Tuulikaapin lattian laatoitus itse -onnistuuko?

woman's world

Eli alle m2 tuulikaapin lattian haluaisin laatoittaa (nainen joka ei ole tehnyt ennen remonttia, mutta tästä (?) se ura urkenee). Alla pelkkä betoni.

Ensin ilmeisesti tasoitus?

Ja sitten tärkein: onko laattaleikkuria helpohko käyttää?

tänks.

12

3265

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oppiaa ikä kaikki.

vanha lattia lienee kuitenkin tasainen, joten voi sen siiihen tasoittamattakin asentaa.
      ohuita lattialaattoja max 6mm voi tavallisella laattaleikkurilla leikata, klinkkeri ei sillä sensijaan enää katkea, vaan vaatii konevoimaa.
      sovittele laatat ensin irrallaan lattialle, että kuinka saat jaon huvin menemään, sitten laastia enisin sileeksi, ja sitten kammalla auki, ja laatat päälle.
      Älä kulje sen päällä, ennenkuin se on täysin kuiva..n.1vrk.

• Blämcdy

Ei ole 6mm mikään raja tosiaankaan. Käytännössä kaikki lattialaatat (pieniä lukuunottamatta) ovat 9-10mm paksuja ja menee leikkurilla hyvin. Toki niitä hankaliakin löytyy, mutta suurin osa onnistuu kyllä.

• tiätäjä.
        Blämcdy kirjoitti:

Ei ole 6mm mikään raja tosiaankaan. Käytännössä kaikki lattialaatat (pieniä lukuunottamatta) ovat 9-10mm paksuja ja menee leikkurilla hyvin. Toki niitä hankaliakin löytyy, mutta suurin osa onnistuu kyllä.

mene apina vituun napiks..asiasta et mitään tiedä, mutta pää on auki, kun variksen poijalla..

• kari789

Kyllä myös klikkeri voi leikata leikkurilla. Leikkurin varteen annetaan kämmenellä napakka isku, niin kyllä katkeaa.

Tammikuussa leikkasin varsin kovaa lattialaattaa 30x60 leikkurilla ja poikki meni ongelmitta mutta halkominen ei oikein onnistunut, jos piti halkoa alle 3 cm siivuja. Ne tein rälläkällä ja siinä kului ainakin yksi timanttilaikkakin loppuun.

Pienin laattaleikkuri, joka kannattaa ostaa on 40 cm leikkuri. Sillä voi leikata 10x10 laattoja, jotka on 30x40 matoissa, kumpaankin suuntaan. 30 cm leikkurilla onnistuu vain toiseen suuntaan.

• Ammattimies.
        kari789 kirjoitti:

Kyllä myös klikkeri voi leikata leikkurilla. Leikkurin varteen annetaan kämmenellä napakka isku, niin kyllä katkeaa.

Tammikuussa leikkasin varsin kovaa lattialaattaa 30x60 leikkurilla ja poikki meni ongelmitta mutta halkominen ei oikein onnistunut, jos piti halkoa alle 3 cm siivuja. Ne tein rälläkällä ja siinä kului ainakin yksi timanttilaikkakin loppuun.

Pienin laattaleikkuri, joka kannattaa ostaa on 40 cm leikkuri. Sillä voi leikata 10x10 laattoja, jotka on 30x40 matoissa, kumpaankin suuntaan. 30 cm leikkurilla onnistuu vain toiseen suuntaan.

Älä puhu paskaa... mulla on 400 mm teriä ja isompia timanttisahassani, mutta sulla ei ole ensimmäistäkään, eikä niillä sitäpaitsi mitään laatoituksia leikata. Naishenkilö, joka haluaa yhden tuulikaapin laatoittaa, tuskin kykenee ostamaan sitävarten helveti kallista laattaleikkuria, jolla klinkkerikin menee tosta vaan.. pelkkä pelle olet siis sinäkin, eikä tuollaisista neuvoista ole kenellekään mitään hyötyä. halpis timanttisaha hoitaa homman, eikä kaikki ole pelkkää sutta ja sekundaa, kutan nopilla ohjeillasi tulee.

• kari789
        Ammattimies. kirjoitti:

Älä puhu paskaa... mulla on 400 mm teriä ja isompia timanttisahassani, mutta sulla ei ole ensimmäistäkään, eikä niillä sitäpaitsi mitään laatoituksia leikata. Naishenkilö, joka haluaa yhden tuulikaapin laatoittaa, tuskin kykenee ostamaan sitävarten helveti kallista laattaleikkuria, jolla klinkkerikin menee tosta vaan.. pelkkä pelle olet siis sinäkin, eikä tuollaisista neuvoista ole kenellekään mitään hyötyä. halpis timanttisaha hoitaa homman, eikä kaikki ole pelkkää sutta ja sekundaa, kutan nopilla ohjeillasi tulee.

Mitä ihmettä se Ammattimies puhuu !!!!
        Sulla on siis 400 mm timanttisaha, jolla ei laatoituksia leikata.
        Minkä alan ammattimies mahdatkaan olla ?

En ole minäkään laatoittajana täysi ammattimies, kun teen vain noin 90 % työajastani kylpyhuoneremontteja.

Edelliset 3 vuotta leikkasin 10x10 lattiaklinkkerit Bauhausin 19,90 € maksaneella leikkurilla. Nyt käytän Motonetin 50 €:n leikkuria, joka on tosi hyvä. On mulla myös 180 mm timanttisaha. Sitä vaan en yleensä ota mukaan laattahommiin, kun on niin painavakin ja harvoin sillä on tarvetta. Ne harvinaiset poikkeustapaukset hoidan rälläkällä, kun klinkkeristä pitää leikata ohut siivu pois.

Olen samaa mieltä, että halpis timanttisaha hoitaa homman, mutta niin hoitaa halpisleikkurikin. Jos sanot, että leikkureilla tehdään pelkkää sutta ja sekundaa, niin et tunne laatoittamista lainkaan.

ps Ei ole KUKAAN asiakkaistani valittanut laadusta, ei koskaan.

• Ammattimies.
        kari789 kirjoitti:

Mitä ihmettä se Ammattimies puhuu !!!!
        Sulla on siis 400 mm timanttisaha, jolla ei laatoituksia leikata.
        Minkä alan ammattimies mahdatkaan olla ?

En ole minäkään laatoittajana täysi ammattimies, kun teen vain noin 90 % työajastani kylpyhuoneremontteja.

Edelliset 3 vuotta leikkasin 10x10 lattiaklinkkerit Bauhausin 19,90 € maksaneella leikkurilla. Nyt käytän Motonetin 50 €:n leikkuria, joka on tosi hyvä. On mulla myös 180 mm timanttisaha. Sitä vaan en yleensä ota mukaan laattahommiin, kun on niin painavakin ja harvoin sillä on tarvetta. Ne harvinaiset poikkeustapaukset hoidan rälläkällä, kun klinkkeristä pitää leikata ohut siivu pois.

Olen samaa mieltä, että halpis timanttisaha hoitaa homman, mutta niin hoitaa halpisleikkurikin. Jos sanot, että leikkureilla tehdään pelkkää sutta ja sekundaa, niin et tunne laatoittamista lainkaan.

ps Ei ole KUKAAN asiakkaistani valittanut laadusta, ei koskaan.

kyse on siitä, että naisihminen, joka ei ole koskaan laattoja asennellut, EI takuulla saa klinkkeretä leikkreilla poikki, saati halki, siitä kohtaa mistä oli aikomus.
        timanttisahassani on 400-600 mm teriä, isommassa jopa metrinen.. ja ne vasta painaakin.. käteviä laattahommissa vai mitä?
        Useinkin laatasta joutuu ottamaan vain muutaman millin, eikä se onnistu kuin sahalla, en suosittele edes rälläkkää, joita eräät käyttää lattialaatoille, ja on myös erittäin kovia seinälaattoja olemassa, joihin ei edes rälläkkä pure, vaan pitää ollä märkätimantti. Mulla on itselläni laattaleikkuri, jonka runko vaan taipuu, kun sillä pitäisi halkaista laatta..mitä sanot kyseisella naisihmiselle tällaisessa tapauksessa??
        Mene ostaa parempi leikkuri?? vai mitä??
        En ole alalla sekottanu kun 35v, ehkä ennen eläköitymistä vielä opin halkoon laatat paljaalla mulukulla..sitä en oo vielä kokeillu.

• Helppoa kun ensin harjoi

Ei se vaikeaa ole, mutta harjoittelu helpottaa.

Laatoitusta voi ensin treenata laatoittamalla ja saumaamalla jonkun tarpeeksi jäykän rakennuslevyn päälle.

Leikkuri on helppo kapine, mutta ei tepsi kaikista kovimpiin laattoihin (esim kovat kuivapuristelaatat). Kannattaa varmistaa liikkeessä että laatan saa leikattua käytössä olevilla välineillä.

Siitä vaan tekemään! :)

• sdfwer

Mitäs mieltä ammattilaiset ovat siitä että jako sunnitellaan siten ettei puolikasta pienempiä paloja käytetä?

• kari789

Näinhän se kannattaa tehdä, on se nätimpi, kun reunoissa on yli puolikas eikä alle puolikas, esim 10-laatoista puhuttaessa 6 cm eikä 1 cm.

Laatoitettavan pinnan keskilinjalle laitetaan joko sauma tai laatta. Valitaan se, jolla reunaan tulee yli puolikas laattaa.

• noin suunnilleen..

Tuntus aika pöllöltä leikellä keskelle laatoitusta puolikkaita, jaon tasaamiseksi, vai kuinka ajattelit asian hoitaa?? en muutenkaan suosittele muita, kuin tehtaan reunoja jalkojen alle..

• ehheheh hee hehe

Joo, vitsi vitsinä...ehheheh hee hehe...
        Mieti asia uudelleen vaikka siten että mitä haluat loppuikäsi katsella seinien vieressä:

- Täysi laatta toisella ja 2 sentin suikale toisella reunalla
        - Lähes täydet laatat molemmilla reunoilla

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2490
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      200
      1181
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      91