Asperger, Skitsofrenia ja Transsukupuolisuus

hhhh123

Hei!

Minulla diagnosoitiin vuonna 2005 Asperger osastolla ja vuonna 2010 Transsukupuolisuus Transpolilla.

Olin osastolla siksi koska minulla oli pakkomielle erästä tyttöä kohtaan. Se loppui itsestään vuoden 2005 lopulla.

Olen kokenut olevani nainen 2005 lähtien. Kävin 2009-2010 Transtutkimuksissa ja sain Transsukupuolisuus diagnoosin.

Jouduin tahdon vastaiseen hoitoon uudestaan 2011 koska minulla oli pakkomielle samaa tyttöä kohtaan. Pakkomielle alkoi vuoden 2010 lopulla.

Osastolla minulle diagnosoitiin Skitsofrenia. Se sillä perusteella että minulla oli "harha-ajatuksia" kyseistä tyttöä kohtaan.

Osastolla lopetettiin minun naishormonilääkitykset ja lääkäri teki lähetteen Transpolille jossa Transsukupuolisuusdiagnoosi lopetettiin.
Naisen nimeni jouduin vaihtamaan miehen nimiksi, koska osaston lääkäri uhkaili laittaa minun edunvalvontaan.

Lääkäri oli liioitellut minun psyykkisyyttä. mm. että minulla olisi ollut pakkomielle 7 vuoden ajan. Todellisuudessa siinä on 5 vuotta välissä kun pakkomiellettä ei ole.

Lääkäri liioitteli myös sitä, että olisin valinnut minun naisen nimet pakkomielteen kohteena olevan tytön kavereista. Todellisuudessa valitsin nimet Wikipedian nimiluettelosta.

Lääkäri myös oli laittanut lähetteeseen että olisin halunnut olla samanlainen kuin se pakkomielteen kohteena oleva tyttö. Se ei pidä paikkaansa.

Koen yhä olevani nainen vaikka minulla on lääkitykset Skitsofreniaan. Transpolin psykiatri pitää erittäin epätodenäköisenä että tutkimuksia käynnistettäisiin.


Mitä minun pitäisi tehdä?

12

905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkbbhhkg

      Mikäli skitsofrenia todetaan aikanaan parantuneeksi, voidaan transtutkimukset aloittaa uudelleen.

    • AlienIndie

      Voiko tuo tarina olla tottakaan... vähän epäilen tolliksi.

      • hhhh123

        On totta.


    • i i iii i i i ii

      Hei aloittaja,

      vaikea sanoa paljonkaan tilanteestasi, koska ei tunne kaikkia taustoja.

      Itse en kuitenkaan ymmärrä, miksi joku ihminen ei voisi olla samaan aikaan transsukupuolinen ja skitsofreenikko: ne eivät mielestäni välttämättä ole toisiaan poissulkevia tiloja.

      Kun miettii, miten paljon erityisesti vanhemmassa lääkärikunnassa on näitä analyytikko-psykiatreja, jotka patologisoivat transsukupuolisuutta, en yhtään ihmettelisi, vaikka joku kiero psykiatri kiristäisikin jotain transihmistä pois sukupuolenkorjausprosessista.

      Tämän takia sinä voit ottaa yhteyttä potilasasiamieheen siinä yksikössä, jossa olet ollut hoidossa:
      http://www.valvira.fi/ohjaus_ja_valvonta/terveydenhuolto/kantelu/potilasasiamies

      Potilasasiamies auttaa sinua selvittämään tilannetta.

      Yksi mahdollisuus on myös kysyä esim. yksityiseltä psykiatrilta arviota tilanteesta ja tekemään oman diagnoosinsa.

      Psykiatrin väärät tulkinnat ja kirjaukset kannattaa ainakin vaatia korjaamaan papereihisi ja tähän kannattaa pyytää potilasasiamiehen apua.

    • joku transu

      En tiedä pitäisikö tällaisia ihmisiä kannustaa mutta olkoon, minulla on suuri sydän.

      Valitusten tekeminen tässä tilanteessa on aivan turhaa. Tai valitusten tekeminen on yleensäkin ihan turhaa mutta tässä tilanteessa nyt ihan erityisesti. Viestistäsi jo selviää ettei kaikki ole hyvin: sinulla on vakavaa psyykkistä oireilua mutta ei sairaudentuntoa ja olet aiheuttanut nuorelle tytölle valtavasti pelkoa, kärsimystä ja vaaraa mutta et koe minkäänlaista syyllisyyttä tai myötätuntoa uhriasi kohtaan.

      Tällaisessa tilanteessa ei todellakaan ruveta tekemään peruuttamattomia hoitoja ja suurta elämänmuutosta, joka voisi vaikka aiheuttaa sen että jatkat uhrisi vainoamista (vai vainoatko häntä yhä?).

      Luota lääkäreihin ja hoidata itsesi kuntoon. Sitten voit miettiä transhoitoja uudelleen.

      • hhhh123

        En vainoa enää.

        Minulla on lääkitys skitsofreniaan.


      • joku transu
        hhhh123 kirjoitti:

        En vainoa enää.

        Minulla on lääkitys skitsofreniaan.

        Onko sinulle tarjottu muuta hoitoa? Oletko ottanut vastaan?

        Luulen että tässä tilanteessa sinun on parasta keskittyä tervehtymään ja panemaan elämä kuntoon. Ota apua vastaan ja ole oma-aloitteinenkin ja keskity panemaan muutenkin elämän raamit kuntoon (työ/opiskelu, ihmissuhteet ym.).

        Lääkärit ovat luultavasti kaiken tämän jälkeen varovaisia, mutta jos saat kaikki asiasi kuntoon ja otat hoitoa vastaan (ja hoitavat lääkärit ovat todenneet sinun olevan hyvässä kunnossa) niin tilanne on varmasti parempi.


      • hhhh123
        joku transu kirjoitti:

        Onko sinulle tarjottu muuta hoitoa? Oletko ottanut vastaan?

        Luulen että tässä tilanteessa sinun on parasta keskittyä tervehtymään ja panemaan elämä kuntoon. Ota apua vastaan ja ole oma-aloitteinenkin ja keskity panemaan muutenkin elämän raamit kuntoon (työ/opiskelu, ihmissuhteet ym.).

        Lääkärit ovat luultavasti kaiken tämän jälkeen varovaisia, mutta jos saat kaikki asiasi kuntoon ja otat hoitoa vastaan (ja hoitavat lääkärit ovat todenneet sinun olevan hyvässä kunnossa) niin tilanne on varmasti parempi.

        Minun luona käy pari kuntoutusohjaajaa noin joka viikko.
        SItten on tarkoitus tulla käyntejä jollekin klubitalolle. Ensin siellä on esittelykäynti tässä kuussa.

        Työtilanne on se, että olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Minulla on myös oma yritys mutta se ei vielä tuota tarpeeksi. En päässyt opiskelemaan kun valintakokeet ei onnistunut.

        Noita klubitalokäyntejä minulle on tarjottu.

        Ihmissuhteita minulla on vähän. Äiti, isä ja siskot. On tarkoitus että saisin kavereita tuolta klubitalolta.

        Onko muuta mitä pitäisi olla kunnossa?


      • joku transu
        hhhh123 kirjoitti:

        Minun luona käy pari kuntoutusohjaajaa noin joka viikko.
        SItten on tarkoitus tulla käyntejä jollekin klubitalolle. Ensin siellä on esittelykäynti tässä kuussa.

        Työtilanne on se, että olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Minulla on myös oma yritys mutta se ei vielä tuota tarpeeksi. En päässyt opiskelemaan kun valintakokeet ei onnistunut.

        Noita klubitalokäyntejä minulle on tarjottu.

        Ihmissuhteita minulla on vähän. Äiti, isä ja siskot. On tarkoitus että saisin kavereita tuolta klubitalolta.

        Onko muuta mitä pitäisi olla kunnossa?

        Nuo jäivät päällimmäisinä mieleen niistä asioista mitä tutkimuksissa kyseltiin.

        Hienoa jos kuntouttavaa toimintaa on. Varmasti mitä pitempään kaikki menee hyvin niin sitä paremmat mahdollisuudet on taas päästä hoitoihin. Ehkäpä voisit kysyä joltain hoitavalta taholta tai ihan transtutkimusyksiköltä että milloin hoitoon hakeutuminen olisi taas mielekästä.


      • AlienIndie

        Yhtä suuri kuin Isä Aurinkoisella? Yhtä suuri kuin Rakkauden Ministeriöllä?


      • _2013_
        hhhh123 kirjoitti:

        En vainoa enää.

        Minulla on lääkitys skitsofreniaan.

        Sanottakoon ensin, että tiedän tästa kyseisestä tapauksesta vain sen, mitä olen tästä ketjusta lukenut. Tapaus vaikuttaa kuitenkin sopivan valitettavan hyvin siihen kaavaan, jossa jonkin ryhmän heikon tai hankalan ihmisen kimppuun on hyökätty siinä toivossa, että heikon lenkin kautta ryhmää saataisiin rynkytettyä alaspäin.

        Konservatiivit tekevät tämän usein silloin, kun ryhmä alkaa vihdoin vahvistua. Ihmisiä yritetään pelotella.


      • Vaikka potilas olisi
        joku transu kirjoitti:

        Nuo jäivät päällimmäisinä mieleen niistä asioista mitä tutkimuksissa kyseltiin.

        Hienoa jos kuntouttavaa toimintaa on. Varmasti mitä pitempään kaikki menee hyvin niin sitä paremmat mahdollisuudet on taas päästä hoitoihin. Ehkäpä voisit kysyä joltain hoitavalta taholta tai ihan transtutkimusyksiköltä että milloin hoitoon hakeutuminen olisi taas mielekästä.

        täysin terve psyykkisesti ja fyysisesti niin Töölössä voidaan jättää hoito antamatta. Siellä voidaan jopa tekaistuilla syillä jättää jättää leikkaus tekemättä. Mikäli potilaan naama ei miellytä lääkäreitä niin he vaikkapa tekaisevat jonkun syyn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe