Meillekkö sileäkarvainen noutaja?

Flattiko?

Elikkä olen harkinnut koiraa ja perheeseemme kuulu minä, mieheni ja meidän teinimme. Harkinnassa olisi sileäkarvainen noutaja. Kaikki ollaan koirasta kiinnostuneita. Tämä olisi perheemme eka koira, miehellä on ollut labdadorinnoutaja. Koirien kanssa tekemisissä ollaan kuitenkin oltu kaikki. Asumme aika isossa rivitalossa, meillä on iso piha ja aikaa pitkille metsälenkeille. Nyt olisi pari kysymystä flätistä.
Eli, onko vilkkautensa vuoksi aivan mahdoton koulutettava? Oppiiko nopeasti sisäsiistiksi? Miten menee murrosikä? Tykkääkö lapsista? Onko mahdotonta ajatella flättiä jos ei harrasta metsästystä, mutta muista lajeista (esim. toko, agility) on kiinnostunut? Naaras vai uros ekaksi? Pysyykö vapaana (pihassa, metsässä) vai lähteekö lintujen ym. perään? Onko karvanlähtö kauheaa?
Nyt toivon kaiken mahdollisen tiedon flattien omistajilta ja tietäjiltä :) Myös muita rotuja saa ehdotella!

2

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Flätin omistaja

      Flätti on niin eloisaa, että joku tutkija kutsui sitä koiramaailman Peter pan. Aina valmis lenkkeille tai leikkimään. toki saa kyllä varoa ettei leikit muuttuu lian rajoiksi. Tykkää koko perhelaumasta. Ainakin meidän Flätti oli aika nopeasti sisäsiisti, ja oppii todella nopeasti, kunhan laumalla on yhtenäiset linjat ja käskyt. Toki vaikka tottelee hyvin niin lähtee aika nopeasti lintujen perään. Olen kyllä saanut koiraltani elävän täysin kunnossa olevan variksen. Metsäpolulle seuraa aika hyvin. mutta poikkeaa välillä sivulle hakemaan linnunraadon tai vastaava.
      Puhun nyt toki vain 1v kokemuksella, mutta en ole katunut hetkeäkään valintani.
      Saa tulla katsomaan ja tutustumaan jos rotu kiinnostaa.

    • toisen fätin emäntä

      Meilläkin on flätti perheen ensimmäisenä yhteisenä koirana, alle kouluikäinen lapsi myös perheessä. On helppo koulutettava, innokas ja aivan loistava aina-valmis-kaveri kaikkeen. Tulee kaikkien lapsien kanssa toimeen, ei ole koskaan, ei siis KOSKAAN ole ollut aggressiivinen tai purrut ketään edes varoituksena. Hyvä perhekoira, mutta vaatii todella paljon liikuntaa. Rivariin varmasti hyvä jos pääsee purkamaan energiaa myös vapaana juoksenteluun esim. koirapuistossa. Oikea vesipeto, kahlaa kaikki ojat. Seuraa hyvin ja on oppinut käskyt nopeasti (eri asia haluaako aina noudattaa niitä). Oppii parhaiten leikin kautta, menee pentuna helposti lukkoon jos toruu liian kovin esim huutamalla (silloin ei ainakaan tee kuten haluaisit). Nyt vanhempanakin haluaa miellyttää ja aina kantaa tavaroita, keppejä, leluja luokse. Mahtava vahtihaukku, muttei kuitenkaan mikään räksyttäjä. Pentuna sählä, ja vanhempanakin yhtä sählä vaikka ikää tulee niin into ei lähde. Meillä ei narttu ole koskaan haastanut omistajaa edes murkkuna, vaan on jopa lapsen käskytettävissä helposti. Vetää kovin hihnassa innoissaan, vasta 2-vuotiaana oppi malttamaan olla vetämättä. Ei voi antaa lapsen taluttaa koska on niin voimakas että vetää aikuisenkin kumoon oikein innostuessaan jostain roskasta, kepistä tms. Ohittaa koulutettuna muut koirat kauniisti, on hieman sulkeutunut koirapuistossa jos on kovin rähjäävää ja aggressiivista porukkaa. Syksyllä ja keväällä karvaa lähtee paljon, muuten on turkki helppohoitoinen. Suosittelen! Sporttinen haukku!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe