julkisoikeus

Minkälaista on

Hello!
Kertokaahan kaikki julkisoikeuden opiskelijat, että minkälaista ko. alan opiskelu oikein on??
Monet sanovat, että tentit ovat vaikeita (vaatii ulkoa oppimista)?!Pitääkö paikkansa?
Kuinka monessa vuodessa maisterin paperit saa taskuun? Onko töitä tarjolla? Kannattaako lähteä opiskelemaan alaa vai onko aivan perseestä? Kaduttaako valinta?
Tällaista vain kyselen...Kiitos!

22

7112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noviisi

Töitä varmasti löytyy, ainakin muutaman vuoden kuluttua. Itse aloittelen opintoja tänä keväänä. Sivuaineet sanelevat paljon, minne suuntautuu. Tentit varmaan samantyyppisiä kuin valintakokeessa eli voi varautua ulkoaoppimiseen...mutta mikäänhän ei tietenkään ole parempaa kuin asioiden oikea omaksuminen;) En kadu vielä. Sivuaineet vaan itsensä näköisiksi, niin oikea suunta löytyy.

• opiskellut

tai ei vaikeata mutta tentteihin saa lukea ja tarkkoja vastauksia, vaikeata muuten päästä läpi/saada muutenkaan 1 parempia arvosanoja.

• julkkis

Julkisoikeuden opiskelu on hauskaa. Varsinkin jos tykkää "veren maku suussa" opiskelusta kuten minä :) (eli ei liian helppoa).

• tyhmä

Opiskelen oikiksessa ja siellä on julkisoikeuden laitos, mutta missä sitä opiskellaan pääaineena?

Ei oikiksen opiskelu ole mitään ulkoa pänttämistä. Se on ihan mukavaa ja kiinnostavaa. Täytyy kirjat lukea rauhassa ja samassa seurata lakikirjaa, jotta löytäisi myöhemmin oikeat lakipykälet.

Minusta oikikesessa ei opiskelu ole vaikeata jos pääsee sisään. Mutta tenttejä joutuu käymään moneen kertaan, ei helposti läpäise.

• iina

Eikös Joensuun yliopistossa ole julkisoikeuden laitos. Ja valmistutaan sitten hallintotieteiden maisteriksi. Kai se niin meni... Eli eihän sieltä juristiksi tulla.

• opiskelija

Lapin yliopistossa ainakin. Vaikea kuvitella, että julkisoikeus (itsellä lääkintäoikeus suuntautumisvaihtoehtona) olisi sen vaikeampaa kuin oikeustiedekään. Julkisoikeus kuulostaa nimenä sangen teoreettiselta, mutta onneksi sivuaineita voi valita aika vapaasti Lapin ja Oulun yliopistosta.

• noviisi
        opiskelija kirjoitti:

Lapin yliopistossa ainakin. Vaikea kuvitella, että julkisoikeus (itsellä lääkintäoikeus suuntautumisvaihtoehtona) olisi sen vaikeampaa kuin oikeustiedekään. Julkisoikeus kuulostaa nimenä sangen teoreettiselta, mutta onneksi sivuaineita voi valita aika vapaasti Lapin ja Oulun yliopistosta.

Mä aloitan julkisoikeuden opinnot Joensuussa ja mullekin on aika epäselvää koko homma... Ilmeisestikin julkisoikeus ei valmista asianajajia mut esim. Joensuu kait hakee lupaa nimittää juristeja. Näin mä oon ainakin käsittänyt! Ei auennut paikka oikikseen niin mä ajattelin tän olevan lähellä sitä, vai kuinka on?

• iina
        noviisi kirjoitti:

Mä aloitan julkisoikeuden opinnot Joensuussa ja mullekin on aika epäselvää koko homma... Ilmeisestikin julkisoikeus ei valmista asianajajia mut esim. Joensuu kait hakee lupaa nimittää juristeja. Näin mä oon ainakin käsittänyt! Ei auennut paikka oikikseen niin mä ajattelin tän olevan lähellä sitä, vai kuinka on?

Joensuustahan valmistutaan hallintotieteiden maisteriksi, joten ei yliopisto voi vain nimittää sen tutkinnon opiskelleita juristeiksi. Joensuuhan haluaa aloittaa oikeustieteellisten tutkintojen (OTK/OTM) suorittamismahdollisuuden, mutta mikäli niin kävisi, niin eihän se varmasti vaikuta takautuvasti niihin, jotka nyt aloittavat HTM-opinnot. Luulisin, että tuolla tutkinnolla pääsee erinäisiin hallinnollisiin tehtäviin, mutta ei niihin "perinteisimpiin" juristin hommiin.

• Julkkari
        noviisi kirjoitti:

Julkisoikeudesta valmistuu HTM eli hallintotieteiden maisteri, jolla ei ole mitään tekemistä OTK eli oikeustieteiden kandidaatin kanssa, jotka saavat harjoittaaa juristin hommia...
        Oikeustieteitä opiskellaan ihan eri kouluissa!
        Jotta näin...

• oik.yo

Julkisoikeutta pääaineenaan lukevat wannabebe-oikislaiset (lue: Ne jotka eivät ole päässeet sisään oikikseen tai vielä säälittävimpinä tapauksina ne jotka eivät edes ole jaksaneet yrittää sinne)eikä opiskelua siellä voi edes verrata oikikseen. Ihan pilipalitenttejä, monista pääsee läpi lukaisemalla hätäsesti luentomuistiinpanot ja sitä rataa. Itse opiskelin sitä yhden lukukauden ennenkuin pääsin (toisella yrittämällä) sisään oikikseen.

Julkisoikeutta pääsee lukemaan kuka tahansa sisälukutaitoinen, vaikka pääsykoekirjan (joita on vain yksi) lukisi hädin tuskin kerran läpi...Pääsykoekin oli muistaakseni rasti-ruutuun koe ja sisäänpääsyprosentti jokin tyyliin 90%.

Jos haluat tylsän, huonosti palkatun homman jossain valtion leivissä (tyyliin kela tai sos.&terv.ministeriö)plus opiskelukavereiksesi kunnianhimottomia nörtttejä ja muita herneaivoja, niin silloin suosittelen julkisoikeutta lämpimästi. Muussa tapauksessa en.

• julkkari
        oik.yo kirjoitti:

Julkisoikeutta pääaineenaan lukevat wannabebe-oikislaiset (lue: Ne jotka eivät ole päässeet sisään oikikseen tai vielä säälittävimpinä tapauksina ne jotka eivät edes ole jaksaneet yrittää sinne)eikä opiskelua siellä voi edes verrata oikikseen. Ihan pilipalitenttejä, monista pääsee läpi lukaisemalla hätäsesti luentomuistiinpanot ja sitä rataa. Itse opiskelin sitä yhden lukukauden ennenkuin pääsin (toisella yrittämällä) sisään oikikseen.

Julkisoikeutta pääsee lukemaan kuka tahansa sisälukutaitoinen, vaikka pääsykoekirjan (joita on vain yksi) lukisi hädin tuskin kerran läpi...Pääsykoekin oli muistaakseni rasti-ruutuun koe ja sisäänpääsyprosentti jokin tyyliin 90%.

Jos haluat tylsän, huonosti palkatun homman jossain valtion leivissä (tyyliin kela tai sos.&terv.ministeriö)plus opiskelukavereiksesi kunnianhimottomia nörtttejä ja muita herneaivoja, niin silloin suosittelen julkisoikeutta lämpimästi. Muussa tapauksessa en.

Jos haluat opiskelukavereiksi wannabe-tuomareita, jotka istuvat katkeroituneina seuraavat 30 vuotta Juupajoen käräjäoikeudessa, suosittelen oikista.

• pilipali
        oik.yo kirjoitti:

Mä olen kyllä kanssasi sanmaa mieltä. Totta ainakin omalta kohdaltani. Hain Hesaan oikikseen tänä keväänä ja jäin 7 pisteen päähän sisäänpääsystä. Huvikseen ja mitään lukematta menin Joensuun yliopiston julkisoikeuden pääsykokeisiin, ja hups - olin vissiin 4. paras pyrkijä. Paljon mitään ei kyllä tarvinnut osata, kunhan osasi lukea ja siirtää asiaa aineistopaperista vastauspaperiin. Siis luku- ja kirjoitustaito lähinnä merkitsi.

Ensi vuonna uudelleen oikikseen pyrkimään...

• piipari
        pilipali kirjoitti:

Mä olen kyllä kanssasi sanmaa mieltä. Totta ainakin omalta kohdaltani. Hain Hesaan oikikseen tänä keväänä ja jäin 7 pisteen päähän sisäänpääsystä. Huvikseen ja mitään lukematta menin Joensuun yliopiston julkisoikeuden pääsykokeisiin, ja hups - olin vissiin 4. paras pyrkijä. Paljon mitään ei kyllä tarvinnut osata, kunhan osasi lukea ja siirtää asiaa aineistopaperista vastauspaperiin. Siis luku- ja kirjoitustaito lähinnä merkitsi.

Ensi vuonna uudelleen oikikseen pyrkimään...

jäit tällä kertaa 7 pisteen päähän, et tule koskaan sisään pääsemään. Hakeudu tasoistesi joukkoon, äläkä kuvittele liikoja itsestäsi. Kokeile vaikka limnologiaa.

• pilipali
        piipari kirjoitti:

jäit tällä kertaa 7 pisteen päähän, et tule koskaan sisään pääsemään. Hakeudu tasoistesi joukkoon, äläkä kuvittele liikoja itsestäsi. Kokeile vaikka limnologiaa.

Kiitoksia kannustuksesta! Ihan varmaan vahingossa olen päässyt kolmeen muuhun vaativaan oppiaineeseen sisään. Yksi tutkinto valmis, toinen valmistumassa ja kolmas aluillaan.

Vaan kiitos asiantuntevasta kommentistasi, olen hyvin ylpeä kaikista suorituksistani, täysipäiväinen opiskelu ja lapsenhoito on vaikeaa, mutta onnistumme silti. Sinunlaistesi katkerien selkäänpuukottajien takia maailma on aina hieman paskempi paikka.

• juuso
        oik.yo kirjoitti:

tarvitse sinunkaltaisesi idiootin kanssa olla tekemisissä.

• Oik.yo

Kuulehan nomen, jos yhtään olisit asioista perillä, tietäisit että
      A) Erittäin pieni vähemmistö oikeustieteellisestä valmistuneista päätyy tuomareiksi ja
      B) tuomarin virka itse asiassa on varsin mukava uravalinta, mm. joustavien työaikojen ja itsenäisyytensä vuoksi. Palkkakin on työmäärään nähden (huom.) erittäin kohdallaan.

Turha kai mainita että ne hommat (monista muista puhumattakaan) ovat hallintotieteiden maisterin ulottumattomissa. Toisaalta ymmärrän katkeroitumisesi, sillä sellaista hommaa ei taida olla olemassakaan, mihin juristin tutkinto ei antaisi paremman kelpoisuuden kuin hallintotieteiden maisterin. Onneksenne useimmat juristit eivät edes halua näitä teidän hommianne hakea, kun niin paljon parempaa on tarjolla...

• julkkari

Minäpä pääsen istumaan oikeussalissa sosiaalityöntekijänä. Että samoja naamoja tullaan katselemaan tulevaisuudessa...Julkkari on muuten vain yksi lukemistani aineista, joten se teoriastasi.

• Oik. yo:lle

Julkisoikeuden opiskelijoissa on mukana noita wannabe juristeja, mutta läheskään kaikki eivät niitä ole! Sattumalta tunnen paljon alan opiskelijoita. Joitain ihmisiä kiinnostaa yhteiskunnalliset kysymykset lainsäädännön ohella. Itse opiskelen valtsikassa, jonne ei ole sen helpompi päästä kuin oikeustieteelliseenkään. (ainakaan omaa pääainettani)
        Oikeustieteellisessä ja muuallakin yliopistoissa suurin osa opiskelijoista on älykkäitä, ja sitten on nämä kaltaisesi tapaukset. Kämppiksenäni asui oikikseen päässyt valopää. Voi jessus oli sellainen tapaus että ei osannut purkinavaajaa käyttää ilman ohjetta. Muutenkin vaikutti älykkyydeltään täysin vajaalta tapaukselta. Kirjoja luki yötä päivää, ja pääsi tentit läpi ykkösen arvosanalla, mikäli ollenkaan. Kuitenkin tämä kyseinen sankari oli hyvin äänekäs haukkumaan kaikkia muita, jotka opiskelee jotain sellaista alaa jota on helpompi päästä opiskelemaan.
        Kyllä jokaiseen tiedekuntaan lipsahtaa idiootteja oli sitten kuinka vaikea tahansa päästä sisälle. Toisaalta taas jokaisessa tiedekunnassa on myös motivoituneita älykkäitä opiskelijoita, jotka eivät valitse alaansa sen seksikkyyden perusteella, vaan siksi, että aidosti haluavat opiskella sitä.
        Tuollaiset imbesillit yrittävät vain pönkittää omaa huonoa itsetuntoaan sillä, että ovat kaikkien epäonnistumisiensa jälkeen kovalla lukemisella ja hyvällä tuurillakin päässeet sisälle unelmiensa paikkaan. Työelämässä tuollaiset asennevammaiset luuserit yleinsä kohtaavat järkyttävän totuuden, kun joutuvat toteamaan, että heidän haukkumansa tiedekunnan opiskelijat menestyvät heitä itseään paremmin. Jyvät erottuvat akanoista vasta työelämässä. Eikä opiskelupaikka takaa vielä menestystä. Ihmissuhdetaitojen ja ennakkoluulottomuuden opetteleminen saattaisi auttaa sinuakin eteenpäin. Kasva aikuiseksi!
        Muussa tapauksessa, hauskaa uraa Nuorgamin oikeusavustajana!

• Oik. yo
        Oik. yo:lle kirjoitti:

Julkisoikeuden opiskelijoissa on mukana noita wannabe juristeja, mutta läheskään kaikki eivät niitä ole! Sattumalta tunnen paljon alan opiskelijoita. Joitain ihmisiä kiinnostaa yhteiskunnalliset kysymykset lainsäädännön ohella. Itse opiskelen valtsikassa, jonne ei ole sen helpompi päästä kuin oikeustieteelliseenkään. (ainakaan omaa pääainettani)
        Oikeustieteellisessä ja muuallakin yliopistoissa suurin osa opiskelijoista on älykkäitä, ja sitten on nämä kaltaisesi tapaukset. Kämppiksenäni asui oikikseen päässyt valopää. Voi jessus oli sellainen tapaus että ei osannut purkinavaajaa käyttää ilman ohjetta. Muutenkin vaikutti älykkyydeltään täysin vajaalta tapaukselta. Kirjoja luki yötä päivää, ja pääsi tentit läpi ykkösen arvosanalla, mikäli ollenkaan. Kuitenkin tämä kyseinen sankari oli hyvin äänekäs haukkumaan kaikkia muita, jotka opiskelee jotain sellaista alaa jota on helpompi päästä opiskelemaan.
        Kyllä jokaiseen tiedekuntaan lipsahtaa idiootteja oli sitten kuinka vaikea tahansa päästä sisälle. Toisaalta taas jokaisessa tiedekunnassa on myös motivoituneita älykkäitä opiskelijoita, jotka eivät valitse alaansa sen seksikkyyden perusteella, vaan siksi, että aidosti haluavat opiskella sitä.
        Tuollaiset imbesillit yrittävät vain pönkittää omaa huonoa itsetuntoaan sillä, että ovat kaikkien epäonnistumisiensa jälkeen kovalla lukemisella ja hyvällä tuurillakin päässeet sisälle unelmiensa paikkaan. Työelämässä tuollaiset asennevammaiset luuserit yleinsä kohtaavat järkyttävän totuuden, kun joutuvat toteamaan, että heidän haukkumansa tiedekunnan opiskelijat menestyvät heitä itseään paremmin. Jyvät erottuvat akanoista vasta työelämässä. Eikä opiskelupaikka takaa vielä menestystä. Ihmissuhdetaitojen ja ennakkoluulottomuuden opetteleminen saattaisi auttaa sinuakin eteenpäin. Kasva aikuiseksi!

HAH HAH! Olipahan katkera tilitys kerta kaikkiaan. Olen tosi pahoillani jos osuin arkaan paikkaan, mutta valehtelu ei koskaan kannata: Jos Sinulla olisi OIKEASTI ollut oikislainen kämppiksenä, tietäisit mm. sen ettei oikiksessa anneta arvosanoja numeroilla.

Niin että keksihän ensi kerralla parempi tarina, julkkari.

• Oik.yo
        Oik. yo:lle kirjoitti:

HAH HAH! Olipas kerta kaikkiaan katkera viesti! Olen pahoillani jos osuin arkaan paikkaan, mutta valehtelu ei koskaan kannata: Jos Sinulla olisi ollut OIKEASTI oikislainen kämppiksenä, tietäisit mm. sen, ettei oikiksessa anneta arvosanoja numeroilla. Joten keksihän ensi kerralla parempi tarina, jooko?

• Iskariootti
        Oik. yo kirjoitti:

HAH HAH! Olipahan katkera tilitys kerta kaikkiaan. Olen tosi pahoillani jos osuin arkaan paikkaan, mutta valehtelu ei koskaan kannata: Jos Sinulla olisi OIKEASTI ollut oikislainen kämppiksenä, tietäisit mm. sen ettei oikiksessa anneta arvosanoja numeroilla.

Niin että keksihän ensi kerralla parempi tarina, julkkari.

No naura paljon.. Kuulehan urpolainen että miksi esim. helsingin verohallintoon tulee Joensuusta niin paljon kesätyöntekijöitä vaikka aina olisi mahdollisuus palkata loistavia oik.yo:ta suoraan Hesasta?? Olisi vaikka sen takia että mm. vero-oikeutta opetetaan Joensuussa paljon enemmän kuin Hesassa ja että nämä paljon vero-oikeutta lukeneet ovat kyvykkäämpiä veroasioissa??? Ja vero-oikeus ei suinkaan ole ainut oikeudellinen aine jonka opetusta on huomattavasti enemmän joensuussa...

Kerropas mulle kuinka pitkiä graduja oik.yo:ot siellä Hesassa pakertaa, taitavat jäädä aika vaatimattomiks joensuulaisiin vastaaviin verrattuna, vai kuinka? Saattaappi johtua siitä ettei siellä oikein syvennytä kunnolla mihinkään asiaan vaan vain hieman sorkkaistaan joka puolelle vähäsen... Onko muuten totta että teiltä voi valmistua niin että hallinto-oikeutta lukee vain 5 "noppaa"... ei ole varteenotettava hakija sellainen kaveri verrattuna hallinto-oikeus pääaineenna valmistuneeseen joensuulaiseen kun työpaikkaa haetaan hallinnon alalta...

• Oik. yo:lle

Voi jessus... Eiköhän ne teidän kaksikirjaimiset lyhenteet kerro aivan saman asian kuin numerot... Esimerkiksi Tampereen yliopistossa molempia järjestelmiä käytetään samassa yliopistossa päällekkäin, jopa samassa tiedekunnassa. (En nyt puhu oikeustieteestä, koska seuraavaksi huomauttaisit, että Tampereella ei sitä opeteta).
      Hanki elämä, helkkarin saivartelija. Noin yksinkertaisella järjenjuoksulla muodostetuilla puolustuksilla ja turhanpäiväisellä saivartelulla ei paljon oikeussaleissa pärjätä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe