Usko, toivo ja rakkaus

sumeri

Mutta nyt pysyvät usko, toivo, rakkaus, nämät kolme; vaan rakkaus on suurin niistä.
1 Kor 13:13

Nämä kolme ovat läpeensä keskeisiä ja tuttuja asioita kaikille kristityille - luetaanhan apostoli Paavalin maailmankuulu rakkauden ylistys 1 Kor 13 vihkimisessä mltei kaikille kristityille hääpareillekin!

Tämän seurauksena on tapahtunut eräänlaainen kristillinen kaappaus - ajatus, että usko, toivo ja rakkaus ovat jotenkin erityisesti olemukseltaan kristillisiä.

Näinhän ei suinkaan ole.

Pirutkin USKOVAT Jumalaan ja vapisevat.
" Sinä uskot, että yksi Jumala on, sen sinä oikein teet; p.erkeleet myös sen uskovat ja vapisevat." Jaakob 2:19

"TOIVOSSA on hyvä elää" sanoi lapamato.

RAKKAUDESTA puhuu koko maailma herkeämättä ja väsymättä.

Ei näitä kolmea saa monopolisoida kristittyjen omiksi käsitteiksi, vaikka niille annetaankin tässä uskonnossa niin valtavan keskeinen asema.

15

308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumeri

Heprealaiskirjeen upea määritelmä siitä, mitä on USKO ei itse asiassa ole mitenkään erityisen kristillinen. Se sopii uskon kuvaukseksi.

Mutta usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy.
      Hep 11:1

Kristofer Kolumbus uskoi siihen, mitä toivotaan - hän oli vakuuttunut eräiden oppineiden väitteistä, että purjehtimalla auringon laskun suuntaan länteen hän päätyisi lopulta Intiaan.

Intiasta tuleva maatie oli islamin vallassa, vaarallinen, verotettu ja mausteiden hinnat Espanjan ja Portugalin markkinoilla pilvissä.

Hän toivoi, että nämä maantietelijät olisivat oikeassa ja ojentautui sen mukaan, mitä kukaan ei ollut vielä nähnyt. Meritie Intiaan lännen kautta.

Kolumbuksen merimiehistä monet sen sijaan USKOIVAT vanhoja käsityksiä ja opetuksia, että maa ei ole pallo, jonka voisi laivalla kiertää, vaan että se on tasainen kuin pannukakku, ja että sen reunalta laiva putoaa hirviöiden keskelle suureen tuntemattomaan.

Hekin uskoivat ja pelkäsivät!

• sumeri

TOIVO on kristinuskon perustavia käsitteitä

Raamatun sana tänään on
      "Minulla on omat suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: minä annan teille tulevaisuuden ja toivon."
      Jer. 29:11

Toivo ei kuitenkaan ole mitenkään kristittyjen monopoli. Onhan tuo profeettakin juutalainen, jotka ovat toivon perusmalli koko ihmiskunnalle.

Jokainen ihminen toivoo, välillä unelmoiden ja iloiten ja välillä ehkä joutuen epätoivon syövereihin.

Pettyneet Emmauksen tien vaeltajat sanoivat muukalaiselle
      "Mutta me toivoimme hänen olevan sen, joka oli lunastava Israelin."
      Luukas 24:21

Aamulehti uutisoi kolme päivää sitten:
      Viikon vauhdittaja. Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri TOIVOI vappuaattona Ylellä, että sdp hakisi uutta vauhtia ministerikierrätyksestä.

http://www.aamulehti.fi/Paakirjoitukset/1194811432215/artikkeli/politiikan viikko kolmen vaalean vaikea kuvio.html

• sumeri

USKO on niin olennaista tietyille asioille, että niistä käytetään sanaa USKONTO

Kristityt ovat USKOVIA, vaikka jotkut epäilevät.

Luther sanoi, että EPÄUSKO on synneistä suurin.

Jeesus pitää USKOA niin tärkeänä, että ilman sitä ihminen on kadotettu.

Monet kristityt ovat HERKKÄUSKOISIA ja siten helposti jymäytettävissä.

Petri Paavola EI USKO, että ihminen on perisynnin turmelema.

VL-mies EI USKO, että kristillisyydessä tulee noudattaa Lapin wanhinten ohjeita ja neuvoja.

Luther säätiön pappi USKOO, että ihminen syntyy uudestaan vedestä ja Hengestä, ymmärtäen että vesi tarkoittaa kasteen sakramenttia.

Kommunisti USKOO, että yksityisomistus on kaiken ihmiskunnassa ilmenevän pahuuden perustava syy, talouselämän perisynti.

• sumeri

Aamulehti uutisoi

"Saksalaisten usko euroon ei horju. Valtaosa saksalaisista uskoo yhteisvaluutta euron selviävän kriisistä, selviää perjantaina julkaistusta kyselystä."

http://www.aamulehti.fi/Talous/1194811207367/artikkeli/saksalaisten usko euroon ei horju.html

Käsite usko ei ole kristittyjen monopoli.

Usko ei ole "totena pitämistä" vaan luottamusta sellaiseen, jota toivotaan, ojentautumista sellaiseen, joka ei näy.

Verkkolehti uutisoi
      Sauli Niinistö uskoo talouskriisin purkamisen alkuun

Seurakuntalainen.fi uutisoi presidenttiehdokas Pekka Haaviston sanoneen

- Uskon Jumalaan, mutta en ole varma onko se aina se kirkossa saarnattava Jumala. Minulla on pitkä historia näiden asioiden pohdiskelussa, käyn erittäin mielelläni keskusteluja aiheesta, vastasi Pekka Haavisto Radio Dein Ajankohtaistunnin kysymykseen ehdokkaan uskonnollisesta vakaumuksesta.

Sauli Niinistö kuvasi suhdettaan uskoon seuraavasti:

- Jeesus on Jumalan Poika. Usko ja rukous tulevat herkemmin mieleen silloin, kun on hankalaa, mutta ihminen on epäkiitollinen. Kun menee hyvin, niin nämä kysymykset tahtovat jäädä taka-alalle, muotoili Niinistö.

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/2153/niinisto_rukoilee_hankaluuksissa_haavisto_pohdiskelee

• sumeri

Sanot ehkä "pelkkää sanojen pyörittelyä, Sumeri. Mitä sitten?"

Sanon
      Mutta nyt pysyvät usko, toivo, rakkaus, nämät kolme; vaan rakkaus on suurin niistä.
      1 Kor 13:13

On terveellistä ravistella jonain aamuna hieman hämähäkin seittejä ja pölyä kielenkäyttömme ja tuttujen ja turvallisten asenteidemme ja määritelmiemme yltä, ja katsella tuoreen aamupuuron moottorin voimalla, mitä sanomme ja miksi.

Ei vain terveellistä, vaan aivan välttämätöntä, ettemme paatumuksen syvään uneen nukkuisi, luullen että kaikki on hyvin, kun kristillisiä mantrojamme hoemme.

Tarkoittamatta lopulta yhtään mitään.

Uskomatta lopulta, että mikään merkitsee oikeasti mitään.

Toivomatta, että sanoillamme olisi mitään merkitystä.

Rakastamatta ketään.

• gb.

Tuo varmasti on aika henkilökohtainen paikka, kuten koko raamattukin. Minua on taas aina häirinnyt tuon kohdan irroittaminen tekstistä. Paavali kirjoittaa tassä armolahjoista, eli nuo kolmekin ovat armolahjoja. Ihmiselle on annetttu vapaus uskoa mihin tahansa, mutta Paavali toki tarkoittaa Jumalalta saatua uskoa, joka on armolahjoista suurin. Tässä kohdin kuitenkin puhutaan armolahjoista, niiden käytöstä ja merkityksestä. Kaikki ne kirkastavat Jeesusta Kristusta, Jumalan armosta.

• gb.

Korjaus tekstiini; Ei aina, vaan pidemmän aikaa. Josko tulen paremmin ymmärretyksi. Minua ei ole lapsesta saakka Jumalan sana vetänyt puoleensa.

• sumeri

onko tulkintasi oikea, gb!

vai laitatko apostoli Paavalin kirjoitukseen asioita, joita siellä ei ole?

"Jumalalta saatua uskoa, joka on armolahjoista suurin" ???

eiks Paavali aseta rakkauden Numero Uno?

kontekstin merkitys
      "Paavali kirjoittaa tassä armolahjoista, eli nuo kolmekin ovat armolahjoja." ???

kielilläpuhuminen;
      Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.

profetoiminen:
      Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja,

tiedon sanat:
      vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon

väkevä usko:
      ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria,

mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään.

köyhistä huolehtiminen (Jeesuksen vertaus viimeisestä tuomiosta!)
      Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville

marttyyrius
      ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa

mutta minulta puuttuisi rakkaus, en sillä mitään voittaisi

haastava ajatus, gb, mutta tarkoittaako apostoli Paavali että rakkaus on armolahja???

• gb.

Näin se minulle on auennut. Paavali sanoo taas muualla muutamastikin tuon uskon suurimmaksi armolahjaksi. Tuo Jumalan antama rakkaus, mitä joskus on itsekin saanut hieman kokea, on ihmeellinen. Ainakaan minä en kykene omillani vihamiestäni rakastamaan, mutta tämänkin tunteen olen joskus saanut kokea. Armo on aina henkilökohtainen, itse uskallan puhua vain kokemuksistani. Kyllä se varmaan voi olla jollakulla muulla erilaista, mutta kaikkille kuitenkin yksin Jumalan armosta. Ilman annettua rakkautta, ainakin minun lahjani jäisivät pysyvästi piiloon. Lihan kunnia on yleensä niin kova, se estää minua lähtemästä ja tekemästä.

• sumeri.
        gb. kirjoitti:

Näin se minulle on auennut. Paavali sanoo taas muualla muutamastikin tuon uskon suurimmaksi armolahjaksi. Tuo Jumalan antama rakkaus, mitä joskus on itsekin saanut hieman kokea, on ihmeellinen. Ainakaan minä en kykene omillani vihamiestäni rakastamaan, mutta tämänkin tunteen olen joskus saanut kokea. Armo on aina henkilökohtainen, itse uskallan puhua vain kokemuksistani. Kyllä se varmaan voi olla jollakulla muulla erilaista, mutta kaikkille kuitenkin yksin Jumalan armosta. Ilman annettua rakkautta, ainakin minun lahjani jäisivät pysyvästi piiloon. Lihan kunnia on yleensä niin kova, se estää minua lähtemästä ja tekemästä.

sorry että olen näin kiusallinen, mutta yritän tässä tomuttaa kristillistä kielenkäyttöä ja osoittaa, että usko, toivo ja rakkaus ovat yleisinhimillisiä asioita

eivät kristittyjen monopolia

gb puolestasi haluat korostaa uskon, toivon ja rakkauden jumallisuutta ja jumalallista alkuperää, ettei meissä ihmisissä sellaista ole.

on kyllä. pahimmissakin pakanoissa löytyy toivoa, jumalankieltäjissä rakkautta ja helvetin p.erkeetkin uskovat Jumalaan.

väität, että Paavali sanoo "uskon suurimmaksi armolahjaksi"

kauniisti sanottu - voisitko antaa edes yhden kohdan Paavalin kirjeistä väitteesi tueksi?

• gb.
        sumeri. kirjoitti:

sorry että olen näin kiusallinen, mutta yritän tässä tomuttaa kristillistä kielenkäyttöä ja osoittaa, että usko, toivo ja rakkaus ovat yleisinhimillisiä asioita

eivät kristittyjen monopolia

gb puolestasi haluat korostaa uskon, toivon ja rakkauden jumallisuutta ja jumalallista alkuperää, ettei meissä ihmisissä sellaista ole.

on kyllä. pahimmissakin pakanoissa löytyy toivoa, jumalankieltäjissä rakkautta ja helvetin p.erkeetkin uskovat Jumalaan.

väität, että Paavali sanoo "uskon suurimmaksi armolahjaksi"

kauniisti sanottu - voisitko antaa edes yhden kohdan Paavalin kirjeistä väitteesi tueksi?

Ainakin minulle koko raamattu ja Pyhä Henki todistavat uskon olevan lahja Jumalalta, Jeesuksen Kristuksen kautta.

1 kor.12
        4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
        7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
        8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
        9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;

Efe.2
        8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-

Juudas sanoo kauniisti 1. kirjeessään;
        3 Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.

Nämä ovat sellaisia asioita, mistä en halua käydä taistelua. Taistelu on vain yhtä henkeä vastaan ja sitäkin saamme taistella Voitosta käsin. Minulle pahinkin Jumalan kieltäjä on kalliisti ostettu ja maksettu, minä olen saanut kaikki armosta anteeksi. Tämän todistuksen on Jeesus minulle antanut, siitä on vaikea olla hiljaa, niin iso velkani oli.

• sumeri.
        gb. kirjoitti:

Ainakin minulle koko raamattu ja Pyhä Henki todistavat uskon olevan lahja Jumalalta, Jeesuksen Kristuksen kautta.

1 kor.12
        4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
        5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
        6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
        7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
        8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
        9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;

Efe.2
        8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-

Juudas sanoo kauniisti 1. kirjeessään;
        3 Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu.

Nämä ovat sellaisia asioita, mistä en halua käydä taistelua. Taistelu on vain yhtä henkeä vastaan ja sitäkin saamme taistella Voitosta käsin. Minulle pahinkin Jumalan kieltäjä on kalliisti ostettu ja maksettu, minä olen saanut kaikki armosta anteeksi. Tämän todistuksen on Jeesus minulle antanut, siitä on vaikea olla hiljaa, niin iso velkani oli.

En minäkään halua tapella, pois se - iloitsen viesteistäsi!

tahdon vain vähän pöllyttää tätä uskonnollisen kielen käyttöä, kuten poliisi minulle kerran sanoi kun risteyksessä en kunnolla pysähtynyt "tarkkuutta, lisää tarkkuutta"

:-)

tämä on hyvin tärkeää kuten täälläkin forumilla näkyy, helposti tulee sanottua asioita, jotka ovat sinnepäin mutta ei juuri niin

• Oisko tässä nyt kyse siitä, että vanhurskauttamisessa ja vanhurskautettuna elämisessä ovat eri painotukset?
      Vanhurskauttamisessa on usko Jeesukseen ykkösenä.

Vanhurskauttuna elämisessä on Kristuksen rakkaus eli Jumalan rakkaus Pyhän Hengen nkautta vuodatettuna sydämeen, ykkösenä joka vaikuttaa rakkauden tekoja.

Armolahjat toimivat siunaukseksi silloin, kun niitä ohjaa taivaallinen rakkaus.

• kummajuttueikö

mikähän olisi syy siihen, kun sumeri sinun ja vihneen jutuilla on sama ero kuin yöllä ja päivällä ?

osaatkos sen sanoa. Aivan kuin olis kyse valkeuden ja pimeyden herran toimituksista !

toisesta paistaa ymmärrys ja toisesta sokeus. toinen kävelee pitkin viivaa ja toinen vempuloi pitkin penkkoja.

• ropottipeesaa

Peesaaja, oliko sulla jotain asiaa vai pitikö vaan haukkua haukkumisen vuoksi?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      322
      1610
    2. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      1561
    3. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1539
    4. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      246
      1114
    5. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      973
    6. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      58
      944
    7. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      60
      725
    8. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      716
    9. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      25
      679
    10. Nyt on aika

Nousta sängystä keittämään kahvit. ☕ Hyyvää huomenta. Hyyvää huomenta. 🎄❤️😊💫⚜️🐺
      Ikävä
      118
      644
    Aihe