Thyroxin ja verenpaine

kilpparikonnari

Oon syönyt thyroxinia muutaman kuukauden 1x 0,25 mikrog. Annos nostettiin viime viikolla 1,5 tablettiin. Mulla ollut verenpaine lääkityksestä huolimatta kohollaan pitkään ja nyt tänään alipaineen puolella pitkästä aikaa 111/71. Luulin että on korkeat paineet kun päässä suhinaa väsyttää ja huimausta, mutta ylläri oli suuri kun mittailin pitkin päivää. Huima ero yhtäkkiä aikaisempiin lukemiin. Voikohan thyroxin laskea verenpainetta näin paljon?

10

6992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allipaine

      Mulla on luonnostaan matala verenpaine ja, kun aloitin thyroxinin niin paineet ovat laskeneet entisestään. On vähän inhottava asia, koska nään tähtiä ja huippaa sekä silmissä pimenee ajoittain. Noilla antamillasi lukemilla on aika normipaineet. "Alipaineesta" puhutaan vasta, kun yläpaine on alle 100.

      • kilpparikonnari

        No kun vertaa aikasempiin lukemiin.. esim. viime viikolla 185/109 luokkaa niin mulle on jo alipaineita nääkin lukemat. Mulla kaksinkertaistettiin verenpaine lääkitys micardis 40 mg nyt 80 mg. Nosto viime syksynä silti jatkuvasti vähintään ollut sadan pintaa alapaine ja yläpaine 150 ja ylöspäin. . Tää lasku tuntuu jo päässä ja kropassa. Päätä särkee. Ja voimat on entistäkin enemmän hukassa. Mutta toivottavasti tää olotila tästä tasoittuu. Hyvähän se on että paineet laskee.


    • Thyr ja Orloc

      Jostain olen lukenut, että vajaatoiminta aiheuttaa hyponatremiaa, minkä seurauksena myös verenpaine laskee. Minulla diastolinen paine oli kerran koholla, ja sain lääkitykseksi Orlocin, joka voimisti vajaatoimintaa entisestään, mutta laski diastolisen normaaliksi.

    • kilpparikonnari

      Mutta oon lukenut jostain, että vajaatoiminta voi aiheuttaa myöskin verenpaineen nousua. Ja mulla nyt ainakin verenpaineet laskeneet jostain syystä. Mulla autoimmuunityreoidiitti tuli esille viime syksynä kipuineen ja kuumeineen ja kaikkine outoine juttuineen, Ja sitte tuli vajaatoiminta. Tosin oon nyt miettinyt että mulla varmaan ollut kilppariongelmia jo vuosia. En ole vaan osannut ajatella että kaikki oudot oireet vois olla siitä. Eikä kukaan lääkärikään ole sitä tajunnut.

      • samma här

        Mulla samanlainen tilanne kuin sulla kilpparikonnari. Verenpaine on ollut ajoittain tosi korkea, luulen sen johtuvan myös lihasjumeista/nivelkivuista, joihin olen taipuvainen. Välillä paineet on sitten oikeen hyvätkin sillon kun lihas/nivelkivut on pois. Nehän voi kans johtua vajiksesta. Vasta-aineet oli mullakin parisen vuotta sitten tosi korkealla. Aloittelen juuri kokeeksi thyroxinia. Arvot mulla on ollut vielä rajoissa, mutta TSH kuitenkin lähempänä 3:ee ja T4-V ihan viitteen alarajalla. Saas nähdä mitä lääke mulle tekee. Tuolla lastenannokseksi kutsutulla määrällä aloittelen.
        Mulla on myös välillä hemoglobiini alhainen ja punasoluarvot on jo pitkään olleet viitteiden alla. Lääkäri tosin sanoi, ettei anemialla ole tekemistä vajiksen kanssa. Ei myöskään verenpaineella. Ajattelen, että ehkä yksi asia vain johtaa toiseen, mutta perimmäinen syypää voi mun mielestä hyvinkin olla vajaatoimintainen kilppari.


    • Kilpparikonnari

      Kyllä verenpaine voi olla vajaatoiminnassa myös korkealla. Luin jostain. Mulla jatkuu matalat lukemat. Luulen välillä aina, että ovat taas nousseet kun suhisee sydämen syke korvissa. Mutta kun mittaan ovatkin ihan hyvät. Tää on niin outoa monen vuoden jälkeen. Olen saanut jättää nyt muutaman viikon toisen verenpaine pillerin ottamatta . Annos kaksinkertaistettiin viime syksynä. Mutta siitä ei ole ollut apua. En keksi muutakaan mikä olis nyt auttanut muutakuin thyroxin.

    • Vajaa rouva

      Minulla nousi verenpaine vajisdiagnoosia edeltävän vuoden aikana. Viimeisten parin kuukauden aikana se nousi vielä lisää. Verenapaine laski normaaliksi kun lääkitys saatiin kohdilleen. Alussa Thyroxin jopa nosti verenpainetta vielä lisää, mutta se tasoittui parin kuukauden sisällä, kun pystyin nostamaan annostusta. Nyt verenpaine on laskenut samaksi kuin mitä se oli ennen vajiksen pahenemista ja diagnoosia. Eli kyllä vajis vaikuttaa verenpaineeseen.

    • Kilpparikonnari

      Mulla pysyneet verenpaineet hyvinä. En olisi kyllä uskonut, että voi olla kilppariongelmista johtuvaa. Että yksi lääke voi auttaa yhtäkkiä niin paljon. Ja sellainen raskas reppu mun hartioiltani on veks.. Kylläkin yks mikä ihmetyttää on, että mulla on ruvennut lähtemään hiuksia päästä. Onneksi on vahvat hiukset. Mutta ennen lääkitystä en tälläistä huomannut. Aika oudolta tuntuu kun eikös lääkkeen pitäis vaikuttaa päin vastoin?

      • Anonyymi

        Uppista... nostelen vanhaa ketjua kun aloin ettiä tietoa kilpparista ja verenpaineesta.
        Itselläni alkoi homma sydämen muljahtelulla. Terkkarissa vp 220/125. Verikokeissa kolestroli 8.3. Sain candesartaania 4 mg josta se vaan villiintyi. Heitteli samalla istumalla 115/75 - 225/130. Sain sitten tyroksiinit yksityiseltä arvoilla TSH 7.3 ja T4V 11. Kolesteroli laski heti 6. Vuosi meni hyvin mutta sitten alkoi taas vp heitellä ja sydän muljahdella. Kun siis välillä on oikeen hyvätkin paineet. Jouduin päivystykseen korkean verenpaineen takia. Sieltä määrättiin kunnon arsenaali vp lääkkeitä. Aamulla Hydrex Semi puolikas 25mg, Candesartan 16mg, Nigedipin Acis 10mg ja vielä illalla Candesartan 16mg. Seurauksena kaamea päänsärky ja huimaus. Päässä humisee oikeen kunnolla. Nyt menee tyroksiinia 100 mikrog, nostettiin siihen kun arvot olivat 75 mikrogllä TSH 1.8 ja T4V 11.8.
        Miten teillä muilla nyt menee? Kilpparikonnari ja muut. Olisi kiva tietää... toivottavasti hyvin. Muutkin saa kommentoida 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uppista... nostelen vanhaa ketjua kun aloin ettiä tietoa kilpparista ja verenpaineesta.
        Itselläni alkoi homma sydämen muljahtelulla. Terkkarissa vp 220/125. Verikokeissa kolestroli 8.3. Sain candesartaania 4 mg josta se vaan villiintyi. Heitteli samalla istumalla 115/75 - 225/130. Sain sitten tyroksiinit yksityiseltä arvoilla TSH 7.3 ja T4V 11. Kolesteroli laski heti 6. Vuosi meni hyvin mutta sitten alkoi taas vp heitellä ja sydän muljahdella. Kun siis välillä on oikeen hyvätkin paineet. Jouduin päivystykseen korkean verenpaineen takia. Sieltä määrättiin kunnon arsenaali vp lääkkeitä. Aamulla Hydrex Semi puolikas 25mg, Candesartan 16mg, Nigedipin Acis 10mg ja vielä illalla Candesartan 16mg. Seurauksena kaamea päänsärky ja huimaus. Päässä humisee oikeen kunnolla. Nyt menee tyroksiinia 100 mikrog, nostettiin siihen kun arvot olivat 75 mikrogllä TSH 1.8 ja T4V 11.8.
        Miten teillä muilla nyt menee? Kilpparikonnari ja muut. Olisi kiva tietää... toivottavasti hyvin. Muutkin saa kommentoida 😁

        Aloitin tyroksiinin 2 kk sitten. Silloin vp noin 130/99 nyt ilman lääkettäkin 100/70 eli mietin myös vaikuttaako tyroksiini arvoihin. Kokemukset kiinnostavat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe