Näin apua ahmimiseen:

Kannattaa ettiä oman paikkakunnan sisätauteihin erikoistunut lääkäri, joka hoitaa myös paino-ongelmista kärsiviä. Välttämättä tolla paino-ongelma-sanalla ei löydy lääkäriä, mutta sisätautilääkäri, jonka alaa on sydänsairaudet ja/tai diapeetes on sellanen joka osaa tai ainaki pitäis osata hoitaa. Soittamalla oman alueen sairaalan vaihteeseen löytyy oikee lääkäri parhaiten, koska siellä henkilö käy vaikka kaikki lääkärit läpitte, että juuri oikee löytyy. Myös psykiatrian poleilla saattaa olla osaavia lääkäreitä. Joillain paikkakunnilla on myös syömishäiriö klinikoita.

Lääkäriä ettiessä kannattaa painottaa, ettei etti anoreksiaan eikä bulimiaan erikoistunutta, joita löytyy todella paljon. Nää lääkärit EI juuri koskaan tiä mitään ahmimishäiriöstä. Vähän sama tilanne, kun luuranko ei ymmärrä, että miltä ryhävalaasta tuntuu....

Lääkehoitoo löytyy ahmimishäiriöön. Itsellä on käytössä Seronil 60mg, jonka pakkausselosteessa lukee, että ko. annos on nimenomaa ahmimishäiriöön. Ittellä ko. lääke tolla annostuksella lopetti HETI ahmimisen halun kokonaan. Ihan kun olisin muuttunu sekunnissa kokonaan ja nytten oon ollu 5 viikkoo täysin ahmimatta. Lisäksi oon ollu ton ajan erittäin niukka energisellä eli ENE-dietillä ja paino on pudonnu 5,3kg.

Myös ravintoterapeutit osaa auttaa omalla tavallaan, mutta niiltä ei saa lääkeihoitoo, mutta on hyvänä tukena lääkehoidon aikana ja sen jälkeen.

4

1475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • bulimikko

Lääkehoidosta sanoisin että tosi henkilökohtaista, että auttaako. Mulla seronil 60mg auttoi ehkä ekan kuukauden, sitten sama helvetti jatkui taas entistä pahempana.
        itse suosittelen psykoterapiaa, tunteiden käsittely auttaa omasta mielestäni paljon lääkkeitä paremmin.

• bulimikko kirjoitti:

Lääkehoidosta sanoisin että tosi henkilökohtaista, että auttaako. Mulla seronil 60mg auttoi ehkä ekan kuukauden, sitten sama helvetti jatkui taas entistä pahempana.
        itse suosittelen psykoterapiaa, tunteiden käsittely auttaa omasta mielestäni paljon lääkkeitä paremmin.

Bulimia ja ahmimishäiriö eli BED on kaks täysin eri asiaa, joten sekin saattaa olla syynä Seronil 60 mg lääkkeen toimimattomuuteen? Toki henkilökohtasestihan lääkkeet toimii myäs.

Mutta selkeytykseksi viä: ahmimishäiriö eli bed ei sisällä ruuan oksentelua eikä "pakkoulostusta", niinkun bulimia. Molemmat kuuluu kyllä syömishäiriöihin, mutta itte diagnoosit ja syyt niihin on erilaisia molemmissa.

Tärkeintä toki olis löytää syy syömishäiriöön, oli se millanen tahansa, joten terapia on todella tärkee. Ittekkin käyn niin terapautilla kuin ravintoterapeutilla, mutta myös sisätautien erikoislääkärillä. Mun miälestä paras apu tulee, kun yhdistää kaikki kolme. Eli terapia, lääkehoito ja itte ravinnon ja syömisen opettelu. Lisäks on olemassa keskusteluryhmiä, mutta mulle ne ei sovi, koska tarvitten yksilöllistä hoitoo en vertaistukea.

• tahor
        bulimikko kirjoitti:

Mulla sama kokemus seronilista. Laihduin sillä lähes 10 kg, mutta sama ahminta jatkui taas puolenvuoden päästä normi tapaan eikä lääkkeen nostaminen tai laskeminen auttanut. Siitä oli tullu täysin hyödytön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      6011
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      3894
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3295
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      470
      2740
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      270
      1755
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1423
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1406
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1356
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      159
      1288
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe