Miten lestat suhtautuu sukukirouksiin uskooko vai ei? Tuolla mielenkiintoinen teksti asiasta. http://koti.phnet.fi/petripaavola/sukukirous.html
Lestadiolaiset ja sukukirous?
16
177
Vastaukset
Kyllä tavallaan tunnetaan, mutta ei kirous-nimellä. Se on enempi niinkuin sukujen ominaispiirteitä eli helmasyntejä.
Joku suku voi olla ylpeä, joku ahne, joku pitkäkyntinen, haureellinen, kiukkuinen, epärehellinen, taipumusta päihteisiin ym.- ilaritv
Vihne annatko raamatun paikat tukemaan väitteitäsi. Muuten en usko.
- rudiini
Kannattaisikohan tämän asian suhteen tutkistella genetiikkaa ja kasvatuspsykologiaa...
4.Moos 16. alusta kertoo Kooran kapinasta, jossa vaikuttaa ylpeys.
Sakaria 5:3. Ja hän sanoi minulle: se on se kirous, joka käy kaiken maan ylitse: sillä jokainen varas tästä (kansasta) niinkuin muistakin sanoo itsensä viattomaksi; ja kaikki valapattoiset tästä niinkuin muutkin sanovat itseänsä viattomaksi
Malakia 3:8. Onko se oikein, että ihminen pettää Jumalan, niinkuin te minun petätte? niin te sanotte: missä me sinun petämme? Kymmenyksissä ja ylennysuhrissa.
9. Sentähden te olette kirouksella kirotut, että te minun petätte, kaikki kansa.
10. Mutta tuokaat täydelliset kymmenykset minun aittaani, että minun huoneessani ruokaa olis; ja niin koetelkaat minua, sanoo Herra Zebaot, ellen minä myös avaa teille taivaan akkunia, ja vuodata sieltä runsaasti siunausta.
Olisiko tässä nyt aluksi. Vanhantestamentin aikana syntyi niistä tailappäisistä vaimoista lapsia joiden nimen kukaan syntyi heimoja, jotka kävivät rasitukseksi lupauksen kansalle.- 3+6
rudiini kirjoitti:
Kannattaisikohan tämän asian suhteen tutkistella genetiikkaa ja kasvatuspsykologiaa...
Nimenomaan rudiini. Jos kotikasvatus on lakihenkistä, lapsista tulee tiukkiksia. Esimerkiksi. Tämä näkyy ja kuuluu.
- Tavallaan kyllä
2. Moos. 20:3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
2. Moos. 20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
2. Moos. 20:5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. ...
***) ... Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
2. Moos. 20:6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.- Valo paljastaa
Jumala on siis järjestänyt tien pois sukukirouksista. Jeesus on tie.
Joh. 3:19-21 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.
Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen tekonsa tulisivat julki, sillä ne ovat Jumalassa tehdyt."
Moni valitsee helpomman tien, salaa ja kieltää syntinsä, päätyen kulolemansa jälkeen kadotukseen. Seksisyntien osalta tuhoava vaikutus jatkuu pahimmassa tapauksessa useiden sukupolvien ajan. Lapsena tuhottu jatkaa aikuiseksi tultuaan omien lapsiensa tuhoamista jne.
- saarland
Rudiini missä kohtaa raamatusta löytyy genetiikka ja kasvatuspsykologia suku kirous yhteydellä. Raamatun paikat kiitos muuten en usko sua.
- joitakin mainiten
Vastauksena viestiin jonka saarland kirjoitti 10.5.2013 klo 09:12
2. Moos. 20:4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
2. Moos. 20:5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
2. Moos. 20:6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
_________
2. Moos. 34:6 Ja Herra kulki hänen ohitsensa ja huusi: "Herra, Herra on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja suuri armossa ja uskollisuudessa,
2. Moos. 34:7 joka pysyy armollisena tuhansille, joka antaa anteeksi pahat teot, rikokset ja synnit, mutta ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille ja lasten lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen."
_________
4. Moos. 14:18 'Herra on pitkämielinen ja suuri armossa, hän antaa anteeksi pahat teot ja rikokset, mutta ei jätä niitä rankaisematta, vaan kostaa isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen.'
________- Ihmine on biologinen
Genetiikka (< kreik.), perinnöllisyystiede.
Perinnöllisyystiede, genetiikka, biologian osa, joka sai alkunsa Mendelin periytymissääntöjen löytymisestä 1900 ja joka selvittää, miten eläinten ja kasvien ominaisuudet periytyvät jälkeläisille. Keskeistä on periytymisen biokem. perusteiden, siis geenien rakenteen, toiminnan ja säätelymekanismien tutkiminen. Tärkeitä saavutuksia ovat olleet ns. geneettisen koodin selvittäminen ja DNA-molekyylin syntetisoiminen, jotka avaavat mahdollisuudet etsiä keinoja perinnöllisten sairauksien parantamiseen sekä lisääntymisyhteisöjen edullisten geenien määrän lisäämiseen. Viime aikoina on avautunut uusia mullistavia näkymiä perintöaineksen käsittelyyn ja muunteluun (geenimanipulaatio). Periytymissuhteita selvitetään tilastollisin menetelmin ja kaksostutkimuksella.
Kasvatuspsykologia, kasvatustieteen osa-alue, joka tutkii kasvavien kehitystä, kasvuympäristöä, kasvatustilanteita ja -tuloksia sekä kasvatettavien suhtautumistapoja. Kasvatuspsykol. tutkimuksen pyrkimyksenä on saada sellaista tietoa, jonka avulla voidaan ohjata oppimista sekä edistää kasvatus- ja opetustilanteiden ymmärtämistä. - Koko Raamattu
Ihmine on biologinen kirjoitti:
Genetiikka (< kreik.), perinnöllisyystiede.
Perinnöllisyystiede, genetiikka, biologian osa, joka sai alkunsa Mendelin periytymissääntöjen löytymisestä 1900 ja joka selvittää, miten eläinten ja kasvien ominaisuudet periytyvät jälkeläisille. Keskeistä on periytymisen biokem. perusteiden, siis geenien rakenteen, toiminnan ja säätelymekanismien tutkiminen. Tärkeitä saavutuksia ovat olleet ns. geneettisen koodin selvittäminen ja DNA-molekyylin syntetisoiminen, jotka avaavat mahdollisuudet etsiä keinoja perinnöllisten sairauksien parantamiseen sekä lisääntymisyhteisöjen edullisten geenien määrän lisäämiseen. Viime aikoina on avautunut uusia mullistavia näkymiä perintöaineksen käsittelyyn ja muunteluun (geenimanipulaatio). Periytymissuhteita selvitetään tilastollisin menetelmin ja kaksostutkimuksella.
Kasvatuspsykologia, kasvatustieteen osa-alue, joka tutkii kasvavien kehitystä, kasvuympäristöä, kasvatustilanteita ja -tuloksia sekä kasvatettavien suhtautumistapoja. Kasvatuspsykol. tutkimuksen pyrkimyksenä on saada sellaista tietoa, jonka avulla voidaan ohjata oppimista sekä edistää kasvatus- ja opetustilanteiden ymmärtämistä.Raamattu on siis täynnä genetiikkaa ja kasvatuspsykologiaa.
- Saara ei kirj.
Jeesuksessa katkeaa kaikki kiroukset. Uusi luomus on vapaa. Ilman Jeesusta vaikuttaa ihmisen kyttäytymiseen sekä geeniperimä, että ympästristö, että henkilökohtaiset ominaisuudet. Tällöin voidaan puhua ns. sukukirouksesta, sillä seura tekee kaltaisekseen.
Voimme valita esimerkkejä saman perheen lapsista. Ne jotka ovat uudestisyntyneet, ovat toiminnaltaan aivan erilaisia kuin ne jotka jatkavat luonnollisena ihmisenä, eli lihallisina. Vain Jumalan Henki saa aikaan muutoksen. Kukaan ei näin ollen voi paeta omaa syyllisyyttään minkään syyn taakse. - asserilax
Avauksen linkistä poiminta.
Sukukirous opetuksen yleisin puolustus sekä opin perustus löytyy 2 Moos 20:5 jakeesta.
2 Moos 20:
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan (paqad) isien pahat teot (avon) lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
Hepreankielen paqad sana tarkoittaa qal-verbivartalossa (jossa se on 2 Moos 20:5) kiinnittää huomiota, tarkkailla, etsiä, etsiä turhaan, rangaista.
2 Moos 20:5 ei opeta Jumalan kostavan isien pahoja tekoja lapsille aina kolmanteen ja neljänteen sukupolveen asti. Alkutekstin ja Raamatun kokonaisopetuksen valossa isien pahat teot siirtyvät niille lapsille, jotka vihaavat Jumalaa. Tämä tarkoittaa sitä, että isät opettavat lapsillensa oman vihansa Jumalaa kohtaan. Kun lapset vastaanottavat opetuksen vihasta Jumalaa kohtaan, niin isien synnit ovat siirtyneet lapsille, jotka ovat vastaanottaneet viha-opetuksen Jumalaa kohtaan.
2 Moos 20:5 opetuksen ydin koskien lasten päälle tulevaa syntiä on viha Jumalaa kohtaan, jonka ihminen itse vapaaehtoisesti valitsee, eikä sukukirouksessa.
2 Moos 20:5 ei opeta sukukirousta, sillä tekstiyhteyden opetus tuo esille sen, että kun lapset vastaanottavat isien vihan Jumalaa kohtaan, niin heistä tulee Jumalan vihollisia, jotka valitsevat elämäänsä isiensä synnit oman henkilökohtaisen valintansa kautta. Lapset eivät siten automaattisesti peri mitään sukukirousta, eikä Raamattu opeta missään kohdassa, että lapset perisivät sukunsa kirouksen automaattisesti ja siksi heidät tulisi vapauttaa sukukirouksesta.
Jotkut sukukirous opetuksen puolustajat opettavat hepreankielen sanan avon tarkoittavan synonyymiä sukukiroukselle, eli että avon tarkoittaisi sukukirouksen alla olevaa syntiä. Avon tarkoittaa syntiä, vääryyttä ja pahaa tekoa, ei sukukirouksen alla olevaa syntiä.
Raamatusta näemme selkeästi kuinka avon sanaa käytetään useassa kohdassa kuvaamaan ihmisen henkilökohtaista syntiä. Tässä muutama esimerkki:
1 Aik 21:8 Niin Daavid sanoi Jumalalle: "Minä olen tehnyt suuren synnin tehdessäni tämän; mutta anna nyt anteeksi palvelijasi rikos (avon), sillä minä olen menetellyt ylen tyhmästi".
Job 13:23 ¶ Mikä on minun pahain tekojeni (avon) ja syntieni luku? Ilmaise minulle rikkomukseni ja syntini.
Ps 32:5 Minä tunnustin sinulle syntini enkä peittänyt pahoja (avon) tekojani; minä sanoin: "Minä tunnustan Herralle rikokseni," ja sinä annoit anteeksi minun syntivelkani (avon). Sela.
Ps 38:4 (38:5) Sillä minun pahat tekoni (avon) käyvät pääni ylitse, niinkuin raskas kuorma ne ovat minulle liian raskaat.
Jes 13:11 Minä kostan maanpiirille sen pahuuden ja jumalattomille heidän pahat tekonsa (avon); minä lopetan julkeitten kopeuden ja painan maahan väkivaltaisten ylpeyden.
Avon sana ei tarkoita sukukirous syntiä, vaan ihmisen omaa henkilökohtaista syntiä, kuten yllä olevat jakeet selkeästi osoittavat. 2 Moos 20:5 jakeessa ei ole missään kohtaan sanoja kirous tai sukukirous. Koko sukukirous opetus on epäraamatullinen ja väärä opetus.
2 Moos 20:6 jakeesta tulee hyvin esille se että on kyse valinnasta synnin ja Jumalan tahdon välillä, ei sukukirouksesta. Ne jotka pitävät Jumalan käskyt ja opetukset sekä rakastavat Jumalaa saavat kokea Jumalan laupeuden Jumalan tahdon mukaisen valintansa seurauksena. Ne jotka valitsevat synnin sydämessään vihaten Jumalaa saavat sen seurauksena synnin palkan, eli iankaikkisen kuoleman ja kadotuksen.
2 Moos 20:5,6 jakeet kertovat ihmisen valinnasta joko rakastaa Jumalaa tai vihata Jumalaa, eikä sukukirouksesta.Kiitos! Olipas viisasta tekstiä taas Paavolalta! Herra häntä runsaasti siunatkoon kaikissa tarpeissaan. Saamme kiitttää Jumalaa hänestä ja kaikista Herralle uskollisista sanan palvelijoista Suomen siionissa!
- eimuistaei
teu !
Missäs kohtaa se Raamattu taas puhuikaan siitä vauvan uskomisesta ?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3151594Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2361551Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281529Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2441112- 73973
- 58944
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen60725- 47716
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25669- 118644