kissa ja ruokapaikka

nelli

Tämä on varmaan ihan tyhmä kysymys, mutta mua on huvittanut pienten pentujemme "siivoaminen" ruokakupin edessä ennen ruokailua. Lattia on ihan siisti, mutta silti ennen tai joskus jälkeen ruokailun kupin edustaa putsataan tassulla. Mistähän tämäkin johtuu??

8

706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cemys

antavat suoran palautteen tarjoilemastasi safkasta ja lattian kaapiminen tarkoittaa = "hyi kakkaa" Kissa nimittäin valitsee ateriansa hajun perusteella ja siksi voimakastuoksuiset ruoat ovat omiaan houkuttelemaan kissaa aterialle. Meillä esim. kastikeruoista (whiskas, Latz) nuollaan pelkkä kastike ja loput jätetään kaapimisen säestämällä syömättä. Kyseessä voi myös olla ruoan "peittäminen" muilta kissoilta, mutta tämä teoria ei ainakaan meillä toimi.

• Jani

Meillä on vuodenikäinen kissa joka ei tee näin, mutta pienempi 4 kuukautta vanha tekee juuri kuvailemallasi tavalla. Syytä tähän en tiedä, vaan olen itsekin ihmetellyt tätä.

• Hanna

empä usko että toi olis sitä "hyi en syö" hommaa, sillä minunki kissani teki sitä pentuna melkein joka aterian jälkeen, jos jotain jäi kupin pohjalle.
        olen kysynyt asiaa, ja sanoivat että kissa "peittää ruokansa. tai ainakin yrittää, sillä eihän lattiasta mittän lähe.

niin, et voi olla että kissasi haluaa suojata ruokansa muilta, vaikkei sen kupilla muita edes kävisi.

• nelli
        Hanna kirjoitti:

empä usko että toi olis sitä "hyi en syö" hommaa, sillä minunki kissani teki sitä pentuna melkein joka aterian jälkeen, jos jotain jäi kupin pohjalle.
        olen kysynyt asiaa, ja sanoivat että kissa "peittää ruokansa. tai ainakin yrittää, sillä eihän lattiasta mittän lähe.

niin, et voi olla että kissasi haluaa suojata ruokansa muilta, vaikkei sen kupilla muita edes kävisi.

Juu, enpä minäkään usko, että kaapiminen tarkoittaisi "hyi, pahaa" sillä ruoka syödään oikein hyvällä ruokahalulla. Meillä toinen pennuista on tehnyt tätä koko ajan, joka ruokailulla ja toisenkin olen huomannut muutama päivä sitten aloittaneen kapimisen.

• naturechild

Kissassa on ripaus villejä sukulaisiaan, eli ruokailun jälkeen pitää peittä ruokailupaikka, jäljelle jäänyt ruoka eli kaikki haju joka voisi johtaa toiset eläimet paikalle.
      Mitenkään logista ei tuo käyttäytyminen enää ole ja ehkä 300 vuoden päästä se on jo kokonaan poistunut Kattus domestikan käytöksestä.

Joskus kyllä näyttää, että kissa peittäisi ruuan, joka on ollut sen mielestä pahaa, mutta luulen että se on vain hallitsematon toiminta joka tulee automaattisesti esille ruokakipolta pois lähdettäessä :)

• myös

Meillä myös nuorempi kissa tekee tuota ruoan "peittämis" kaaputusta, vanhempi ei. Lisäksi pikkukisu kaapii naksut pois kiposta....miksi?!? Aina kun tulen töistä saan ensimmäisenä mennä keräämään naksut takaisin kippaan kun pikkuneiti on ne levittänyt ympäri lattiaa. Vanhempi kissa ei tee tätäkään...

• MAU

Nuorin kissoistamme kaapii myös lattiaa ruokakupin vieressä, tosin vain silloin, kun ruoka ei kelpaa. En sitten, tiedä mistä johtuu, mutta tätä ilmenee vain silloin, kun purkkiruoka ei ole mieleistä.

• graceful

meillä 1v katti tykkää usein leikitellä ruualla ja nostelee sen pois ruokalautaseltaan. se siirtää ne hieman kauemmas maton päälle ja syö tai syö suoraan tassusta. seinät ja kaikki on ruoan pisaroissa. joskus jopa syöksyy kohti raksukuppia,aina saa olla tyhjentämässä vesiastian turvonneista kissanraksuista. jos syö voileipää saa olla varuillaan ettei kissa vie makkaraa leivän päältä :p

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      170
      5041
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      24
      3649
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      171
      3457
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2971
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      108
      2719
    6. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      30
      2086
    7. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      12
      1934
    8. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1915
    9. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      157
      1554
    10. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1515
    Aihe