En nauhottanut haastatteluja, oliko virhe?

aapelipaalu

Hei,

kirjoitin haastatteluni paperille ylös samalla, kun keskustelu eteni. Mitä luulette voiko tällä tavalla yltää muuhun kuin huonoimpaan arvosanaan? Gradusta on siis kysymys. Onko muilla kokemuksia tai tuttuja, jotka ovat näin tehneet?

4

374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • flsmflsmfs

Haastatteluiden nauhoittaminen ei ole tarpeen! On täysin mahdollista saada parempikin kuin huonoin arvosana gradusta, vaikket nauhoittaisi haastatteluita. Äänitteiden kuuntelussa ja haastatteluiden puhtaaksikirjoittamisessa menee vain runsaasti aikaa, luepa näistä ohjeista kohta 4:

http://www.tiitula.com/ohjeita-lopputyomoron-selatykseen/

Tietysti olisi parasta, jos olisit kirjoittanut muistiinpanosi suoraan koneelle, mutta kyllä ne paperiltakin koneelle suht nopeasti kirjoittaa.

• Humanistisesta moi!

Riippuu erittäin paljon siitä, mihin oppiaineeseen teet gradua ja mikä on aiheesi. Kysy neuvoa gradunohjaajaltasi.

Kirjoittamalla samalla kun kuuntelee tekee todennäköisesti paljon virheitä ja jättää asioita huomioimatta, joten en ymmärrä miksi ei samantien myös äänittäisi keskustelua, kun siihen ei tarvita kuin napin painallus. Jos äänittäminen ei ole pakollista oppiaineessa, niin eihän silloin niitä haastatteluja edes välttämättä tarvitse litteroida.

• *ugh*

No huh huh! Vai ei ole nauhoittaminen tarpeen. :D Koittakaapa siitä sitten tehdä jonkinlaista "tieteellistä" analyysiä pelkkien hätäisten muistiinpanojenne perusteella. Sanoisin pikemminkin, että jos haastatteluja ei aio nauhoittaa (eikä litteroida, eikä siis haastateltavien sanomisiin edes alkeellisimmallakaan tasolla tutustua), niin koko haastatteluihin käytetty aika on tuhlausta. Itse asiassa koko graduun käytetty aika on tällöin mielestäni tuhlausta. Eihän siitä saa silloin itselleen minkäänlaisia oivalluksia tai oppimisen kokemuksia. Jos ei ihmisellä ole sen vertaa viitseliäisyyttä että tekisi edes graduaan kunnolla, niin miksei mennyt alun perinkin vaikka ammattikouluun?

• nuinikkää

Nauhoitus eli syvähaastattelu eli litterointi.
      Jos käyttää syvähaastattelua, on kyse muutaman, eli alle kymmenen ihmisen haastattelusta ja tutkimusaineisto perustuu suurelta osin näihin haastatteluihin. Jos vain hankkii aineistoa eli haastattelee useaa kymmentä ihmistä tai käyttää haastattelussa hankkimiaan tietoja vain osittain, niitä ei tarvitse nauhottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2946
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      58
      2338
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1747
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      126
      1709
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1327
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      59
      1263
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1203
    Aihe