Aloitin syksyllä yliopistossa opiskelun ja aika pian huomasin että en ole tippaakaan kiinnostunut alasta jota opiskelen. Olen yrittänyt haalia opintopisteitä sieltä täältä että saisin sen vaadittavan 60 op että opintotuki ja asunto säilyisi ja samalla lukea pääsykokeisiin että saisin ensi vuodeksi vaihdettua alaa. Nyt kuitenkin alkoi hirvittää joudunko maksamaan opintotukeni takaisin, koska voi olla että opintopisteeni jäävät tältä vuodelta hieman tuon rajan alle 57 op toidennäköisesti onnistun kuitenkin saamaan. Mutta nämä opintopisteet tosiaan olen haalinut kaikesta mahdollisesta muusta PAITSI omasta pääaineestani. Sivuainetta en ollut vielä päättänyt. Kun kela seuraa opintojen edistymistä seuraako se myös mistä olen opintopisteet saanut? Omalta alalta opintopisteitä on kasassa vain 17 ja muuten olen etsinyt ja löytänyt kiinnostustani ja valinut kursseja sen mukaan että ne tukisivat toivottavasti tulevaa alaani. Joudunko maksamaan opintotukeni takaisin vaikka saisin vaadittavat opintopisteet kasaan koska ne eivät sisälly tutkintoon?
Opintotuki ja opintopisteet?
Panikoiva fuksi
2
369
Vastaukset
- p---
Jos nostat tukia vain 9 kuukaudelta (eli et kesä-, heinä- ja elokuulta), niin sithän sulta vaaditaan vain 45 op (eli 5 op / tukikuukausi). Ei tarvi olla oman alan opintopisteitä.. eli no problem :)
- swrfwqr
nii mikän hiton 60 opintopistettä?? raja on 45
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222191Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi992191- 482033
- 321517
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2131462Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361376- 301356
- 951141
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201056- 261006