Opintojen keskeytys + armeija =toimeentulo?

alokas2

Keskeytän nyt toukokuun lopussa opinnot armeijan takia vuodeksi. Opintotuki asumislisä on nostettu kuukausittain ja nyt otin toukokuulle opintolainan.
Ongelmani on nyt siinä, että jos en saa töitä, (mitä en ole vielä saanut, vaikka olen käynyt monissa haastatteluissa) niin mistä saan tukea vuokraan ja laskuihin kesäkuuksi.
Saanko ilmottautua työkkäriin työttömäksi ja hakea työttömyyskorvausta kelalta sekä yleistä asumislisää? Kyseessä on kuitenkin kuukauden työttömyys ennen armeijaa, vai katsooko ne siellä, että olen keskeyttänyt opintoni, en ole oikeutettu olemaan työtön?
Saanko sossuilta toimeentulotukea, nyt kun olen nostanut opintolainan? Nostin lainan siis varuilta, hätäavuksi, mutta se ei riitä edes vuokranmaksuun lähellekään, saati mihinkään muuhun.
Sotilasavustus alkaa vasta heinäkuussa, se on turvattu, mutta mitä minun kannattaa tehdä kesäkuun kanssa, jos ja kun töitäkään ei ole.

3

1057

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 456858

Koska sinulla näyttää olevan termit vähän hukassa, niin on pakko varmistaa, että aiotko todella keskeyttää opinnot etkä ilmoittautua vaan poissaolevaksi? Tämä on merkittävä tieto tukien saamisen kannalta.

• alokas2

Keskeytän, sillä vaihdan oppilaitosta ja kaupunkia armeijan loputtua. En siis lopeta koulua. Opon kanssa oli puhetta termistä "opintojen keskeyttäminen määräajaksi".

• ui5563

Keskeyttäminen nimenomaan tarkoittaa koulusta eroamista. Silloin et ole enää opiskelijastatuksella ja voit hakea yleistä asumistukea ja ilmoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Luultavasti kuuluisit työmarkkinatuen saajien joukkoon, mutta oletan sinun olevan alle 25-vuotias, etkä voi silloin saada koulusta eroamisen vuoksi työmarkkinatukea. Siispä silloin hakisit toimeentulotukea. Siihen ei vaikuta opintolaina millään tavalla, koska et ole enää opiskelija etkä voi saada opintotukea (opintoraha asumislisä lainantakaus) etkä siten opintolainaakaan.

Opintojen määräaikainen keskeyttäminen tarkoittaisi poissaolevaksi ilmoittautumista ja siinä tapauksessa ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen. Armeija riittänee perustelluksi syyksi saada asumistukea. Toimeentulotukea voi myös hakea.

Onko sinulla aiempia lainoja nostamatta? Voit miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että ennen opintojen keskeyttämistä nostat vanhatkin lainat pois, mikäli niitä siis vielä on alkuvuodelta. Keskeytettyäsi et voi enää lainoja nostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      208
      4633
    2. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      188
      2596
    3. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      67
      1522
    4. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      96
      1210
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      107
      1130
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      125
      1129
    7. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      9
      1092
    8. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      71
      1071
    9. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      136
      1048
    10. Bim bom ovikello soi!!

Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      109
      989
    Aihe