Focus 1,6 TDCI 95 hv start/stop

Hese8

Olen omistanut auton 7 kuukautta ja ajanut 17 000 km. Ajetusta kilometrimäärästä on maantieajoa 80 % ja loput kaupunkiajoa. Yhdistetty kulutus on 5,5 l/100 km. Tehdas ilmoittaa 4,2 l/100km. Ero on todella suuri. Maahantuojan tekninen neuvonta totesi minun kulutusluvut normaaliksi nykyaikaiselle 1,6 dieselille. Heidän mukaan tehtaan lukuja on turha tuijottaa. Auto on ollut tutkittavana kolme kertaa ja mitään vikaa ei ole löytynyt. Toinen ongelma on täristävä tyhjäkäynti ja joskus sammuttaessa tapahtuva voimakas koneen "tärähdys / heilahdus". Maahantuojan vastauksen mukaan tämä tärinä ja tärähtely on ominaisuus. Kolmas ongelma on jarrut. Välillä jarrutusvoiman säätely toimii normaalisti ja seuraavassa jarrutuksessa poljin on "kova" ja et voi säätää polkimella jarrutusta vaan heti on täydet jarrutuspaineet käytössä. Tietenkin maahantuojan vastaus on: tähän moottorityyppiin kuuluva ominaisuus. Neljäs murhe on maantienopeuksilla (80 - 100 km/h) yllättäen katoava teho. Maahantuojan teknisen tuen mukaan aivan normaali toiminto. Auton tehoa rajoitetaan kun poltetaan epäpuhtauksia järjestelmästä pois. Tieto ei paljon lohduta jos tämä tapahtuu ohitustilanteessa. Voi syntyä rumaa jälkeä. Ford mainostaa voimakkaasti eri medioissa teknistä osaamista ja pieniä kulutuslukemia. Ainakin oman kokemukseni mukaan mainonta on todella harhaanjohtavaa. Lukisin meilelläni toisten käyttäjien kommentteja yllä mainitusta mallista.

17

3576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maahantuoja on oikeassa.
      Mainitsemasi ongelmat eivät ole vikoja, vaan ominaisuuksia nykyautoille.

      Ole tyytyväinen että ei ole mitään todellista valitettavaa!!

      • Kickelström

        Sanon sinulle, kuten autoista tietämätön siskoni minulle (minulla on Volvo 940, vm. -93): Kannattaako autolla ajaa, jos noita vikoja on. Paalaa auto, ja vaihda toimivaan merkkiin. Ford on aina ollut melko paska auto. Muistelen vanhan Taunuksen aikojani. Sen auton tappoi ruoste ja lyijytön bensiini.

        Sisko itse ajaa itse järjestyksessä jo kolmannella uudella Ford Kuga dieselillä. Toisessa oli heti kättelyssä joku sitkeä vika, joka onnistuttiin lopulta korjaamaan. Hän vaihtaa autoa noin 3-4 vuoden välein uuteen ajaen n. 40000 km/vuosi. Olen neuvonut häntä vaihtamaan vaikka Hondan tai Toyotan kaupunkimaasturiin. Ongelma taitaa olla se, että noista jommalla kummalla ei ollut diesel-moottoria valikoimassa enää.

        Omassa autossani on lähes täydellisen ruosteeton kori, ja hyväkuntoinen moottori. Autollani on nyt ajettu noin 402000 km ja se ollut minulla jo yli 16 vuotta. Siis naisen logiikan mukaan auto pitäisi vaihtaa "parempaan ja uudempaan". Onko sellaisia enää nykyautoissa? Milloin uskallan enää vaihtaa autoa, jos nykyautot ovat lyhytikäisiä pommeja? Rahaakin saattaa huveta paljon, ns. aivan terveisiä perseestä.

        "Pääsen" ennenaikaiselle eläkkeelle ensi vuonna syksyllä pörssiyhtiön saneerausten vuoksi. Tässä vielä nautitaan Sipilän aktiivimalleista, eli olen työtön, ja tätä kestää vielä yli vuoden. Sitten huonosti kertyneelle eläkkeelle, voi V ...u.


    • EcoBoost

      En voi Dieselistä juuri sanoa mitään. Mutta EcoBoost 1.6 koneesta sen verran että kulutuslukemat saa ajettua aika lähelle luvattuja mutta se vaatii kyllä ”töitä” ratin takana. Tällä hetkellä maantie / kaupunki ajossa olen päässyt 6.1L/100km. Tämä edellyttää että joka risteyksessä myös S&S järjestelmä aktivoituu ja ennakointia, ennakointia. En siis ole tyytymätön valmistajan ilmoittamiin lukemiin koska testejä ei yksikään valmistaja tee ihan maantiellä oikeasti ajamalla.

      Tuo on hieman hämmentävä että kone tärähtää tai heilahtaa. Tulee mieleen ihan kuin jokin moottorintukikumi ei olisi kunnolla paikallaan ja sillä tuollainen ilmiö voisi syntyä.

      Toisaalta se hätäjarruavustin valmistelee jarrut jos joudut ensin hieman koskemaan jarruun ja sitten jarruttamaan niin siellä on kova poljin heti. Tuosta jarruvoimasta sen verran että siitä on lisäys autonohjekirjassa ”S&S järjestelmä ei sammuta autoa jos jokin seuraavista esimerkiksi: hetkellinen / matala jarrupaine havaitaan” jotakuinkin tuolla tavoin siellä lukee.

      Käsittääkseni tehonrajoitus (DPF polton aikana) ei tulisi olla niin kova että se aiheuttaisi ongelmaa ohitustilanteessakaan.

      Ihan mielenkiintoisia kommentteja ja silla vastailin vaikka en Dieseliä omistakaan. Mutta jos jostakin infosta on hyötyä niin hieno juttu. Toivottavasti saat autoasi vaivaamiin kysymyksiin vastauksia sekä jatkossa huolettomia kilometrejä.

      • Hese8

        Jos yhdistetty kulutus olisi alle 5 l/100km, niin tilanne olisi OK. Valtaosa ajostani on maantieajoa, seuraan ja vaihdan vaihteita tietokoneen näytön mukaan. Tietokonenäytön mukaan olen "advanced eco driver". Tärinä todellakin ihmetyttää. Minulla on ollut useita diesel autoja mutta yhdessäkään ei ole ollut tälläista tärinää. Minäkin olen ymmärtänyt niin että DBF polton aikana tehonrajoituksen ei pitäisi aiheuttaa ongelmaa. Yhdessä tilanteessa 4- vaihteella ja kaasu pohjassa auto kulki 80 km/h. Onnekseni en ollut tekemässä ohitusta. Ongelma poistui kun pysähdyin ja sammutin moottorin ja starttasin uudestaan.
        Kiitoksia EcoBoost kommenteistasi, varsinkin S&S ohjeesta.


      • Anonyymi

        Nuoha vie ohan vitusti ainetta jos mb w211 200cdi menee4.2 kesällä talvella5 5 saballa vm03 ajettu870000km et sillee


    • Kävin juuri koeajamassa samanlaisen auton ja onneksi en valinnut sitä!
      Tuntui olevan samanlaisia oireita..
      Näytti keskikulutus olevan 6,5L.
      Katselen tulevaisuudessa Ecoboost moottorilla olevia Focuksia..

      • Hese8

        Teit hyvän ratkaisun. Minulla yllämaitut ongelmat jatkuvat. Välillä moottori täristää tyhjäkäynnillä todella voimakkaasti. Katolla olevista mustissa muovilistoissa on valkoisia laikkuja. Kesäkuussa listoista otettiin kuvat ja lähetiin maahantuojalle. Luvattiin vastaus viikon sisällä. Eipä ole vieläkään vastausta kuulunut. Oikean etuoven lukkopesän ympäriltä irtoaa maali --> olen itse aihettanut maalivaurion. Takaluukun ulkolista on irti vasemmasta reunasta --> auton myynyt liike ei voi korjata ongelmaa. Oikeasta etuovesta kuuluu räminää kuoppasella tiellä --> auton myynyt liike ei voi korjata ongelmaa. Kojelauta nitisee välillä --> vika ei ole korjattavissa. Polttoainemiittari lakkasi toimimasta --> virkosi itsekseen henkiin. Tällä hetkellä auton myynyt liike ei ota kantaa mihinkään asiaan. Maahantuoja on yhtä mykkä. Lainaan tässä minulle toistettua positiivista kommenttia: Onhan minulla tehdastakuuta jäljellä vielä kaksi vuotta. Taitaapa takuu mennä umpeen ennekuin edellä mainitut ongelmat ja mahdolliset uudet ongelmat on korjattu. Toinen totuus autoliikkeen taholta: autoni on kunnossa ja alussa kuvaamani ongelmat ovat tähän automerkkiin ja malliin kuuluvia ominaisuuksia.
        Eipä muuta kuin ominaisuudella kohti auringonlaskua.


      • Fordiii

        Ei kannata kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu. Hyviä autoja ovat hintaansa nähden..


    • Tiiseli kuski

      Karstoja kannattaa joskus polttaa ajamalla muutama minuutti kovilla kierroksilla(Näin neuvoi Volvon huoltomies, kun oli V70 huollossa), niin moottori toimii paremmin! Voisikohan kulutuskin johtua koneen karstoittumisesta, eli käytä kierroksia hieman enemmän välillä..

      Ainakin meidän perheen 1.6TDCi:n kulutus on ollut kokoajan alle 6,0l/100km, vaikka suurin osa on kaupunkiajoa lahdessa...

      Moottorin tärähdykset ovat aika normaaleja nykyisille Dieseleille, Varsinkin sammuttaessa! Jos esim.tukikumi on rikki niin tärinää on myös mm.kiihdyttäessä ja paljon!!

      Miten olet ollut yhteydessä maahantuojaan?? Eikö kannata kääntyä lähimmän Ford-liikkeen puoleen? Ainakin Levorannan autoliike on hoitanut muutamat takuu asiat hyvin! Tuskin maahantuojalle SP:n tai kuvien lähettely auttaa, mutta liikkeessä kasvokkain huoltoneuvojan kanssa toimii usein paljon paremmin..

      • Hese8

        Olen ollut koko ajan yhteydessä auton myyneeseen liikkeeseen ja kaupan tehneeseen myyjään. Kaupan tehnyt liike väittää olleensa yhteydessä maahantuojaan. Nyt he eivät ota kantaa mihinkään asiaan, toteavat vain että he eivät pysty hoitamaan asiaa. Lähetin viestin maahantuojalle. Mitään ei ole kuulunut.
        Minulla kaupunkiajokulutus on noin 6,5l / 100 km ja maantie 5,3l / 100 km. Lomamatkalla ajoin 1000 km maantieajoa, pääosin 80 km / h nopeusrajoitusteitä, kulutus oli 5,2l / 100 km.
        Kyllähän dieselkone tärisee, mutta kun moottori täristää tyhjäkäynnillä niin että peräkärrin takalaidat "helisevät", niin aika voimakkaasti kone ravistaa. Ei minulla tähän mennessä olet ollut tälläista diesel tehosekoitinta (aikaisemmin ollut 6 dieseliä).


      • Hese8
        Hese8 kirjoitti:

        Olen ollut koko ajan yhteydessä auton myyneeseen liikkeeseen ja kaupan tehneeseen myyjään. Kaupan tehnyt liike väittää olleensa yhteydessä maahantuojaan. Nyt he eivät ota kantaa mihinkään asiaan, toteavat vain että he eivät pysty hoitamaan asiaa. Lähetin viestin maahantuojalle. Mitään ei ole kuulunut.
        Minulla kaupunkiajokulutus on noin 6,5l / 100 km ja maantie 5,3l / 100 km. Lomamatkalla ajoin 1000 km maantieajoa, pääosin 80 km / h nopeusrajoitusteitä, kulutus oli 5,2l / 100 km.
        Kyllähän dieselkone tärisee, mutta kun moottori täristää tyhjäkäynnillä niin että peräkärrin takalaidat "helisevät", niin aika voimakkaasti kone ravistaa. Ei minulla tähän mennessä olet ollut tälläista diesel tehosekoitinta (aikaisemmin ollut 6 dieseliä).

        Vein asian kuluttajariitalautakuntaan kun jokainen taho siirti vastuuta toisille. Maahantuojan vastine oli ylimielinen ja kommentit perustuivat näkemyksiin ei tosiasioihin. Autoliikkeen vastaus oli samanlainen. Kaasupolkimen toimintahäiriö oli aiheuttaa peräänajon. Tähänkään ei reagoitu mitenkään. Tämä oli viimeinen v....tus tässä sopassa. Auto meni vaihtoon. Juuri kun olin vaihtanut auton, otti maahantuoja yhteyttä. He olisivat halunneet tehdä kilpailukykyisen tarjouksen uuteen Focukseen. Valitettavasti Focus oli lähtenyt kierrätykseen. Tekivät vielä kahdesti tarjouksen vaikka olin sanonut että minulla ei ole enää Focusta. Ei tule Fordia enää meidän talouteen ja vaimonkin Voorti lähtee keirrätykseen.


    • akkavakka4

      Fiesta vie samalla koneella 5.0 L kaupungissa.

    • .....

      Kai sitä nykydieseleissä on käynyt niin, että kun päästöt on saatu alas, niin todellisuudessa polttoaineen kulutus nousee. Sama ilmiö on tapahtunut myös traktoreiden kohdalla, päästöstöt OK, tuntuvat koneet tehottomilta, eivät savuta ja polttoainetta kuitenkin kuluu enemmän kuin ennen vastaavantehoisila koneilla.
      Mikä tuo sitten on tämä "ravistus" sammutattaessa. Tulee mieleen, että potkaiseeko kone pienen jälikäynnin ja yrittää käydä jopa väärinpäin, niin tapatuu bensakoneessa kun sammutusvaiheessa syllinterissä oleva bensaseos itsesyttyy ilman sytytystulpan antamaa kipinää.

    • pitää vain osata

      Valmistajan kulutslukemaan pääseminen edellyttää esimerkiksi sitä että ilmastonti ja valot ei ole käytössä. Ei niihin kukaan pääse tavallisessa ajossa, mutta taloudellisuus ajoissa ne lukemat jopa alitetaan kirkkaasti.

    • ......

      Ja auton kuorma vaikuttaa myös kulutukseen, varmaankin tulee helposti 0,5 litraa/100 kg. Niinkin yksinkertainen juttu kuin sähköinen ohjauksentehostin Vs. vanha täyshydraulinen, niin edellämainittu alentaa kulutusta 0,2 litraa.
      Ajotavastahan se on kiinni, en vieläkään ymmärrä, miten pääsee bensaautolla 3,3 litran kulutukseen vaihtelevassa maastossa.

    • mutterinpyörittäjä

      Älkää uskoko maahantuojan kulutuslukemiin ne tehtään laboratoriolosuhteissa
      ei tienpäällä metriäkään. EU on antanut monta huomautusta autotehtaille
      jopa 2 l. enemmän menee käytännössä.

    • Kickelström

      Perkl, vastasin vitun vanhaan jutun aloitukseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      949
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    9. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      841
    Aihe