ännu inte den finskspråkiga skolnings- och bildningsinstitutionerna huniit bära frukt.

        Idag ser det jy helt annorlunda ut. Nå kanske inte riktigt helt, men ändå.

        Vi skall vara stolta över både nuet och våra rötter. På båda de inhemska språken om vi kan.


      • rautaako?
        p.ersu kirjoitti:

        " öittää"
        Haluaisin tietää tarkemmin, mitä väität pohjimmiltaan ?
        Onko väitteesi että suomenkieliset ovat jotenkin "rodullisesti"
        huonompia vai uskotko että myös suomenkielinen
        tekisi parempaa kultturia ja tiedettä ruotsiksi ?
        Kannattaa miettiä ennen kuin käy kirjoittelemaan julkisesti
        roskaa.
        Ruotsinkielisillä on historiassa ollut yliedustus suomen
        julkisessa elämässä, Miksi ?
        Johtuuko se suomalaisten tyhmyydestä, turaanilaisesta
        ugrilaisuudesta vai mistä ?
        No, tästä ei voi olla kysymys ainakaan PISA tulosten mukaan.

        Suomenkieliset olivat sorrettuja kielensä vuoksi satoja vuosia.
        Kuinka monta huippukirjailijaa, maalaria tai tiedemiestä
        olemme menettäneet koska he olivat suomenkielisiä, eivätkä
        päässeet oppiin ja elivät elämänsä talonpoikina tms.
        Ne jotka vaikeimman kautta opettelivat kielen, ruotsalaistuivat
        nopeasti tai ainakin heidän lapsensa.
        Ei voi kuin ihailla 1800 l. Suomenkielen nostajia, joiden
        ansiosta meillä on kaikilla mahdollisuus sivistykseen.

        "Ruotsinkielisillä on historiassa ollut yliedustus suomen
        julkisessa elämässä, Miksi ?"

        Luokkayhteiskuntamme on vastaus tuohon. Ken teki uraa, tai jota onni potkaisi ylemmäs luokkahierarkiassa halusi myös näyttää tämän, sekä hyödyntää sitä. Sekä näyttämisen että hyödyntämisen näkökulmasta ruotsinkielistyminen oli luonteva ja tehokas tapa. Hyvin merkittävä osa nykyisistä suomenruostalaisista ovat tälaisten ruotsinkielistyneiden jälkeläisiä. Varsinkin nämä ruotsinkielisen yläluokan jälkeläsiet. Rahvaat rantaruotsalaiset ovat enemmän 1200-1400 luvun Ruotsista tulleiden uudisraivaajien ja kalastajien jälkeläisiä. Osa yläluokasta muodostui tänne Euroopasta muuttaneet kauppiaat. Pieni osa Ruotsita muuttaneita kuninkaalta läänityksiä tai virkoja saaneet.

        Mitä rahvaaseen tulee niin kaikista köyhimmät olivat ruotsinkieliet. Saarisito kun on karua ja viljelökelvotonta.


      • rautaako?
        p.ersu kirjoitti:

        " öittää"
        Haluaisin tietää tarkemmin, mitä väität pohjimmiltaan ?
        Onko väitteesi että suomenkieliset ovat jotenkin "rodullisesti"
        huonompia vai uskotko että myös suomenkielinen
        tekisi parempaa kultturia ja tiedettä ruotsiksi ?
        Kannattaa miettiä ennen kuin käy kirjoittelemaan julkisesti
        roskaa.
        Ruotsinkielisillä on historiassa ollut yliedustus suomen
        julkisessa elämässä, Miksi ?
        Johtuuko se suomalaisten tyhmyydestä, turaanilaisesta
        ugrilaisuudesta vai mistä ?
        No, tästä ei voi olla kysymys ainakaan PISA tulosten mukaan.

        Suomenkieliset olivat sorrettuja kielensä vuoksi satoja vuosia.
        Kuinka monta huippukirjailijaa, maalaria tai tiedemiestä
        olemme menettäneet koska he olivat suomenkielisiä, eivätkä
        päässeet oppiin ja elivät elämänsä talonpoikina tms.
        Ne jotka vaikeimman kautta opettelivat kielen, ruotsalaistuivat
        nopeasti tai ainakin heidän lapsensa.
        Ei voi kuin ihailla 1800 l. Suomenkielen nostajia, joiden
        ansiosta meillä on kaikilla mahdollisuus sivistykseen.

        "Suomenkieliset olivat sorrettuja kielensä vuoksi satoja vuosia."

        Tuo on totta, mutta se alkoi vasta autonomian aikana. Ruotslaisilla kuninkailla ei ollut mitään aihetta puuttua kielioloihin niin kauan kun lait, tuomioistuimet, käskyt ja veroasiat toimi. Siihen riitti kun jokaisessa maakunnassa oli muutama kirtjoitustaitoinen joka osasi sekä ruotsin kirjakieltä että kyseisen maakunnan murteen oli se sitten smoolantin-, värmalantin-, närpiön-, savon-, kasrjalan, viron- tai liivinmurretta.

        Suomessa tuohon luokkaan nousi moni alkujaan suomenkielinen sekä pappis-, virkamies- että sotilasuran saattamana. Nämä ruotsinkielistyivät jotta virka ja luokka oli helppo siirtää myös jälkeläisille.

        1890- luvulla Ruotsin kuningas määräsi suomenkielisen koululaitoksen perustettavaksi, mutta se homma jäi kesken kun suomenkielen ainoa sortaja, Venäjän tsaarit, ottivat komennon.

        Ruotsinkielinen yläluokkamme onnistui kielloista ja uhkauksista huolimatta pystyttää suomenkkielinen sivistyslaitos kaikkinensa. Ja sai nostettua suomen toiseksi viralliseksi kieleksi, vaikka tsaarit kaikin keinoin yritti pysäyttää sitä projektia.

        "Kuinka monta huippukirjailijaa, maalaria tai tiedemiestä olemme menettäneet koska he olivat suomenkielisiä"

        Vaikea sanoa. Mutta on muistettava että vaikka ruotsinkieliset olivat yliedustettuja yläluokissa, niin myös valtaosa ruotsinkielisitä olivat lukutaidottomia ja köyhiä ja eleli karussa saaristossamme.

        Mutta moni ruotsinkielinen huippukirjailija ja taiteilija heittäytyi fennomaaniksi: Kivi, Leino, Järnefelt, Gallén-Kallela. Sibeluiskin ryhtyi kaksikieliseksi appiukkonsa raivoisan fennomanian puristuksessa.


      • Höpinä-Rautis
        rautaako? kirjoitti:

        "Suomenkieliset olivat sorrettuja kielensä vuoksi satoja vuosia."

        Tuo on totta, mutta se alkoi vasta autonomian aikana. Ruotslaisilla kuninkailla ei ollut mitään aihetta puuttua kielioloihin niin kauan kun lait, tuomioistuimet, käskyt ja veroasiat toimi. Siihen riitti kun jokaisessa maakunnassa oli muutama kirtjoitustaitoinen joka osasi sekä ruotsin kirjakieltä että kyseisen maakunnan murteen oli se sitten smoolantin-, värmalantin-, närpiön-, savon-, kasrjalan, viron- tai liivinmurretta.

        Suomessa tuohon luokkaan nousi moni alkujaan suomenkielinen sekä pappis-, virkamies- että sotilasuran saattamana. Nämä ruotsinkielistyivät jotta virka ja luokka oli helppo siirtää myös jälkeläisille.

        1890- luvulla Ruotsin kuningas määräsi suomenkielisen koululaitoksen perustettavaksi, mutta se homma jäi kesken kun suomenkielen ainoa sortaja, Venäjän tsaarit, ottivat komennon.

        Ruotsinkielinen yläluokkamme onnistui kielloista ja uhkauksista huolimatta pystyttää suomenkkielinen sivistyslaitos kaikkinensa. Ja sai nostettua suomen toiseksi viralliseksi kieleksi, vaikka tsaarit kaikin keinoin yritti pysäyttää sitä projektia.

        "Kuinka monta huippukirjailijaa, maalaria tai tiedemiestä olemme menettäneet koska he olivat suomenkielisiä"

        Vaikea sanoa. Mutta on muistettava että vaikka ruotsinkieliset olivat yliedustettuja yläluokissa, niin myös valtaosa ruotsinkielisitä olivat lukutaidottomia ja köyhiä ja eleli karussa saaristossamme.

        Mutta moni ruotsinkielinen huippukirjailija ja taiteilija heittäytyi fennomaaniksi: Kivi, Leino, Järnefelt, Gallén-Kallela. Sibeluiskin ryhtyi kaksikieliseksi appiukkonsa raivoisan fennomanian puristuksessa.

        "Tuo on totta, mutta se alkoi vasta autonomian aikana. Ruotslaisilla kuninkailla ei ollut mitään aihetta puuttua kielioloihin niin kauan kun lait, tuomioistuimet, käskyt ja veroasiat toimi."
        Autonomia oli suomenkielisten ja suomen kielen pelastus, varsinainen suomenkielisten riisto oli Ruotsin kuningaskunnan historiallista perintöä ja antia.

        "Ruotslaisilla kuninkailla ei ollut mitään aihetta puuttua kielioloihin niin kauan kun lait, tuomioistuimet, käskyt ja veroasiat toimi. "
        Niin, ja ne toimivat ruotsiksi.

        "1890- luvulla Ruotsin kuningas määräsi suomenkielisen koululaitoksen perustettavaksi, mutta se homma jäi kesken kun suomenkielen ainoa sortaja, Venäjän tsaarit, ottivat komennon."
        1890-luvulla Ruotsin kuningas ei määräillyt Suomessa, sen sijaan Suuriruhtinaan myötävaikutuksesta Suomen ja suomenkielen herääminen oli alkanut.

        "Ruotsinkielinen yläluokkamme onnistui kielloista ja uhkauksista huolimatta pystyttää suomenkkielinen sivistyslaitos kaikkinensa. Ja sai nostettua suomen toiseksi viralliseksi kieleksi, vaikka tsaarit kaikin keinoin yritti pysäyttää sitä projektia."
        Onko tuo jotain svekohistoriaa, minä taas muistan että suomenkielen aseman vahvistumista vastustivat svekomaanit, joiden mielestä suomesta ei ollut sivistyskieleksi.

        "Mutta on muistettava että vaikka ruotsinkieliset olivat yliedustettuja yläluokissa, niin myös valtaosa ruotsinkielisitä olivat lukutaidottomia ja köyhiä ja eleli karussa saaristossamme."
        No ei niissä saaristoissa nyt kovin paljoa elänyt sen kummemmin ruotsin- kuin muunkaan kielisiä. Siis suurin osa ruotsinkielisistä eli rannikolla etelä-suomessa tai Pohjanmaalla, varsin mukavaa ja varakasta elämää. Paitsi kaupunkien säätyläiset, jotka elivät vielä mukavammin ja varakkaammin. Varmaan Pohjanmaalla oli köyhempiäkin, mutta niin oli myös suomenkielisissäkin.

        "Mutta moni ruotsinkielinen huippukirjailija ja taiteilija heittäytyi fennomaaniksi: Kivi, Leino, Järnefelt, Gallén-Kallela. Sibeluiskin ryhtyi kaksikieliseksi appiukkonsa raivoisan fennomanian puristuksessa. "
        Tämä fennomaanien aloittama työ pitää viedä lopulliseen päätökseen jossa maalina on yhtä pääkieltä eli suomea puhuva kansakunta.


      • viinaaaa
        rautaako? kirjoitti:

        Runeberg, Topelius, Lönnrot, Sibelius, Gallén -Kallela, Aleksis Kivi (född Stenvall), Eino Leino (född Stenbom), J.V Snellman för att nämna några fler.

        MEN en stor del av denna dominans går tillbaka till tider då vi hade ett klass-samhälle och en tid då ännu inte den finskspråkiga skolnings- och bildningsinstitutionerna huniit bära frukt.

        Idag ser det jy helt annorlunda ut. Nå kanske inte riktigt helt, men ändå.

        Vi skall vara stolta över både nuet och våra rötter. På båda de inhemska språken om vi kan.

        Leino oli alkujaan Lönnbohm, mutta isänsä oli oikeastaan Mustosia, ottanut itselleen Lönnbohm-nimen. Leino oli mahdollisesti ns. ykköstyypin alkoholisti, rapajuoppona tuupertui hankeen ja kuoli viinaan. Sellainen sankari...suomalainen.


      • Taiteilijaperinne
        viinaaaa kirjoitti:

        Leino oli alkujaan Lönnbohm, mutta isänsä oli oikeastaan Mustosia, ottanut itselleen Lönnbohm-nimen. Leino oli mahdollisesti ns. ykköstyypin alkoholisti, rapajuoppona tuupertui hankeen ja kuoli viinaan. Sellainen sankari...suomalainen.

        Perinteisesti monen taiteilijan kohtalo.


      • ja sitten
        76123 kirjoitti:

        Helene Scherfbeck,Albert Edelfelt,Tove Jansson,Lennart Segerstråhle,Märta Tikkanen,Hugo Simberg,Edith Södergran,Ville Wallgren för att nu nämna några stycken.

        Näistä Suomi tunnetaan eikä noista mitättömyyksistä: Keke Rosberg, Jari Kurri, Teemu Selänne, Mika Häkkinen, Jarkko Nieminen, Kimi Räikkönen, Saku Koivu, Tommi Mäkinen, Ari Vatanen, Juha Kankkunen..... Ainiih nooh. Voi ne jotkut hämärästi muistaa Grönholmin.


      • no entäs sitten
        viinaaaa kirjoitti:

        Leino oli alkujaan Lönnbohm, mutta isänsä oli oikeastaan Mustosia, ottanut itselleen Lönnbohm-nimen. Leino oli mahdollisesti ns. ykköstyypin alkoholisti, rapajuoppona tuupertui hankeen ja kuoli viinaan. Sellainen sankari...suomalainen.

        Ahvenanmaalainen Joel Pettersson kuoli järkensä menettäneenä jossain homeissa kyläsairaalassa. Tarkoittaako tämä sitä, että kaikki ahvenanmaalaiset ovat taipuvaisia heikkomielisyyteen. Nooh sinun voin uskoa olevan. Kannattaa hakea siis ajoissa apua.


      • ja mitäs sitten
        rautaako? kirjoitti:

        Runeberg, Topelius, Lönnrot, Sibelius, Gallén -Kallela, Aleksis Kivi (född Stenvall), Eino Leino (född Stenbom), J.V Snellman för att nämna några fler.

        MEN en stor del av denna dominans går tillbaka till tider då vi hade ett klass-samhälle och en tid då ännu inte den finskspråkiga skolnings- och bildningsinstitutionerna huniit bära frukt.

        Idag ser det jy helt annorlunda ut. Nå kanske inte riktigt helt, men ändå.

        Vi skall vara stolta över både nuet och våra rötter. På båda de inhemska språken om vi kan.

        Väinö Linna peittosi lopulta kaikki. Sai parasiitti Harkimonkin Osmo isä tuntemattoman kuvaajana töitä. Svekkohan mielellään loisii parempien kyljessä.


      • hooo hoo
        rautaako? kirjoitti:

        "Ruotsinkielisillä on historiassa ollut yliedustus suomen
        julkisessa elämässä, Miksi ?"

        Luokkayhteiskuntamme on vastaus tuohon. Ken teki uraa, tai jota onni potkaisi ylemmäs luokkahierarkiassa halusi myös näyttää tämän, sekä hyödyntää sitä. Sekä näyttämisen että hyödyntämisen näkökulmasta ruotsinkielistyminen oli luonteva ja tehokas tapa. Hyvin merkittävä osa nykyisistä suomenruostalaisista ovat tälaisten ruotsinkielistyneiden jälkeläisiä. Varsinkin nämä ruotsinkielisen yläluokan jälkeläsiet. Rahvaat rantaruotsalaiset ovat enemmän 1200-1400 luvun Ruotsista tulleiden uudisraivaajien ja kalastajien jälkeläisiä. Osa yläluokasta muodostui tänne Euroopasta muuttaneet kauppiaat. Pieni osa Ruotsita muuttaneita kuninkaalta läänityksiä tai virkoja saaneet.

        Mitä rahvaaseen tulee niin kaikista köyhimmät olivat ruotsinkieliet. Saarisito kun on karua ja viljelökelvotonta.

        Kylläpä pikku psykoa näyttää tuo keskiaika kiihottavan. En uskalla kuvitellakaan minkälaista mielihyvää sairas kieroutunut häiriintynyt mielesi saa roviolla polttamisesta lukemansa jälkeen.


      • höpötihööö
        rautaako? kirjoitti:

        "Suomenkieliset olivat sorrettuja kielensä vuoksi satoja vuosia."

        Tuo on totta, mutta se alkoi vasta autonomian aikana. Ruotslaisilla kuninkailla ei ollut mitään aihetta puuttua kielioloihin niin kauan kun lait, tuomioistuimet, käskyt ja veroasiat toimi. Siihen riitti kun jokaisessa maakunnassa oli muutama kirtjoitustaitoinen joka osasi sekä ruotsin kirjakieltä että kyseisen maakunnan murteen oli se sitten smoolantin-, värmalantin-, närpiön-, savon-, kasrjalan, viron- tai liivinmurretta.

        Suomessa tuohon luokkaan nousi moni alkujaan suomenkielinen sekä pappis-, virkamies- että sotilasuran saattamana. Nämä ruotsinkielistyivät jotta virka ja luokka oli helppo siirtää myös jälkeläisille.

        1890- luvulla Ruotsin kuningas määräsi suomenkielisen koululaitoksen perustettavaksi, mutta se homma jäi kesken kun suomenkielen ainoa sortaja, Venäjän tsaarit, ottivat komennon.

        Ruotsinkielinen yläluokkamme onnistui kielloista ja uhkauksista huolimatta pystyttää suomenkkielinen sivistyslaitos kaikkinensa. Ja sai nostettua suomen toiseksi viralliseksi kieleksi, vaikka tsaarit kaikin keinoin yritti pysäyttää sitä projektia.

        "Kuinka monta huippukirjailijaa, maalaria tai tiedemiestä olemme menettäneet koska he olivat suomenkielisiä"

        Vaikea sanoa. Mutta on muistettava että vaikka ruotsinkieliset olivat yliedustettuja yläluokissa, niin myös valtaosa ruotsinkielisitä olivat lukutaidottomia ja köyhiä ja eleli karussa saaristossamme.

        Mutta moni ruotsinkielinen huippukirjailija ja taiteilija heittäytyi fennomaaniksi: Kivi, Leino, Järnefelt, Gallén-Kallela. Sibeluiskin ryhtyi kaksikieliseksi appiukkonsa raivoisan fennomanian puristuksessa.

        Kaikki mitä tapahtui olisi tapahtunut enemmin tai myöhemmin. Kansa osasi lukea. Virossa kesti 1910-luvulle asti, mutta kyllä virolaiset saivat "germanismin peikon" nitistetty. Sen myönnän teikäläisille, että osittain fiksumpaa porukkaa mitä baltiansaksalaiset ja vironruotsalaiset. Asia ei tietysti ollut täysin sama, mutta melko verrattavissa. Juri Vilmshän teloitettiin rotunsa takia, ja ehkä Heikki Ritavuori murhattiin samasta syystä.


      • Minä otan itseeni
        viinaaaa kirjoitti:

        Leino oli alkujaan Lönnbohm, mutta isänsä oli oikeastaan Mustosia, ottanut itselleen Lönnbohm-nimen. Leino oli mahdollisesti ns. ykköstyypin alkoholisti, rapajuoppona tuupertui hankeen ja kuoli viinaan. Sellainen sankari...suomalainen.

        Älä ota itseesi.
        Syy oli että hän oli ruotsinkielinen.


      • Minä otan itseeni
        Minä otan itseeni kirjoitti:

        Älä ota itseesi.
        Syy oli että hän oli ruotsinkielinen.

        Siis tämä:
        "Leino oli mahdollisesti ns. ykköstyypin alkoholisti, rapajuoppona tuupertui hankeen ja kuoli viinaan. Sellainen sankari...suomalainen"


      • rautaako?
        viinaaaa kirjoitti:

        Leino oli alkujaan Lönnbohm, mutta isänsä oli oikeastaan Mustosia, ottanut itselleen Lönnbohm-nimen. Leino oli mahdollisesti ns. ykköstyypin alkoholisti, rapajuoppona tuupertui hankeen ja kuoli viinaan. Sellainen sankari...suomalainen.

        "Leino oli alkujaan Lönnbohm, mutta isänsä oli oikeastaan Mustosia, ottanut itselleen Lönnbohm-nimen. "

        Niinhän se oli. Lönnbohm. Eino leinona tunnettu on siis kohtalaisen tyypillinen tapaus. Aikasemmassa polvessa joku oppi ruotsinkielen ja ruotsinkielisti nimensä. Heistä jotkut olivat kaksikielisiä, ja toiset ruotsinkielistyivät täysin.

        Kansallisromantiikan ja myöhemmin kansallismielisyden aikana osa ruotsinkielisestä yläluokasta, riippumatta kansallisesta taustastaan, päättivät suomenkielistyä. Jotkut, kuten Eino Leino ja Kivi, olivat kaksikielisä joten siirtymä oli helppo. Toiset olivat ummikkoja jotka kävelivät sanakirja toisessa ja uunituore suomen kielioppikirja toisessa kädessä. Molempia kirjoja rukattiin ja uudistettiin sitä myötä kuin kansallisromantiikka keksi uusia suomenkielisiä sanoja. Varsinkin Aleksis Kivi keksi sanoja ihan solkenaan.


      • rautaako?
        ja mitäs sitten kirjoitti:

        Väinö Linna peittosi lopulta kaikki. Sai parasiitti Harkimonkin Osmo isä tuntemattoman kuvaajana töitä. Svekkohan mielellään loisii parempien kyljessä.

        "Väinö Linna peittosi lopulta kaikki."

        Vainön Linnan kirjat ovat mahtavia eepoksia ja merkittävä osa meitä. Mutta kirjailijana hän ei ollut mitenkään merkillinen. Kyllä esimerkiksi Mika Waltari näistä meidän kansallissankarikirjailijoista oli paljon parempi. Juuri Waltarihan nostettiin Suomen Akatemiaan 1948 kun laitos perustettiin ja ensimmäiset kymmenen jäsentä maamme tieteen ja taiteen huipulta sinne valittiin. Siihen aikaan tänä oli suuri kunnianosoitus, mutta sittemmin Kekkonen vesitti mallin merkittävästi. Nykyään akteemikko, tai aktemiaprofessori, ei ole enään samalla tavalla alansa huippukastia.


      • rautaako?
        hooo hoo kirjoitti:

        Kylläpä pikku psykoa näyttää tuo keskiaika kiihottavan. En uskalla kuvitellakaan minkälaista mielihyvää sairas kieroutunut häiriintynyt mielesi saa roviolla polttamisesta lukemansa jälkeen.

        "Kylläpä pikku psykoa näyttää tuo keskiaika kiihottavan. "

        Keskiaika oli meille hyvin ratkaisevaa aikaa. Silloin ratkaistiin kuulummeko itään vai länteen. Koko keskiaikana meidän kohtalo oli vaakalaudalla koska valtakunta johon olimme liittyneet oli aika heikko ja tanskalaiset vahvoja. Siksi valtakunnan koskemattomuutta oli hyvin vaikea puolustaa. Vasta 1500-luvulla saatiin ensimmäinen tarpeeksi vahva hallitsija jotta valtakunta voisi vakiintua edes jossain määrin.

        "En uskalla kuvitellakaan minkälaista mielihyvää sairas kieroutunut häiriintynyt mielesi saa roviolla polttamisesta lukemansa jälkeen. "

        Mistä mieleesi tuollaiset juolahti? Ymmärtääkseni roviot kuuluvat enemmän kirkkohistoriaan. Kirkkokin pantiin ruotuun 1500-luvulla joka sekin oli omiaan rauhoittamaan oloja kun maallinen valta lopulta alisti raamatun nimissä maallista valtaa ja mammonaa havittelevat.


      • rautaako?
        Höpinä-Rautis kirjoitti:

        "Tuo on totta, mutta se alkoi vasta autonomian aikana. Ruotslaisilla kuninkailla ei ollut mitään aihetta puuttua kielioloihin niin kauan kun lait, tuomioistuimet, käskyt ja veroasiat toimi."
        Autonomia oli suomenkielisten ja suomen kielen pelastus, varsinainen suomenkielisten riisto oli Ruotsin kuningaskunnan historiallista perintöä ja antia.

        "Ruotslaisilla kuninkailla ei ollut mitään aihetta puuttua kielioloihin niin kauan kun lait, tuomioistuimet, käskyt ja veroasiat toimi. "
        Niin, ja ne toimivat ruotsiksi.

        "1890- luvulla Ruotsin kuningas määräsi suomenkielisen koululaitoksen perustettavaksi, mutta se homma jäi kesken kun suomenkielen ainoa sortaja, Venäjän tsaarit, ottivat komennon."
        1890-luvulla Ruotsin kuningas ei määräillyt Suomessa, sen sijaan Suuriruhtinaan myötävaikutuksesta Suomen ja suomenkielen herääminen oli alkanut.

        "Ruotsinkielinen yläluokkamme onnistui kielloista ja uhkauksista huolimatta pystyttää suomenkkielinen sivistyslaitos kaikkinensa. Ja sai nostettua suomen toiseksi viralliseksi kieleksi, vaikka tsaarit kaikin keinoin yritti pysäyttää sitä projektia."
        Onko tuo jotain svekohistoriaa, minä taas muistan että suomenkielen aseman vahvistumista vastustivat svekomaanit, joiden mielestä suomesta ei ollut sivistyskieleksi.

        "Mutta on muistettava että vaikka ruotsinkieliset olivat yliedustettuja yläluokissa, niin myös valtaosa ruotsinkielisitä olivat lukutaidottomia ja köyhiä ja eleli karussa saaristossamme."
        No ei niissä saaristoissa nyt kovin paljoa elänyt sen kummemmin ruotsin- kuin muunkaan kielisiä. Siis suurin osa ruotsinkielisistä eli rannikolla etelä-suomessa tai Pohjanmaalla, varsin mukavaa ja varakasta elämää. Paitsi kaupunkien säätyläiset, jotka elivät vielä mukavammin ja varakkaammin. Varmaan Pohjanmaalla oli köyhempiäkin, mutta niin oli myös suomenkielisissäkin.

        "Mutta moni ruotsinkielinen huippukirjailija ja taiteilija heittäytyi fennomaaniksi: Kivi, Leino, Järnefelt, Gallén-Kallela. Sibeluiskin ryhtyi kaksikieliseksi appiukkonsa raivoisan fennomanian puristuksessa. "
        Tämä fennomaanien aloittama työ pitää viedä lopulliseen päätökseen jossa maalina on yhtä pääkieltä eli suomea puhuva kansakunta.

        ""1890- luvulla Ruotsin kuningas määräsi suomenkielisen koululaitoksen perustettavaksi, mutta se homma jäi kesken kun suomenkielen ainoa sortaja, Venäjän tsaarit, ottivat komennon.""

        Jep. Tuli kirjoitusvirhe. Vuosiluku oli siis 1790, kun Ruotsin kuningas päätti aloittaa suomenkielisen koulutoiminnan valtakunnan suomenkielisillä alueilla. Olihan niitä nykyisessä Ruotsissakin.

        "Autonomia oli suomenkielisten ja suomen kielen pelastus, varsinainen suomenkielisten riisto oli Ruotsin kuningaskunnan historiallista perintöä ja antia."

        Tuo on nettifennoilun propagansdan tuotetta. Ruotsin kuningas riisti alamaisiaan tasapuolisesti Itämeren länsi-, itä ja eteläpuolella. Jossain määrin enemmän Itämeren etelärannikojn alueitaan, jos ihan tarkkoja ollaan. Ja kurjemassa jamassa kansamme olisi jos se olisi jäänyt rajan toiselle puolelle osaksi Venäjän valtakuntaa. Ruotsissa orjuus kielletiin 1300-luvulla. Venäjällä 1861. Ruotsissa maanomistus oli huomattavasti tasaarvoisempaa kuin Venäjällä, ja luokkaerot pienemmät.

        "Onko tuo jotain svekohistoriaa, minä taas muistan että suomenkielen aseman vahvistumista vastustivat svekomaanit, joiden mielestä suomesta ei ollut sivistyskieleksi."

        Noita mainitsemiasi svekomaanejakin löytyi, mutta ne jäivät alakynteen. Pääosa ruotsinkielisestä ylälukasta taisteli suomenkielen puolesta Tsaareja vastaan. Jotkut niistä niinkin fanaattisesti että ryhtyivät fennomaaneiksi. Yläluokan pääjoukko kuitenkin pyrki nostamaan suomenkielen ruotsinkielen rinnalle.

        Aleksander II oli uudistaja ja hän lopetti suomenkielen sensuurin ja suostui pyyntöömme nostaa suomenkieli viraklliseksi 20 vuoden siirtymäaikana. Valiokuntaa johti Snellman (hurri). Mutta uudistusmielinen tsaari salamurhattiin ja seuraavat tsaarit olivat taas toista mieltä. Sortovuosina Venäjä pyrki lakkauttamaan suomenkielen virallisena ja samaan venäjänkielen virkakieleksi. Kaikki vastustivat tätä (fennommanit kuitenkin laimeimmin, ja siksi liike repesi kahtia ja uudistusmielisimmät kutsuivat itseään nuorsuomalaisiksi joka nykyään tunnetaan Kokoomuksena.)

        "No ei niissä saaristoissa nyt kovin paljoa elänyt sen kummemmin ruotsin- kuin muunkaan kielisiä. "

        Sielä asui itse asiassa paljon enemmän ihmisiä kuin tänään. Ja pelkästään ruotsinkielisiä. Mutta toki suurempi osa asui rannikolla, jossa tilojen keskikoko oli pirstoutunut pienemmäksi kuin sisämaassa, ja siksi elettii köyhemmin.

        "Pohjanmaalla, varsin mukavaa ja varakasta elämää"

        Pohjanmaalla maaseudun väen keskuudessa on vielä tännäänkin se tilanne että ruotsinkieliset ovat keksimäärin köyhempiä kuin suomenkieliset. Ennen tämä ero oli jopa suurempi. Saariston ja rannikon väki oli köyhempää kuin muun maaseudun. Ja se on itse asiassa aika luonnollista.

        "Tämä fennomaanien aloittama työ pitää viedä lopulliseen päätökseen jossa maalina on yhtä pääkieltä eli suomea puhuva kansakunta. "

        Me muut olemme sitä mieltä että tuonkaltainen äärinationalismi päättyi talvisodan ihmeeseen ja toisen maailmansodan liekkeihin. Sitä ei kukaan kaipaa takaisin. Mutta nyt kun eläämme taas yltäkylläisyydessä ja vaaran vuodet on unohdettu nostaa tuo yhteiskunnan syöpä taas rumaa päätään. Osittain tämä on "ihanan internetin" tuottama haitta. Breiviiksyndrooma. Suodattamattoman vihapuhekulttuurin tuotos.


      • rautaako?
        höpötihööö kirjoitti:

        Kaikki mitä tapahtui olisi tapahtunut enemmin tai myöhemmin. Kansa osasi lukea. Virossa kesti 1910-luvulle asti, mutta kyllä virolaiset saivat "germanismin peikon" nitistetty. Sen myönnän teikäläisille, että osittain fiksumpaa porukkaa mitä baltiansaksalaiset ja vironruotsalaiset. Asia ei tietysti ollut täysin sama, mutta melko verrattavissa. Juri Vilmshän teloitettiin rotunsa takia, ja ehkä Heikki Ritavuori murhattiin samasta syystä.

        Siis, tä? Mistä sinä puhut?

        "Kansa osasi lukea. "

        Jep mutta vasta sitten kun kolulaitos, lakineen, kirjoineen opettajineen saatiin kyhättyä kasaan. Ja vasta sitten kun laajasta luku- ja kirjoitustaidosta oli kansakunnalle selkeää hyötyä. Sellainen maailma alkoi syntyä vasta 1800-luvulla.

        Ennen sitä säätyyhtsiekunta oli selkeästi kätevin ja helpoin tapa koluttautua. Kommunikaatioon riitti pieni pieni osa oli lukutaitoista.

        "Virossa kesti 1910-luvulle asti, mutta kyllä virolaiset saivat "germanismin peikon" nitistetty."

        Mistäköhän peikosta nyt on kyse. Virossakin oli kansallisromantiikan ja sittemmin kansallismielissyyden muotiilmiöön hurahtaneita yläluokan intoilijoita.

        "Sen myönnän teikäläisille, että osittain fiksumpaa porukkaa mitä baltiansaksalaiset ja vironruotsalaiset. "

        Siis ketkä on fiksumpia ja kenelle sinä noin armollisesti sitä myönnät?

        "Juri Vilmshän teloitettiin rotunsa takia"

        No tuskinpa sentään. Mutta ehkä mielipiteidensä takia.


      • eipäs vaan
        rautaako? kirjoitti:

        Siis, tä? Mistä sinä puhut?

        "Kansa osasi lukea. "

        Jep mutta vasta sitten kun kolulaitos, lakineen, kirjoineen opettajineen saatiin kyhättyä kasaan. Ja vasta sitten kun laajasta luku- ja kirjoitustaidosta oli kansakunnalle selkeää hyötyä. Sellainen maailma alkoi syntyä vasta 1800-luvulla.

        Ennen sitä säätyyhtsiekunta oli selkeästi kätevin ja helpoin tapa koluttautua. Kommunikaatioon riitti pieni pieni osa oli lukutaitoista.

        "Virossa kesti 1910-luvulle asti, mutta kyllä virolaiset saivat "germanismin peikon" nitistetty."

        Mistäköhän peikosta nyt on kyse. Virossakin oli kansallisromantiikan ja sittemmin kansallismielissyyden muotiilmiöön hurahtaneita yläluokan intoilijoita.

        "Sen myönnän teikäläisille, että osittain fiksumpaa porukkaa mitä baltiansaksalaiset ja vironruotsalaiset. "

        Siis ketkä on fiksumpia ja kenelle sinä noin armollisesti sitä myönnät?

        "Juri Vilmshän teloitettiin rotunsa takia"

        No tuskinpa sentään. Mutta ehkä mielipiteidensä takia.

        Kaikilla oli kinkereiltä peritty peruslukutaito. Vai oli baltiansaksalaiset maaherrat kansallisuuromantikkoja. ha ha. Siksikö ne von der Goltzin porukkaan liittyi.


      • ja se
        rautaako? kirjoitti:

        ""1890- luvulla Ruotsin kuningas määräsi suomenkielisen koululaitoksen perustettavaksi, mutta se homma jäi kesken kun suomenkielen ainoa sortaja, Venäjän tsaarit, ottivat komennon.""

        Jep. Tuli kirjoitusvirhe. Vuosiluku oli siis 1790, kun Ruotsin kuningas päätti aloittaa suomenkielisen koulutoiminnan valtakunnan suomenkielisillä alueilla. Olihan niitä nykyisessä Ruotsissakin.

        "Autonomia oli suomenkielisten ja suomen kielen pelastus, varsinainen suomenkielisten riisto oli Ruotsin kuningaskunnan historiallista perintöä ja antia."

        Tuo on nettifennoilun propagansdan tuotetta. Ruotsin kuningas riisti alamaisiaan tasapuolisesti Itämeren länsi-, itä ja eteläpuolella. Jossain määrin enemmän Itämeren etelärannikojn alueitaan, jos ihan tarkkoja ollaan. Ja kurjemassa jamassa kansamme olisi jos se olisi jäänyt rajan toiselle puolelle osaksi Venäjän valtakuntaa. Ruotsissa orjuus kielletiin 1300-luvulla. Venäjällä 1861. Ruotsissa maanomistus oli huomattavasti tasaarvoisempaa kuin Venäjällä, ja luokkaerot pienemmät.

        "Onko tuo jotain svekohistoriaa, minä taas muistan että suomenkielen aseman vahvistumista vastustivat svekomaanit, joiden mielestä suomesta ei ollut sivistyskieleksi."

        Noita mainitsemiasi svekomaanejakin löytyi, mutta ne jäivät alakynteen. Pääosa ruotsinkielisestä ylälukasta taisteli suomenkielen puolesta Tsaareja vastaan. Jotkut niistä niinkin fanaattisesti että ryhtyivät fennomaaneiksi. Yläluokan pääjoukko kuitenkin pyrki nostamaan suomenkielen ruotsinkielen rinnalle.

        Aleksander II oli uudistaja ja hän lopetti suomenkielen sensuurin ja suostui pyyntöömme nostaa suomenkieli viraklliseksi 20 vuoden siirtymäaikana. Valiokuntaa johti Snellman (hurri). Mutta uudistusmielinen tsaari salamurhattiin ja seuraavat tsaarit olivat taas toista mieltä. Sortovuosina Venäjä pyrki lakkauttamaan suomenkielen virallisena ja samaan venäjänkielen virkakieleksi. Kaikki vastustivat tätä (fennommanit kuitenkin laimeimmin, ja siksi liike repesi kahtia ja uudistusmielisimmät kutsuivat itseään nuorsuomalaisiksi joka nykyään tunnetaan Kokoomuksena.)

        "No ei niissä saaristoissa nyt kovin paljoa elänyt sen kummemmin ruotsin- kuin muunkaan kielisiä. "

        Sielä asui itse asiassa paljon enemmän ihmisiä kuin tänään. Ja pelkästään ruotsinkielisiä. Mutta toki suurempi osa asui rannikolla, jossa tilojen keskikoko oli pirstoutunut pienemmäksi kuin sisämaassa, ja siksi elettii köyhemmin.

        "Pohjanmaalla, varsin mukavaa ja varakasta elämää"

        Pohjanmaalla maaseudun väen keskuudessa on vielä tännäänkin se tilanne että ruotsinkieliset ovat keksimäärin köyhempiä kuin suomenkieliset. Ennen tämä ero oli jopa suurempi. Saariston ja rannikon väki oli köyhempää kuin muun maaseudun. Ja se on itse asiassa aika luonnollista.

        "Tämä fennomaanien aloittama työ pitää viedä lopulliseen päätökseen jossa maalina on yhtä pääkieltä eli suomea puhuva kansakunta. "

        Me muut olemme sitä mieltä että tuonkaltainen äärinationalismi päättyi talvisodan ihmeeseen ja toisen maailmansodan liekkeihin. Sitä ei kukaan kaipaa takaisin. Mutta nyt kun eläämme taas yltäkylläisyydessä ja vaaran vuodet on unohdettu nostaa tuo yhteiskunnan syöpä taas rumaa päätään. Osittain tämä on "ihanan internetin" tuottama haitta. Breiviiksyndrooma. Suodattamattoman vihapuhekulttuurin tuotos.

        "Koulutoiminta" mitä aloitettiin oli suunnilleen samaa mistä esikoulu nykyisin alkaa. Mitään "ihmeellistä ja erinomaista" siinä ei ollut. Tietysti helpottihan nuo asiat meidän tilannetta osittain. Muistaakseni virolaisten, latvialaisten ja liettualaisten piti osata ainakin venäjää ja saksaa, jos meinasivat edetä urallaan. Asia ei vielä silloinkaan ollut varma. Täytyy toisaalta muistaa, että teikäläisistäkin hyvin pieni osa oli Tsaarin palveluksessa. Ketään kunnollista ei lopulta kiinnostanut kenraliikuvernööriä ja muita palvella. Toisaalta täytyy muistaa, että esimerkiksi ruotsinkielinen kartanonherra ei olisi saannut olemattomalla taidolla torppareita tilluksilleen. Virolaiset ja muut taas oli baltiansaksalaisen maaherran omaisuutta. Ne oli orjia eikä isännän tarvinnut opiskella orjan kieltä. Ei ehkä kaikki virolaiset, mutta kuitenkin. Lopulta vastuuttomat useat saamattomat ja taloudellisesti kykenemättömät ruotsinkieliset suvut menettivät kartanonsa ahkerille suomenkielisille talonpojille ja maaneuvoksille. Epäilemättä tunnet selvästi tästäkin kateutta, kaunaa, katkeruutta, vihaa ja alemmuuskompleksia. Ehkä Mannerheimkin tunsi. Baltiassa EI TAATUSTI näin käynnyt. Osaatko mainita yhtään baltiansaksalaista sukua jonka kartano huutokaupattiin ja myytiin ku halpa rihkama Sianpään ja Mannerheim sukujen kartanon tavoin. Baltialaiset maalaiset varasti ison osan kartanoista vuoden 1919 maareformilla.


      • ainoastaan ehkä
        rautaako? kirjoitti:

        "Kylläpä pikku psykoa näyttää tuo keskiaika kiihottavan. "

        Keskiaika oli meille hyvin ratkaisevaa aikaa. Silloin ratkaistiin kuulummeko itään vai länteen. Koko keskiaikana meidän kohtalo oli vaakalaudalla koska valtakunta johon olimme liittyneet oli aika heikko ja tanskalaiset vahvoja. Siksi valtakunnan koskemattomuutta oli hyvin vaikea puolustaa. Vasta 1500-luvulla saatiin ensimmäinen tarpeeksi vahva hallitsija jotta valtakunta voisi vakiintua edes jossain määrin.

        "En uskalla kuvitellakaan minkälaista mielihyvää sairas kieroutunut häiriintynyt mielesi saa roviolla polttamisesta lukemansa jälkeen. "

        Mistä mieleesi tuollaiset juolahti? Ymmärtääkseni roviot kuuluvat enemmän kirkkohistoriaan. Kirkkokin pantiin ruotuun 1500-luvulla joka sekin oli omiaan rauhoittamaan oloja kun maallinen valta lopulta alisti raamatun nimissä maallista valtaa ja mammonaa havittelevat.

        Maaorjuuden osalta. Nuijasotahan siihen vaikutti. Me emme alistuneet keskiajalla, baltit alistuivat. Me emme alistuneet talvella 1939, baltit alistuivat seuraavana kesänä. Suututtaako tämäkin "tyhmien suomalaisten" viisaus sinua.


      • noh jaaah
        rautaako? kirjoitti:

        "Väinö Linna peittosi lopulta kaikki."

        Vainön Linnan kirjat ovat mahtavia eepoksia ja merkittävä osa meitä. Mutta kirjailijana hän ei ollut mitenkään merkillinen. Kyllä esimerkiksi Mika Waltari näistä meidän kansallissankarikirjailijoista oli paljon parempi. Juuri Waltarihan nostettiin Suomen Akatemiaan 1948 kun laitos perustettiin ja ensimmäiset kymmenen jäsentä maamme tieteen ja taiteen huipulta sinne valittiin. Siihen aikaan tänä oli suuri kunnianosoitus, mutta sittemmin Kekkonen vesitti mallin merkittävästi. Nykyään akteemikko, tai aktemiaprofessori, ei ole enään samalla tavalla alansa huippukastia.

        Linna kuitenkin taisi olla ensimmäisiä toisessa maailmansodassa olleita jotka asiasta jotain rustasivat. Oli kai sitä ennen Linnaakin ilmestynyt muutama värssy. Ribbentrop oli muistaakseni rustannut jotain muistelmatekstiä sellissä. Se ei tietenkaan ollut romaani. Ruotsalaisillahan ei ymmärettävistä syistä paljoa noista asioista ole kirjoitettavaa.


      • Just i ce
        rautaako? kirjoitti:

        ""1890- luvulla Ruotsin kuningas määräsi suomenkielisen koululaitoksen perustettavaksi, mutta se homma jäi kesken kun suomenkielen ainoa sortaja, Venäjän tsaarit, ottivat komennon.""

        Jep. Tuli kirjoitusvirhe. Vuosiluku oli siis 1790, kun Ruotsin kuningas päätti aloittaa suomenkielisen koulutoiminnan valtakunnan suomenkielisillä alueilla. Olihan niitä nykyisessä Ruotsissakin.

        "Autonomia oli suomenkielisten ja suomen kielen pelastus, varsinainen suomenkielisten riisto oli Ruotsin kuningaskunnan historiallista perintöä ja antia."

        Tuo on nettifennoilun propagansdan tuotetta. Ruotsin kuningas riisti alamaisiaan tasapuolisesti Itämeren länsi-, itä ja eteläpuolella. Jossain määrin enemmän Itämeren etelärannikojn alueitaan, jos ihan tarkkoja ollaan. Ja kurjemassa jamassa kansamme olisi jos se olisi jäänyt rajan toiselle puolelle osaksi Venäjän valtakuntaa. Ruotsissa orjuus kielletiin 1300-luvulla. Venäjällä 1861. Ruotsissa maanomistus oli huomattavasti tasaarvoisempaa kuin Venäjällä, ja luokkaerot pienemmät.

        "Onko tuo jotain svekohistoriaa, minä taas muistan että suomenkielen aseman vahvistumista vastustivat svekomaanit, joiden mielestä suomesta ei ollut sivistyskieleksi."

        Noita mainitsemiasi svekomaanejakin löytyi, mutta ne jäivät alakynteen. Pääosa ruotsinkielisestä ylälukasta taisteli suomenkielen puolesta Tsaareja vastaan. Jotkut niistä niinkin fanaattisesti että ryhtyivät fennomaaneiksi. Yläluokan pääjoukko kuitenkin pyrki nostamaan suomenkielen ruotsinkielen rinnalle.

        Aleksander II oli uudistaja ja hän lopetti suomenkielen sensuurin ja suostui pyyntöömme nostaa suomenkieli viraklliseksi 20 vuoden siirtymäaikana. Valiokuntaa johti Snellman (hurri). Mutta uudistusmielinen tsaari salamurhattiin ja seuraavat tsaarit olivat taas toista mieltä. Sortovuosina Venäjä pyrki lakkauttamaan suomenkielen virallisena ja samaan venäjänkielen virkakieleksi. Kaikki vastustivat tätä (fennommanit kuitenkin laimeimmin, ja siksi liike repesi kahtia ja uudistusmielisimmät kutsuivat itseään nuorsuomalaisiksi joka nykyään tunnetaan Kokoomuksena.)

        "No ei niissä saaristoissa nyt kovin paljoa elänyt sen kummemmin ruotsin- kuin muunkaan kielisiä. "

        Sielä asui itse asiassa paljon enemmän ihmisiä kuin tänään. Ja pelkästään ruotsinkielisiä. Mutta toki suurempi osa asui rannikolla, jossa tilojen keskikoko oli pirstoutunut pienemmäksi kuin sisämaassa, ja siksi elettii köyhemmin.

        "Pohjanmaalla, varsin mukavaa ja varakasta elämää"

        Pohjanmaalla maaseudun väen keskuudessa on vielä tännäänkin se tilanne että ruotsinkieliset ovat keksimäärin köyhempiä kuin suomenkieliset. Ennen tämä ero oli jopa suurempi. Saariston ja rannikon väki oli köyhempää kuin muun maaseudun. Ja se on itse asiassa aika luonnollista.

        "Tämä fennomaanien aloittama työ pitää viedä lopulliseen päätökseen jossa maalina on yhtä pääkieltä eli suomea puhuva kansakunta. "

        Me muut olemme sitä mieltä että tuonkaltainen äärinationalismi päättyi talvisodan ihmeeseen ja toisen maailmansodan liekkeihin. Sitä ei kukaan kaipaa takaisin. Mutta nyt kun eläämme taas yltäkylläisyydessä ja vaaran vuodet on unohdettu nostaa tuo yhteiskunnan syöpä taas rumaa päätään. Osittain tämä on "ihanan internetin" tuottama haitta. Breiviiksyndrooma. Suodattamattoman vihapuhekulttuurin tuotos.

        "Jep. Tuli kirjoitusvirhe. Vuosiluku oli siis 1790, kun Ruotsin kuningas päätti aloittaa suomenkielisen koulutoiminnan valtakunnan suomenkielisillä alueilla. Olihan niitä nykyisessä Ruotsissakin."
        Tai sitten sinulle tuli ajatusvirhe?

        Joka tapauksessa tuo käsky oli voimassa vain vajaa kaksikymmentä vuotta, ja sillä ei ollut mitään käytännön merkitystä, vaan koko ansio Suomen heräämiseen ja suomenkielisen väestön aseman parantumiseen menee Suomen suuriruhtinaalle. Meänkielisetkään tuskin ovat kovin tyytyväisiä siihen miten heidän asemansa on tuon käskyn perusteella muuttunut.

        "Tuo on nettifennoilun propagansdan tuotetta."
        Autonomian pelastava vaikutus on kiistaton tosiasia.

        "Ruotsissa orjuus kielletiin 1300-luvulla. Venäjällä 1861."
        Venäjä on kylläkin tullut tunnetuksi maaorjistaan, ei niinkään orjistaan. Maaorjuus on täysin eri asia, kuin varsinainen orjuus. Mielenkiintoinen tämä sinun intosi paeta aina historian hämäriin, kun pitäisi puhua nykyhetken asioista ja ongelmista kuten pakkoruotsista.

        "Ruotsissa maanomistus oli huomattavasti tasaarvoisempaa kuin Venäjällä, ja luokkaerot pienemmät."
        Venäjä oli imperiumi, ja Ruotsi siltikin vain keskisarjan paikallinen suurvalta, joita on eurooppa pullollaan. Eli turha verrata maita toisiinsa kun olot ja kulttuurit vaihtelivat niin paljon.

        "Pääosa ruotsinkielisestä ylälukasta taisteli suomenkielen puolesta Tsaareja vastaan."
        Se on selvää, että te ruotsinkieliset kamppailitte aina tsaareja vastaan entisen emämaanne puolesta, mutta vain osa teistä oli aidosti suomenkielen puolella sillä suuri osa ruotsinkielisistä yläluokasta teki kaikkensa hankaloittaakseen suomenkielen aseman parantumista.

        "Aleksander II oli uudistaja ja hän lopetti suomenkielen sensuurin ja suostui pyyntöömme nostaa suomenkieli viraklliseksi 20 vuoden siirtymäaikana. "
        Eli ette taistelutkaan kaikkia tsaareja vastaan, vaan osa olikin hyviä?

        Toisin sanoen, te ruotsinkieliset edustajineen kamppailitte enemmänkin suomenkielen aseman nousua vastaan, ja lähinnä silloin, jos venäjä alkoi uhata ruotsin asemaa, niin ajoitte pakon edessa suomenkielen asemaa.

        "Mutta toki suurempi osa asui rannikolla, jossa tilojen keskikoko oli pirstoutunut pienemmäksi kuin sisämaassa, ja siksi elettii köyhemmin."
        Kuinka ihmeessä ne tilat olivat voineet pirstoutua enemmän, kun kerran samat lait olivat voimassa koko maassa?

        Ruotsinkieliset elivät Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pohjanmaalla, na kaikki nämä ovat olleet maan vaurainta aluetta, Pohjanmaakin 1800-luvun puoleenväliin asti. Eli mitä ihmettä oikein selität, että karussa sisämaassa oltiin varakkaampia?

        "Pohjanmaalla maaseudun väen keskuudessa on vielä tännäänkin se tilanne että ruotsinkieliset ovat keksimäärin köyhempiä kuin suomenkieliset."
        Ei ole, vaan elintaso on suunnilleen sama, ja aikaisemmin se on ollut jopa korkeampi kuin suomenkielisellä etelä-Pohjanmaalla, ja selvästi korkeampi kuin EP:n suomenselän alueella. Esität tätä puppua joka kerta, mutta koskaan et perustele sitä mihin tämä väitteesi elintasoerosta perustuu.

        "Saariston ja rannikon väki oli köyhempää kuin muun maaseudun. Ja se on itse asiassa aika luonnollista."
        Ei ole, vaan puhut puppua. Saariston ja rannikon väellä oli monipuolisempi elinkeinorakenne, eli ne saivat tuloja maanviljelyksen lisäksi kalastuksesta, satamista, liikenteen hoitamisesta, kuljetuksista, laivoista jne. Eli taas puhut puppua. Eli kaikkea muuta kuin luonnollista muuten kuin pötynä, ja missä on lähde johon väitteesi perustuu vai itsekö keksit?

        "Mutta nyt kun eläämme taas yltäkylläisyydessä ja vaaran vuodet on unohdettu nostaa tuo yhteiskunnan syöpä taas rumaa päätään. "
        Te ruotsinkieliset olette pakkoruotsivaatimuksineen se syöpä josta Suomen yhteiskunnan tulee parantua.

        "Osittain tämä on "ihanan internetin" tuottama haitta. Breiviiksyndrooma. Suodattamattoman vihapuhekulttuurin tuotos."
        Tuohan on kuin diagnoosi sinun toiminnastasi palstalla. Näet vihapuheita, solvaat ja häiritset kielivapauden kannattajia, leimaat heitä ja toivot että puheet kielletään. Mutta se ei auta, pakkoruotsi lisäkkeineen tulee poistumaan samoin teidän vähemmistöasema tullaan määrittelemään uudestaan.


      • pikkupietarin piha
        ja mitäs sitten kirjoitti:

        Väinö Linna peittosi lopulta kaikki. Sai parasiitti Harkimonkin Osmo isä tuntemattoman kuvaajana töitä. Svekkohan mielellään loisii parempien kyljessä.

        Harkimov-suku on kai venäläinen. Venäläiset emigrantit pani lapsensa ruotsalaiseen kouluun, koska kieli oli helpompi oppia ja pietarilaiset sitä jo osasivat ennestäänkin.


      • Murkku 123
        viinaaaa kirjoitti:

        Leino oli alkujaan Lönnbohm, mutta isänsä oli oikeastaan Mustosia, ottanut itselleen Lönnbohm-nimen. Leino oli mahdollisesti ns. ykköstyypin alkoholisti, rapajuoppona tuupertui hankeen ja kuoli viinaan. Sellainen sankari...suomalainen.

        Menepäs itse kääntämään "Danten Jumalainen näytelmä" italiasta suomeksi ja vielä runomuodossa, jonka Leino teki. Minulle on ihan sama onko henkilö juoppo vai ei, jos saa tuon tehtyä. Tsekkaapa tuo alkuperäinen italialainen tiiliskivi, ennen kuin rupeat soittamaan suutasi. Juopoilla tuntuu olevan yli-inhimillisiä lahjoa.


      • Why Bother
        Murkku 123 kirjoitti:

        Menepäs itse kääntämään "Danten Jumalainen näytelmä" italiasta suomeksi ja vielä runomuodossa, jonka Leino teki. Minulle on ihan sama onko henkilö juoppo vai ei, jos saa tuon tehtyä. Tsekkaapa tuo alkuperäinen italialainen tiiliskivi, ennen kuin rupeat soittamaan suutasi. Juopoilla tuntuu olevan yli-inhimillisiä lahjoa.

        Uskotko tosiaan että nämä saarikosket ja leinot käänsivät alkukielestä, kun versioita oli saatavilla englanniksi, saksaksi ja ruotsiksi...heh.


      • Jalmari Vanikka-Aho
        viinaaaa kirjoitti:

        Leino oli alkujaan Lönnbohm, mutta isänsä oli oikeastaan Mustosia, ottanut itselleen Lönnbohm-nimen. Leino oli mahdollisesti ns. ykköstyypin alkoholisti, rapajuoppona tuupertui hankeen ja kuoli viinaan. Sellainen sankari...suomalainen.

        Leino kuoli kuppaan!!!


      • ja sitten kirjoitti:

        Näistä Suomi tunnetaan eikä noista mitättömyyksistä: Keke Rosberg, Jari Kurri, Teemu Selänne, Mika Häkkinen, Jarkko Nieminen, Kimi Räikkönen, Saku Koivu, Tommi Mäkinen, Ari Vatanen, Juha Kankkunen..... Ainiih nooh. Voi ne jotkut hämärästi muistaa Grönholmin.

        Niinpä, ja kuinka moni mainitsemistasi ei-mitättömyyksistä on enää kirjoilla Suomessa?
        Ainakin puolet herroista on lakannut puhaltamasta yhteen hiileen ja välttelee nykyään yhteisvastuuta ja suomalaisuuttaan veropakolaisina eri puolilla maailmaa.

        Erinomaisen ihailtavaa suomalaisuutta!

        Grönholmmuuten varmuudella asuu edelleen kotipaikkakunnallaan Inkoossa ja on jopa investoinut suuria summia oman kotipitäjänsä elinkeinoelämään. Tyypillistä svekolle!


    • omapäätös
      • kuuluisuus

        Se parhaimmisto. Krista Siegfrids

        Noh jos henkilö maailmalla tunnetaan niin hyvin voitko kertoa missä päin maailmaa krista on esiintynyt?? onko hänellä ollut esim. euroopan kiertueita??


    • Finländare

      Aloittajalta epäonnistunut provoyritys.
      Suomen rajojen ulkopuolelle harva edes tietää että Suomi on kaksikielinen maa.

      • resenär++

        Det är kanske lika bra det,så många gånger som man fått skämmas för hur vissa finskspråkiga bär sig åt.


      • ibland skäms man
        resenär++ kirjoitti:

        Det är kanske lika bra det,så många gånger som man fått skämmas för hur vissa finskspråkiga bär sig åt.

        Man kan alltid låtsas att man bor i Norrbotten.


    • MOT.

      Täsäs ketjussa on nopea sensurointi. Jo 2 kertaa tehty poistoja puolen tunnin kuluessa.

      • är det möjligt

        Om någon skriver opassande inlägg kanske ?


      • he he he

        Se on sitä "demokratiaa", josta ilmeisesti me "autoritaarisuuteen taipuvat" turaanit ei ymmärretä. Näihän svekko pkg asian selitti kerran oikein linkkeineen päivineen. Klassista projisointi.


      • Mistä moinen?
        he he he kirjoitti:

        Se on sitä "demokratiaa", josta ilmeisesti me "autoritaarisuuteen taipuvat" turaanit ei ymmärretä. Näihän svekko pkg asian selitti kerran oikein linkkeineen päivineen. Klassista projisointi.

        Miksi te aina kutsutte itseänne turaaneiksi? Silläkö nimellä te haluatte tulla tunnetuiksi?


      • ei me vaan
        Mistä moinen? kirjoitti:

        Miksi te aina kutsutte itseänne turaaneiksi? Silläkö nimellä te haluatte tulla tunnetuiksi?

        Oppi-isäs ja RKP:n "henkinen isä" Freudenthal kutsui. Kuuluipa ajan henkeen tai ei.


    • möjligt är det

      Opassande inlägg... för moderatorn eller persun? Eller är det samma sak?

      • antar jag

        Åtminstone mot Krista Siegfrids förs det en smutskastningskampanj här på spalten.Det är väl "fosterländskt ".


      • Allt annat
        antar jag kirjoitti:

        Åtminstone mot Krista Siegfrids förs det en smutskastningskampanj här på spalten.Det är väl "fosterländskt ".

        De här fanatiska "nyfennomanerna" är ju allt annat än fosterländska.


    • rautaako?

      "95 % pilaa 5 %:n maineen"

      Ei nettifennoja ole 5%!!

      "Kaikkialla Euroopassa pidetään suomenruotsalaisia Suomen kirkkaimpana väestönosana mitä tulee taiteen, tieteen, talouden ja osaamisen alueisiin."

      Nettifennothan ovat tuota mieltä - ja siitä kovasti katkeroituneita. Aikuisten oikeesti suomenruotslaiset ovat vain vähemmistö enemmistön puristuksessa. Tosin Suomi on siitä hyvä maa että tällä tehdään aika paljon edistääkseen ainakin tuon vähemmistön tasavertaisuutta suhteessa enemmistöön.

      "Suomalaisia on totuttu pitämään kateellisena kansana, eikähän tuo nyt ainakaan asiaa paranna... vai kuinka?"

      No ainakin nettifennot ovat, eikä se ainakaan mitään paranna...vai kuinka?

      • Kateellista rautaa

        "Ei nettifennoja ole 5%!!"
        Mutta suomenruotsalaisia on, ainakin vielä. Toivottavasti ei pitkään.

        "Nettifennothan ovat tuota mieltä - ja siitä kovasti katkeroituneita. Aikuisten oikeesti suomenruotslaiset ovat vain vähemmistö enemmistön puristuksessa. Tosin Suomi on siitä hyvä maa että tällä tehdään aika paljon edistääkseen ainakin tuon vähemmistön tasavertaisuutta suhteessa enemmistöön."
        Muut vähemmistöt taitaisivat haluta saman vähemmistöaseman kuin ruotsinkieliset? Eli miksi vain yhden vähemmistön asemaa pitää parantaa?

        "No ainakin nettifennot ovat, eikä se ainakaan mitään paranna...vai kuinka? "
        Kovasti te olette kateellisia, että haluatte olla jopa enemmistöön rinnastettavia, ja kateellisia jopa opinnoistamme, eli pelkäätte meidän saamaa etumatkaa jos emme opiskelekaan teidän kääpiömäistä vähemmistökieltänne pakolla, mutta te joutuisitte opiskelemaan maan pääkielen.


      • huuhuuu huuuh

        Katsotaanpa. Svekko poistatuttaa avauksia jotka eivät miellytä, mutta syyttää suomenkielistä "autoratismista" ja kerskuu ruotsalaisten olevan "demokraattisin" kansa. Svekko räjähtää raivosta Selänteen, Räikkösen tai jonkun suomenkielisen voitettua jotakin, mutta syyttää muita kateudesta. Psykopaatti projisoi omat vikansa muihin. Huomaatko Tapio mitään yhteyttä.


      • Finländare
        Kateellista rautaa kirjoitti:

        "Ei nettifennoja ole 5%!!"
        Mutta suomenruotsalaisia on, ainakin vielä. Toivottavasti ei pitkään.

        "Nettifennothan ovat tuota mieltä - ja siitä kovasti katkeroituneita. Aikuisten oikeesti suomenruotslaiset ovat vain vähemmistö enemmistön puristuksessa. Tosin Suomi on siitä hyvä maa että tällä tehdään aika paljon edistääkseen ainakin tuon vähemmistön tasavertaisuutta suhteessa enemmistöön."
        Muut vähemmistöt taitaisivat haluta saman vähemmistöaseman kuin ruotsinkieliset? Eli miksi vain yhden vähemmistön asemaa pitää parantaa?

        "No ainakin nettifennot ovat, eikä se ainakaan mitään paranna...vai kuinka? "
        Kovasti te olette kateellisia, että haluatte olla jopa enemmistöön rinnastettavia, ja kateellisia jopa opinnoistamme, eli pelkäätte meidän saamaa etumatkaa jos emme opiskelekaan teidän kääpiömäistä vähemmistökieltänne pakolla, mutta te joutuisitte opiskelemaan maan pääkielen.

        ”Eli miksi vain yhden vähemmistön (ruotsinkielisten) asemaa pitää parantaa?”

        Lyhyeen lauseeseen on saatu paljon hölynpölyä.

        -Harva vaatii parannuksia mutta moni vastustaa vähemmistön aseman heikkenemisiä. Siitä on kysymys.

        -Väitetään että ruotsinkielisten määrä on niin pieni, että on lähes olematon, ja siksi suomen- ja ruotsinkielisen väestön yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan ei ole perusteltu.
        Muut vähemmistöt ovat kooltaan vain murto-osa lähes olemattomasta ruotsinkielisestä.

        -Muiden vähemmistöjen oikeuksista vastaa maan enemmistöhallitus. Ainoa selvästi vastustava puolue on oppositiossa. Ruotsinkieliset tuskin vastustaa vähemmistöjen oikeuksien parantamisia.


      • Nylänning2
        Kateellista rautaa kirjoitti:

        "Ei nettifennoja ole 5%!!"
        Mutta suomenruotsalaisia on, ainakin vielä. Toivottavasti ei pitkään.

        "Nettifennothan ovat tuota mieltä - ja siitä kovasti katkeroituneita. Aikuisten oikeesti suomenruotslaiset ovat vain vähemmistö enemmistön puristuksessa. Tosin Suomi on siitä hyvä maa että tällä tehdään aika paljon edistääkseen ainakin tuon vähemmistön tasavertaisuutta suhteessa enemmistöön."
        Muut vähemmistöt taitaisivat haluta saman vähemmistöaseman kuin ruotsinkieliset? Eli miksi vain yhden vähemmistön asemaa pitää parantaa?

        "No ainakin nettifennot ovat, eikä se ainakaan mitään paranna...vai kuinka? "
        Kovasti te olette kateellisia, että haluatte olla jopa enemmistöön rinnastettavia, ja kateellisia jopa opinnoistamme, eli pelkäätte meidän saamaa etumatkaa jos emme opiskelekaan teidän kääpiömäistä vähemmistökieltänne pakolla, mutta te joutuisitte opiskelemaan maan pääkielen.

        ”…pelkäätte meidän saamaa etumatkaa jos emme opiskelekaan teidän kääpiömäistä vähemmistökieltänne pakolla”

        Älä puhu kääpiökielestä. Onhan suomenkieli jossakin maassa vieläkin kääpiömäisempi vähemmistökieli. Kunnia kaikille kielille ilman halveksuntaa.

        Pakkoruotsin poistaminen on päättäjien enemmistön käsissä. Ruotsinkielisille on sinun pakkoruotsi samantekevää. En todellekaan pelkää saamasi etumatka vaikka sitä ei olisikaan. Koko sinun vastakkainasettelu suomenkieliset vastaan ruotsinkieliset on populismia joka ei ainakaan ole isänmaallista.


      • Enemmistön voimaa
        Finländare kirjoitti:

        ”Eli miksi vain yhden vähemmistön (ruotsinkielisten) asemaa pitää parantaa?”

        Lyhyeen lauseeseen on saatu paljon hölynpölyä.

        -Harva vaatii parannuksia mutta moni vastustaa vähemmistön aseman heikkenemisiä. Siitä on kysymys.

        -Väitetään että ruotsinkielisten määrä on niin pieni, että on lähes olematon, ja siksi suomen- ja ruotsinkielisen väestön yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan ei ole perusteltu.
        Muut vähemmistöt ovat kooltaan vain murto-osa lähes olemattomasta ruotsinkielisestä.

        -Muiden vähemmistöjen oikeuksista vastaa maan enemmistöhallitus. Ainoa selvästi vastustava puolue on oppositiossa. Ruotsinkieliset tuskin vastustaa vähemmistöjen oikeuksien parantamisia.

        "-Harva vaatii parannuksia mutta moni vastustaa vähemmistön aseman heikkenemisiä. Siitä on kysymys."
        Te olette vähemmistö, ja teidän asemaanne pitää silloin verrata muiden vähemmistöjen asemaan, ei enemmistön.

        Teidän asemaanne ei mitenkään liity pakkoruotsi tai virkamiesruotsi. Edes nämä yleiset virkojen kielitaitomääräykset eivät liity, vaan ainoastaan ne joiden kohdalla on todellisuudessa kyse vähemmistön palvelemisesta, ja sinne voidaan riittävä palvelu järjestää useilla muillakin tavoin, kuin vaatimalla kaikille pakollista ruotsia.

        90 prosentin enemmistö ei voi tanssia näissä organisaatio- ja hallinnon järjestämisessä aina sen mukaan mikä teille 5 prosentille mahtaa kielellisesti sopia.

        "Väitetään että ruotsinkielisten määrä on niin pieni, että on lähes olematon, ja siksi suomen- ja ruotsinkielisen väestön yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan ei ole perustelt"
        Ei olekaan, vaan teidän tarpeet pitää arvioida vähemmistöjen tarpeiden huolehtimisen perusteella. Ette voi sysätä enemmistön niskaan teidän palveluistanne huolehtimista tai rahoittamista.

        "Muut vähemmistöt ovat kooltaan vain murto-osa lähes olemattomasta ruotsinkielisestä."
        Kaikki Suomen vähemmistöt yhteensä ovat vain murto-osa suomenkielisten määrästä. On naurettavan yhdentekevää, onko seuraavaksi suurin 5 prosenttia vai 2 prosenttia, ja sillä perusteella yrittää väittää olevansa 90 prosentin enemmistön veroinen.

        "Ainoa selvästi vastustava puolue on oppositiossa. Ruotsinkieliset tuskin vastustaa vähemmistöjen oikeuksien parantamisia. "
        Ruotsinkieliset ovat lopulta ainoita jotka vastustavat pakkoruotsista ja virkamiesruotsista luopumisia.

        Kai te ymmärrätte, että kun pidätte kiinni noista, niin voi käydä niin että tulette menettämään koko erityisasemanne, jos kytkette näiden olemassaolon asemaanne, ja teistä tulee yksi vähemmistö muiden joukkoon, ilman mitään erityisasemaa.


      • Enemmistön voimaa
        Nylänning2 kirjoitti:

        ”…pelkäätte meidän saamaa etumatkaa jos emme opiskelekaan teidän kääpiömäistä vähemmistökieltänne pakolla”

        Älä puhu kääpiökielestä. Onhan suomenkieli jossakin maassa vieläkin kääpiömäisempi vähemmistökieli. Kunnia kaikille kielille ilman halveksuntaa.

        Pakkoruotsin poistaminen on päättäjien enemmistön käsissä. Ruotsinkielisille on sinun pakkoruotsi samantekevää. En todellekaan pelkää saamasi etumatka vaikka sitä ei olisikaan. Koko sinun vastakkainasettelu suomenkieliset vastaan ruotsinkieliset on populismia joka ei ainakaan ole isänmaallista.

        "Älä puhu kääpiökielestä. Onhan suomenkieli jossakin maassa vieläkin kääpiömäisempi vähemmistökieli. Kunnia kaikille kielille ilman halveksuntaa."
        Suomessa on vain yksi jättiläiskieli, jota puhuu 90 prosenttia äidinkielenään, ja käytännössä kaikki. Kaikki muut kielet ovat kääpiökieliä, sillä mikä on isoin kääpiö ei ole merkitystö.

        "Pakkoruotsin poistaminen on päättäjien enemmistön käsissä. Ruotsinkielisille on sinun pakkoruotsi samantekevää"
        Höpöä, tähän mennessä vain Keskustan ruotsinkielinen osasto on ehdottanut edes jotain lievennyksiä pakkoruotsiin, ja sai heti vihat päällensä muilta ruotsinkielisiltä. Meillä enemmistöllä ei ole mitään syytä enää roikkua pakkoruotsissa, vaan ainoat pakon tukijat tulevat RKP:n, folktingetin ja vastaavien taholta.

        "Koko sinun vastakkainasettelu suomenkieliset vastaan ruotsinkieliset on populismia joka ei ainakaan ole isänmaallista. "
        Mikä mahtaa olla ruotsinkielisen isänmää?

        Joka tapauksessa en tule koskaan pitämään ruotsinkielisiä suomalaisina.


      • valitettavasti juu
        Nylänning2 kirjoitti:

        ”…pelkäätte meidän saamaa etumatkaa jos emme opiskelekaan teidän kääpiömäistä vähemmistökieltänne pakolla”

        Älä puhu kääpiökielestä. Onhan suomenkieli jossakin maassa vieläkin kääpiömäisempi vähemmistökieli. Kunnia kaikille kielille ilman halveksuntaa.

        Pakkoruotsin poistaminen on päättäjien enemmistön käsissä. Ruotsinkielisille on sinun pakkoruotsi samantekevää. En todellekaan pelkää saamasi etumatka vaikka sitä ei olisikaan. Koko sinun vastakkainasettelu suomenkieliset vastaan ruotsinkieliset on populismia joka ei ainakaan ole isänmaallista.

        Värmlantilaiset kun on etnisesti pakkoruotsitettu.


      • rautaako?
        Kateellista rautaa kirjoitti:

        "Ei nettifennoja ole 5%!!"
        Mutta suomenruotsalaisia on, ainakin vielä. Toivottavasti ei pitkään.

        "Nettifennothan ovat tuota mieltä - ja siitä kovasti katkeroituneita. Aikuisten oikeesti suomenruotslaiset ovat vain vähemmistö enemmistön puristuksessa. Tosin Suomi on siitä hyvä maa että tällä tehdään aika paljon edistääkseen ainakin tuon vähemmistön tasavertaisuutta suhteessa enemmistöön."
        Muut vähemmistöt taitaisivat haluta saman vähemmistöaseman kuin ruotsinkieliset? Eli miksi vain yhden vähemmistön asemaa pitää parantaa?

        "No ainakin nettifennot ovat, eikä se ainakaan mitään paranna...vai kuinka? "
        Kovasti te olette kateellisia, että haluatte olla jopa enemmistöön rinnastettavia, ja kateellisia jopa opinnoistamme, eli pelkäätte meidän saamaa etumatkaa jos emme opiskelekaan teidän kääpiömäistä vähemmistökieltänne pakolla, mutta te joutuisitte opiskelemaan maan pääkielen.

        "Mutta suomenruotsalaisia on, ainakin vielä. Toivottavasti ei pitkään."

        Sunnitteleko lopullista ratkaisua?

        "Muut vähemmistöt taitaisivat haluta saman vähemmistöaseman kuin ruotsinkieliset?"

        Väärin! Kaikki haluaisvat tasaveratisen aseman sinun kanssasi, eikä perustuslaki salli yhdenkään ryhmän tasavetaisuuden heikkenemistä sinuun nähden.

        "Eli miksi vain yhden vähemmistön asemaa pitää parantaa?"

        Kaikkien tyhmisen asemaa pitää pyrkiä parantamaan. Mutta miksi nettifennot pyrkivät yhden ryhmän aseman heikentämiseen? Eihän siinä ole järjenhäivääkään, mutta sitä enemmän....

        "Kovasti te olette kateellisia, että haluatte olla jopa enemmistöön rinnastettavia"

        Ihan vahingossko tuollainen übermench-lipsahdus tuli? Totta munassa minä nyt rinnastan itseni muihin syntyperäisiin.

        Olenhan itse asiassa jopa sinua kattavammin suomalainen! Minä uin sujuvasti molemissa kielikultureissamme molemmissa kiekiryhmissämme. Olen sekä sauna että saaristo. Taidan tuhannen murheellisen laulujen maan laulut kuten maamme snapsilaulutkin. Minulla on juuret sekä syvällä metsien hökkeleissä että yläluokkamme sivistyneistössä. Olen sekä meri että järvet.

        Taidan sujuvasti kahta kansalliskieltä!

        Enkä sulje ketään näitä mahdollisuuksia keneltäkään.


      • rautaako?
        Enemmistön voimaa kirjoitti:

        "-Harva vaatii parannuksia mutta moni vastustaa vähemmistön aseman heikkenemisiä. Siitä on kysymys."
        Te olette vähemmistö, ja teidän asemaanne pitää silloin verrata muiden vähemmistöjen asemaan, ei enemmistön.

        Teidän asemaanne ei mitenkään liity pakkoruotsi tai virkamiesruotsi. Edes nämä yleiset virkojen kielitaitomääräykset eivät liity, vaan ainoastaan ne joiden kohdalla on todellisuudessa kyse vähemmistön palvelemisesta, ja sinne voidaan riittävä palvelu järjestää useilla muillakin tavoin, kuin vaatimalla kaikille pakollista ruotsia.

        90 prosentin enemmistö ei voi tanssia näissä organisaatio- ja hallinnon järjestämisessä aina sen mukaan mikä teille 5 prosentille mahtaa kielellisesti sopia.

        "Väitetään että ruotsinkielisten määrä on niin pieni, että on lähes olematon, ja siksi suomen- ja ruotsinkielisen väestön yhteiskunnallisista tarpeista samanlaisten perusteiden mukaan ei ole perustelt"
        Ei olekaan, vaan teidän tarpeet pitää arvioida vähemmistöjen tarpeiden huolehtimisen perusteella. Ette voi sysätä enemmistön niskaan teidän palveluistanne huolehtimista tai rahoittamista.

        "Muut vähemmistöt ovat kooltaan vain murto-osa lähes olemattomasta ruotsinkielisestä."
        Kaikki Suomen vähemmistöt yhteensä ovat vain murto-osa suomenkielisten määrästä. On naurettavan yhdentekevää, onko seuraavaksi suurin 5 prosenttia vai 2 prosenttia, ja sillä perusteella yrittää väittää olevansa 90 prosentin enemmistön veroinen.

        "Ainoa selvästi vastustava puolue on oppositiossa. Ruotsinkieliset tuskin vastustaa vähemmistöjen oikeuksien parantamisia. "
        Ruotsinkieliset ovat lopulta ainoita jotka vastustavat pakkoruotsista ja virkamiesruotsista luopumisia.

        Kai te ymmärrätte, että kun pidätte kiinni noista, niin voi käydä niin että tulette menettämään koko erityisasemanne, jos kytkette näiden olemassaolon asemaanne, ja teistä tulee yksi vähemmistö muiden joukkoon, ilman mitään erityisasemaa.

        "Te olette vähemmistö, ja teidän asemaanne pitää silloin verrata muiden vähemmistöjen asemaan, ei enemmistön. "

        Väärin. Ainoa relevantti veratilukohta on aina enemmistö. kaikkien vähemmistöjen asemaa pitäisi hilata lähemmäs enemmistön asemaa. Vain nettifennoilla on intohimoaj heikentää pienryhmien, ja tässä tapauksessa yhden tietyn. Kuinka sairasta se on?


      • rautaako?
        Nylänning2 kirjoitti:

        ”…pelkäätte meidän saamaa etumatkaa jos emme opiskelekaan teidän kääpiömäistä vähemmistökieltänne pakolla”

        Älä puhu kääpiökielestä. Onhan suomenkieli jossakin maassa vieläkin kääpiömäisempi vähemmistökieli. Kunnia kaikille kielille ilman halveksuntaa.

        Pakkoruotsin poistaminen on päättäjien enemmistön käsissä. Ruotsinkielisille on sinun pakkoruotsi samantekevää. En todellekaan pelkää saamasi etumatka vaikka sitä ei olisikaan. Koko sinun vastakkainasettelu suomenkieliset vastaan ruotsinkieliset on populismia joka ei ainakaan ole isänmaallista.

        "”…pelkäätte meidän saamaa etumatkaa jos emme opiskelekaan teidän kääpiömäistä vähemmistökieltänne pakolla”"

        Suomenkielinen poliitikkoenemmistö pelkää juuri päinvastaista. Että vähemmistön etumatka opiskelu- ja työmarkkinoilla kasvaa liikaa. Siksi he sitä ylläpitävät.

        Ja koska nettivihapuhekulttuuri on tehnyt kysymyksestä populistisen inhokin, niin suomenkielsten poliitikkojen on mukava piioutua RKP:n selän taakse. Soininkin.

        "Pakkoruotsin poistaminen on päättäjien enemmistön käsissä. "

        Jep. Mutta enemmistö on siis kerta toisensa jälkeen valtavalla enemmistöllä päättänyt toisin.

        "ei ainakaan ole isänmaallista. "

        "Ihana internetti" on heikentänyt isänmaata luomalla median jossa tyhmyys ja katkeruus tiivistyy vihaksi.


      • Enemmistön voimaa
        rautaako? kirjoitti:

        "Te olette vähemmistö, ja teidän asemaanne pitää silloin verrata muiden vähemmistöjen asemaan, ei enemmistön. "

        Väärin. Ainoa relevantti veratilukohta on aina enemmistö. kaikkien vähemmistöjen asemaa pitäisi hilata lähemmäs enemmistön asemaa. Vain nettifennoilla on intohimoaj heikentää pienryhmien, ja tässä tapauksessa yhden tietyn. Kuinka sairasta se on?

        "Väärin. Ainoa relevantti veratilukohta on aina enemmistö."
        Ei ole, koska te ette ole enemmistö tai edes lähellä sitä, vaan vain yksi vähemmistöryhmä muiden joukossa.

        "kaikkien vähemmistöjen asemaa pitäisi hilata lähemmäs enemmistön asemaa."
        Tehän olette jo melkein edellä enemmistöä, eli kannatat itsekin ruotsinkielisten aseman hilaamista muiden vähemmistöjen tasolle?

        Me enemmistö päätämme missä asemassa kenenkin vähemmistöryhmän tulee olla, ja vähemmistöryhmiä tulee kohdella keskenään tasa-arvoisesti, eli ei voida antaa yhdelle vähemmistöryhmälle sellaisia etuja mitä muilla ei ole.

        Se ei tietenkään käy, että vähemmistö nostetaan enemmistön rinnalle, että pakotetaan enemmistö opettelemaan, osaamaan ja jopa kustantamaan yhden vähemmistökielen palvelut omalla ja muiden vähemmistöjen kustannuksella.

        " Vain nettifennoilla on intohimoaj heikentää pienryhmien, ja tässä tapauksessa yhden tietyn. Kuinka sairasta se on? "
        Sehän on tervettä ja hyvä kauppa kokonaisuudessaan, jos useiden muiden vähemmistöryhmien asema parenee, sillä hinnalla että vain yhden vähemmistön asemaa uudelleen määritellään kokoaan vastaavaksi ja otetaan etuoikeudet pois.


      • Enemmistön voimaa
        rautaako? kirjoitti:

        "”…pelkäätte meidän saamaa etumatkaa jos emme opiskelekaan teidän kääpiömäistä vähemmistökieltänne pakolla”"

        Suomenkielinen poliitikkoenemmistö pelkää juuri päinvastaista. Että vähemmistön etumatka opiskelu- ja työmarkkinoilla kasvaa liikaa. Siksi he sitä ylläpitävät.

        Ja koska nettivihapuhekulttuuri on tehnyt kysymyksestä populistisen inhokin, niin suomenkielsten poliitikkojen on mukava piioutua RKP:n selän taakse. Soininkin.

        "Pakkoruotsin poistaminen on päättäjien enemmistön käsissä. "

        Jep. Mutta enemmistö on siis kerta toisensa jälkeen valtavalla enemmistöllä päättänyt toisin.

        "ei ainakaan ole isänmaallista. "

        "Ihana internetti" on heikentänyt isänmaata luomalla median jossa tyhmyys ja katkeruus tiivistyy vihaksi.

        "Suomenkielinen poliitikkoenemmistö pelkää juuri päinvastaista. Että vähemmistön etumatka opiskelu- ja työmarkkinoilla kasvaa liikaa. Siksi he sitä ylläpitävät."
        Missä maailmassa oikein mahdat elää? En ole koskaan edes kuullut moisesta.

        Ainoat jotka ovat kiinnusteet jatkamaan ruotsin pakottamista ovat RKP, folktiget ja säätiöt, ja kun näiltä otetaan valta pois,niin Suomesta tulee enemmistön kielen mukaisesti suomenkielinen jossa puhutaan muita vähemmistökieliä, mutta vieraat kielet saa vapaasti valita.

        "Ja koska nettivihapuhekulttuuri on tehnyt kysymyksestä populistisen inhokin, niin suomenkielsten poliitikkojen on mukava piioutua RKP:n selän taakse. Soininkin."
        Ja koska aihe on hankala teille ruotsinkielisille, niin teistä on mukavaa piiloutua vihapuhe" -leiman taakse, ja toivoa että keskustelu loppuu tai se kielletään. Tai ainakin siirtää huomio itse asiasta näkemääsi vihapuhe-ongelmaan.

        "Jep. Mutta enemmistö on siis kerta toisensa jälkeen valtavalla enemmistöllä päättänyt toisin."
        Jep, mutta ajat muuttuu, ja mikään ei ole ikuista, ei edes RKP:n pysyminen hallituksessa.

        ""Ihana internetti" on heikentänyt isänmaata luomalla median jossa tyhmyys ja katkeruus tiivistyy vihaksi. "
        Sehän on tietenkin median vika joka on tuonut ongelman esille, eikä itse ongelman.


      • Enemmistön voimaa
        rautaako? kirjoitti:

        "Mutta suomenruotsalaisia on, ainakin vielä. Toivottavasti ei pitkään."

        Sunnitteleko lopullista ratkaisua?

        "Muut vähemmistöt taitaisivat haluta saman vähemmistöaseman kuin ruotsinkieliset?"

        Väärin! Kaikki haluaisvat tasaveratisen aseman sinun kanssasi, eikä perustuslaki salli yhdenkään ryhmän tasavetaisuuden heikkenemistä sinuun nähden.

        "Eli miksi vain yhden vähemmistön asemaa pitää parantaa?"

        Kaikkien tyhmisen asemaa pitää pyrkiä parantamaan. Mutta miksi nettifennot pyrkivät yhden ryhmän aseman heikentämiseen? Eihän siinä ole järjenhäivääkään, mutta sitä enemmän....

        "Kovasti te olette kateellisia, että haluatte olla jopa enemmistöön rinnastettavia"

        Ihan vahingossko tuollainen übermench-lipsahdus tuli? Totta munassa minä nyt rinnastan itseni muihin syntyperäisiin.

        Olenhan itse asiassa jopa sinua kattavammin suomalainen! Minä uin sujuvasti molemissa kielikultureissamme molemmissa kiekiryhmissämme. Olen sekä sauna että saaristo. Taidan tuhannen murheellisen laulujen maan laulut kuten maamme snapsilaulutkin. Minulla on juuret sekä syvällä metsien hökkeleissä että yläluokkamme sivistyneistössä. Olen sekä meri että järvet.

        Taidan sujuvasti kahta kansalliskieltä!

        Enkä sulje ketään näitä mahdollisuuksia keneltäkään.

        "Sunnitteleko lopullista ratkaisua?"
        Lopullinen ratkaisu on siirtä ruotsinkieliset vähemmistöksi, lopettaa virkamies- ja pakkoruotsi, luopua virkojen kielitaitovaatimuksista, ja kieltää säätiöiltä poliittisen toiminnan tukemisen.

        "Väärin! Kaikki haluaisvat tasaveratisen aseman sinun kanssasi, eikä perustuslaki salli yhdenkään ryhmän tasavetaisuuden heikkenemistä sinuun nähden. "
        Kyllä sallii, eli enemmistö päättää. Turhaan vetoat Perustuslakiin, siitä ei ole teille turvaa.

        "Kaikkien tyhmisen asemaa pitää pyrkiä parantamaan. Mutta miksi nettifennot pyrkivät yhden ryhmän aseman heikentämiseen? Eihän siinä ole järjenhäivääkään, mutta sitä enemmän...."
        Ei ole järjenhiventäkään laittaa vähemmistöt samaan asemaan? Mutta siinä on laittaa yksi vähemmistö enemmistön asemaan? Kuulostaa ihan svekologiikalta.

        Te olitte ahneita, ja teiltä otetaan vain ne etuoikeudet pois, jotka eivät kuulu teille, samoin kuin meiltä otetaan pois pakkoruotsi lisäkkeineen joka ei kuulu meille mitenkään. Jos ette saa kulttuurianne ja palveluitanne itse turvattua, niin maksakaa enemmän että suomenkieliset kiinnostuvat työskentelemään ruotsiksi, tai opetelkaa suomea.

        "Ihan vahingossko tuollainen übermench-lipsahdus tuli? Totta munassa minä nyt rinnastan itseni muihin syntyperäisiin. "
        Ei se on enemmistö-lipsahdus, jota sinä vähemmistöön kuuluvana et ole.

        "Olenhan itse asiassa jopa sinua kattavammin suomalainen! Minä uin sujuvasti molemissa kielikultureissamme molemmissa kiekiryhmissämme."
        Suomessa vain suomi on merkityksellistä, kaikki muu vieraiden kielten on merkityksetöntä suomalaisuuden määrittelyssä, melkein enemmänkin niin että olet vain osittain suomalainen, ja osittain vieraan kolonisaatiokulttuurin jäänteenä olevan suomenruotsalaisuuden edustaja.

        " Olen sekä sauna että saaristo. Taidan tuhannen murheellisen laulujen maan laulut kuten maamme snapsilaulutkin. Minulla on juuret sekä syvällä metsien hökkeleissä että yläluokkamme sivistyneistössä. Olen sekä meri että järvet."
        Olet umpihölmö.

        "Enkä sulje ketään näitä mahdollisuuksia keneltäkään. "
        Niin sinähän haluat pakottaa ruotsia jopa enemmistölle.


      • Näinkö se meni?
        valitettavasti juu kirjoitti:

        Värmlantilaiset kun on etnisesti pakkoruotsitettu.

        Meinaatko, että Värmlantiin perustettiin niin monta kielikylpykoulua, että kaikista tuli lopulta ruotsinkielisiä? =)


      • tiedä mitä sinne
        Näinkö se meni? kirjoitti:

        Meinaatko, että Värmlantiin perustettiin niin monta kielikylpykoulua, että kaikista tuli lopulta ruotsinkielisiä? =)

        Ei ne naapurikyläläiset muutamaa samaa kieltä olevia lukuunottamatta "Taalainmaassa" ja muilla lähiseuduilla ainakaan suomeksi asioineet paikallisten kanssa.


    • 10 milj ja 5 milj

      Ilmeisesti et ymmärrä, että ruotsia puhuu noin kaksinkertainen määrä ihmisiä suomeen verrattuna.

      Rasittavaa, kun teitä saa aina olla valistamassa. Faktat eivät ilmeisesti tartu kovin helposti teidän aivoihinne.

      • idiootti svekko!

        Suomalaisia on kahdeksan miljoonaa mikäli kaikki maailman suomalaiset lasketaan mukaan. Esimerkiks Ruotsin toinen kultamitallisti Lontoosta Max Salminen on suomalainen. Varmasti osaa suomea siinä missä formulavoittaja Nico Rosbergin. Ruotsia ei puhu Amerikassakaan ku autistiset homppelit.


      • utvandrarna
        idiootti svekko! kirjoitti:

        Suomalaisia on kahdeksan miljoonaa mikäli kaikki maailman suomalaiset lasketaan mukaan. Esimerkiks Ruotsin toinen kultamitallisti Lontoosta Max Salminen on suomalainen. Varmasti osaa suomea siinä missä formulavoittaja Nico Rosbergin. Ruotsia ei puhu Amerikassakaan ku autistiset homppelit.

        Om man räknar hela världens svenskspråkiga så blir det nog mera än åtta miljoner.


      • Fakta...
        idiootti svekko! kirjoitti:

        Suomalaisia on kahdeksan miljoonaa mikäli kaikki maailman suomalaiset lasketaan mukaan. Esimerkiks Ruotsin toinen kultamitallisti Lontoosta Max Salminen on suomalainen. Varmasti osaa suomea siinä missä formulavoittaja Nico Rosbergin. Ruotsia ei puhu Amerikassakaan ku autistiset homppelit.

        8 miljoonaa suomenkielisiä taitaa olla hieman liioiteltu. Suomessa asuu n.4,8 miljoonaa suomenkielisiä, ja koko maailmassa hieman yli 5 miljoonaa. Ruotsinkielisiä on maailmassa n.10,5 miljoonaa.

        Keken poika Nico Rosberg puhuu montakin kieltä. Suomea hän ei kuitenkaan osa. Keke on muuten syntynyt Ruotsissa.


      • kalle19

        Meeppä koittaan Ruotsiin puhumaan suomenruotsia.
        Nauraahan ne.


      • ihan syntynyt
        Fakta... kirjoitti:

        8 miljoonaa suomenkielisiä taitaa olla hieman liioiteltu. Suomessa asuu n.4,8 miljoonaa suomenkielisiä, ja koko maailmassa hieman yli 5 miljoonaa. Ruotsinkielisiä on maailmassa n.10,5 miljoonaa.

        Keken poika Nico Rosberg puhuu montakin kieltä. Suomea hän ei kuitenkaan osa. Keke on muuten syntynyt Ruotsissa.

        Hui sentäs. Ja Edvin Wide oli syntynyt Suomessa. Sinä tuskin Nicoa tunnet. Kyllähän varmasti muutaman sanan osaa.


      • Fakta...
        ihan syntynyt kirjoitti:

        Hui sentäs. Ja Edvin Wide oli syntynyt Suomessa. Sinä tuskin Nicoa tunnet. Kyllähän varmasti muutaman sanan osaa.

        "Kyllä Nico varmasti muutaman sanan suomea osaa"

        Ehkä muutama sana.
        Kun Suomen lehdistö yritti haastatella suomeksi, Nico ei ymmärtänyt yhtään mitään.


    • kuka suomalainen muk

      Niin, ja Zachris Topelius oli äitinsä puolelta juutalaista syntyperää...

      Topelius kirjoitti Maamme-kirjan. Lukekaapa fennot, miten osuvia ovat kansanluonteen kuvaukset kirjassa.

      Kotomaamme koko kuva, sen ystävälliset äidinkasvot olivat ainiaaksi syöpyneet hänen mieleensä...

      • elän kato

        Nykypäivässä. Kannattaisiko sinunkin. Toisaalta ehkä ei. Aiheuttaisit ison laskun terveydenhuollolle.


    • fältskär

      Juu, ja ruotsiksi Topelius aina kirjoitti.

      Vårt Land.

      • Niin, totta kai.

        Niin, Topelius kirjoitti tietysti sillä kielellä, jolla sivistyneet suomalaiset 1800-luvulla yleensä kirjoittivat, eli ruotsiksi.


      • sielläpä se svekkuli
        Niin, totta kai. kirjoitti:

        Niin, Topelius kirjoitti tietysti sillä kielellä, jolla sivistyneet suomalaiset 1800-luvulla yleensä kirjoittivat, eli ruotsiksi.

        Elääkin. 1800-luvulla! Eipä ihme ettei osaa ajaa autoa.


      • Nylänning2

        Vad menar du ”fältskär” med vårt land?
        Det var ju Runeberg som skrev den.


      • rautaako?
        Nylänning2 kirjoitti:

        Vad menar du ”fältskär” med vårt land?
        Det var ju Runeberg som skrev den.

        "Vad menar du ”fältskär” med vårt land?
        Det var ju Runeberg som skrev den. "

        Kanske han menar "Boken om vårt land". Men även "Fältskärns berättelser" är ju ett historiskt mästerverk.


    • ska-porsas 1

      Kirjoita edes filosofin nimi oikein (vain yksi p, kiitos)!!! Vastauksen ruotsin kielen köyhyydestä ja takapajuisuudesta näet perussuomalaisten sivuilla. Nimimerkki: ska-porsas 1.

    • Matias (Matti) Anselmi Äyräpää (vuoteen 1876 Europaeus, 11. huhtikuuta 1852 Liperi – 15. lokakuuta 1928 Helsinki) oli lääkäri, hammaslääkäri sekä Suomen hammaslääketieteen uraauurtava tutkija.[1] Äyräpää oli myös kulttuurivaikuttaja ja tunnettu suomalaisuusmies, joka osallistui keskeisten suomenmielisten järjestöjen ja yritysten perustamiseen.

      Hän kirjoitti ylioppilaaksi Helsingin ruotsalaisesta yksityislyseosta vuonna 1871 [1] ja suoritti filosofian maisterin 1876.[1] Jo opiskeluaikoinaan Europaeus oli vahva fennomanian kannattaja, ja suomensi sukunimensä aivan ensimmäisten joukossa, ottaen käyttöön sukunsa vanhan nimen Äyräpää. Hän oli ylioppilaskunnan puheenjohtaja ja johti jonkin aikaa myös suomenmielisten ylioppilaiden Suomalainen Nuija -opiskelijajärjestöä.

      • he he he

        Olikohan liperiläinen näiden nerojen mukaan "ruotsinkielinen". Nämä "talousnerothan" osaa päätellä jo sukunimestä, paikkakunnasta ja historiasta ihmisen alkuperän.


      • rautaako?

        Hänkin siis oli yläluokan hurri joka lukkakuuluvuutensa perusteella saattoi koluttautua.

        No tuohon aikaan etuoikeutetut pitivät moraalisena velvoiteenaan edistää heikompiosaisten oloja.

        Nykyisin eivät kaikki etuoikeutetut jotka ovat voineet kouluttautua pitkälle välttämättä näe asioita samalla tavalla. Jotkut jopa ottavat asiakseen heikentää isänmaata ja potkia pienempiä. Niin ne ajat muuttuvat.

        Siinä harrastuksessa "ihana internet" on oiva väline, kuten Breivikin hirmuteot hyvin yksiselitteisesti osoitti. "Ihana internet" on vaarallinen itsesuggestoinnin väline.


      • Enemmistön voimaa
        rautaako? kirjoitti:

        Hänkin siis oli yläluokan hurri joka lukkakuuluvuutensa perusteella saattoi koluttautua.

        No tuohon aikaan etuoikeutetut pitivät moraalisena velvoiteenaan edistää heikompiosaisten oloja.

        Nykyisin eivät kaikki etuoikeutetut jotka ovat voineet kouluttautua pitkälle välttämättä näe asioita samalla tavalla. Jotkut jopa ottavat asiakseen heikentää isänmaata ja potkia pienempiä. Niin ne ajat muuttuvat.

        Siinä harrastuksessa "ihana internet" on oiva väline, kuten Breivikin hirmuteot hyvin yksiselitteisesti osoitti. "Ihana internet" on vaarallinen itsesuggestoinnin väline.

        "Siinä harrastuksessa "ihana internet" on oiva väline, kuten Breivikin hirmuteot hyvin yksiselitteisesti osoitti. "Ihana internet" on vaarallinen itsesuggestoinnin väline. "
        Siis vika on mediassa joka on mahdollistanut ongelmasta avoimen puhumisen, ei itse pakkoruotsissa ja suomenruotsalaisten etuoikeutetussa asemassa josta puhutaan?

        Sinä ainakin olet hyvin itsesuggeroinut kaiken pahan "ihanan internetin" syyksi, eli pää pensaaseen kunnolla.


      • kieltämättä kieltämä
        rautaako? kirjoitti:

        Hänkin siis oli yläluokan hurri joka lukkakuuluvuutensa perusteella saattoi koluttautua.

        No tuohon aikaan etuoikeutetut pitivät moraalisena velvoiteenaan edistää heikompiosaisten oloja.

        Nykyisin eivät kaikki etuoikeutetut jotka ovat voineet kouluttautua pitkälle välttämättä näe asioita samalla tavalla. Jotkut jopa ottavat asiakseen heikentää isänmaata ja potkia pienempiä. Niin ne ajat muuttuvat.

        Siinä harrastuksessa "ihana internet" on oiva väline, kuten Breivikin hirmuteot hyvin yksiselitteisesti osoitti. "Ihana internet" on vaarallinen itsesuggestoinnin väline.

        Suomalaiset ja baltit osti verellään vapautensa. Sodat ja vuosi 1991 ettei kukaan halua olla germaanin tai slaavin juoksupoika. Kilpaurheilijoilla ja koripalloilijoilla murrettiin loput kahleet. Latvialaiset ja liettualaiset koripalloilijat eivät toki ole pärjänneet yhtä hyvin mitä F1 kuskit, mutta paremmin kuin yksikään ruotsalainen pelle. Ruotsalaisista nyhveröistähän ei omien ylipäälliköitensä mukaan ole edes viikkoa maataan puollustamaan.


      • Tapio Rautalapio

        Oliko tämä se samainen harva joka hommas rvalleen lääkärinoikeudet, vaikkei tällä ollu siis minkäänlaista koulutusta? Siis valelääkäriksi järjesti!


      • Tapio Rautalapio
        Tapio Rautalapio kirjoitti:

        Oliko tämä se samainen harva joka hommas rvalleen lääkärinoikeudet, vaikkei tällä ollu siis minkäänlaista koulutusta? Siis valelääkäriksi järjesti!

        Tarkoitus oli kirjoittaa "oliko tämä se sama äyräpää..."

        Nämä autocorrectit sotkee...


    • kuka ja mitä

      Narsisti aloittaa lauseensa juuri tuolla tavalla. Ainakaan aloittajalla ei "kaikki" ole korvien välissä kohdallaan.

    • sivistyneisyyttä?

      Häpeällinen aloitus svekolta.
      Svekot ovat vuosikausia pilanneet Suomen mainetta ulkomailla. Usein ovat esiintyneet ruotsalaisina ja vieläkin häpeävät olevansa suomalaisia.

      Eilen Lidlissä suomenruotsalainen mies ylimielisesti tunki itsensä jonon eteen maksamaan yhtä ostosta ilman anteeksipyyntöä. Myyjä ei huomannut mutta onneksi muut jonossa saimme hänet häpeämään käytöstänsä.

      • Fosterländare

        ”Svekot ovat vuosikausia pilanneet Suomen mainetta ulkomailla. Usein ovat esiintyneet ruotsalaisina ja vieläkin häpeävät olevansa suomalaisia”

        En ”dorka ” typ igen, som skriver enligt sitt förstånd.

        Jag vet tom. en av landets största partiledare, som verkligen har förstört Finlands rykte i radiointervjuer i Europa, sorgligt.

        Vi svenskspråkiga är stolta över vårt fosterland Finland. Synd bara att alla inte är lika fosterländska som vi är.


      • rautaako?

        "Eilen Lidlissä suomenruotsalainen mies ylimielisesti tunki itsensä jonon eteen maksamaan yhtä ostosta ilman anteeksipyyntöä."

        Ja tietämättömyyden antamalla varmuudellahan sinä tiedät että kaikki suomenruotsalaiset ovat "bättre folk". Tuskin satuolentosi käy Lidlissä.

        Olisit edes ymmärtänyt satuilla Stockmannin kassajonosta niin ehkä muutama nettifennokokelas olisi saattanut uskoa!


      • händer rätt så ofta.

        Fel butik ,"bättre folk " handlar inte hos L idl.Bättre lycka nästa gång.Jag hade igår en kund, äkta finsk som trängde sig förbi hela kassakön och så betalade han inte ens.


    • Prof. Tötterström

      Ruotsalaiset ovat oikeata, alkuperäistä arjalaiskansaa, ja siten parempia kuin kutkaan muut. Ja ruotsin kieli on helpoin ja kaunein, ja siksi se pitää opetella ennen muita kieliä. Tämähän lienee selviö kaikille?

      • På svenska

        Nimerkille "Prof Tötterström" ei varmaankaan tuota mitään vaikeuksia kääntää tuo kommenttinsa virheettömälle ja sujuvalle ruotsin kielelle?
        Vi väntar...


      • man blir stum
        På svenska kirjoitti:

        Nimerkille "Prof Tötterström" ei varmaankaan tuota mitään vaikeuksia kääntää tuo kommenttinsa virheettömälle ja sujuvalle ruotsin kielelle?
        Vi väntar...

        idag riktigt vimlar spalten av de här ÄKTA "SVENSKSPRÅKIGAS " inlägg.


      • Hätää kädessä
        man blir stum kirjoitti:

        idag riktigt vimlar spalten av de här ÄKTA "SVENSKSPRÅKIGAS " inlägg.

        Tallukka poistaa nyt svekojen viestejä urakalla, sillä on hätä kädessä!


    • voi pikku svekkoa

      Syntipukki valmiina Kristan viisuhäviöön. Katso peiliin!

    • tompereelta nääs

      Siegfridsin Krista voittaa ja on jo voittanut!

      Näin o.

    • tarkili

      Entisaikaan suomalaiset joilla oli ruotsalainen nimi eivät kaikki olleet suomenruotsalaisia .

      • Smärta och

        Riemuidiootti!

        Heipparallaa.... heh. "Entisaikaan suomenruotsalaiset joilla oli suomenkielinen nimi eivät kaikki olleet suomenkielisiä". Kuten Tikkaset.


    • II / JR 9

      Yksi ainoa Talvisodan Summassa karkuunjuossut Suomen ruotsalainen pataljoona pilasi hurrrien sotilasmaineen.

      Otetaan kellosta aikaa kauanko tämä viesti säilyy täällä.

      • tiltu hei!

        Persumode säilyttää kansankiihotusviestit, mutta poistaa asialliset.

        Valheellinen ja rienaava kirjoituksesi on hyökkäys kansanryhmää kohtaan.

        Suomenruotsalaiset taistelivat sodissa urhoollisimmin. Se on fakta.


    • Suomi Suomalaisille
    • pakkoruotsinet

      "Kaikkialla Euroopassa pidetään suomenruotsalaisia Suomen kirkkaimpana väestönosana mitä tulee taiteen, tieteen, talouden ja osaamisen alueisiin."

      Kirjoittaja on todennäköisesti suomenruotsalaisen, joten totta on vain se, että suomenruotsalaiset ovat Euroopan omahyväisin vähemmistö.

      "Niinpä Euroopassa ihmetellään, miksi jotkut äänekkäät yksikieliset suomenkieliset yrittävät hämärtää tätä tosiasiaa."

      Yhtä totta kuin ruotsinkielisten PISA-testit. Ainoa tosiasia on se, että suomenruotsalaiset ovat Euroopan rikkain vähemmistö. Todennäköisesti myös Euroopan itsekeskeisin ja itsekkäin.

      Suomenruotsalainen näytti taas suomenruotsalaisuuden syvimmän olemuksen: omahyväisyys.

    • pakkoruotsinet

      Suomi oli aikaisemmin Ruotsin vallan alla ja sääty-yhteiskunta, jossa vallitsi ruotsinkielisten rasismi ja kun tämän seurauksena sivistyneistö oli ruotsinkielistä ja tämän seurauksena taide, tiede ja talous oli - siis oli, mutta ei ole enää, ruotsinkielisten hallussa, ei suru pyydäkään anteeksi surujen rasismia vaan leuhkii sen tuotoksilla.

      Aloitus ei ole provo. Rivien välistä näkee, että se on surun kirjoittama. Ei ihme, jos surut saavat tappouhkauksia. Maailman ehkä hemmotelluin, omahyväisin ja itsekkäin vähemmistö.

      Vai että pitäisi Kotkaan saada kaksikieliset katukyltit. Mitä muuta tämän ja pakkoruotsin lisäksi? Ette sentään kiintiöitä vaadi yliopistoon? Ai niin, mutta teillähän on jo ne!

    • tyhmyys rangaistavaa

      Ei kai Kotkaan tule kaksikieliset katukyltit, venäjäksi ja suomeksi. Niin kuin ennen vanhaan. Silloin "Hyvinä Aikoina?"

      Siis että ylempänä oli venäjäksi ja alempana suomeksi..

    • että näin

      Kaikkialla Euroopassa pidetään suomenruotsalaisia Suomen kirkkaimpana väestönosan"

      Kukaan ei ei edes tiedä euroopassa svekoista mitään...korkeitaan osa ruotsalaisista

      • Helsinki!*

        Aikoinaan ulkomailla suutuin, kun eräs paikallinen kutsui Helsinkiä Helsingforsiksi. Joku hur'ri käynyt opettamassa. Kerroin Suomen pääkaupungin nimen olevan Helsinki, Helsingfors on ainoastaan pakkoruotsalainen väännös kauniista kaupunkimme nimestä! Ruotsalaisten pitää saada vääntää kaikki!


      • pois pakkoruåtsi!
        Helsinki!* kirjoitti:

        Aikoinaan ulkomailla suutuin, kun eräs paikallinen kutsui Helsinkiä Helsingforsiksi. Joku hur'ri käynyt opettamassa. Kerroin Suomen pääkaupungin nimen olevan Helsinki, Helsingfors on ainoastaan pakkoruotsalainen väännös kauniista kaupunkimme nimestä! Ruotsalaisten pitää saada vääntää kaikki!

        Helsinki on siis myös englanniksi aina Helsinki.


    • TutkittuJuttu

      Ei, kyllä Helsinki (jos tarkoitat Suomen nykyistä pääkaupunki) on Helsingfors sekä ruotsiksi että englanniksi ym.

      Helsinge taas on nykyinen Vantaa. Vantaa on perustettu ikivanhan Helsingin pitäjän alueelle, Helsinge socken. Eli Helsinki on oikeastaan Vantaa, heh.

      Helsingforsin perusti Gustav Vasa vasta vuonna 1550 Forsbyn paikalle Helsingeå:n suulle, Helsinginkosken rannalle. Näin syntyi Helsingfors. Helsinki-nimistä paikkaa ei ole koskaan perustettukaan. On siis olemassa vain Helsingfors. Tätä on syytä korostaa myös ulkomaisille tahoille.

      Suomenkielistä väestöä ei tuolloin juurikaan esiintynyt Helsinge sockenin tai Helsingforsin alueella. Virolaisella Paadisten luostarilla oli toki lohenkalastusoikeudet Helsingeå:hon, myöh. Vantaanjoki.

    Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      405
      4119
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      229
      2047
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1520
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      1003
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      127
      965
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      222
      906
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe