Unettomuus vai ADHD/ADD?

ihmettelen vaan

Olen kärsinyt jo pitkään unettomuudesta, ja väsyneenä on tietty pirun hankalaa keskittyä, mutta tämä keskittymättömyys taas johtaa vielä helpommin valvomiseen kun kaikkein pahin väsymys menee yleensä ohi noin kuudelta illalla, jonka jälkeen jaksaa taas.

Olen ollut jo muutaman vuoden ilman kunnon unta ja muistoni tältä ajalta ovat melko hatarat mutta minulla heräsi tänään eräänlainen muna-kana kysymys päässäni. Johtuuko keskittymisvaikeuteni ja unohteliaisuuteni unettomuudestani vai johtuuko unettomuus keskittymisvaikeuksista? Nykyisin lyhytaikaismuisti pätkii hiukan myös lomilla vaikka nukun tarpeeksi (viivyttelen nukkumaan menoa, mutta uneni on hyvin syvää kunhan siihen pääsen) mutta toisaalta tämä saattaa olla myös jotain pysyvää vahinkoa vuosien valvomisesta.

Todellisuus on kuitenkin se, että kouluarvosanani kärsivät kun ajatus menee koko ajan jonnekin muualle. Kummasta pitäisi sanoa terveydenhuoltajalle, unettomuudesta vai keskittymisvaikeuksista, vaiko molemmista? Liittyvätkö ne sen enempää toisiinsa (esiintyvätkö ne usein yhdessä)?

3

2656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeile jotain

      Unettomuuden hoito!


      Laita makuuhuoneeseen valoaläpäisemättömät (kangasta myydään kangaskaupassa, jossa verhot myös maksua vastaan ommellaan) verhot, jotta on pimeää.



      Pieni unikäsikirja

      Unettomuutta voi hoitaa melatoniinilla, jolla ei ole sivuvaikutuksia, ei aiheuta riippuvuutta eikä toleranssi nouse, mutta sopivuus varmistettava, jos sairastaa epilepsiaa tai käyttää verenohennuslääkettä. Suomessa on yksi laboratorio, joka mittaa elimistön melatoniinipitoisuutta.

      Suomessa on myynnissä lyhytvaikutteista (puoliintumisaika n. 5 tuntia) melatoniinia luontaistuotteena 1mg vahvuista, jota myydään apteekissa, luontaistuotekaupoissa ja ruokauppojen luontaistuotehyllyissä.

      Reseptillä on saatavana lyhytvaikutteista 1mg, 3mg ja 5mg vahvuutta tablettia 100 kappaleen pakkauksessa 12-30€ riippuen apteekista (Yliopiston apteekissa on edullisin melatoniini), sekä pitkävaikutteinen Circadin 2mg, joka maksaa n. 30€ 30 kappaleen pakkaus.

      Ulkomailla melatoniini on reseptivapaa luontaistuote, jota on sekä lyhyt- että pitkävaikutteisena eri vahvuuksina.

      Annostus on yleensä 1-6mg illalla tunti ennen nukkumaan menoa. Melatoniini otetaan aina samaan aikaan hyvän tehon saavuttamiseksi.



      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

    • ----------

      keskittymisongelmat voivat johtua unettomuudesta ja keskittymisongelmaisilla voi olla tavallista useammin poikkeava vuorokausirytmi tai univaikeuksia. SIksi niitä tukimuksia tehdään, että voidaan selvittää mikä syy voisi olla keskittymisongelman taustalla. Yksi syy on add/adhd, toinen unettomuus, kolmas stressi tai alkoholi, lääkkeet jne.

      Asia selvinnee kohdallasi, kun lääkäri tutkii. Ilman muuta terkkarille kannattaa mainita molemmat oireet. Yleensäkin kannattaa mainita kaikki oireet, sellaisetkin mitä ei ehkä itse usko kuuluvan asiaan.

      Ja voithan itsekin tehdä kotioloissa kokeen: elä kuukausi siten, että menet joka ilta samaan aikaan nukkumaan ja joka aamu nouset ylös samaan aikaan. katso poistuuko keskittymisongelma. Jos poistuu kokonaan, niin sitten lienee aika turvallista olettaa, että keskittymisongelmasi syy oli unettomuus.

      En usko että vuosikausien unettomuus toisi pysyviä ongelmia. Aivot eivät toimi sillä tavalla. unettomuus kyllä aiheuttaa ongelmia, mutta tilanne aina paranee sen seuraavan hyvin nukutun yön jälkeen. Psyykkisesti voi asia sitten olla toinen: jos olet vuosikausia ajatellut, että olet uneton, niin on selvää, että tuosta ajatustottummuksesta voi olla vaikea päästä eroon.

    • Anonyymi

      Valeriana luonnon lääke ja melatoniini. talvella kirkasvalolamppuhoito päivällä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe