Ajatus uudelleen imettämisestä ahdistaa suunnattomasti.

Imetyshemmetti

Heips.
Eli odotan toista lasta, jonka la on syksyllä.
Eka lapseni on 2-vuotias.

Esikoista odottaessa ajatus imetyksestä ahdisti hieman, mutta päätin silti imettää, koska tiesin (ja tiedän) sen olevan vauvalle parasta ravintoa (hox! en väheksy "korvike-vauvoja" tai heidän äitejään).
Täysimetin häntä sitten 6kk, jonka jälkeen osittan imetystä 1v6kk ikään saakka. Aika pitkään siis "jaksoin", vaikka touhu ei minua totta puhuen miellyttänyt lainkaan, mutta kysehän ei ollutkaan minun mieltymyksistäni.
Kun imetys oli saatu päättymään kokonaan, olin niin helpottunut.
Vauva-aikana pahinta oli juuri se, miten sidoksissa vauva minuun oli ja minä häneen, ja se, miten vauva takertui vain ja ainoastaan minuun, muut eivät kelvanneet. Tunsin välillä tulehtuvani, kun lenkille pääseminenkin yksin oli juuri ja juuri toteutettavissa.

Nyt tosiaan toista odotan, mutta aluksi minua tuleva imetys ei ahdistanut. Nyttemmin sen sijaan minua suoraan sanottuna kuvottaa, ällöttää kun näen vaikkapa vauva-lehden sivuilla imetyskuvan. "HYI YÖK", on reaktioni ja käännän nopsasti sivua. En pidä tästä, mitä tunnen asiaa kohtaan, mutta en myöskään mahda sille mitään. Kun näen vaikkapa peilistä rintani ja mietin siihen taas vauvaa niitä imemään, alan melkein itkeä, kun ahdistun niin syvästi :(
Inhoan rintojani muuten, ovat kamalaksi menneet raskauden ja imetyksen jälkeen. Nyt ne saavat saman annoksen "kulutusta" kuin viimeksi, pelottaa jo ajatellakin miltä näyttävät vuoden kuluttua.

Jos päättäisin olla imettämättä toista lastani, tuntisin oloni maailman huonoimmaksi äidiksi. Toisaalta ajatus taas houkuttelee. Ristiriitaiset tunteet siis.
Olenkin ajatellut, että imettäisin lastani, mutten niin kauan kuin esikoista. Tyyliin ennen 1-vuotis päivää olisi imetys kokonaan lopetettu.

Onko täällä muita, joilla on/on ollut samankaltaisia ajatuksia? Miten lopulta kävi?

12

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei äitiyden mitta

      Et tietenkään ole mitenkään huonompi äiti, mikäli et imettäisikään. Itsestäsihän se kiinni on. Jos ei nappaa, niin lopetat, kukaan ei sinua tuomitse.

    • nininn

      Itse olen kahta lasta imettänyt, joten ajattelin kertoa omia ajatuksia. Itse imetin esikoista 9kk, lopetin koska lapsi ei suostunut enää rauhoittumaan rinnalle kun muu maailma alkoi kiinnostamaan liikaa. Toista lasta odottaessa ajatus imettämisestä tuntui oudolle, ei tuntunut enää yhtään luonnolliselta, että esikoinen tulisi vielä rintaa syömään. Kuitenkin kun toinen lapsi syntyi, oli imetys hyvinkin luonnollista ja onnistui alusta alkaen tosi hyvin. Imetin toista 11kk, kunnes siirryttiin tavalliseen maitoon. En imetyksestä mitenkään erityisesti pidä, mutta onhan se paras ja helpoin vaihtoehto ja tuntuisi ihan turhalta alkaa kantaa kaupasta korvikkeita kun omaakin maitoa on. Kolmatta lasta kuumeilen ja olisi mukava imettää kolmattakin samoin kuin toista, niin pitkään että suoraan tavalliseen maitoon siirtyminen on mahdollista. Sitten en enää näe mitään järkeä/hyötyä imettää, kun lapsi voi juoda tavallista maitoa.

      • taaperoimetyksestä

        Jokainen imettää (tai ei imetä) just niin pitkään kuin hyvältä tuntuu, se on selvä asia. Pakko kuitenkin kommentoida tuota viimeistä kirjoittamaasi lausetta. "Tavallinen" maitohan on lapselle nimenomaan se äidinmaito. Lehmänmaito on tietysti parhaiten sopiva juoma vasikoille, mutta ei äidinmaito muutu yhtäkkiä yhden vuoden iän kohdalla jotenkin ihmislapselle sopimattomaksi ja lehmänmaito erityisen sopivaksi. Taaperokin saa äidinmaidosta vasta-aineita ja maito on juuri hänen elimistölleen sopivaa, oman nisäkäslajin maitoa kun on. Nykyään taaperoimetyksestä on tehty jotenkin kummallinen asia, historiallisesti ihminen on imettänyt todennäköisesti vuosia. Toki saat pitää mielipiteesi siitä, ettei ole järkeä imettää yhden vuoden iän jälkeen, mutta hyötyä siitä on: ihan tutkimustenkin mukaan.


      • nininn
        taaperoimetyksestä kirjoitti:

        Jokainen imettää (tai ei imetä) just niin pitkään kuin hyvältä tuntuu, se on selvä asia. Pakko kuitenkin kommentoida tuota viimeistä kirjoittamaasi lausetta. "Tavallinen" maitohan on lapselle nimenomaan se äidinmaito. Lehmänmaito on tietysti parhaiten sopiva juoma vasikoille, mutta ei äidinmaito muutu yhtäkkiä yhden vuoden iän kohdalla jotenkin ihmislapselle sopimattomaksi ja lehmänmaito erityisen sopivaksi. Taaperokin saa äidinmaidosta vasta-aineita ja maito on juuri hänen elimistölleen sopivaa, oman nisäkäslajin maitoa kun on. Nykyään taaperoimetyksestä on tehty jotenkin kummallinen asia, historiallisesti ihminen on imettänyt todennäköisesti vuosia. Toki saat pitää mielipiteesi siitä, ettei ole järkeä imettää yhden vuoden iän jälkeen, mutta hyötyä siitä on: ihan tutkimustenkin mukaan.

        Niin tarkoitinkin ihan että itselleni siitä ei ole enää hyötyä, vaan pääsen itse helpommalla kun siirrytään tavalliseen maitoon. Varsinkin kun olin jo palannut töihin ennen kuin lopetin imetyksen kokonaan. Itse en imetyksestä ole koskaan niin kovasti tykännyt että olisin sitä jatkanut ihan vain huvin vuoksi. Kyllä loppuvaiheessa jo tympi koko homma, etenkin kun nuorimmainen ei huolinut pulloa ollenkaan.


      • taaperoimetyksestä
        nininn kirjoitti:

        Niin tarkoitinkin ihan että itselleni siitä ei ole enää hyötyä, vaan pääsen itse helpommalla kun siirrytään tavalliseen maitoon. Varsinkin kun olin jo palannut töihin ennen kuin lopetin imetyksen kokonaan. Itse en imetyksestä ole koskaan niin kovasti tykännyt että olisin sitä jatkanut ihan vain huvin vuoksi. Kyllä loppuvaiheessa jo tympi koko homma, etenkin kun nuorimmainen ei huolinut pulloa ollenkaan.

        Ymmärrän, halusin vain tuoda esiin, että pidemmästä imetyksestä on hyötyjäkin. Ihan vain sen takia, että Suomessa taaperoimetystä morkataan niin paljon ja katsotaan sen olevan suunnilleen irstasta. Monessa muussa maassa on aivan luonnollista imettää yli yksivuotiasta. Tarkoitukseni ei ollut morkata sinun valintojasi, imetyksen kesto on jokaisen äidin henkilökohtainen valinta, eikä siihen ole kenelläkään mitään sanomista. :)


    • ........

      Taaperoimetyksestä on enemmän haittaa äidille kuin vauvalle. Yli vuoden ikäisen lapsen imetyksessä ei ole lapselle hyötyä, mutta se koettelee turhaan äidin elimistöä, etenkin jo lapsia syntyy pienin ikäeroin.
      Vuoden ikäisen lapsen äidin maito ei ole vettä kummempaa, kun tuossa iässä tavallinen taapero jo monipuolisesti ruokailee ja voi käyttää muita maitotuotteita.

      • taaperoimetyksestä

        "Vuoden ikäisen lapsen äidin maito ei ole vettä kummempaa". Tämä väite on jostain 70-luvulta peräisin eikä pidä paikkaansa. Kannattaa vähän päivittää tietojaan, äidinmaito ei missään vaiheessa muutu litkuksi, vaan itse asiassa vuoden iän jälkeen maidosta tulee jälleen hieman rasvaisempaa. Mitä taas tulee äidin terveyteen, niin varsinkaan nykyaikana jolloin ravitsevaa ruokaa on yllin kyllin tarjolla, ei äidin terveyteen taaperon imettämisellä ole haitallisia vaikutuksia.


    • tissitakiaiset

      Itse olen kanssa ollut hieman kaksijakoisin mielin imetyksen kanssa. Rakastan sitä hetkeä kun pieni vauva on rinnalla, mutta silloin kun imetys on jostain syystä vaikeaa (suihkutissiongelmani ja niistä johtuvat rintaraivarit), olen miettinyt että onko tässä mitään järkeä.

      Parasta ravintoa se minun mielestäni kuitenkin on ja pitkään olenkin imettänyt,

      Molemmat ovat olleet täysimetyksellä ensimmäiset 6kk, jonka jälkeen erinomaisia tissitakiaisia. Ruoka on maistunut aina erittäin hyvin, ruokajuomana vesi ja rintaa sitten "välipalana" ja etenkin iltaisin.
      Rintaruokinnan helppous nousee ykkössyyksi listassani, miksi olen jatkanut imettämistä. Ruoka on aina mukana.

      Meillä tuo "tavalliseen" eli lehmänmaitoon siirtyminen ei ole ollut kovin yksioikoista. 10kk:n iässä on alettu maistelemaan hapanmaitotuotteita ja hitaalla siedätyksellä itse maitoa ollaan päästy maistelemaan vasta 1v alkaen. Ihan ruokajuomana maito on mennyt noin 1v 2kk alkaen.
      Eli meillä tuo rintaruokinta on ollut ihan oikeasti tarpeellista vielä siihen asti.

      No, edelleen olen imettämistä jatkanut lapsentahtisesti. Joskus lapsi on syönyt 2 kertaa päivässä, toisinaan taas 10. Tällä hetkellä suuntaus näyttäisi olevan vähentyvä, koska kertoja on noin 3-4 päivässä.

      Esikoista imetin 1,5v, ja itse sitten imetystä lopettelin, Tämä nuorempi on nyt 1,5v ja imetystä on tosiaan vielä useampi kerta päivässä. Minua ei haittaa, että lapsi vieroittaa itse itsensä. Olen jo palannut työelämään eikä se ole juuri vaikuttanut tähän rytmiin, joten mitään "tekosyytä" lopettamiselle ei ole ;)

      Ja yksi plussa vielä... Meillä oli muutama viikko sitten todella raju oksennustauti eikä lapsi syönyt/juonut mitään PAITSI rintamaitoa. Todennäköisesti olisi sairaalareissu ja tiputus ollut edessä, mutta peukutan kyllä imetyksen puolesta lapsen ollessa sairaana! :)

      • tissitakiaiset

        Vielä lisäys edelliseen..

        Olen joutunut molempien lapsien kohdalla (eri syistä) lypsämään ja pullottelemaan noin 1-2kk alussa. Korviketta ei siis ole annettu, joten täysimetykseksi olen senkin laskenut.

        Jos siis harkitset esim.lypsämistä haluten hyödyntää äidinmaidon myötävaikutukset pienen vauvan kohdalla, niin....

        On ÄÄRIMMÄISEN työlästä nousta yöllä pumppaamaan ja sitten tiskaamaan ja keittämään astioita, kun lapsi nousee seuraavaksi syömään ja kun hänet saa vihdoin nukkumaan onkin jo aika alkaa pumppailemaan seuraavan kerran.

        Päivällä kaikki "lepoaika" menee lypsämiseen ja astioiden puhdistamiseen. Ykkösen kohdalla tämä oli vielä aika helppoa, mutta nyt esikoinenkin vaati jo huomiota, jota en koko ajan pystynyt antamaan.

        Ehkä sinun kohdallasi voisi toimiakin juuri ajatusmalli, että päätät imettää pätkän kerrallaan. Esim. ensin vaikka sen 6kk. Sitten vuoden ikään asti. Jos sen jälkeen tuntuu, että haluaa jatkaa, niin siitä vaan.. ;)


    • äityli1978

      Kirjoitit samasta jota itsekin juuri mietin. Laskettuun aikaan on vielä aikaa. Inhosin esikoisen kohdalla maidonnousun tunnetta, siitä tuli oikeastikin oksettava olo. Kun siihen lisättiin liika maidonmuodostus, maitosuihkut kaikkien suojien ja kerääjien läpi, mahdottomuus lähteä mihinkään (maito suihkusi kaupassakin jos vaikkapa vain ohitin vaippahyllyn ja erehdyin ajattelemaan lasta) ja sottaisuus. Nukuin pyyhe lakanalla monta kuukautta... Esikoinen lisäksi söi jopa 2tunnin pätkiä, tunnin välein, eikä huolinut pulloa.
      Eli ainakin minulla juuri tuo raskaus ja sitovuus saa harkitsemaan osittaisimetystä 1-6kk, sitten kokonaan korvikkeelle. Uskon vakaasti, ettei tuleva lapseni siitä kärsi, vaan jopa hyötyy koska osaan itse kokea imetyksen myönteisenä kun tiedän voivani kontrolloida sen kestoa ja määrää. Esikoisen kanssa inhosin koko puuhaa ja teki oikeastikin mieli heittää lapsi tissiltä pois ajoin.
      Mielestäni äiti itse punnitsee plussat ja miinukset. Muita ei kannata kuunnella, koska asia ei muita koske. Toisilla ei tule lainkaan maitoa ja lapsista tulee silti terveitä ja onnellisia!

    • Maruzu

      Itselläni pian 2vuotias lapsi ja toisesta haaveilen. Vihasin ihmetystä alusta alkaen, sattui, sattui,sattui... Vauva ei oppinut imemään ennen kuin täytti 4kk. Täyttä tuskaa. Korviketta meni aluksi jonkin verran. Imetin kuitenkin puoli vuotta, johon olen supertyytyväinen, tavoite kun oli 4kk mutta sitten se lähtikin sujumaan.
      Ahdistaa myös minua miten selviäisin siitä uudelleen. Todennäköisesti imettäisin sen verran että saan suurimman osan kiloista pois ja tavoitteeksi ottaisin 4-6 kk...

      • tsemppiä!

        Tiedän, että se on vaikeaa, mutta kannattaa ihan oikeasti ottaa se asenne, että kahta samanlaista imetystä ei ole. Saattaa olla, että toinen lapsi nappaa kiinni rinnasta täydellisellä imuotteella heti synnärillä ja kaikki menee aivan mahtavan paljon helpommin kuin ensimmäisen lapsen kanssa. Jos homma lähtee menemään pieleen, niin sitten katsot päivän kerrallaan ja jos ahdistaa liikaa niin lopetat, mutta kun se ei ole millään lailla kiveen hakattu että ne ensimmäisen kanssa koetut ongelmat toistuisivat. Jokainen lapsi on yksilö, myös imetyksen suhteen. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      572
      15096
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      43
      11934
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      361
      8932
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      9
      3791
    5. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      36
      3557
    6. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      359
      2647
    7. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      2147
    8. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1753
    9. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      129
      1749
    10. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      193
      1622
    Aihe