En saa mennä lapsenlapseni ristiäisjuhliin

Suru sydämessä

Pyydän kommentteja ja näkökulmia sellaisesta, että tyttäreni kielsi minua menemästä lapsenlapseni ristiäisiin, jos minulla on edes joku negatiivinen ajatuskaan mielessäni. Tällainen arveltu ajatus on se, että läsnä on tyttäreni isä, joka pitkään minua salassa petettyään jätti minut toisen naisen vuoksi ja on nyt tämän kanssa naimisissa, ja he ovat tulossa juhlaan. Mieheni perusteli eroaan sillä, että olen liian ruma hänelle, minulla on liian pienet rinnat enkä ole tarpeeksi hyvä ruuanlaittaja. Hänen kohtaamisensa olisi minulle kuin uusi raippa selkään. Varmaan katseeni olisi ainakin epäilevä ja ehkä välttelevä sekä yrittäisin pysyä kaukana, mikä kirkossa olisikin mahdollista. Nyt en saa mennä ristiäisiin, ellen koko ajan ole iloinen. Palveluja kyllä saan tyttärelleni antaa: Ostin pyynnöstä hänelle huivin ristiäisiin, avustin kutsukorttien laadinnassa, kuljetin perheen vaatteita ja tavaroita juhlaa varten autollani jne. Minulla on tunne, että velvollisuuksia minulal isoäitinä on, muttei vastaavasti oikeuksia. Olen pahoittanut mieleni syvästi. Mitä sanotte? Toivon asiallisia kommentteja.

7

258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mene ainakin kirkkoo

      Mene sinne vaan, koska kumminkin haluat, ja iloinen juhlahan se on, joten varmaan oletkin enimmäkseen iloinen. Voit vältellä ex-puolisoasi niin että muut ei sitä edes huomaa. Ei sinun tarvitse heille mitään puhua, mutta jos vahingossa osutte samaan huoneeseen ja he tervehtivät, siihen kuuluu vastata, esimerkiksi sanomalla "päivää". Sen jäkeen voi mennä muualle ja jutella muiden ihmisten kanssa niin että voit taas unohtaa heidät. Varmasti entinen miehesi on ääliö, jos on tuollaista sanonut, mutta siltikään sinun ja entisen miehesi asioita ei saa alkaa käsittelemään lapsen ristiäisissä, koska se pilaisi juhlatunnelman. Eikä tietenkään ristiäisissä kuulu mököttää ... Jos tuntuu että oikeasti tulee niin paha mieli, että se tarttuu muihin, niin voihan sieltä lähteä kirkkotilaisuuden jälkeen pois.

    • Suru sydämessä

      Olipa ymmärtäväinen ja rakentava vastaus. Kiitoksia. Ei ole pieneen mieleenikään tullut ajatusta käsitellä eroa ristiäisissä, mutta jo se, että tyttäreni sellaista minusta epäilee, on minulle suuri epäluottamuslause, joka sekin, uskottoman ja petollisen aviomiehen lisäksi, saa mieleni pahoittumaan ja järkkymään. Huomaan sen vaikuttavan niin, että tunteeni laimenevat sekä häntä että lasta kohtaan ja tunnen oloni hyväksikäytetyksi, koska olen niin paljon auttanut heitä hellällä vuorovaikutuksella vauvan kanssa, rahalla, asioidne toimittamisella ja hoitoavulla.
      Ehkä ratkaisenkin tilanteen juuri noin, että menen kirkkoon ja pysyttelen neutraalina ja fyysisesti hivenen etäällä. Lisäksi täytyy ottaa sekä pahoinvointi- että ripulitabletti, koska noilla tavoin reagoin voimakkaaseen emotionaaliseen stressiin, minkä luulen exäni ja erityisesti hänen uusi naisensa minulle aiheuttavan. Huomenna on koetinpäivä. Nyt olen turtana. Huomenna siis olen kapeasti läsnä ja keskityn vain ristimistoimitukseen.
      Kiitokset vielä, että sain edes yhden kypsän vastuksen. Luulin, että tämä on niin kummallinen ongelma, ettei kukaan reagoisi. Mieluusti ottaisin vielä vastaan muutakin jakamista ja kommentteja.

    • ndn2a

      Miten se oäivä lopulta meni?!

    • Suru sydämessä

      Päivä meni ulkoisesti ns. sivistyneesti, mutta oli minulle traumaattinen. En muista koko ristiäisistä juuri mitään, olin kuin robotti. Emme tervehtineet exäni ja hänen uusien perheenjäsentensä kanssa. Hänen aikuinen poikansakaan ei katsonut minua päinkään. Luulen, etteivät sellaiset ihmiset, jotka eivät olleet tilanteesta selvillä, huomanneet yhtään mitään. Tyttäreni ei myöskään katsonut minuun päin tai puhutellut kertaakaan. Pyysin yhdessä kohdassa kirkossa saada ottaa vauva syliini valokuvaa varten, mutta hän sanoi ristiäispukukankaan olevan niin liukas, etten pystyisi pitämään lasta sylissäni eikä antanut minulle. Loukkaavaa. Käsittelemätön avioero, jossa tulee vuosia petetyksi jää traumaksi loppuelämäkseni. Olen ollut terapiassa kyllä joitain vuosia yksin. Vuosikausia olin jo elänyt ohi kaiken tapahtuneen, mutta perhejuhla toi syvät haavat pinnalle. Pelkään, ettei suhteeni tyttäreeni, jonka olen yksinhuoltajana kasvattanut, enää muutu entiselleen. Nyt tuli kaikki kipeät asetelmat esille. En milloinkaan moittinut hänen isäänsä hänen kuullensa enkä kertonut kaikkia totuuksia isästä, ja tässä on minulle nyt palkka, olen syntipukki. Niin surullista. Kommentoikaa vielä, please!

      • päivänsäde

        Sinulla on kumminkin jonkilainen osa tyttäresi elämässä ja hyvä niin. Meillä avioerossa exä otti yhden lapsista, vanhimman tyttären. Minulla ei ole sen jälkeen ollut minkäänlaista osaa hänen elämässään. Edes rippikirkkoon en ollut tervetullut, menin kumminkin. Nyt tytär on enemmän ja vähemmän psykiatrisessa hoidossa ja isän mielestä kaikki on kunnossa. Minua tilanne ahdistaa ja painaa mieltä, ammattikouluunkin pitäisi tyttären mennä, mutta tässä tilanteessa kaikki on auki.
        Luulenpa, että tyttäresi on tehnyt isästään jonkinlaisen pyhimyksen ja näkee kaiken kurjan sinussa. Mutta valitettavasti nämä kuplat puhkeavat yleensä aina ja sitten voi tyttäresi nähdä sinut aivan uudessa valossa. Viimeistään sitten tulee pudotus, jos omassa avioliitossa ei menekään kaikki putkeen. Tyttäresi elää nyt onnellista aikaansa, mutta vastoinkäymisissä luulen hänen kääntyvän puoleesi.
        Jos sinä koet tyttäresi käytöksen loukkaavaksi, eikä hän itse sitä huomaa, niin otappa reilusti lomaa apuna olemisesta ja varahenkilönä toimimisesta. Jätä hänet selviytymään yksin, älä riennä apuun, vaan keksi itsellesi muuta puuhaa. Hanki uusi harrastus tai osallistu vapaaehtoistyöhön, että saat muuta ajattelemista. Hyvää kevättä, kaikesta huolimatta.


    • Suru sydämessä

      Kiitos Päivänsäteelle. Luulen, että olet hyvinkin oikeassa. Otin jo lomaa avustamisesta. Siinä on se haittapuoli, etten sitten saa myöskään olla tämän pienen ihanaisen lapsukaisen kanssa. Näytän kuitenkin etten ole itsestäänselvyys.
      Sinä olit jämäkkä, kun menit itsenäisesti rippikirkkoon ja otit paikkaasi lapsesi elämässä. Jään miettimään, että eikö tuon ikäiseltä jo kysellä sitä, kumman vanhemman - vai molempien - kanssa hän haluaa olla. Tietty ymmärrän, jos exäsi on aivopessyt lastasi. Varmaan tyttäresi hakeutuu luoksesi ennen pitkää. Tosin harmi, jos ehtii sitä ennen mielenterveys heikentyä. Ehkä löydät jonkin keinon kannustaa etäältä tytärtäsi ammattikouluun.

      • NapilaN

        Kysymyksistäsi on jo aikaa, mutta kommentoin tänne kuitenkin. Tosi kurja tilanne, mutta sinä et vain voi yksin sille mitään. Jos tyttäresi käyttäytyy noin, niin omaksi murheekseen se lopulta päätyy... Olen seurannut läheltä vähän vastaavaa tilannetta ja surulliseksi se vetää ulkopuolisenkin. Kumminkin neuvoisin sinua, että älä anna käyttää ihan surutta itseäsi hyväksi. Se, minkä menetätä pienokaisen seurassa, on väärin, mutta sillekään et voi mitään. Tuntemassani tapauksessa isoäiti, joka ei saanut tavata lapsenlapsiaan kirjoitti päiväkirjaa näille lapsille. Hänen ajatuksensa oli, että lapsenlapset saavat päiväkirjan sitten, kun ovat riittävän isoja käsittelemään niitä asioita tai isoäidin kuoleman jälkeen.
        Sinulle se ei korvaa aikaa olla lapsenlapsen kanssa, mutta lapsenlapselle se voi olla aarre - että isoäiti, joka hänelle tuntemattomista syistä ei saanut paljon olla hänen kanssan lapsuudessa, on olemassa hänelle ja on lihaa ja verta myöhemmin. Voisit miettiä tämmöistäkin vaihtoehtoa. Olisiko sinulla joku luotettava ystävä, jolle voisit uskoa tämän päiväkirjan antamisen siinä tapauksessa, että sinulle sattuisi jotain ennen kuin lapsi on riittävän iso saamaan päiväkirjaa... Osaat varmasti kirjata tärkeitä asioita sinne ja osaat välttää kenenkään mustamaalaamista, mutta saisit mahdollisuuden kertoa lapselle sinulle tärkeistä asioista ja tunteistasi ja ajatuksistasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      212
      34381
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      256
      22014
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      440
      11119
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      83
      7449
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6665
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      53
      5045
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      196
      4097
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      45
      1714
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      34
      1656
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1627
    Aihe