Keskeytän nyt toukokuun lopussa opinnot armeijan takia vuodeksi. Opintotuki asumislisä on nostettu kuukausittain ja nyt otin toukokuulle opintolainan.
Ongelmani on nyt siinä, että jos en saa töitä, (mitä en ole vielä saanut, vaikka olen käynyt monissa haastatteluissa) niin mistä saan tukea vuokraan ja laskuihin kesäkuuksi.
Saanko ilmottautua työkkäriin työttömäksi ja hakea työttömyyskorvausta kelalta sekä yleistä asumislisää? Kyseessä on kuitenkin kuukauden työttömyys ennen armeijaa, vai katsooko ne siellä, että olen keskeyttänyt opintoni, en ole oikeutettu olemaan työtön?
Saanko sossuilta toimeentulotukea, nyt kun olen nostanut opintolainan? Nostin lainan siis varuilta, hätäavuksi, mutta se ei riitä edes vuokranmaksuun lähellekään, saati mihinkään muuhun.
Sotilasavustus alkaa vasta heinäkuussa, se on turvattu, mutta mitä minun kannattaa tehdä kesäkuun kanssa, jos ja kun töitäkään ei ole.
Opintojen keskeytys + armeija =toimeentulo?
3
994
Vastaukset
- 456858
Koska sinulla näyttää olevan termit vähän hukassa, niin on pakko varmistaa, että aiotko todella keskeyttää opinnot etkä ilmoittautua vaan poissaolevaksi? Tämä on merkittävä tieto tukien saamisen kannalta.
- alokas2
Keskeytän, sillä vaihdan oppilaitosta ja kaupunkia armeijan loputtua. En siis lopeta koulua. Opon kanssa oli puhetta termistä "opintojen keskeyttäminen määräajaksi".
- ui5563
Keskeyttäminen nimenomaan tarkoittaa koulusta eroamista. Silloin et ole enää opiskelijastatuksella ja voit hakea yleistä asumistukea ja ilmoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Luultavasti kuuluisit työmarkkinatuen saajien joukkoon, mutta oletan sinun olevan alle 25-vuotias, etkä voi silloin saada koulusta eroamisen vuoksi työmarkkinatukea. Siispä silloin hakisit toimeentulotukea. Siihen ei vaikuta opintolaina millään tavalla, koska et ole enää opiskelija etkä voi saada opintotukea (opintoraha asumislisä lainantakaus) etkä siten opintolainaakaan.
Opintojen määräaikainen keskeyttäminen tarkoittaisi poissaolevaksi ilmoittautumista ja siinä tapauksessa ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen. Armeija riittänee perustelluksi syyksi saada asumistukea. Toimeentulotukea voi myös hakea.
Onko sinulla aiempia lainoja nostamatta? Voit miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että ennen opintojen keskeyttämistä nostat vanhatkin lainat pois, mikäli niitä siis vielä on alkuvuodelta. Keskeytettyäsi et voi enää lainoja nostaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222251Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1052221- 502107
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2201484- 301396
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361382- 951161
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201096- 261086