Olen 21vuotias perusterve nainen. Olen liikunnallinen, en tupakoi ja alkoholia käytän kerran pari vuodessa. Syön monipuolisesti ja terveellisesti. Olen ollut harvoin elämäni aikana kipeä, korkeintaan kerran vuodessa pieni flunssa.
5viikkoa sitten kurkkuni tuli kipeäksi. Seuraavana päivänä kurkku tuntui olevan limainen ja alkoi yskittää, mutta kurkku ei ollut enään kipeä. Yleiskuntoni huononi todella nopeasti paljon. Olin aiemmin käynyt kuntosalilla, lenkkeillyt ja pyöräillyt. Nyt 2km kauppamatka ei enää onnistunut. Alkoi yskittää ja meinasin tukehtua. Kotiaskareet kuten imurointi ja tiskaus nostivat hien pintaan ja alkoi yskittää kamalasti. Seksinharrastaminenkin oli mahdotonta, koska alkoi heti yskittää niin vietävästi ja henkeä ahdistamaan.
Kun yskää oli kestänyt 3viikkoa hakeuduin lääkärille. Lääkäri huusi heti ovensuusta ilman että ehdein sanoa sanaakaan, että minulla on viruksen aiheuttama keuhkoputkentulehdus. Antoi 10päivän antibioottikuuriin reseptin ja sanoi näkemiin. Ei siis kuunnellut edes keuhkojani, tai kuunnellut minua vaivoistani.
Söin Zeclar? nimisen 10pv antibioottikuurin. Oloni on edelleen erittäin voipunut, "sairas" ja oireetkin ovat läsnä. Ehkä yskiminen on hieman vähentynyt, mutta oireet ovat muuttaneet muotoa.
Nyt jokaisella kerralla kun yskäisen edes kerran, alkaa kurkusta nousemaan todella äänekäs röyhtäys ja "oksentamisen ääni" (ääni joka syntyy oksentaessa sellanen YYÖÖÖÖÖRRRRHHHHG). Lisäksi yskiessä tuntuu etten saa henkeä ja "henkitorvi" menee lukkoon.
Viimeyönä heräsin 3kertaa tunteeseen etten saa henkeä ja henkitorvi on umpeutunut. Paniikissa koitin haukkoa henkeä, mutta ilma ei kulkenut sisään eikä ulos ja aloin korista. Samalla tyynylle alkoi valua sylkeä ja kun koitin nielaista, tuntui että kurkussa olisi ollut joku "tukos" joka tukki kurkun siten, etten saanut sylkeä alas sen paremmin kuin ilmaakaan. Tuollainen kohtaus kesti n. 30sekuntia ja pelkäsin oikeasti kuolevani. Ja en siis yöllä yskinyt, eli tuohon kohtaukseen ei liittynyt yskä millään muotoa.
Mitähän tuo voisi olla?
5 viikkoa jatkunut yskä ja hengenahdistus-kohtaukset
8
3010
Vastaukset
- henkimenee
Ja nyt on alkanut juodessa ja syödessä tuntua, että ruoka ja juoma jää aina jonnekin tonne noin kaulan keskivälin paikkeille jumittamaan hetkeksi ennenkuin jatkavat matkaansa... joskus saa ruoan päälle ottaa oikeen ison hörpyn vettä, kun ruoka jää jumiin tonne jonnekin ruokatorveen?
- henki paranee
Mene yksityiselle, niin saat hoitoo ja tutkimusta.
Mykoplasma?
http://www.avainapteekit.fi/oma-terveys/vilustuminen/miten-mykoplasma-tunnistetaan-ja-hoidetaan
Miten tautia hoidetaan?
Mikrobilääkkeistä tehokkaita ovat doksisykliini ja erytromysiini.
Antibiooteista makrolidit, tetrasykliinit ja fluorokinolonit tehoavat MP:aan.
Mykoplasman hoitoon kannattaa perehtyä täällä (Lääkäri Olli Sovijärven näkemys asiaan):
https://soundcloud.com/helsinki-paleo/helsinki-paleo-podcast-episode15
Paleoruokavalio pähkinänkuoressa (kesto 5 min)
http://www.youtube.com/watch?v=uCFZoqmKf5M
Muista riittävä D-vitamiini 50-100µg/vrk. - henkimenee
Olen tällä hetkellä työttömänä ja rahaa ei ole yksityiseen. EIkä ole ihmisiä keneltä rahaa lainata... joten :/
- .38.
Varaat uuden ajan julkiselta puolelta, jos on hengitysvaikeuksia ja pitkään jatkunut yskä johon antibiootti ei ole auttanut niin tarvit jatkotutkimuksia.
Hätätapauksessa voit mennä päivystykseen. Riippuen missä asut voit päästä esim. sairaanhoitajan tutkittavaksi, joka voisi kuunnella keuhkoja ja ottaa pika-CRP:n sormesta. Noilla oireilla pitäisi varmaan ottaa jo keuhkoröntgen.
Minulla alkoi armeijassa kurkkukivulla(mätäpaise kurkussa) keuhkokuume, kannattaa suhtautua asiaan vakavasti ja ymmärtää, että julkinen terveydenhuolto on kriisissä ja vastuu omasta hengestä on itsellä. Hengitysvaikeus on vakava asia, varsinkin jos sen syy ei ole tiedossa.
- henkimenee
Pika CRP otettiin 2viikkoa sitten ja silloin ainakin oli viitearvojen sisällä ilman pienintäkään nousua samoin esim. hemoglobiini. Ainoa poikkeavuus oli syke, joka oli 110.....
- 100µg
Menet uudestaa terveyskeskukseen ja ehdotat tuota mykoplasman tutkimista.
Työkaveri kärsi turhaan kuukausia, kun ei syytä löydetty ja mykoplasma se oli.
Ja syöä sitä D-vitamiinia, koska se vähentää kaikenlaisia infektioita myös. - Et ole ainut!
Ei se henki ihan pienestä lähde nimimerkillä eilen päivystyksessä 5h odottanut ja sain samaan oireeseen lääkemääräyksenä yskänlääkettä ja jonku ****** astma kiekon. Ennen pääsiäistä 27.3 alkoi flunssa ja siintä noin viikko alkoi mahdollinen nokkosihottuma? 13.4 alkoi rintakipu jatkuu edelleen 22-24.4 alkoi kova kuiva yskä jatkuu edelleen ja tässä viikon sisällä tullu hengenahdistusta ja huimausta. Eilen tosiaan kävin toistamiseen päivystyksessä (lääkärillä) keuhkot kuunneltu kahden eri lääkärin toimesta (kuvia ei otettu) ja sanoma on Ei mitään vikaa! 2 kertaa aijemmin koittanu päästä lääkärille omassa terveyskeskuksessa ohjattu hoitajalle otettu sydän filmi tulehdusarvot (kummassakaan mitään vikaa) ja ohjattu kotiin selkeästi luulotautisena! Kova epäilys itsellä ainekin tuohon mykoon! No eilen kuitenkin vihainen lääkäri sanoi että pitää mennä omaan terveyskeskukseen jatko tutkimuksiin sinun tapaus ei ole päivystys asia! (menin kuitenkin hengenahdistuksen takia) what ever! Soitin sinne tänään ja sain jopa ajan lääkärille! Ens viikon maanantaina pääsen sinne ja voitte olla varmoja etten lähde sieltä pois ennen kun mut on tutkittu päästä varpaisiin!
- 100µg
Myös siitepölyallergia aiheuttaa vaikka mitä oiretta.
Saattaa puhjeta koska tahansa elämän aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302498Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231879- 1181647
En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101640- 961389
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231385Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101348