Opintojen keskeytys + armeija =toimeentulo?

alokas2

Keskeytän nyt toukokuun lopussa opinnot armeijan takia vuodeksi. Opintotuki asumislisä on nostettu kuukausittain ja nyt otin toukokuulle opintolainan.
Ongelmani on nyt siinä, että jos en saa töitä, (mitä en ole vielä saanut, vaikka olen käynyt monissa haastatteluissa) niin mistä saan tukea vuokraan ja laskuihin kesäkuuksi.
Saanko ilmottautua työkkäriin työttömäksi ja hakea työttömyyskorvausta kelalta sekä yleistä asumislisää? Kyseessä on kuitenkin kuukauden työttömyys ennen armeijaa, vai katsooko ne siellä, että olen keskeyttänyt opintoni, en ole oikeutettu olemaan työtön?
Saanko sossuilta toimeentulotukea, nyt kun olen nostanut opintolainan? Nostin lainan siis varuilta, hätäavuksi, mutta se ei riitä edes vuokranmaksuun lähellekään, saati mihinkään muuhun.
Sotilasavustus alkaa vasta heinäkuussa, se on turvattu, mutta mitä minun kannattaa tehdä kesäkuun kanssa, jos ja kun töitäkään ei ole.

3

891

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 456858

Koska sinulla näyttää olevan termit vähän hukassa, niin on pakko varmistaa, että aiotko todella keskeyttää opinnot etkä ilmoittautua vaan poissaolevaksi? Tämä on merkittävä tieto tukien saamisen kannalta.

• alokas2

Keskeytän, sillä vaihdan oppilaitosta ja kaupunkia armeijan loputtua. En siis lopeta koulua. Opon kanssa oli puhetta termistä "opintojen keskeyttäminen määräajaksi".

• ui5563

Keskeyttäminen nimenomaan tarkoittaa koulusta eroamista. Silloin et ole enää opiskelijastatuksella ja voit hakea yleistä asumistukea ja ilmoittautua työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Luultavasti kuuluisit työmarkkinatuen saajien joukkoon, mutta oletan sinun olevan alle 25-vuotias, etkä voi silloin saada koulusta eroamisen vuoksi työmarkkinatukea. Siispä silloin hakisit toimeentulotukea. Siihen ei vaikuta opintolaina millään tavalla, koska et ole enää opiskelija etkä voi saada opintotukea (opintoraha asumislisä lainantakaus) etkä siten opintolainaakaan.

Opintojen määräaikainen keskeyttäminen tarkoittaisi poissaolevaksi ilmoittautumista ja siinä tapauksessa ei ole oikeutta työttömyyskorvaukseen. Armeija riittänee perustelluksi syyksi saada asumistukea. Toimeentulotukea voi myös hakea.

Onko sinulla aiempia lainoja nostamatta? Voit miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että ennen opintojen keskeyttämistä nostat vanhatkin lainat pois, mikäli niitä siis vielä on alkuvuodelta. Keskeytettyäsi et voi enää lainoja nostaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7464
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2156
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1220
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1151
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe