Normaali paino???

Toivoton.....

Moi!
Olen 13 vuotias tyttö 160cm ja painan 50 kg.
Inhoan syömistä ja syöminen saa oloni tuntumasn possulta. Kun syön yleensä kun olen ahminut ruokaa oloni tuntuu masentuneelta jne. Oloni helpottaa kun olen juossut/kävellyt 20min. Liikunnasta on tullut "pakkomielle". En syö enää aamupalaa. Koulussa vain 1/2 näkkäriä ja 2rkl salaattia. Kotona syön omenan ja iltapalaksi maustamatonta jogurttia ja mysliä. Välttelen syömistä koko ajan. Koulussa ei välitetä syönkö vai en. Opettajat katsovat vain vierestä kun otan hieman näkkäriä ja salaattia. Onko minulla anoreksia?? Haluaisin syödä enemmän, mutta en pysty... Koulussa kun kukaan ei vahdi, mitä syön en pysty itse pakottamaan itseäni syömään. Päässäni huuta aina syödessäni sanat: "Olet läski!" "Ruoka tappaa!".

12

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syömisongelmaine

      Voi hae apua!! Sun ei tosiaankaan tarvitse tiputtaa painoasi. Yritä olla päänsisäisiä sanoja vahvempi. Ruoka ei tosiaankaan tapa. Älä anna tilanteesi mennä enää huonommaksi! Nyt sun on vielä helpompi parantua. Voimia paljon

      • Toivoton...

        Kiitos, kun ymmärrät :) Olen yrittänyt päästä pois tilanteestani, mutta se ei vaan onnistu kun KUKAAN ei viitsi koulussani vahtia mitä syön/tulenko edes ruokalaan. Joten yleensä jätän menemättä. En tiedä mitä kaverini tai minä itse voisin sanoa (esim. meidän koulun opolle) jotta hän voisi auttaa minua. Onko ideoita?


    • Uudelleen mä

      Pelkästään jo se että sanot et sulla on vaikeuksia syödä, on hyvä avun hakemis keino. Ne kyllä esittävät lisäkysymyksiä. Pääasia että saat tukea :)

      • Toivoton.....

        Okei, kiitos vinkistä! :) täytyy kokeilla, mutta en tiedä miten asian selittäisin, kun on vähän tyhmää mennä sen luo ja sanoo "moi, mulla on syömishäiriö et voitko auttaa mua?". Se ei kuulosta hirveen järkevältä...


    • amanda7

      Moi! Oon kokenu ton ihan saman mutta vielä vähä pahempana. Tiiän just miltä susta tuntuu. Mutta sitte sain apua ja tajusin et ei oo väärin olla painavampi kun muut. Katsoin itseäni peilistä ja aina rupes tuntumaan tarve työntää sormet kurkkuun.Ja mulla oli noi samat äänet esim: Läski älä syö sä kuolet ja näin.
      Se oli hirveetä mutta sitte mulle puhuttiin järkee ei kukaa edes tajunnu sitä
      sen takii mun syömishäiriö kesti noin 3 vuotta. Sitten tutustuin yhteen tyyppiin
      se oli tosi ymmärtäväinen meistä tuli kaverteita ja sekään ei tiiä vieläkään et oon sairastanu anoreksiaa joskus ,mut sen seurassa mä unohin painon ja kalorit.
      sitten kun tajusin mun syömisen olevan sairasta ja katoin peiliin näin sieltä
      44kg painavan ja 169 cm 15 vuotiaan ja katoin mun kroppaa kunnolla ja näin kaikki ne törröttävät luut. En ollut ikinä ees tajunnu miten laiha olin vaan kaksi kokoo isommat vaatteet oli peittänyt sen. Pian aloin syömään kunnolla ja liikkumaan 10 min hitaita kävely lenkkejä paino alko palautuu pikku hiljaa. Ekaks se oli aika hirveetä käydä vaa'alla ja kattoo painon nousuu mut sitten tajusin et esim ; Adele se ei oo mallin mitoissa eikä sen tarviikkaan mut se on silti kaunis ja arvostettu. Nyt en enää välitä toisten mielipiteistä vaan elän omaa elämääni ja Niin on mahtavaa. Oon käyny säänöllisesti terkkarilla se tietää lievennetyn version mun hirveistä kolmesta vuodesta ja auttaa mua , mun vanhemmatkaan ei tiiä , mutta mulle selvis että noitten kolmen vuoden aikana elin yhteensä kolmella näkkäri paketilla ja 7 omenalla ja 5 maitorahkalla ja 12 lautasellistaa puuroo, katottiin mun ruoka päiväkirjaa. Ja ton liian vähän ruoka määrän takia en saa välttämättä koskaan aikuisena lapsia. En toivo kelläkään samaa kun mä jouduin kokemaan ja toivon et säkin ymmärtäisit miten sairasta toi on.

      • YVYJVHN

        Moikka! Miten sä oot pystyny salaa ton vanhemmilt? Ku jos käy terkalki useesti ni eiks ne ala ihmettelee? Ku mul o kavereitten mielest alkava anoreksia tai se ortoreksia (vai miten kirjotetaankaa) ja terkalle en voi mennä ku äiti alkais ihmettelee.... Ja sulle alottaja: älä pahenna sun tilannettas hae apuu jos vaan voit! Kirjota vaik sun ajatuksist kirje ja anna se mm. sille opolle tai kelle ootkaa menos puhuu. Jo hyvälle tai vähän huonommalle kaverille puhuminen auttaa! VOIMA HALEJA SULLE! OO VAHVA!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Toivoton.....
        YVYJVHN kirjoitti:

        Moikka! Miten sä oot pystyny salaa ton vanhemmilt? Ku jos käy terkalki useesti ni eiks ne ala ihmettelee? Ku mul o kavereitten mielest alkava anoreksia tai se ortoreksia (vai miten kirjotetaankaa) ja terkalle en voi mennä ku äiti alkais ihmettelee.... Ja sulle alottaja: älä pahenna sun tilannettas hae apuu jos vaan voit! Kirjota vaik sun ajatuksist kirje ja anna se mm. sille opolle tai kelle ootkaa menos puhuu. Jo hyvälle tai vähän huonommalle kaverille puhuminen auttaa! VOIMA HALEJA SULLE! OO VAHVA!!!!!!!!!!!!!!!!

        No yllensä ku tuun koulust ja äiti käskee syömään, sanon et joo koht tuun. Sitte äiti yleensä menee tietokoneelle jne. Käytän tilaisuuden hyväks ja vien ruuat vessanpönttöön tai ulos roskikseen. Koulussa käytän todella löysiä paitoja, sillä kaveri sano mulle, et sun kylkiluut törröttää aika paljo. Tajusin et kannattaa alkaa käyttää isompii vaatteit ettei kukaan huomaa...
        Yks kavereistani sano bilsan opelle asiasta ja ope lupas viedä asiaa eteenpäin. (No siitä on nyt n. 2kk) sit toinen kaveri sano opolle, joka vaa oli sillee aha, okei täytyy tutkia asiaa. Että mun koulus todollaki välitetään oppilaiden terveydestä ... :/
        Mut oon aika arka ja en uskalla kirjoittaa kellekkään mitään kirjeitä/wilmaviestii, ku pelkään et ne pakottaa mut syömään, jonka jälkeen mä lihon ja tuun viel läskimmäks... :(
        Ja syöminen pelottaa NIIN paljon! Tiedätte, jos teillä on joku pelko, jota pelkäätte kuollaksenne... Sellasta syöminen on mulle. Kiitos vielä, kun ymmärrätte :)


    • 13v/162cm/48kg

      Mä oon 163cm ja 48kg. Yritän kovasti syödä vähemmän, mutta se on tosi hankalaa! Vatsa kurnii, päähän ja mahaan sattuu..Painoin kauan 50kiloa enkä millään laihtunut, mutta nyt olen jotenkin onnistunut kun kesäloma alkoi. Vanhemmilla on töitä ja olen paljon yksin kotona, on helppo valehdella että olen syönyt, voin harrastaa liikuntaa kunnolla.
      Olen pyöräillyt tosi paljon ja hölkkäillyt, juonut vettä ja syönyt vain hieman kasvisravintoa.
      Tavoitteeni olisi päästä 40kiloon:)

      • jhjftdftrsrjuy

        Toi on sairasta, lopeta tollanen! Kuolet siihen vielä, tavoite 40?! Et todellakaan voi vaan laihduttaa 40 kiloon, se huomataan kyllä. Et tule koskaan saavuttamaan mitään "ihanaa laihuutta". Tulet menettämään koko elämäsi ja joudut lukkojen taakse osastolle, missä sinut vaikka pakkosyötetään ja pakotetaan nostamaan painoa. Se ei ole mitään elämää, vaan yhtä tuskaa.

        Hanki apua, jollet itse pysty lopettamaan. Tiedät itsekin, ettet todellakaan ole onnellinen, kun vahtaat syömisiä/jätät syömättä ja raahaudut lenkille vaikka väkisin! Tällä palstalla olevista monet ovat todella sairaita, älä käy edes täällä, sillä se aiheuttaa vaan lisää ongelmia! Olet 13, et todellakaan saa pilata elämääsi nyt! OIKEASTI!

        Oma siskoni on aika saman ikäinen kanssasi, enkä voi kuvitella mitään kauheampaa, kuin, että tämä sairastuisi syömishäiriöön... Itse olen päässyt jo eroon siitä, oikeasti, olen reippaasti normaalipainoinen. Nyt tajuan minkä virheitä aikoinani tein, ei olisi koskaan pitänyt avatakaan tätä sivua tai alkaa laihduttaa. Usko minua, lopeta heti, kiitos... :( Et saa laihtua enää yhtään!


      • Maijamini
        jhjftdftrsrjuy kirjoitti:

        Toi on sairasta, lopeta tollanen! Kuolet siihen vielä, tavoite 40?! Et todellakaan voi vaan laihduttaa 40 kiloon, se huomataan kyllä. Et tule koskaan saavuttamaan mitään "ihanaa laihuutta". Tulet menettämään koko elämäsi ja joudut lukkojen taakse osastolle, missä sinut vaikka pakkosyötetään ja pakotetaan nostamaan painoa. Se ei ole mitään elämää, vaan yhtä tuskaa.

        Hanki apua, jollet itse pysty lopettamaan. Tiedät itsekin, ettet todellakaan ole onnellinen, kun vahtaat syömisiä/jätät syömättä ja raahaudut lenkille vaikka väkisin! Tällä palstalla olevista monet ovat todella sairaita, älä käy edes täällä, sillä se aiheuttaa vaan lisää ongelmia! Olet 13, et todellakaan saa pilata elämääsi nyt! OIKEASTI!

        Oma siskoni on aika saman ikäinen kanssasi, enkä voi kuvitella mitään kauheampaa, kuin, että tämä sairastuisi syömishäiriöön... Itse olen päässyt jo eroon siitä, oikeasti, olen reippaasti normaalipainoinen. Nyt tajuan minkä virheitä aikoinani tein, ei olisi koskaan pitänyt avatakaan tätä sivua tai alkaa laihduttaa. Usko minua, lopeta heti, kiitos... :( Et saa laihtua enää yhtään!

        Öö, ite oon 12, 165cm ja 50-53 kg (riippuen menkoista) ja tavoite 45kg? Kuoleks mäki vai? En.


    • deathkitty1

      167cm/66kg. Alimmillani painoin alle 50 kiloa.
      Hankkikaa apua, en halua teille samanlaista masennus-syömishäiriö-viiltely-kierrettä mikä mulla on ollut jo 15-vuotiaasta asti ja jatkuu vaan. Täytän tänä vuonna 20, että kyllähän tämä jo alkaisi riittää, mutta ei.

    • 8+13

      Hei apuu hakemaa vaa nii pian ku mahollist!!
      mä en apuu vaa kertakaikkiaan oo pystyny hakee ja en vaa tiedä miks. Oon tyttö 14 ja 168/39
      Tiedän.. Toi on ihan liian vähän:( ja täs on semmone hassu juttu et syön joka päivä epäterveellist ruokaa :D esim. sipsejä. Ja ei tuu huono olo (ellei nyt tyylii monta pussii syö :D) mut vierais paikois ei mee mitää alas. Että näin.

      mut joo pointti on se et hae apuu vaa rohkeesti:) !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5105
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3207
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1800
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1345
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1286
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1267
    Aihe