Ongelmainen rotta

Sirpale92

Omistan kaksi rottaa joista toinen pötkö 1v ja möhkö 1,5v. Otin rotat Useampi kuukausi sitten eripaikoista, ja totuttaminen vei paljon aikaa ja tuntui jo hankalalta. Alusta lähtien pötkö on ollut hieman arka ja ailahtelevainen ( välillä ei saa koskea ollenkaan ja välillä kiipeää itse syliin, vinkkuu lähinnä aina kun koskee, rimpuilee,ärhentelee ) vaikuttaa siltä että vanhassa kodissa ei ole käsitelty. Vapaana ollessaan härnää ja kiusaa toista tai majoittaa itsensä sohvan alle piiloon. Häkissä myös ollut muutamat suuret tappelut niin että verta on riittänyt. Nyt alkanut käyttäytymään vielä oudommin ja toissa päivänä yritti häkin päältä hypätä sohvalle, jolloin estin tämän kädellä niinkuin aina niin puri peukalon ja etusormen väliin reilusti vuotavan haavan ( ei vaikuttanut vahingolta) tämän jälkeen rotat jatkoivat vapaana lattialla mutta itseäni hieman pelotti pötkön läsnä olo kun tuntui että se piti silmällä mua. No yritin rauhoittua ja tunnin jälkeen koskea rottaan mutta se alkoi narskuttaa ja pörhöttää karvojansa ja sihistä. ( miehelleni ei mitään reagointia eli minulle vaan ) Hetken päästä menin rauhallisesti lattialle ja möhkö juoksi syliin heti näin kun kauhukakara pötkö hyppäsi kanssa syliin ja olin liikkumatta pahemmin mutta tarrasi heti etusormeen vuotavan haavan. Mieheni laittoi rotan häkkiin kun itse en enää sinä päivänä uskaltanut koskea. Ennen nukkumaanmenoa yritin katsoa pötkön reagtiota vielä häkistä minulle mutta sieltä tuli heti tuttu narskutus,sihinä ja pörhistely :/ Mitä minun pitäisi tehdä tämän kanssa? Jos tämmöinen jatkuu niin alan kaatua lopettamisen puolella koska kukaan ei varmaan tälläistä rottaa halua. :/

4

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Kesyrotan ei kyllä tosiaankaan kuulu purra :/ Ikävää niin omistajalle kuin itse rotallekin, koska sekään tuskin osaa tuntea oloaan turvalliseksi. Sinnikkäällä totuttamisella se saattaisi rauhoittua, mutta moni kyllä lopettaisi jo heti kun puree.

      Jos lopettamaan päädyt, niin ota toki möhkölle pari luovutusikäistä kaveria viralliselta / muulta hyvältä kasvattajalta :)

    • sirpale92

      Itse olen n. 4kk yrittänyt totuttaa käsittelyyn ja välillä tuntuu että tulosta olisi tullut mutta sitten tulee heti takapakkia :/ Ja elämäni aikana yksikään rotistani ei ole käyttäytynyt samanlailla ja yksi rotta aikoja sitten kerran vahingossa puri minua omaa typeryyttäni ja se ollut ainoa kerta, mutta pötkö päätti vissiin tehdä muutoksen tähän. nyt onkin käsi turvoksissa puremisten takia :/
      Meillä saa rotat vapaanakin olla päivässä useemman tunnin mutta välillä kun yksin kotona niin on hankala pyydystää pötköä sohvan alta, joten joutunut odottamaan niin kauan että kipittää itse häkkiin (muutenkaan kun ei millään saa pyydystettyä)

    • Purtu taas :/

      Meillä otettiin kaksi poikasta ihan rekisteröidyltä kasvattajalta (ainakin paperit oli) ja toinen niistä on ruvennut purevaksi ja hyökkäilee olessaan vapaana.
      Ollaan yritetty ola kärsivällisiä, mutta kun on kysessä lapsiperhe, niin ei lemmikkiä tulisi pelätä tai että n kädet puremilla...:(
      Sen siarus on kyllä ihan normaalikäytöksinen...

      • Sedä

        Paperit ei kerro kasvattajan virallisuudesta mitään, kuka tahansa saa sellaiset tehdä.

        Rotan ei kieltämättä kuulu purra eikä hyökkäillä. Minkä ikäinen rotta? Uros vai naaras? Voi olla, että kyseisellä yksilöllä on vaan päässä jotain vikaa. Tai voi olla että se on sairas, ja se kipujensa takia hyökkäilee. Rotta joka kokee tarpeelliseksi hyökäillä ihmisten kimppuun, ei välttämättä koe itsekään oloaksi kovin mukavaksi. Oma päätös toki, mutta moni lopettaisi ilman hyyvää syytä (ei tarpeeksi käsitelty) purevan rotan, ja hankkisi jäljelle jääneelle pari uutta kaveria.

        Oletko ollut yhteydessä rottien kasvattajaan ja kertonut ongelmasta, että hänkin osaa puuttua suvuvssa mahdollisesti kulkevaan käytösvikaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      514
      3755
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3444
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3040
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2332
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2200
    6. 223
      1638
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      94
      1291
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe