Pitkittynyt divertikuliitti

Epätoivoinen

Olen 52 vuotias nainen ja sairastan tällä hetkellä divertikuliittia kolmatta viikkoa. Ensi alkuun sain suun kautta otettavat antibiootit jotka laskivat muutamaksi päiväksi tulehdusarvoja kunnes vointi huononi jälleen ja jouduin sairaalaan tiputukseen kolmeksi päiväksi. Tulehdusarvojen laskettua pääsin kotiin ja kohta olen syönyt kymmenen päivän antibiootti kuurin mutta vatsa edeleen hiukan kipeä, ulosteet vieläkin limaisia ja olo on todella heikko. Nyt minua pelottaa, että tuleeko tulehdus nyt takaisin kun lääkekuuri loppuu. En jaksa kuin maata ja miettiä näitä asioita vaikka sekin on huono vatsalle. Välillä valtaa sellainen epätoivo näitten oireitten kans, enkä oikein uskalla syödäkään mitään. Vahva lääkekuurikin varmaan aiheuttaa mahavaivoja ja stressaantuminen, mutta mihinkäs ajatukset laitan. Olen näitten oireitteni vanki. Onko kellään samanlaisia kokemuksia tästä taudista. Kaikki tiedot tarpeellisia, mutta älkää pelotelko kun pelkään nyt jo tarpeeksi.

11

12067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohtalotoveritar

Kokemuksia on. Kahteen kertaan on hoidettu divertikuliittia tipalla ja kahteen kertaan olen syönyt suun kautta antibiootit. Ensimmäinen sairaalakeikka taisi olla pian kahdeksan vuotta sitten ja viimeisimmästä syödystä kuurista on alle kahdeksan kuukautta. Olen sinua muutaman vuoden vanhempi.

Pelotella en halua vaan rauhoitella. Olin viimeksi syödyn kuurin jälkeen suunnilleen yhtä epätoivoinen kuin sinä nyt. Vatsaan - tai siis suolistoon koski - vatsa oli sekaisin, oli kipuja, limaisuutta ja vaikka mitä oireita. Pelkäsin ihan samaa kuin sinäkin, eli sitä, ettei se vaiva mihinkään lähtenyt, vaan tulee heti kohta takaisin. Toki niinkin voi käydä, mutta yksi gastroenterologi sanoi osuvasti tähystyksen yhteydessä, että divertikuliittiin käytetty antibioottien yhdistelmä on niin rankka lääke, että se tappaa kaikki oravaa pienemmät suolistosta. Suolistolla vie useita kuukausia toipua hoidosta. Kuuri tappaa sekä hyödylliset että haitalliset bakteerit - myös hyvät maitohappobakteerit. Siksi sinun kannttaisikin nauttia jotakin hyvää maitohappobakteerivalmistetta. Itse olen kokenut jotain apua olleen ProbiMage-maitohappobakteerivalmisteesta. Siitä sain vinkin ystävältä, joka toipuu suolistosyövästä. Valmistetta myydään nettiapteekeissa ja luontaistuotekaupoissa - tavallisesta apteekista en ole sitä löytänyt. Apu siitä ei tule viikossa eikä kahdessa, mutta kahdessa kuukaudessa voi jo tullakin.

Siis älä pelkää. On toki mahdollista, että vaiva uusii hoidon jälkeen, mutta pieni kipu ja löysät ulosteet eivät siihen vielä välttämättä viittaa. On vain niin, että divertikuliitista toipuminen vie aikansa. Elimistössä on ollut kova tulehdus, joka ei parane sormia napsauttamalla. Jos sinulle nousee kuume vatsakivun yhteydessä, silloin älä mieti, vaan mene vaikka päivystykseen. Toinen tärkeä oire on horkkamainen paleleminen kuumeen nousun yhteydessä. Silloinkaan ei pidä aikailla vaan pitää hakeutua päivystykseen. Mutta jos oireet ovat lieviä ja sinua huolestuttaa, oletko parantunut kunnolla, kerro oireistasi terveysasemallasi tai työterveyshuollossasi ja pyydä ottamaan CRP. Se kertoo kyllä missä mennään.

• Epätoivoinen

Kiitos sinulle viestistäsi, joka helpotti oloani. Kysyisin vielä,että oliko sinulla sellaista painon tunnetta peräsuolessa vaikka mitään ei ollut tulollaan. Kuumetta oli vaan 37 astetta ,vaikka crp oli 143 ja leukkarit 11. Johtuuko sitten tästä kovasta lääkekuurista, kun ei jaksa tehdä mitään ja olo on heikko. Liikkua kuitenkin pitäisi, jos vaan jaksais.Olen vielä muutaman päivän sairaslomalla,mutta ei tässä kyllä töihin vielä pysty, kun ei kotonakaan jaksa mitään tehdä. Jospa tämä tästä alkais helpottamaan, kun sais nuo ajatuksensa pysymään aisoissa kaikista kauhu jutuista. Aurinkoista kevättä sinulle.

• Kohtalotoveritar

Itselläni on kai jokaikinen kerta paranemisvaiheessa ollut kuvaamasi kaltainen paniikkiolo. Nyt viimeisimmällä kerralla ehkä ymmärsin, että toipumisaikaa tarvitaan kunnolla. Ei minullakaan ole ollut mitään huippukuumeita koskaan, ei sillä yhdelläkään kerralla, kun yöllä ihmettelin, mikä kumman horkka on iskenyt ja peittojen alla palelin. Silloin olisi kuulemma kannattanut lähteä jo yöllä apua hakemaan.

Ainakin itselläni huono olo johtui lääkekuurista ja myös siitä, että aikamoinen tulehdus on kuitenkin elimistössä ollut. Juuri samanlaisia oireita oli itsellänikin. Väsymystä, vetämättömyyden tunnetta sekä painon tunnetta suolessa. Sinun laillasi pelkäsin, että nyt varmaan kohta on tulehdus takaisin, mutta eipä tullut. Tuli sitten omia aikojaan paljon myöhemmin.

Olettaisin, että sinulle tehdään jonkun ajan kuluttua paksunsuolen tähystys. Siinä selviää mm. se, onko sinulla divertikkeleitä paljon vai vähän. Itselläni niitä on vain muutama, mutta niihin muutamaankin osaa tulehdus tulla, jos on tullakseen.

Sellaisen varoituksen sanan olen kuullut, että mustaherukoita ei divertikuliittia sairastaneen kannata syödä siemenineen. Herukan siemenissä on jotain ainetta, joka voi "liimata" siemenen divertikkeliin suolen pintaan kiinni ja siihen ympärille voi sitten kehittyä tulehdus.

Jokaisen elimistö on erilainen. Itselläni ei valitettavasti paksusuoli ole ikinä kunnolla rauhoittunut sen ensimmäisen divertikuliitin jälkeen. Siellä on kipuja, jotka tulevat ja menevät - ilmeisesti suolessa on ahdas kohta ja kiinnikkeitä tulehduksesta johtuen. Joskus menee monta viikkoa hyvin ja sitten tulee taas oireita. Joka kerta joutuu miettimään, onko nyt tulehdus meneillään vai onko kipuja muuten vaan. Olen oppinut, että jos tulee tietyn tyyppisiä kipuja, niin pyydän ottamaan CRP:n. Mutta käsittääkseni aika moni paranee divertikuliitista oireettomaksi, kunhan tarpeeksi aikaa kuluu.

Sanoisin, että kipuja, outoja tuntemuksia ja väsymystä voi olla jopa vielä joitakin viikkoja antibiootin loppumisen jälkeen. Aloittele ns. normaalielämä hissukseen liikuntaa lisäten ja itseäsi armollisesti kohdellen. Olet toipilas, ja saat elellä sen mukaisesti. Tietysti, jos tulee jotain rajumpia oireita, niin silloin kannattaa viivyttelemättä hakeutua lääkärin pakeille. Mutta kauhujuttuja ei kannata kuunnella. Hyvää kevättä ja toipumista sinulle!

• Epätoivoinen

Kiitän sydämeni pohjasta sinua rohkaisusta. Niinhän se on, että sellainen ymmärtää,joka on sen kokenut, kaikissa asioissa. Yritän nyt rauhoittaa mieleni ja olla koko ajan tarkkailematta oireitani. Olit mulle enkeli, kun vastasit. Kaikkea hyvää sinulle.

• Kohtalotoveritar

Mukava, jos saatoin olla avuksi. Ihan muuta asiaa hain, kun satuin löytämään viestisi. Huomasin, että se oli aivan tuore, joten siihen oli hyvä tarttua. Ehkä oli enkelin siiven kosketusta, että satuin sen huomaamaan :) Tiedän kokemuksesta, että on tosi vaikea olla vahtimatta oireitaan ja oloaan, mutta todellakin, toipuminen vie oman aikansa. Kaikkea hyvää sinulle myös - ja voithan joskus myöhemmin kirjoittaa vaikka samaan ketjuun kokemuksistasi, jos siltä tuntuu. Voin aina välillä käydä kurkkimassa, näkyykö mitään uutta.

• Korkkiruuvisuoli

Täällä myös eräs kohtalotoveri. Olen 55-vuotias nainen ja divertikkelit todettu tähystyksessä 3 vuotta sitten. Käsittääkseni niitä ei kuitenkaan ollut kuin 4 kpl. Ne ovat jonkin verran kipuilleet vuosien varrella, mutta antibioottikuurille jouduin vasta nyt 5 viikkoa sitten ja toistamiseen tänään. Tablettihoito auttoi ainakin viime kerralla hyvin, eikä suonensisäiseen lääkitykseen tarvinnut ryhtyä. Nyt tulehdus on siis uusinut ja huomenna on kontrolli CRP, josta selviää purevatko antibiootit tällä kerralla.

Itselläni vaiva juontaa juurensa hidastuneeseen suolen toimintaan ja koviin ulosteisiin. Harmittaa, kun divertikkeleitten syyksi sanotaan länsimainen, kuituköyhä ruokavalio. Minä olen aina syönyt paljon täysjyvää, vihanneksia, hedelmiä ja marjoja, joten kuitujen puute ei minua vaivaa. Lisäksi juon paljon vettä, harrastan liikuntaa ja olen hoikka. Suolen toiminta kuitenkin oikuttelee ja usein on tunne, että "tavaraa" olisi tulossa, mutta se on jumittunut paikoilleen. Tämä takia sitä herkästi ponnistaa ankarasti, jotta jotain tulisi ulos. Uskonkin, että vuosikymmenten ponnistamisen seurauksena suolen seinämät ovat joutuneet koville, antaneet periksi ja divertikkeleitä on päässyt syntymään. Varsinkin kun ne sijaitsevat minulla hyvin lähellä peräsuolta. Tähystävä lääkäri kertoi, että paksusuoleni on pitkä ja mutkikas kuin korkkiruuvi, mikä vielä hidastaa suolen toimintaa.

Näiden kahden divertikuliitin alkamiselle on yhteistä se, että olin molemmilla kerroilla langennut perjantai-iltana herkuttelemaan. Ekalla kerralla isolla määrällä suklaata ja nyt viimeksi meni litran pakkaus jäätelöä illan aikana. Päälle herkuttelin vielä pähkinöitä. Nykyään kartan makeita ja rasvaisia herkkuja sekä leivonnaisia, koska ne eivät sovi suolistolleni, mutta joskus sitä lankean minäkin. Eikä tällainen satunnainen herkkumässäily ole koskaan ennen aiheuttanut pahoja oireita saati tulehdusta. Ja kun olen vielä luonnostani hoikka, niin olen sallinut tämän itseni hemmotteluna ja viikonlopun rentoutumisena, kun en alkoholiakaan juuri käytä.

Nytpä tämä hemmottelu sitten on kostautunut jo kahdesti. Lauantaiyönä on ollut kovat alavatsakivut, joita Litalgin on helpottanut. Ulostaminen on ollut hankalaa ja kakka kovalla. Kuume on noussut ja olo ollut voimaton. Maanantaina eli tänään työterveyslääkäri totesi kohoneen CRP:n ja sain nyt toistamiseen antibioottikuurin (2 eri lääkettä). Huomenna kontrolli CRP ja toivoa sopii, että tulehdusarvo olisi laskenut yhtä hyvin kuin 5 viikkoa sitten. Lääkäri mainitsi myös mahdollisesta uudesta tähystyksestä, vaikken suonensisäiseen sairaalahoitoon ole joutunutkaan, vielä.

Kysynkin nyt sinulta "epätoivoinen", mikä on tilanteesi? Oletko jo parantunut? Paksusuolestahan voidaan myös leikata pätkä pois, jos divertikuliitti vaivaa useasti. Mutta kuinka herkästi tällaiseen ryhdytään ja pitääkö divertikkeleitä silloin olla todella paljon?

• Divertikkelinen

Mulla alkoivat divertikkelit oireilla tammikuun alussa. Hain antibiootit, mutta oireet vain pahenivat ja tammikuun puolessa välissä crp 170 ja Tyksiin tippaan. Divertikkeli oli puhjennut, mutta ei leikattu, koska oli kehittänyt abskessin ja "tulppautunut". (Näkyi tt-kuvassa). Parin päivän tipan jälkeen kotiin 10 pv:n antibioottikuurin kanssa. Kotiin lähtiessä crp 180, mutta koska senkka oli lähtenyt laskemaan sanoivat, että paranee kyllä. Ei jälkitarkastuksia, ei mitään ohjeita. Kuumetta kotonakin vielä yli 38. Olo koheni pikkuhiljaa, mutta kivut eivät kokonaan hellittäneet ja vessassa kului aikaa. Päivät olivat erilaisia. Toisinaan riitti yksi "burana", toisinaan kolme, että sai oltua. Sitten sattumalta luin ärtyvän suolen oireyhtymästä, jonka tilan suolistoon saa usein pitkistä antibioottikuureista. Itsehän söin niitä koko tammikuun. Kokeilin ko tilaan kehitettyä fodmap dieettiä, jossa jätetään gluteeni ym pois. Kivut hävisivät kahdessa päivässä. Kannattaa katsoa netistä lisää fodmap dieetistä. Toivottavasti joku muukin saa apua. Yli 3 kk:n kipuilun jälkeen tuntuu ihmeelliseltä, kun ei satu.

• ievis

Minulla alkoi tänään divertikkeleiden kipu . Olin siitä sairaalassa 2006 vuonna ja ruokavaliolla olen pärjännyt . Nyt aloin lepsuileen Jouluruokien kanssa , enkä syönyt kaurapuuroa aamulla , enkä koko Joulun pyhinä . Söin vielä aamiaiseksi Kastello juustoa Joululimpun ja kahvin kera . Yhden aikaan päivällä söin joululaatikoita ja kinkkua . Enkä mitään salaattia. Tässä tulos ! Alavatsaa särkee ja viluttaa . Juon hapankaali nestettä että saisin maitohappobakteereja . En ole vielä kuitenkaan niin kipeä kuin silloin ensimmäisellä kerralla . Täytyy katsoa minkälaiseksi tilanne muuttuu . Olen 66 vuotias .

• Ahe1

Täällä 62 v nainen jolla lievä divertikuliitti 4 v sitten ja sen jälkeen tähystys jossa niitä näkyi. Nyt kolme päivää sitten söin viimeiset antibiootit ja kontoloitiin crp joka olikin laskenut. Vointi oli viikon tosi huono ja nyt on parempi mutta vatsaa kivistä uudelleen vasemmalta puolelta. Erityisesti tänään on ollut teräviä kipuja. Voisiko tulehdus uusia näin pian?Suoli on toiminut tänään vilkkaasti. Siksipä kysynkin tämän kokeneilta neuvoa täältä?

• Mummo57

Hei. Sulla on varmaan jo divertikuliitti parantunut..mutta itse olen parasta aikaa antibioottikuurilla. Kovat oivat kivut ja edelleenkin alavatsalla tärinäarkuutta ja paineluarkuutta antibiootteja mennyt torstaista asti. Nyt Sunnuntai ilta. Kaipa se tästä ..mutta ihan liian usein ovat alkaneet kyllä vaivata. Leikkaukseen haluan tän takia ei tällaista jaksa.

Noista sun terävistä kivuistasi, oletko ottanut visiblinin päivittäiseen käyttöön. Se on hyvä kuituvalmiste ja pehmentää suolen sisällön niin että uloste tulee liukkaasti ulos eikä jumita. Kivut ehkä johtuvat sitä kun uloste liikkuu suolessa. Toivotaan nyt kivuttomia ja terveempiä päiviä kummallekin.

• Anonyymi

2 kertaa olen kokenut myös tuon vaivan , ensimmäisellä kerralla antibioottikuuri auttoi ,tulehdusarvot oli koholla .Toisella kerralla ,kun kivut alkoivat , ymmärsin jo mistä on kyse ja kaurapuurolla , luumuilla ja tulehduskioulääkkeellä meni onneksi ohi 4 päivässä .Yritin liikkua kivusta huolimatta , jotta suoli toimisi paremmin.Kyllä on kivulias vaiva .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      83
      4313
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      163
      3532
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3139
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      195
      1930
    5. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      44
      1756
    6. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      27
      1747
    7. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      23
      1744
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1694
    9. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1597
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18