Kahvia lapselle?

Epäröivä äiti

Puoli kuppia kahvia ja toinen puoli maitoa, sokeria?
Vai kahvia ja tilkka kermaa?

Lapset kovasti haluaisivat juoda päiväkahvit.
Onko siitä haittaa?

44

3237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mihin lapset

      sitä tarvitsevat? "...haluaisivat..." tuohon ei ehkä kannata kaikkea perustaa.
      Minkä ikäisiä ovat?

      Juuri luin jostain, että jenkit laittavat puurohiutaleisiinkin kofeiinia! Kofeiinin pitkäaikaisia vaikutuksia ei ole juurikaan tutkittu, joten en antaisi pienille lapsille ollenkaan kofeiinia.

    • mammuli5

      Miksi et antaisi lapsille vaikka kuumaa kaakaota kun itse juot päiväkahvit?
      Meillä (siis kun olin itse lapsi) mummo antoi minulle kahvia jo 4-5vuotiaana kun sitä kinusin, kermalla ja sokerin kera oikeen. Olen juonut kahvia siitä asti, tosin 14vuotiaana siirryin juomaan sen ilman höysteitä.. Lapsena meni parikuppia viikossa ja nyt aikuisena elämä on pilalla jos en saa 2 kupillista aamulla ja muutamaa kupillista päivänmittaa.
      Vaikka itse on kakarasta asti kahvia juonu niin en sitä mitenkään lastenjuomaksi miuellä!

    • Kahvia yöks

      Et kerro lasten ikää, riippuu vähän siitä. Ovatko 2, 4, 7, 13...
      Kahvi aiheuttaa riippuvuutta ainakin. Joten varmasti siitä jotain haittaa on. Ihan pienille en ainakaan antaisi vaikka ei se nyt pahempia myrkkyjä ole. Kaikkeen ei tietysti tarvitse myöntyä vaikka lapset kuinka haluaisivat.

    • happamana

      En itse antaisi joka päivä puoltakaan kuppia kahvia lapsilleni.
      Kaikkea ei pidä antaa vain siksi, että lapsi "haluaa".
      Miten olisi kaakao? Vai oliko siinäkin kofeiinia...
      Ehkä lapset ovat vain nähneet, kuinka nautit siitä kahvihetkestä, että sen vuoksi haluavat itsekin :).

    • itse kans.

      itse aloin juomaa 4v ikäsenä joka päivä kahvia.. edelleen juon kahvia monta kuppia päivässä ja olen 23v.. itse en nähnyt siinä mitään outoa että sain kahvia ku halusin.. mut en kyllä omillekkaa lapsille antais ennen 4v ikää ees maistaa.. mun oma lapsi on 1.5v ja kovasti haluais kahvia maistella, mut en ole antanut vielä enkä annakkaa mooneen vuoteen.. se on ihan oma valinta minkä ikäselle sitä kahvia antaa.. mut puoli kuppia mun mielestä on liikaa ja varsinki jos joka päivä muka sitä on antamassa.. joku 2 kertaa viikossa ois parempi antaa..

    • kaakaota, mehua?

      Älä anna pienelle lapselle kahvia. Päiväkahvit voivat vaikeuttaa yöunien tuloa vielä myöhään illalla ja kofeiini voi aiheuttaa ahdistusta.

      Joku tässä vinkkasikin, että voisit keittää kaakaota lapsille? Tai miten olisi lämmin mehu? En usko, että juuri KAHVIA lasten tekee mieli, vaan he haluavat vaan juoda kupposen jotain hyvää ihan samallatavoin, kuin äiti.

    • Deepi

      Anna tilkalla maitoa ja ilman sokeria. En usko, että maistuu, jos kovin nuoria ovat lapset.. Muutaman väkinäisen hörpyn jälkeen voit sanoa, että kahvi on aikuiseen makuun (kuten esim: feta, oliivit, aurajuusto, vuohenjuusto tmv. aikuisempaan makuun oleva herkku) ja tarjoutua keittämään kaakaot. :)

      • ihuohuhu

        En antaisi lapselle kahvia kuin lusikkalla maistiaisen. En siis ole kanssasi eri linjoilla. Mutta pakko kommentoida... Nimittäin minun 3v tyttären suurinta herkkua ovat juurikin feta, oliivit, aurajuusto ja vuohenjuusto! Sekä sinappi ja salaatinkastike. Myös 6v poikani on hullaantunut fetaan ja aurajuustoon. Naapurin reilu 2v tyttö söisi kuulema oliiveja vaikka läjän suoraan purkista, jos luvan saisi. Jne. Niin että en kyllä ymmärrä, miksi ne olisivat aikuiseen makuun?


    • nikkarimikko 1.

      OI ÄITI PIEN...SOPIVAN KOKOINEN!
      MAHDOLLISTA LAPSELLES..LAPSILLES VAPAUS KAIKISTA VÄHÄNKIN RIIPPUVUUTTA AIHEUTTAVISTA AINEISTA...AATTEISTAKIN.

      ITSE JO PIKKU POIKANA PÄÄTIN, ETTEN SUOSTU MINKÄÄN AINEEN ORJAKS, EN KAHVINKAAN.
      KOSKAAN EN TUOTAKAAN TARVINNUT OLE.
      MULLA ON OLLUT LUONNOLLISEN RAITIS, HYVÄ ELÄMÄ.

      TARJOA SINÄKIN LAPSELLES VAPAA, HYVÄ ELÄMÄ.
      KERRO TÄMÄ HÄNELLE JO TÄNÄÄN!
      ....k mikko kangasalta

    • mek

      EI alle 10v lapselle kahvia että silleen.

    • rtyhrtytyt

      Heh :)
      Penskat on niin vilkkaita jo ennestään ja siihen kun vielä kahvia ethän sinä enää saa häntä kiinni se menee juoksemaan maratonin.

    • totuus4

      Kahvi vaikuttaa ihmiseen kuin pieni määrä amfetamiinia. Kysymys onkin että haluatko antaa tälläistä ainetta lapselle jonka aivot vielä kehittyvät ja joka tuskin tarvitsee enempää virtaa vaan haluaa vaan leikkiä aikuista.

      Kahvi aiheuttaa myös todistetusti psykooseja huonoon uneen yhdistettynä.

    • Epäröivä äiti

      Joitakin päiviä sitten keskusteltiin lehdissä, saako lapsille antaa alkoholia, kun eräs äiti, akateemisesti koulutettu ihminen, kertoi antaneensa 4-vuotiaalleen viskistä lähtien eri alkoholilaatuja ihan sen vuoksi, että lapsi voisi todeta, että kyseessä on AIKUISTEN JUOMA.

      Terveellinen asenne on ainakin tämän palstan äideillä, jotka eivät antaisi lapsilleen kahviakaan edes maistiaiseksi.

      Lapseni haluaisivat päiväkahvia, mutta eivät ole toistaiseksii saaneet, kuten ei viinaksiakaan. Odotetaan nyt kymmenisen vuotta sen kahvin kanssa. Viinoja voivat opetella omin avuin. Siihen en tule osallistumaan.

    • Kofein

      En usko sen olevan varsinaisesti vaarallista. Mutta minulle tulee hermostunut/yliaktiivinen/ahdistunut olo (mielialasta riippuen) jo yhdestäkin kahvikupillisesta, vaikka olen aikuinen. Voisi kuvitella, että kahvi vaikuttaa samoin myös lapsiin.

      • ei vaikuta kaikilla

        Ei kaikilla kofeiini vaikuta noin. Minä en tule hermostuneeksi enkä yliaktiiviseksi vaikka miten paljon joisin kahvia. Päin vastoin. Isoäitinikin käytti kahvia unilääkkeenä.


    • Hämähäkki väärinpäin

      Minä olen kofeiiniherkkä. Siitä tulee ahdistunut, paha olo. En toivoisi sellaista oloa pienelle lapselle - eihän voi tietää vielä, onko hän kofeiiniherkkä?

      Mutta hyvä äiti, et kai tosissasi antaisi kahvia lapselle?

    • aikuisten juoma

      Lapselle kahvi on turhaa ja lapsella välttäisin kofeiinia ruokavaliossa (häiritsee mm unta ja vaikuttaa aivojen kehitykseen?), mutta näin aikuisena minä juon sitä mm. sen vuoksi, että kahvilla on terveysvaikutuksia sen antioksidanttipitoisuuden vuoksi. Kahvilla on keskushermostoa suojaavia ominaisuuksia ja se saattaa ehkäistä Parkinsonin tautia. Olen myös törmännyt tutkimukseen, jossa kahvia juovien naisten todettiin elävän keskimäärin viisi vuotta pitempään kuin kahvia juomattomien. En muista missä tämän tutkimuksen näin.

    • Kahvi ilman sokeria

      Olen itse juonut kavia niin kauan kuin muistan eli noin 4-vuotiaasta lähtien. Minusta ei ole tullut kofeiiniriippuvaista. Juon yleensä vain aamukahvin viikonloppuisin. Arkena töissä juon aamu- ja iltapäiväkahvin (1 kuppi/kahvitauko). En tupakoi, en juurikaan käytä alkoholia, liikun paljon ikäisekseni ja olen hyvässä kunnossa.

      Omista aikuisista lapsistani kaksi juo kahvia ja yksi ei. Minä en ole heille tuputtanut kahvia ja nämä kaksi alkoivat juomaan kahvia vasta yläasteella/lukiossa. Jos pitäisi joku riippuvuus valita niin urheilun jälkeen se voisi olla kofeiini.

      Onhan kahvilla toki hyviäkin vaikutuksia. Nämä kahvin kauhistelijat eivät varmaan myöskään anna lapsilleen kaakaota, teetä tai cocacolaa? Kahvi on kuitenkin myös yläkouluikäiselle parempi vaihtoehto kuin energiajuomat.

      Silti jos nelivuotias ei päivittäin tuota kahvia mangu, niin toki hänelle sitä voi joskus antaa. Jätä sokeri kahvista pois, äläkä laita liikaa maitoa, niin hän ei ehkä pyydä sitä toista kertaa. ;)

      • Juu en

        Kyllä tämä kauhistelija ei ainakaan anna pienelle lapselle kahvia, mutta en myöskään mainitsemiasi teetä tai cocacolaa. Kaakaota olen joskus lusikalla antanut maistaa, mutta en sitäkään kyllä säännöllisesti antaisi.


    • dtukt

      Kofeiiniton vihreä tee tai kuuma kaakao sopii paremmin lapsille(kin). Alle 18-vuotiaan ei tarvitsisi juoda lainkaan kofeiinia ja parempi olisi jos ei aikuisenakaan ottaisi.

      Pieni annos kofeiinia ei ole tietenkään haitaksi aikuisiällä, mutta joillakin tulee kofeiiniin valtava riippuvuus ja sitä on saatava hirveät määrät joka päivä.

    • Svart kaffe

      Minä olen juonut koko pienen ikäni, mikä tahtoo sanoa 59 vuotta, kahvia, ja juon edelleen toivottavasti, jos nyt en ihan 59 vuotta niin lähelle sitä kuitenkin!
      En edes muista milloin ekan kahvikuppini join, ensin alkuun maidon ja sokerin kanssa, myöhemmin varhaisnuoruudessa siirryin pelkkään mustaan kahviin. Sitä menee noin 3 pannullista päivässä. Työssä tulee litkittyä aina kun ehtii, kotona se on vakikumppani!
      Omista lapsista tyttö on samanlainen kuin minä, tosin alkoi juoda sitä vasta tuossa vähän alle kaksikymppisenä. Poikaa ei niin kovin kiinnosta, mutta juo kupin silloin toisen tällöin.
      Yöunet ei häiriinny; vielä illalla ennen nukkumaan menoa juon kahvia. Samoin tyttö.
      En ymmärrä mitä pahaa kahvissa on, miksi ei saisi juoda jos maittaa, niin isot kuin pienetkin!!?

      • joooooooooo

        Minkäköhän väriset hampaat sulla on?


    • Kukkahattuja tekemää

      Olen juonut "pienestä pitäen" eli varmaan 2-3 vuotiaasta lähtien kahvia. Mummu ratkaisi "haluan kahvikupin sitten ihan täyteen" -ongelman ostamalla minikahvikupin. Se on hivenen isompi, kuin nykyiset espressokupit.

      Mutta muistan että jo ala-asteella join oikeasta kahvikupista. Ja sitten siirryin mukiin ja mies antoi lahjaksi niin ison kahvimukin että siihen menee puolipannua kahvia kerralla.

      Se on vain tottumiskysymys. Jos tottuu juomaan kaksi pannullista kahvia päivässä, niin ei se vaikuta yöuniin millään tavalla.

      Luulen, niinkuin joku muukin jo mainitsi, että myös lapsi haluaa sellaisen säännöllisen "päivähetken", jolloin voi juoda jotain spesiaalia, niinkuin äitikin.

      Aloittajalle: osta pari pientä espressokuppia. Niihin ei paljoa mene. Älä ainakaan opeta sokerin kanssa kahvia juomaan. Loraus kahvia ja tilkka maitoa ja vain ns. päiväkahvina, siinä iltapäivällä vaikka. Ei siihen kuole.

      • Pullmössölapsi

        Vanhan liiton mummu kävi kerran viikossa luonamme tapaamassa vuoden ikäistä muksuani. Hän kävi sännöllisesti harrastuksessaan siinä naapurissa. Tullessaan hänellä oli aina iso leipurilta ostettu pulla.
        Sitten keitettiin kahvia, mummu lirautti kupin pohjalle tippasen, panii joukkoon sokeria ja maitoa ja ¨musersi pullan sinne.
        Lapsi tärisi onnesta. "Täytyy lapselle pullamössöä kerran viikossa antaa", julisti
        mummu.
        Olisinpa ollut sydämetön ihminen, jos olisi tämän rituaalin näiltä kahdelta kieltänyt. Lapsenlapsi oli mummun silmäterä. Ja lapsikin odotti mummun tuloa joka viikko innolla. Joskus hän oli mummun luona kesämökillä, ja se on jäänyt hänelle mieleen koko elämän ajaksi, vaikka olikin vain muutaman vuoden vanha, kun mummusta aika jätti.


      • ;PPPPPP

        Itse en ole mikään kukkahattu ja kahvia olen saanut maistaa, ehkä hivenen alta kouluiässä mustana. En pitänyt, aloin juomaan itse siinä 13-14 vuotiaana silloin tällöin... Mutta sen verran täytyy Sinulle todeta, että ymmärrätkö oikeasti, mitä kofeiini on?

        Se ei ole haitallista pieninä määrinä, mutta tuollaisilla määrillä, mitä sinä juot menee ne kaikki väitetyt terveys-vaikutuksetkin. Kahvin ainut huono puoli ei ole unien häiriintyminen. Sinulla ne ei häiriinny, koska olet nostattanut toleranssisi siihen tilaan, että kahvin oikeaa vaikutusta tuskin edes huomaat. Vähän sama asia, kun narkomaani lisää viikko viikolta annosta, jotta se toimisi ;) Mutta usko pois, tuolla sinunkin litkimällä määrälläsi ei ole mitenkään hyvä vaikutus koko elimistöösi. Et ehkä näe sitä nyt, mutta jatkaessa tuolla samalla linjalla tulet vielä huomaamaan...

        Ota vaikka selvää siittä, kuinka kofeiini oikeasti kertyy elimistöön ja missä se sielä vaikuttaa.. Tarjoaisitko vielä kahvia lapselle, jos oikeasti ymmärtäisit mistä on kyse. En itse ainakaan tuollaista omalle lapselle tarjoisi, vaikka sitä itse sen 2-3 kupillista juonkin. Kahvi on päihde, siinä missä nikotiini, alkoholi tai vaikkapa kannabis!


    • Hämähäkki väärinpäin

      Kyllä on kolkkoa jos sellaiselle lapselle, jolle tulee ahdistusta ja paha olo, annetaan kahvia. Ja ihan aikuisen kädestä. Hänelle voi antaa jotain muuta juomaa ihan vastaavasti.

      Ja ei tietenkään lapsille anneta coca-colaa ei pepsejä, ainakaan minä en antaisi. Niissähän on valtavat määrät kofeiinia!

      Kaakaota olen antanut, maitoon tehtyä. Käsittääkseni siinä ei ole kofeiinia, vai tietääkö joku tarkemmin? Mielestäni kaakaossa on jotain piristäviä yhdisteitä, mutta kofeiinia vain mitättömän vähän tai ei ollenkaan?

    • Kaffia

      Kofeiini lapsilla

      Kofeiinin vaikutukset riippuvat ihmisen koosta. Siksi kofeiini vaikuttaa lapsilla voimakkaammin kuin aikuisilla. Lapsilla melko pieni annos voi aiheuttaa haittavaikutuksia.

      Koska lapset ovat erikokoisia, heille kofeiinin saantisuositukset ilmoitetaan painokiloa kohden. Turvallinen enimmäismäärä päivässä on 2,5 milligrammaa kiloa kohden. Esimerkiksi 40-kiloisella lapsella se on 2,5 x 40 eli 100 milligrammaa. Se ylittyy jo yhdestä 0,33 litran energiajuomatölkistä. Kofeiiniriippuvuutta voi lapsilla esiintyä jo tätä alhaisemmilla kofeiinin

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01123#s6

      • Lasten annos

        Kummassako nyt on enemmän kofeiinia energiajuomassa vai kahvissa? Kyllä minun vilkas poju on jo viis vuotiaasta saakka halunnut/saanut kahvia. Ensiannos mustana jotta maistuis pahalta ja hoksisi itse lykätä kahvihetket vanhemmalle iälle. Mutta poikapa tykkäs ja pyysi lisää. Kumma kyllä: yhtä vilkas/liikkuvainen tuo poika on kahvin kanssa tai ilman. No, kahvin kanssa istuu sen kupillisen verran ihan hiljaa ja paikoillaan, nautiskelee hetkestä. Tosi harvoin tuo poika kahvia saa. Aluksi sai vain sentin kupin pohjalla ja se riitti tekemään onnelliseksi. Nyt voi olla puolikin kuppia, yleensä maidon ja sokerin kera. Ei meillä muut lapset ole kahviin mieltyneet. Poika on oiva työmies nyt 10 vuotiaana, tekee reippaasti omakotitalon pihahommia ja sisällä normaaleja kotitöitä. Kyllä sellaisesta on sillointällöin kahvikupillisen ansainnut!


      • 383
        Lasten annos kirjoitti:

        Kummassako nyt on enemmän kofeiinia energiajuomassa vai kahvissa? Kyllä minun vilkas poju on jo viis vuotiaasta saakka halunnut/saanut kahvia. Ensiannos mustana jotta maistuis pahalta ja hoksisi itse lykätä kahvihetket vanhemmalle iälle. Mutta poikapa tykkäs ja pyysi lisää. Kumma kyllä: yhtä vilkas/liikkuvainen tuo poika on kahvin kanssa tai ilman. No, kahvin kanssa istuu sen kupillisen verran ihan hiljaa ja paikoillaan, nautiskelee hetkestä. Tosi harvoin tuo poika kahvia saa. Aluksi sai vain sentin kupin pohjalla ja se riitti tekemään onnelliseksi. Nyt voi olla puolikin kuppia, yleensä maidon ja sokerin kera. Ei meillä muut lapset ole kahviin mieltyneet. Poika on oiva työmies nyt 10 vuotiaana, tekee reippaasti omakotitalon pihahommia ja sisällä normaaleja kotitöitä. Kyllä sellaisesta on sillointällöin kahvikupillisen ansainnut!

        Tiesitkö myös että kahvi estää ravinteiden imeytymisen? Eli antamalla kahvia, heikennät lapsen terveyttä! Kai annat yli 50µg D3 vitamiinia päivässä, sinkkiä, c ja b vitamiinia? Myös vettä pitää juoda enemmän koska kahvi kuivattaa elimistöä!


    • näin on hyvä

      Minä en antaisi kahvia pienelle lapselle, edes maistiaiseksi. Enkä energiajuomiakaan. Itse juon aamulla yhden kupin kahvia, ja jos satun käymään kylässä niin siellä sitten toisen.

      Eräs tuttavani antoi/antaa vuoden ikäiselle lapselleen kahvia, mikä minusta on todella pöyristyttävää. Mutta en lähde ketään kritisoimaan, tulee vain harmia..

    • kahvikuppinen

      ennen muinoin... itse olen 60-luvun lopun lapsi ja kun pikkuveli syntyi 80-luvulla, niin mahtoikohaan veli olla 1-2 vuotias, kun mummu ehdotti, että voisi kahvia maistaa lusikalla. ja jos muistan oikein niin tarjosikin.
      vanhan ajan mummu oli,
      itsellä nyt teini-ikäinen tytär ja saa ottaa kahvia kun haluaa, harvakseltaan kuitenkin maistuu hänelle moinen juoma..

    • sjdh

      minun siskoni sattui juomaan vahinkossa minun kahvini joka oli pöydällä ja sisko syöttötuolissa niin se vaan joi kupillisen janoon :(

    • asianvierestä

      Muutaman väkinäisen hörpyn jälkeen voit sanoa, että kahvi on aikuiseen makuun (kuten esim: feta, oliivit, aurajuusto, vuohenjuusto tmv. aikuisempaan makuun oleva herkku) ja tarjoutua keittämään kaakaot.

      Asian vierestä, mutta miten muka nuo herkut ovat aikuisempaan makuun? Meillä ne ovat ihan arkiruokaa.
      Ei ihme, että nuoriso syö roskaruokaa ja lihoo, kun ei kotona tarjota eri makuja.

    • 8v asti

      Itse join kahvia jo 8 vuotiaana juon sitä edelleenkin olen nyt 14v ahh kahvia

    • 383

      Googleta,"Miten kofeiini kertyy elimistöön", EI KAHVIA LAPSILLE , eikä ole terveellistä aikuisellekkaan.

    • nouppp

      Kahvi on PÄIHDE ja erittäin pahaa riippuvuutta aiheuttava. Joten kysäise itseltäsi tuo sama kysymys hieman toisella tapaa.

      Antaisitko lapsellesi päihteitä? :)

    • terveysjuoma

      Useissa viimeaikaisissa tutkimuksissa kahvi on todettu terveelliseksi, ja kahvia päivittäin juovat ihmiset myös elävät muita pitempään. Muutama kahvikupillinen päivässä mm. ehkäisee diabetesta, dementiaa, ja muitakin kroonisia sairauksia. Nykyään lääkärit jopa suosittelevat kahvinjuontia. Tutkimukset on tehty aikuisilla, joten lasten kanssa on tietysti pysyttävä pienemmissä määrissä. Kofeiinilla on myös virkistävä ja joillekin sydämentykytystä aiheuttavia vaikutuksia.

      Kahvin kofeiini ei ole kuitenkaan sitä luokkaa kuin energiajuomien moninkertaiset kofeiinimäärät. Energianuomat todellakin kiihdyttävät liikaa runsaan sokerin ja kofeiinin takia, mutta ovat aivan eri asia kuin kahvi.

      itse olen saanut koyona kahvia 7-vuotiaasta alkaen ja olen antanut omien lasteni myös tutustua kahviin kouluikäisinä. Onhan myös sosiaalinen merkitys sillä, että aikuisena seurassa ollessaan voi juoda kahvia kuten muutkin ja nauttia sitä yhdessä toisten kanssa, eikä aiheuta kyläpaikoissa isäntäväelle ylimääräistä vaivaa erityisvaatimuksineen

      • KahviLehmä

        Jos haluat lapsesi elävän pitkään, anna siile kahvia! Meillä lapset saa maistaa mitä haluaa, mikä tekee heille hyvää. (Ei todellakaan mitään sopimatonta, kuten alkoholi tai tupakka) Siinä ne oppii maistelemaan uusia asioita. Jos eivät mausta pidä, niin ei sitten väkisin. Ihme skitsoilua tällä palstalla näillä "TÄYDELLISILLÄ ÄIDEILLÄ" jotka on olevinaan niin pöörfekt, joo, tiedän itsekin ettei sitä noin kirjoiteta, mutta menipähän jakeluun. Tehköön jokainen äiti niinku tahtoo, mitä hemmettiä siihen muut puuttuu.


      • PLOPPPOPP

        Kyllä, kahvilla on omat terveysvaikutukset, kun sitä osaa nauttia RAJALLISESTI.

        Ne terveysvaikutukset ei kuitenkaan enään päde, jos paria kuppia enemmän juo aikuinen ihminen päivässä, eli mikä on se raja sitten lapselle! Eli se ei todellakaan ole mikään ns. terveysjuoma. Kyllähän se LASILLINEN punaviiniäkin päivässä on ns. terveysjuoma todistetusti, mutta sama asia, kuin kahvissa. Vain tietyissä rajoissa.

        Ja niin, kyllä minäkin olen antanut lusikalla lapseni (reilut 2 ) maistaa kahvia, sillä tiesin ettei hän siittä pitäisi ja lopettaa sen kinuamisen :D Ja niin tuosta sosiaalisesta merkityksestä.. Läheskään kaikki aikuisetkaan ei juo kahvia. Kyllä sitä voi seurassa ollessa juoda muutakin. Itse ainakin sain lapsena kahvipöydässä niin mehuja, limpsoja, kaakaota yms. mitä ny kelläkin oli tarjolla. Ei se vaadi sitä kofeiinia!


      • :=P
        KahviLehmä kirjoitti:

        Jos haluat lapsesi elävän pitkään, anna siile kahvia! Meillä lapset saa maistaa mitä haluaa, mikä tekee heille hyvää. (Ei todellakaan mitään sopimatonta, kuten alkoholi tai tupakka) Siinä ne oppii maistelemaan uusia asioita. Jos eivät mausta pidä, niin ei sitten väkisin. Ihme skitsoilua tällä palstalla näillä "TÄYDELLISILLÄ ÄIDEILLÄ" jotka on olevinaan niin pöörfekt, joo, tiedän itsekin ettei sitä noin kirjoiteta, mutta menipähän jakeluun. Tehköön jokainen äiti niinku tahtoo, mitä hemmettiä siihen muut puuttuu.

        Kyllä huomaa, että sinä puhut, mutta et edes loppujen lopuksi tiedä mistä ;D enkä minä ainakaan ole "täydellinen äiti". Onko sellaisia muka olemassa?

        Googleta nyt ensin vaikka kofeiinin vaikutuksista ihmisiin jne. Kaikkihan varmaan on kuullut, että jos kahvi keksittäisiin nyt, se kiellettäisiin heti huumaus-aineena. ;) Mutta sitähän on sinunlaisesi vaikea varmasti ymmärtää.


    • Anonyymi

      Itse olen 12 vuotias ja juon kahvia.

    • Anonyymi

      Itse alotin kahvinjuonnin 4-5 vuotiaana. Vieläkin juon!

    • Anonyymi

      Riippuu vähän. Itse aloin juomaan kahvia 5 vuotiaana eikä ollu mitään paitsi ehkä vähän levottomuutta. Kannattaa vaikka yrittää ja kattoo että tuleeko muutosta, jos alkaa häiritsemään elämää niin suosittelen et lopettaa kahvin juonnin.

    • Anonyymi

      Vuosikymmenet sitten anoppini kävi meillä kerran viikossa, koska hänen harrastuspiirinsä kokoontui aivan kotimme lähellä. Hän toi aina tullessaan kermatöpsän, ja sitten keitettiin kahvia ja lapselle tehtiin pullamössö.
      Tuo mummin ja lapsen yhteinen mössöhetki oli niin herttainen ja lämmin, että ajattelin nuorena äitinä, että en voi mennä väliin kieltämään lapsen terveyteen vedoten tätä läheisyyttä. Kyllä lapset syövät ja juovat paljon muutakin epäterveellistä, tämä kahvi vain on nostettu ylimmäksi kieltotauluissa.
      Hyvin on lapsi elämässä selvinnyt.
      Pullamössökin jäi sitten pois ohjelmasta ajan myötä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      39
      773
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe