Näin apua ahmimiseen:

Kannattaa ettiä oman paikkakunnan sisätauteihin erikoistunut lääkäri, joka hoitaa myös paino-ongelmista kärsiviä. Välttämättä tolla paino-ongelma-sanalla ei löydy lääkäriä, mutta sisätautilääkäri, jonka alaa on sydänsairaudet ja/tai diapeetes on sellanen joka osaa tai ainaki pitäis osata hoitaa. Soittamalla oman alueen sairaalan vaihteeseen löytyy oikee lääkäri parhaiten, koska siellä henkilö käy vaikka kaikki lääkärit läpitte, että juuri oikee löytyy. Myös psykiatrian poleilla saattaa olla osaavia lääkäreitä. Joillain paikkakunnilla on myös syömishäiriö klinikoita.

Lääkäriä ettiessä kannattaa painottaa, ettei etti anoreksiaan eikä bulimiaan erikoistunutta, joita löytyy todella paljon. Nää lääkärit EI juuri koskaan tiä mitään ahmimishäiriöstä. Vähän sama tilanne, kun luuranko ei ymmärrä, että miltä ryhävalaasta tuntuu....

Lääkehoitoo löytyy ahmimishäiriöön. Itsellä on käytössä Seronil 60mg, jonka pakkausselosteessa lukee, että ko. annos on nimenomaa ahmimishäiriöön. Ittellä ko. lääke tolla annostuksella lopetti HETI ahmimisen halun kokonaan. Ihan kun olisin muuttunu sekunnissa kokonaan ja nytten oon ollu 5 viikkoo täysin ahmimatta. Lisäksi oon ollu ton ajan erittäin niukka energisellä eli ENE-dietillä ja paino on pudonnu 5,3kg.

Myös ravintoterapeutit osaa auttaa omalla tavallaan, mutta niiltä ei saa lääkeihoitoo, mutta on hyvänä tukena lääkehoidon aikana ja sen jälkeen.

4

1628

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • bulimikko

Lääkehoidosta sanoisin että tosi henkilökohtaista, että auttaako. Mulla seronil 60mg auttoi ehkä ekan kuukauden, sitten sama helvetti jatkui taas entistä pahempana.
        itse suosittelen psykoterapiaa, tunteiden käsittely auttaa omasta mielestäni paljon lääkkeitä paremmin.

• bulimikko kirjoitti:

Lääkehoidosta sanoisin että tosi henkilökohtaista, että auttaako. Mulla seronil 60mg auttoi ehkä ekan kuukauden, sitten sama helvetti jatkui taas entistä pahempana.
        itse suosittelen psykoterapiaa, tunteiden käsittely auttaa omasta mielestäni paljon lääkkeitä paremmin.

Bulimia ja ahmimishäiriö eli BED on kaks täysin eri asiaa, joten sekin saattaa olla syynä Seronil 60 mg lääkkeen toimimattomuuteen? Toki henkilökohtasestihan lääkkeet toimii myäs.

Mutta selkeytykseksi viä: ahmimishäiriö eli bed ei sisällä ruuan oksentelua eikä "pakkoulostusta", niinkun bulimia. Molemmat kuuluu kyllä syömishäiriöihin, mutta itte diagnoosit ja syyt niihin on erilaisia molemmissa.

Tärkeintä toki olis löytää syy syömishäiriöön, oli se millanen tahansa, joten terapia on todella tärkee. Ittekkin käyn niin terapautilla kuin ravintoterapeutilla, mutta myös sisätautien erikoislääkärillä. Mun miälestä paras apu tulee, kun yhdistää kaikki kolme. Eli terapia, lääkehoito ja itte ravinnon ja syömisen opettelu. Lisäks on olemassa keskusteluryhmiä, mutta mulle ne ei sovi, koska tarvitten yksilöllistä hoitoo en vertaistukea.

• tahor
        bulimikko kirjoitti:

Mulla sama kokemus seronilista. Laihduin sillä lähes 10 kg, mutta sama ahminta jatkui taas puolenvuoden päästä normi tapaan eikä lääkkeen nostaminen tai laskeminen auttanut. Siitä oli tullu täysin hyödytön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      83
      7111
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7063
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      109
      6168
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5414
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5238
    6. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5205
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5108
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4595
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      17
      3477
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3400
    Aihe