miten arvostella kirjallisuutta. Mä en ole elämäni aikana lukenut yhtään huonoa kirjaa. Korkeintaan olen ajatellut että olipas erikoinen, tai että hieman junnaava, tai hieman suppea. Kirjan tarinat tai asiat muodostuvat lukijan päässä, jota lukijan oma mielikuvitus sitten jalostaa.
Viimeiset lukemani kirjat:
...
Tappolaukaus: Elmore Leonard
Minä ja Morrison: Kata Kärkkäinen
Klassikko: Hotakainen
Mun mielestä tyylilaji, tai edes se mitä kirja käsittelee ei vaikuta kirjan hyvyyteen/huonouteen, tottakai minulla on suosikkini jotka muista vuosienkin takaa ja sitten ne Dostojevskit ja Rusdiet joita en ole pystynyt lukemaan loppuun, koska olen aina nukahtanut tai olen alkanut ajattelemaan jotain muuta lukemisen aikana.
Jokainen kirja on hieno tarina... ...mutta se pitää saada myös myytyä.
hyvä / huono teksti??
7
789
Vastaukset
- Kiitos ja ylistys
Rushdien kirjat menevät tarpeeksi hyin kaupaksi ilman sinuakin. Ei hän tarvitse sinun roposiasi.
Ei se, ettet sinä jaksa lukea jotain tarkoita, etteikö sille lukijoita olisi. Te narsistit olette sillä tavalla hölmöjä, ettei teidän kalloonne mahdu, etteivät kaikki ole samanlaisia kuin te. Jumalalle kiitos etten ole samanlainen kuin sinä, Kata Kärkkäistä innoissaan lukeva yksinkertainen maan matonen, jolla Rushdie menee yli hilseen. Valtava kiitos todellakin.- Häyhiö
Asetit sitten itsesi alkuperäisen kirjoittajan yläpuolelle vain sillä perusteella, että tykkäät itse lukea eri kirjoja kuin mitä hän. Suomeksi sanottuna et eroa hänestä mitenkään, vaan makusi on vain erilainen.
Jokainen lukija saa itse päättää sen onko kirja hänestä hyvä vai ei. Eräät kulttuuritietoiset henkilöt suorastaan halveksivat heitä, jotka lukevat ns. kevyttä kirjallisuutta. He pitävät itseään 'parempina' lukijoina, koska he lukevat kirjoja joita asiantuntijat ovat ylistäneet. Tosiasiassa he vain peesaavat asiantuntijoiden mielipiteitä, eivätkä uskalla itse päättää mistä tykkäävät ja mistä eivät. Kysymys kuuluukin, kumpi on säälittävämpää: lukea kirjoja joista itse tykkää, vai kirjoja joita kirjallisuuden asiantuntijat kehuvat?
Itseeni kolahtavat eniten ns. perinteiset kauhuromaanit sekä kaikenlaiset historialliset kuvaelmat. Suosikkikirjani on 'Tuntematon sotilas', eikä tämä mielipide ole median propagandan aikaansaannos.
Näitä mietiskelin aamuna tänä. Jokohan kahvia saisin? - paakki
Häyhiö kirjoitti:
Asetit sitten itsesi alkuperäisen kirjoittajan yläpuolelle vain sillä perusteella, että tykkäät itse lukea eri kirjoja kuin mitä hän. Suomeksi sanottuna et eroa hänestä mitenkään, vaan makusi on vain erilainen.
Jokainen lukija saa itse päättää sen onko kirja hänestä hyvä vai ei. Eräät kulttuuritietoiset henkilöt suorastaan halveksivat heitä, jotka lukevat ns. kevyttä kirjallisuutta. He pitävät itseään 'parempina' lukijoina, koska he lukevat kirjoja joita asiantuntijat ovat ylistäneet. Tosiasiassa he vain peesaavat asiantuntijoiden mielipiteitä, eivätkä uskalla itse päättää mistä tykkäävät ja mistä eivät. Kysymys kuuluukin, kumpi on säälittävämpää: lukea kirjoja joista itse tykkää, vai kirjoja joita kirjallisuuden asiantuntijat kehuvat?
Itseeni kolahtavat eniten ns. perinteiset kauhuromaanit sekä kaikenlaiset historialliset kuvaelmat. Suosikkikirjani on 'Tuntematon sotilas', eikä tämä mielipide ole median propagandan aikaansaannos.
Näitä mietiskelin aamuna tänä. Jokohan kahvia saisin?Juuri näin.
Kovin ovat pinnallisia ja muiden vietävissä he, jotka vaan peesaavat fiksumpiaan ja sillä vielä ylpistelevät.
Olen enemmän kuin sataprosenttisesti samaa mieltä Häyhiön kanssa.
Oma makunsa kullakin, ja niin pitää ollakin. Jokaisen lukijan oma kirjallisuusmieltymys on sama asia kuin vaikka vaatemuoti. Onko pakko kulkea aina viimeisen pintamuodin mukaan, vaikka kuinka kärsisi palelemisen, puristavien kenkien ja liian tiukkojen vaatteiden vuoksi? Onneksi tuulipuku on taas tulossa muotiin, näin kertoi eilen Ylen AamuTV:n juontaja.
-lähes kaikki Jerry Cottonit lukenut- - chapeau
Häyhiö kirjoitti:
Näitä mietiskelin aamuna tänä. Jokohan kahvia saisin?Saahan tuota lukea mitä lystää. Lukeminen itsessään on suhteellisen erinomainen harrastus, niin että sitä voi suositella sisällöstä riippumatta. Sitä paitsi, huonojen kirjojen avulla voi oppia paljon ja kehittää makuaan.
Tuota, sinänsä en ainakaan itse halua taas viritellä ikuista ikuisempaa keskustelua hyvästä ja huonosta kirjallisuudesta. Kliseet ovat osoitettavissa, mutta tykkääminen... det är andra bullar, niin kuin ruotsintunnilla sanottiin.
Heh, Häyhiö, tunnut ainakin kovasti haluavan sanoutua irti "median propagandasta". Minkä ihmeen "median"? On toki trendejä, eikä niissä välttämättä ole mitään ylentävää.
Minun nähdäkseni ihminen voi oppia itse erottamaan huonosti kirjoitetut kirjat hyvistä. Sitä varten pitää vain lukea niitä - kirjoja. Eikä tietysti pieni funtsiminenkaan ole tappanut ketään. Tai jos on, niin vasta epäsuorasti.
Asiantuntijat ovat useimmiten oikeassa omalla alallaan, mutta lähinnä kysymys on siitä, miten relevantteja kirjallisuudentutkimuksen hienoudet ja opinkappaleet ovat tavallisen pulliaisen lukuharrastuksen kannalta.
"Kevyellä kirjallisuudella" on aina vain vähän taiteellista arvoa. No kuka sen arvon määrittelee, on seuraava kysymys, toki. Mutta pointti on siinä, että:
Kirjallisuus ei ole vain makukysymys. Abbaa kuunteleva erottuu ehkä klassisen harrastajien parissa - eikä välttämättä edukseen. Henkilökohtaisten mieltymysten ohella on se toinen päähaara: Taide ja sen arvot.
Siis että kirjallisuutta pitää voida lukena ainakin _kahtena eri asiana_: mieltymysharrastuksena ja tietynlaisena "filosofisena" taiteena, joka jäsentää maailmaa ja niin sanotusti sivistää (eläkööt asiantuntijat!!).
Tässä mielessä kommentti
"He pitävät itseään 'parempina' lukijoina, koska he lukevat kirjoja joita asiantuntijat ovat ylistäneet. Tosiasiassa he vain peesaavat asiantuntijoiden mielipiteitä, eivätkä uskalla itse päättää mistä tykkäävät ja mistä eivät."
asettuu toisenlaiseen valoon. Ei kannata sotkea toisiinsa "tykkäämistä" ja "todellisia kirjallisia arvoja". Sinänsä olen toki samaa mieltä siitä, että asiantuntijoiden sokea seuraaminen ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista, kuten sanottu.
Ja kirjan "huonoudesta" pitää voida keskustella siinä missä mistä tahansa muustakin. Myöskään huonosta kirjasta ei tarvitse pitää!
Sitaatti Janne Saarikiveltä:
"Sinulla oli tavalliset aivot/
mutta ajattelit itse"
Kirjoja kannattaa lukea sekä huvikseen että sivistyksekseen. Kaikkien ei tarvitse arvostaa sivistystä ja kulttuurintuntemusta, sitä minä en tietysti voi vaatia. On Abballakin oikein tanssittavia kappaleita. :) - Tampio 2.0 Pro
Häyhiö kirjoitti:
Näitä mietiskelin aamuna tänä. Jokohan kahvia saisin?Alkuperäinen kirjoittaja aloitti viestinsä mainitsemalla että kaikki kirjallisuus on samanarvoista, mutta päätti sen toteamalla melko peittelemättömästi että populaarikirjallisus on parempaa, koska se myy paremmin ja hänkin jaksaa lukea sitä.
Seuraava kirjoittaja provosoitui ensimmäisen kirjoittajan suvaitsevana alkaneen viestin loppuun sijoitetusta omaan lukemistoonsa kuuluvia kirjoja halventavasta kommentista ja vastasi siihen halventamalla puolestaan hänen lukemistoaan.
Nyt sinä provosoidut, valitset puolesi ja alat halventaa vastapuolen edustajaa, ja muut kirjoittajat sinun jälkeesi osoittavat samansuuntaisia oireita.
Mitä luulet, muistuttaako tämä viriämässä oleva keskustelu enemmän kirjallisuuskeskustelua vai trollaajien aloittamaa joutavaa nahistelua? - Häyhiö
chapeau kirjoitti:
Saahan tuota lukea mitä lystää. Lukeminen itsessään on suhteellisen erinomainen harrastus, niin että sitä voi suositella sisällöstä riippumatta. Sitä paitsi, huonojen kirjojen avulla voi oppia paljon ja kehittää makuaan.
Tuota, sinänsä en ainakaan itse halua taas viritellä ikuista ikuisempaa keskustelua hyvästä ja huonosta kirjallisuudesta. Kliseet ovat osoitettavissa, mutta tykkääminen... det är andra bullar, niin kuin ruotsintunnilla sanottiin.
Heh, Häyhiö, tunnut ainakin kovasti haluavan sanoutua irti "median propagandasta". Minkä ihmeen "median"? On toki trendejä, eikä niissä välttämättä ole mitään ylentävää.
Minun nähdäkseni ihminen voi oppia itse erottamaan huonosti kirjoitetut kirjat hyvistä. Sitä varten pitää vain lukea niitä - kirjoja. Eikä tietysti pieni funtsiminenkaan ole tappanut ketään. Tai jos on, niin vasta epäsuorasti.
Asiantuntijat ovat useimmiten oikeassa omalla alallaan, mutta lähinnä kysymys on siitä, miten relevantteja kirjallisuudentutkimuksen hienoudet ja opinkappaleet ovat tavallisen pulliaisen lukuharrastuksen kannalta.
"Kevyellä kirjallisuudella" on aina vain vähän taiteellista arvoa. No kuka sen arvon määrittelee, on seuraava kysymys, toki. Mutta pointti on siinä, että:
Kirjallisuus ei ole vain makukysymys. Abbaa kuunteleva erottuu ehkä klassisen harrastajien parissa - eikä välttämättä edukseen. Henkilökohtaisten mieltymysten ohella on se toinen päähaara: Taide ja sen arvot.
Siis että kirjallisuutta pitää voida lukena ainakin _kahtena eri asiana_: mieltymysharrastuksena ja tietynlaisena "filosofisena" taiteena, joka jäsentää maailmaa ja niin sanotusti sivistää (eläkööt asiantuntijat!!).
Tässä mielessä kommentti
"He pitävät itseään 'parempina' lukijoina, koska he lukevat kirjoja joita asiantuntijat ovat ylistäneet. Tosiasiassa he vain peesaavat asiantuntijoiden mielipiteitä, eivätkä uskalla itse päättää mistä tykkäävät ja mistä eivät."
asettuu toisenlaiseen valoon. Ei kannata sotkea toisiinsa "tykkäämistä" ja "todellisia kirjallisia arvoja". Sinänsä olen toki samaa mieltä siitä, että asiantuntijoiden sokea seuraaminen ei välttämättä ole tarkoituksenmukaista, kuten sanottu.
Ja kirjan "huonoudesta" pitää voida keskustella siinä missä mistä tahansa muustakin. Myöskään huonosta kirjasta ei tarvitse pitää!
Sitaatti Janne Saarikiveltä:
"Sinulla oli tavalliset aivot/
mutta ajattelit itse"
Kirjoja kannattaa lukea sekä huvikseen että sivistyksekseen. Kaikkien ei tarvitse arvostaa sivistystä ja kulttuurintuntemusta, sitä minä en tietysti voi vaatia. On Abballakin oikein tanssittavia kappaleita. :)"Heh, Häyhiö, tunnut ainakin kovasti haluavan sanoutua irti "median propagandasta". Minkä ihmeen "median"? On toki trendejä, eikä niissä välttämättä ole mitään ylentävää."
Tarkoitin sitä, että tykkään kirjasta jota yleisesti pidetään hyvänä, mutta että mielipiteeni olen muodostanut itse luettuani kyseisen kirjan. Moni saattaa kehua lukemaansa kirjaa, koska hän 'tietää' sen olevan hyvä, vaikkei kirjallisuudesta mitään tajuakaan.
Enkä sanoudu irti mistään. En ole mikään kapinoija, joka lukee / kuuntelee vain undergroundia. Tykkään mistä tykkään, ja jotkut tykkäämäni asiat ovat yleisesti pidettyjä ja jotkut eivät.
"Siis että kirjallisuutta pitää voida lukena ainakin _kahtena eri asiana_: mieltymysharrastuksena ja tietynlaisena "filosofisena" taiteena, joka jäsentää maailmaa ja niin sanotusti sivistää (eläkööt asiantuntijat!!)."
Tämäkin on taas täysin mielipidekysymys, jota ei voida pitää minään absoluuttisena totuutena. Ei vaikka sinusta, chapeau, saattaa siltä tuntua. Itse saan työni ja opiskeluni puolesta lukea liiankin kanssa 'filosofisesti sivistävää' tekstiä, joten haluan vapaa-ajan lukemiseni olevan suhteellisen kevyttä ja viihdyttävää.
Eikä edellä sanottu tarkoita, etteikö minua kiinnostaisi syvällinen pohdinta tai itsensä älyllinen kehittäminen. Minä nyt vain haluan elää näin :).
"Ei kannata sotkea toisiinsa "tykkäämistä" ja "todellisia kirjallisia arvoja"."
Tästä nyt ei ollutkaan kysymys. Asiaa voisi tarkastella maalaustaiteen puolelta. Louvren(?) taidemuseon kellarissa makasi vielä jokunen vuosi sitten taulu, jolle kukaan ei antanut arvoa. Se ei ollut erityisen kaunis tms. Eräs taideasiantutija arvioi tuon taulun, ja sanoi: "Tämä on Leonardo da Vincin työ". Kohta taide-asiantuntijat palvoivat tuota työtä, ja sen kehykseen liimattiin miljoonien eurojen hintalappu.
Tämä sama ilmiö pätee myös kirjallisuudessa, eli moni 'hyvä', tai sanotaanko ennemminkin 'kirjallisesti arvokasta työtä tekevä' kirjailija, on vain pelkkä nimi. Sinunkin on helppo sanoa, että joku vanha mestari on laadukas kirjailija. Todellinen asiantuntija löytää uuden kyvyn, jota ei ehkä vielä tunnusteta suureksi kynäilijäksi. - fucoo
Tampio 2.0 Pro kirjoitti:
Alkuperäinen kirjoittaja aloitti viestinsä mainitsemalla että kaikki kirjallisuus on samanarvoista, mutta päätti sen toteamalla melko peittelemättömästi että populaarikirjallisus on parempaa, koska se myy paremmin ja hänkin jaksaa lukea sitä.
Seuraava kirjoittaja provosoitui ensimmäisen kirjoittajan suvaitsevana alkaneen viestin loppuun sijoitetusta omaan lukemistoonsa kuuluvia kirjoja halventavasta kommentista ja vastasi siihen halventamalla puolestaan hänen lukemistoaan.
Nyt sinä provosoidut, valitset puolesi ja alat halventaa vastapuolen edustajaa, ja muut kirjoittajat sinun jälkeesi osoittavat samansuuntaisia oireita.
Mitä luulet, muistuttaako tämä viriämässä oleva keskustelu enemmän kirjallisuuskeskustelua vai trollaajien aloittamaa joutavaa nahistelua?Minusta troolarien aloittama nahistelevan joutamaton kirjallisuuskeskustelu on paljon piristävämpää kuin kirjallisuuskeskustelemattoman troolarin nahistelemattomuus joutavasta kirjallisuudesta.
"Hyvän ja huonon tuolta puolen."
:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi724969Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1164689- 804163
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak1014087Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa33158Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1223094- 352828
- 282767
- 372742
- 402733