Valmistuin vuonna 99 hum. tiedekunnasta ja huomasin vasta myöhemmin, että humanistin tulevaisuus työmaailmassa ei ole kummoinen.
Eli olen nykyisin it-alalla, joka ei yksinkertaisesti kiinnosta minua pätkääkään. Tuntuu siltä, että haaskasin 6 vuotta turhaan.
Nyt 32-vuotiaana olen alkanut miettiä, että voisin kouluttautua kokonaan toiseen ammattiin. Haluaisin hakea takaisin yliopistoon, mutta tällä kertaa oikeustieteelliseen.
Tähän liittyen muutama kysymys:
1. Voiko yhden korkeakoulututkinnon suorittanut saada tukea opiskeluunsa jos 54 tukikuukautta on käytetty. Jos opintotukea ei enää myönnetä, saako opiskelija työttömyysturvaa tai toimeentulotukea. Vai onko uran vaihtaminen tarkoitettu pelkästään rikkaille edustusvaimoille tai perijöille.
2. Kannattaako tämän ikäisen lähteä enää 4-6 vuoden opiskelurumbaan. Eli saako valmistumisen jälkeen 37-40 vuotiaana enää töitä, kun markkinat ovat täynnä 25-30 v. vastavalmistuneita juristeja.
3. Hyvitetäänkö aikaisemmista opinnoista yhtään mitään (eng. filologia) Edes kieliopinnot tms.
4. Onko kukaan tällä palstalla tehnyt jotain vastaavaa?
5. Voiko oik. tiet. opintoja suorittaa järkevästi avoimessa yo:ssa etukäteen. Tässä on kumminkin vuosi seuraavaan hakuun.
Ei mielellään mitään yltiöoptimistisia vastauksia siitä, että 100-vuotiaanakin kannattaa vielä opiskella aerobic-ohjaajaksi elämyksellisistä syistä. Haluaisin realistisia vastauksia sitä, onko uranvaihto oikeasti mahdollista tässä vaiheessa.
Kiitos paljon etukäteen.
toinen korkeakoulututkinto mahdollista?
2
635
Vastaukset
- Maanmittari
Joitain ajatuksia kirjoitan vaikken ihan kaikkiin pysty vastaamaan.
1. Ei voi saada tukea. Muistaakseni opintotuessa on myös ikäraja joka oli n. 30 vuotta. Aikuisopintotukea voi kai saada. Kannattaa tarkistaa asia KELA:n sivuilta. Opiskelija-alennuksia et muistaakseni valitettavasti enää saa kun olet yli 30:ntä, ainakin ateriatuki taitaa loppua tuohon 30:neen. Kanattaa tuokin varmistaa esim ylioppilaskunnasta.
2. Tuohon en oikeesti osaa sanoa mitään. Ehkä jollain on tuosta kokemuksia.
3.Kun tutkintosi on kuitenkin aika uusi niin luulisi että ainkain pakolliset kieliopinnot hyväkstään, mahdollisesti myös jotain voidaan hyväksyä sivuaineopinnoiksi. Kannattaa kysyä oikeustieteellisestä.
Loppuihin kysymyksiisi ei ole vastauksia minulla ainakaan ;-) - lilli
Tässä vastauksia kysymyksiisi toista tutkintoa 31-v suorittavalta.
1. Tukea voi saada, ei siinä mitään ikärajaa ole. Tukikuukausia on per nenä 70. Olet käyttänyt yhtä tutkintoa varten 54, joten saat tukea 70-54 = 16 kk. Työttömyysturvaa ei saa, koska kyse on tutkintoon johtavasta opiskelusta, eli olet opiskelija. Jos haluat työttömyysturvaa, joudut virallisesti keskeyttämään opinnot. Toimeentulotukea voi saada muutamia kuukausia opintojen loppupuolella, kun pystyy osoittamaan, että valmistuu pikapuoliin. Itse olen ratkaissut asian olemalla töissä opintojen ohessa. Miten helposti se onnistuu, riippuu tietysti opintomuodoista ja työn joustavuudesta.
2. Ei aavistusta, oma alani on ihan toinen.
3. Kieliopinnot ja yleisopinnot voidaan hyvittää. Kuinka paljon käytännössä saa hyvityksiä riippuu tiedekunnasta (yleisopinnot) ja kielikeskuksesta (kieliopinnot). Huomaathan myös, että jos olet entisessä tutkinnossasi tehnyt sivuaineappron, niin samasta aineesta uuteen tehty cumu lasketaan pitkäksi sivuaineeksi. Eli saat appron ov:t laskettua hyväksi entisestä tutkinnosta.
4. Kyllä, toinen opiskeluvuosi alkaa. Olen tyytyväinen, joskin on melko raskasta, kun olen töissä samaan aikaan.
5. Ei aavistusta, mutta jos voi, niin suosittelen ehdottomasti. Auttaa varmaan pääsykokeissakin enemmän kuin valmennuskurssit.
En halua olla yltiöoptimistinen, mutta itse olen ainakin kyllä huomannut, että asiat saa järjestettyä yllättävän hyvin, kun vain motivaatiota riittää ja käyttää mielikuvitustaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial201781Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1541776Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3241450Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221118Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2091112- 1401089
- 285985
- 11965
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt4959Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49908