annoudominou 197--

t,ptp

Joskus 70-luvun loppupuolella minut päästettiin nyykaapin putkasta raittiiseen tammikuun ensimmäisen aamun pakkaseen; mitä nyt olis ollut 25 astetta ..
Kello taiis olla kuuden paikkeilla ja koko pikkukaupunki hytisi talven kourissa,ulkona ei liikkunut koiraakaan kävellessäni hieman horjuen kohti pikkaraista bussiasemaa.
Olin aluksi tyytyväinen päästessäni tuosta haisevasta ja täyteenahdetusta läävästä johon oli kärrätty toistakuymmentä uudenvuoden juhlijaa,kuka mistäkin syystä.
Kuitenkin pian alkoi kylmyys tunkemaan läpi luiden ja ytimien ,lakkiakaan ei ollut eikä minkäänsortin käsineitä.
Lämpimikseni yritin muistella kuinka tähän oli jouduttu?

Niin,miksihän minäkin sinne jouduin ,mietin siinä kävellessäni ja hytinän yl´tyessä yhä kovemmaksi.
Muistin selvästi kuinka olimme eetun ja sepen kanssa avanneet aperita pullon siinä urheilutalon aidan vierssa odotellessamme ovien avautumista, mutta siitä eteenpäin oli kaikki täysin piilossa...
Jääkylmä tuuli ujelsi

4

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annoudominou

      Alkoi tuntua todella kylmältä ja aloin jo kaivata takaisin tuohon lämpimään loukkoon.
      Miksihän minut päästettiin ulos tähän aikaan aamulla, ihan pimeäähän vielä oli eikä minulla kelloakaan ollut ,mutta varhaiselta tuntui,, ei todella ristinsielua näkynyt missään.
      Muistikin alkoi palailla pätkittäin, erilaisia muistikuvia välähteli päässäni; ylimielinen nuori järkkäri huonolla suomella komentamassa minua poistumaan,vastenmielisen näköinen pitkä hujoppi tarttumassa rinnuksista, lihava järkkäri uhkailen pampullaan ja sitten,,pimeää,,
      Otan kädet pois taskusta ja katselen niit, ,rystysissä hampaan jälkiä niinpä,,mutta oma suu tuntuu ehjältä,hampaat paikallaan eikä huuletkaan tunnu paisuneilta vaikka pakkanen turruttaa tuntoaistinkin, niin kylmää..
      Ja bussiasemalla ei kissaakaan, busseista puhumattakaan ,,Sisään ei pääse,ovet kiinni,eikä missään lue aukioloaikoja jos niitä onkaan uudenvuodenpäivänä..voiha vee
      Hetken ajattelen potkia oven sisään ,sillä ehkäpä kuitenkin vielä haluan mieluummin elää vielä jonkin aikaa kuin kuolla tähän jumalattomaan pakkaseen
      Ei saatana , ja vit ut minä lähden käveleen Jeppikseen, siinähän tulee lämmin
      Alkava krapula tekee tuloaan ja oksennan sisukseni siihen bussiasemna portaille ,hyi saatana mitä sitä on tullu syötyä.
      Ei vit tu tuppukylän en jää enkä mene kerjäämään pas,,ka lakeilta lämmintä selliä,,ennen vaikka kävelen jeppikseen sa a tana
      Vittuuntuneen alan kävellä kohti jeppistä ja aluksi tuntuu kävely lämmittävän mutta pian tärisen joka paikasta kuin sätkynukke ja jalat alkavat tuntua tonnin painoisilta jääkalikoilta,
      Kävelen tylsänä eteenpäin lumista tietä joka tuntuu loputtomalata.
      Valkoinen paksu lumihanki tien vieressä alkaan näyttä houkttelevalta ja hetkisen haluan heittäytyä siihen lepäämään ja keräämään voimia ,mutta jokin pieni ääni päässäni käskee kävelemään , ehkäpä ihmeitä voi sattua ja joku ystävällinen sielu ottaa minut auton kyytiin,,,
      Jollain aivonpuoliskolla tajuan että se on toiveajattelua ja apaattisena jatkan horjuvaa ja vaivalloista kulkuani .
      Mutta ehkä ihmeitä tosiaan tapahtuu siläl takaa alkaa kulua moottorin ääntä joka lähenee koko ajan.
      Uskomatta korviani käännyn katsomaan ja tosiaan; mutkan takaa lähestyy auto,kirkkaat valonheittimet sokaisevat minut kun hyppään keskelle tietä ja viiton käsilläni kuin haaksirikkoinen merimies ,ajakoon vaikka päälle,
      Ja auto hiljentää vauhtia ja pysähtyy ,Vieläkin puolisokeana tuijotan sen kirkkaita valoja kun ovi avautuu ja joku astuu ulos autosta,
      Hän on ios partainen nuori mies ja näyttää silmissäni jeesukselta, mutta hän kysyy selväällä suomen kielellä olenko kunnossa ja mihin olen menossa?
      Minun on vaikea puhua,suu tuntuu turralta ja saan aluksi aikaan vain kummaa mölinää mutta jotenkin onnistun kertomaan että olen menossa pietarsaareen ja että jos vain pääsen heidän autoonsa vaikka vain vähän matkaa niin korvaan sen kyllä vaikka tällä hetkellä taskua kaivaessani en löydäkään lompakkoa-
      Kaveri vain puistelee päätään ja ohjaa minut kädestä pitäen auton takapenkille,,'Siellä on ihanan lämmintä ja lähes samantien nukahdan siihen mukavalle nahkapenkille,
      Tarinalla on siis onnellinen loppu; tuo parrakas mies ja hänen kaverinsa kyyyditsivät minut suoraan jeppikseen ja aivan kotitalon eteen ,tulivatpa vielä saattamaan minut ovelle asti,
      En koskaan saanut selville keitä he olivat mutta kiitän heitä koko sydämestäni jälkikäteen,olenhan saanut elää sen jälkeen yli kolmekymmentä vuotta; ilman heitä olisin varmasti kuollut tuona kylmänä aamuna.

      • Juttueiluista

        Copypeistaat vanhoja houreitas.


    • balloffireaa

      sånt var livet den tiden

    • anoudominou777

      Vähän vituttaa vieläkin aina kun ajan tuon aavelaupungin läpi ja muistot palaavat
      Olishan sieltä paljon muitakin juttuja 70-luvulta mm siitä diskosta jota siellä jonkin aikaa piti pitkätukkainen hippi mies...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe