Leväongelma

Turhautunut

Mikä levä on vihreää sammaleenomaista, kasveihin kiinnittyneinä rumannäköistä. Vaihdoin sorat hiekaksi ja sain nujerrettua tämän ko. levän, mutta nyt pari viikkoa myöhemmin se alkaa taas peittää kasveja. Kun sorkin irti sitä kasveista se leiju pohjalle myttyihin ja sekoittui hiekkaan. Lapolla lähtee hiekatkin, joten niin sitä on vaikea saada pois. Leväbarbi ei syö. Mitä teen muuta kuin vaihtelen vettä. Mikä vaikutus valolla tai virtauksella on? Vaihdoin muuten kuukausi sitten uuden loisteputken (päivänvalo) ja lisäsin virtausta, kun joku sanoi leväkasvun johtuvan liian seisovasta vedestä. Vinkkejä, neuvoja ja opastusta otetaan ilolla vastaan.

13

899

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haksa

Mulla on sama homma mun akvassa.. virtaus ei ainakaan auta tähän levään sen olen huomannut.. Toissapäivänä aloitin "valokuurin" eli valaistus päällä ainoastaan 8-9 h/vrk

Huomasin Ruostekirjoahventen kanssa aivan ihmeellisen jutun.. Ne söivät tätä levää 8) ei tietenkään mitään suuria määriä mutta kumminkin repivät sitä hiukan..

Mulla on ollut suuria vaikeuksia akvaarion lämpötilan kanssa ja olen huomannut, että mitä lämpöisempää vesi on sitä enemmän tämä levä tykkää.. tämähän ei kuitenkaan ole tieto vaan olettamus, mutta nyt vasta kesällä tuota levää alkasi tulemaan.

Vaikka veden laatua yrittäisi parantaa, en usko että se auttaisi, mulla nimittäin marmoritapparat samassa akvassa eikä mitään tautia ole tullut eli vesi tuskin on sieltä likaisemmasta päästä xD ja silti levä rehottaa.. tosin pientä siis hyvin pientä kasvun laantumista olen huomannut kun vähensin huomattavasti välaistusaikaa.. kerron sitten kuinka tämä "valokuuri" päättyy kun tämä nyt tästä vähän etenee..

tsemppiä levän taltuttamiseen ;D

• Miimu

Levä ongelmat kertovat aina akvaarion tasapainon häiriöistä. Ja ilman sellaista tarkempaa kertomusta altaasta on hirmuisen vaikea miettiä mikä siinä tasapainossa voisi olla vialla.

Joten kerroppa akvaarion koko, tietämäsi vesiarvot, kaikki kalalajit ja niiden määrät.

Viikoittaiset vedenvaihdot, suodattimen teho, kasvien lajit ja määrrät, miten ne viihtyvät, lannoitatko ja miten, paljonko on valoa?

Ja onko hiekan seassa kierteissarvikotiloita?

Katsellaan sitten mikä muutos voisi parhaiten auttaa.

• haksa

mä nyt kerron vaikka tähän oman akvani tietoja jos "turhautunut" vaikka sattuisi lukemaan tätä vasta myöhemmin niin saataisiin tähän joku vastaus.. Itse tosin epäilen liikaa valaistus aikaa..

Noloa.. nyt on mulla vesitestit lopussa enkä tarkkoja vesiarvoja tiedä/muista ph oli ainakin viime mittauksen mukaan 6.8 muista arvoista en muista mitään..

"Joten kerroppa akvaarion koko" = 189L

"kaikki kalalajit" = 6x piikkisilmä, ruostekirjoahven kutupari, 7x tapparakala, 2x partamonni naaras ja yksi banjomonni.

"Viikoittaiset vedenvaihdot" = puolet vedestä vaihtoon kerran viikossa

"suodattimen teho" = suodatusteho 800 L/h eli vesi kiertää sen 4.23 kertaa suodattimen läpi tunnissa (toinen samanlainen suodatin hankinnan alla)

"kasvien lajit ja määrrät" = 2 herttamiekkakasvia ja älyttömästi karttulehteä niin, että karttulehti peittää lähes koko akvaarion ;D

"miten ne viihtyvät" molemmat lajit kasvavat kovaa vauhtia.. miekkakasveissa ei tosin tätä "sammalta" ole eli vain osassa karttulehtiä

"lannoitatko ja miten" tällähetkellä ei lannoitusta vaikka se kylläkin pitäisi aloittaa, mutta katsoo nyt, tottakai aloitan sen jos siitä vain jotain apua olisi siihen etteivät levät kasvaisi

"paljonko on valoa?" = 3x36 wattia eli 108w eli n. 0,57 Wattia/L

"Ja onko hiekan seassa kierteissarvikotiloita?" = on aika runsaasti, muttei liikaa ;D

Anteeksi "turhautunut" jos varastin aiheesi :/

• Turhautunut

Vaikeitapa kysymyksiä heitit, no...
        Akvaario on 130 litranen, en tiedä vesiarvoja. Siellä uiskentelee miljoonakaloja ja kolme miekkapyrstöä sekä yksi ripsimonnin poikanen. Kalat ei tunnu häiriintyneen ollenkaan tuosta levästä. Tekis mieli hommata lisää, ... siis kaloja EI LEVÄÄ=)

Vaihdan vettä säännöllisen epäsäännöllisesti, kerran kuukaudessa yritän keretä lapota muutaman äpärillisen ja tilalle tietysti lisää, en käytä vedenparannusaineitta, kun joku sanoi, että se on ihan turha (ja kallistakin on mokoma). Nestemäistä ravinnetta lorautan puoli korkillista ämpärilliseen uutta vettä. Nyt kun vaihdoin hiekkapohjan murskasin kolme kasviravinnne pallukkaa hiekan sekaan. Muuten lisäilen noin ämpärillisen viikossa, kun siitä haihtuu niin paljon, vaikka päällylasit on.

Suodatin pitäis olla ok, kun ostin sen noin kuukausi sitten eläinkaupasta . Uskon myyjän osanneen myydä oikeanlaisen. Tehoja en sen kummemmin tiedä (muista/jaksa käydä katsomassa). Kolme voimakkuutta siinä puhalluksessa on.

Kasveja on kuutta eri lajia, enkähän tiedä niiden nimiä. Ainakin yks laji on sellainen joka kasvaa tosi nopeeta, katkastaan ja tupataan pohjaan ja taas kasvaa tuuheena.

Kaks koko altaan pitusta loisteputkea on ajastettu päälle aamu 9:stä ilta 10:neen.
        Kierteissarvikotiloita on, tosin ne väheni hurjasti kun vaihdoin soran hiekaksi.

• hessu
        Turhautunut kirjoitti:

Vaikeitapa kysymyksiä heitit, no...
        Akvaario on 130 litranen, en tiedä vesiarvoja. Siellä uiskentelee miljoonakaloja ja kolme miekkapyrstöä sekä yksi ripsimonnin poikanen. Kalat ei tunnu häiriintyneen ollenkaan tuosta levästä. Tekis mieli hommata lisää, ... siis kaloja EI LEVÄÄ=)

Vaihdan vettä säännöllisen epäsäännöllisesti, kerran kuukaudessa yritän keretä lapota muutaman äpärillisen ja tilalle tietysti lisää, en käytä vedenparannusaineitta, kun joku sanoi, että se on ihan turha (ja kallistakin on mokoma). Nestemäistä ravinnetta lorautan puoli korkillista ämpärilliseen uutta vettä. Nyt kun vaihdoin hiekkapohjan murskasin kolme kasviravinnne pallukkaa hiekan sekaan. Muuten lisäilen noin ämpärillisen viikossa, kun siitä haihtuu niin paljon, vaikka päällylasit on.

Suodatin pitäis olla ok, kun ostin sen noin kuukausi sitten eläinkaupasta . Uskon myyjän osanneen myydä oikeanlaisen. Tehoja en sen kummemmin tiedä (muista/jaksa käydä katsomassa). Kolme voimakkuutta siinä puhalluksessa on.

Kasveja on kuutta eri lajia, enkähän tiedä niiden nimiä. Ainakin yks laji on sellainen joka kasvaa tosi nopeeta, katkastaan ja tupataan pohjaan ja taas kasvaa tuuheena.

Kaks koko altaan pitusta loisteputkea on ajastettu päälle aamu 9:stä ilta 10:neen.
        Kierteissarvikotiloita on, tosin ne väheni hurjasti kun vaihdoin soran hiekaksi.

vettä tulisi vaihtaa 50% kerran viikossa joten ei todellakaan ihme että levät kasvaa!!!

• Mariske
        hessu kirjoitti:

vettä tulisi vaihtaa 50% kerran viikossa joten ei todellakaan ihme että levät kasvaa!!!

Eikö vedenvaihdon määrä ja tiheys riipu akvaarion koosta ????
        On vähän eri asia onko 50 vai 250 litrainen allas !!! Ja tietysti myös kalojen määrä vaikuttaa asiaan ja kuinka paljon on tullut niitä ruokittua !

• haksa

mä nyt kerron vaikka tähän oman akvani tietoja jos "turhautunut" vaikka sattuisi lukemaan tätä vasta myöhemmin niin saataisiin tähän joku vastaus.. Itse tosin epäilen liikaa valaistus aikaa..

Noloa.. nyt on mulla vesitestit lopussa enkä tarkkoja vesiarvoja tiedä/muista ph oli ainakin viime mittauksen mukaan 6.8 muista arvoista en muista mitään..

"Joten kerroppa akvaarion koko" = 189L

"kaikki kalalajit" = 6x piikkisilmä, ruostekirjoahven kutupari, 7x tapparakala, 2x partamonni naaras ja yksi banjomonni.

"Viikoittaiset vedenvaihdot" = puolet vedestä vaihtoon kerran viikossa

"suodattimen teho" = suodatusteho 800 L/h eli vesi kiertää sen 4.23 kertaa suodattimen läpi tunnissa (toinen samanlainen suodatin hankinnan alla)

"kasvien lajit ja määrrät" = 2 herttamiekkakasvia ja älyttömästi karttulehteä niin, että karttulehti peittää lähes koko akvaarion ;D

"miten ne viihtyvät" molemmat lajit kasvavat kovaa vauhtia.. miekkakasveissa ei tosin tätä "sammalta" ole eli vain osassa karttulehtiä

"lannoitatko ja miten" tällähetkellä ei lannoitusta vaikka se kylläkin pitäisi aloittaa, mutta katsoo nyt, tottakai aloitan sen jos siitä vain jotain apua olisi siihen etteivät levät kasvaisi

"paljonko on valoa?" = 3x36 wattia eli 108w eli n. 0,57 Wattia/L

"Ja onko hiekan seassa kierteissarvikotiloita?" = on aika runsaasti, muttei liikaa ;D

Anteeksi "turhautunut" jos "varastin" aiheesi :/

• hessu

Poista yksi valoputki koska tuossa on jo liikaakin valoa. Lannoitus kannattaa aloittaa heti eikä kohta, tosin varovasti. Levät ottaa vallan jos jotakin on liikaa ja epätasapainossa.

• Miimu

Kokeilehan aloittaa nestemäinen lannoitus ja hiilidioksidi.

Ja jos vielä intianvesitähdikkiä saisit lisättyä, niin sekin voisi helpottaa. Muuten kyllä kuulostaa siltä, että akvaario on ihan kunnossa, joten mistään isosta ongelmasta ei siun kohdallasi voi olla kyse. Satsaat vaan kasvien hyvinvointiin niin paljon kuin suinkin.

• Turhautunut
        hessu kirjoitti:

Poista yksi valoputki koska tuossa on jo liikaakin valoa. Lannoitus kannattaa aloittaa heti eikä kohta, tosin varovasti. Levät ottaa vallan jos jotakin on liikaa ja epätasapainossa.

Hei Hessu
        Ihmettelen, että miksi ei sitten esim. vuosi sitten ole tuota ko. levää (mikä sen nimi muuten on) ollut. Olen aina vaihtanut näin "säännöllisesti" vettä, eikä kalat ainakaan ole ollut moksiskaan. Aikaisemmin oli tupsulevää, mutta uuden lampun myötä se on hävinnyt, mutta nyt tuli tuo rumempi öllö. Kasveja on muuten yhdeksää eri sorttimentaariota. Pitänee kait ruveta lisäilemään vedenvaihtoja. Ko. allas ollut meillä noin pari vuotta.

• haksa
        Miimu kirjoitti:

Kokeilehan aloittaa nestemäinen lannoitus ja hiilidioksidi.

Ja jos vielä intianvesitähdikkiä saisit lisättyä, niin sekin voisi helpottaa. Muuten kyllä kuulostaa siltä, että akvaario on ihan kunnossa, joten mistään isosta ongelmasta ei siun kohdallasi voi olla kyse. Satsaat vaan kasvien hyvinvointiin niin paljon kuin suinkin.

Pitää hankkia sitten nestemäistä lannoitetta ja rakennella itse tuo hiilidioksidi systeemi :D

Kasveja ei ole enää mahdollista lisätä koska ei ole enää tilaa ;D (hemmetin karttulehti xD)

• Turhautunut

Hei Hessu
      Ihmettelen, että miksi ei sitten esim. vuosi sitten ole tuota ko. levää (mikä sen nimi muuten on) ollut. Olen aina vaihtanut näin "säännöllisesti" vettä, eikä kalat ainakaan ole ollut moksiskaan. Aikaisemmin oli tupsulevää, mutta uuden lampun myötä se on hävinnyt, mutta nyt tuli tuo rumempi öllö. Kasveja on muuten yhdeksää eri sorttimentaariota. Pitänee kait ruveta lisäilemään vedenvaihtoja. Ko. allas ollut meillä noin pari vuotta.

• hessu

Saattaisipa olla tuo ällötys vaikka sinilevää ja aikaisemmin sille ei ollut tarpeeksi valoa, nyt on. Levää on aika vaikeaa tunnistaa näin hakuammunnalla eli katsele vaikka http://www.aqua-web.org/users/satuj/index.php tuolta kohtaa "levät" ja tunnista mikä se on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3672
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      28
      3232
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      68
      2871
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2720
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      22
      1518
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1468
    Aihe