Päivitys, missä numeroissa liikutaan..

Kaislalintu

Viime aikoina on valmistunut/ valmistumassa useampi aso-asunto ihan kantankaupunkiin,
Arabian ranta, Kalasatama ja Jätkäsaari. Lisäksi muutamia vähän pidemmälle Helsinkiin, Omenapelto, Alppikylä jne.. ja lisäksi Espoon ja Vantaan kohteet.
Missä numerossa nyt mennään? Millä numerolla ihan realistiset mahdollisuudet saada aso-asunto, a) Helsingistä b) Espoosta c) Vantaalta.
Kaksio lähinnä, tai iso yksiö.
Uusia kohteita mennyt 'satavuotta' vanhoille numeroille, mutta entä vähän vnhemmat vapautuvat asunnot. Välillä tuntuu, et saa niin pätkittäistä ja vaillinaista tietoa asunnon saannin mahdollisuuksista ( aso- yhtiöiltä ), ettei tässä paljon voi laskeskella ja suunnitella tulevaisuuttaan. Pitääkö alkaa tosiaan hankkimaan isoa lainaa, vai vieläkö odottaa..
Numero viiden vuoden takaa, 110xxx

118

8405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aso-asukas

      Voi pyhä jysäys. Mitä jos vaikka olisit yhteydessä yhtiöön, johon olet jättänyt hakemuksesi. Sieltä saat tietoa, monentenako olet mihinkin kohteeseen. Jos siis olet edes jättänyt hakemusta.

    • Asotartar

      Meilla on numero samaa luokkaa kuin sinulla ja aika monta tarjousta saatu tänä vuonna. Harmi, että olleet liian kalliitta.

      • Kaislalintu

        Pyhät jysäykset ym..
        Toki voin kysellä yhtiöistä ym. mutta olisi ihan kiva kuulla realistisia tilanteita, millä numeroilla ihmiset saaneet mistäkin päin pääkaupunkiseutua asuntoja. En ymmärrä, miksi sen pitää olla niin salaperäistä ja vaikeaa. Tän koko aso-homman, näitten jonotuksien ja asunnon saannin ympärille kudottu joku ihme tiivis seitti, jonka läpi vaikea saada ihan oikeaa tietoa! Mikä ihme on, ettei nykypäivänä voida esim. ilmoittaa hakijoille, et sorry, et saanut asuntoa, asunnon sai henkilö, jolla oli numero xxxxx.
        Miksi jokaisen pitää erikseen soittaa näihin yhtiöihin moisen ( minunmielestä ) julkisen tiedon takia?!
        Avoimuutta peliin!
        Asotartar, olen toki saanut kanssa useita tarjouksia, joissa muutamissa ilmoitettu jopa monennellako sijalla olen. Mutta tarjousten saaminen vrt. asunnon saaminen, siinä on vielä monta hikistä kilometriä välissä..Ja kaikki yhtiöthän eivät edes tarjouksissaan ilmoita, monesko numerosi jonossa on.

        Ei vaan ymmärrä tätä numeroitten salailua ( siltä se meinaan tuntuu )


    • Asotartar

      Niin, mehän olemme torpanneet nuo tarjotut liian kalliit asot. Tosiaan, eihän se ole varma, että asunnon saa, sillä niitähän tarjotaan monelle muullekin. Olisi kyllä kiva tietää, millä sijalla on, kun saa tarjouksen. On vissiin liikaa vaadittu asoyhtiöiltä...

      Toivottavasti asloittaja saa pian mieluisan ason. Itse odottelen edelleen nhieman edullisempia tarjouksia.

    • Kaislalintu

      Kiitos Asotartar, varmasti sen 'oikean' asunnon saa jossain vaiheessa.

      Se mitä nyt oikeastaan peräänkuluutan ja ihmettelen on se, ettei asuntoja myönnettäessä voida ilmoittaa muille hakijoille saajan numeroa.
      Uusien asuntojen kohdallakin toimisi ihan ok. Hakuvaiheessa asunnot on listattu huoneiden lukumäärän, neliöitten ja kerroksen mukaan. Eikö tätä samaa tai samanlaista listausta voisi julkaista asuntojen myöntämisen jälkeen, jossa kunkin asunnon perässä olisi numero, jolla kyseinen asunto on saatu?
      Muuten joka asiassa halutaan ja vaaditaan avoimuutta, mutta jostain syystä näissä asoasuntojen myöntämisissä toimitaan edelleen erittäin brezhnevimäisesti. Ei myöntämisissä varmaan mitään vilppiä tai epäoikeudenmukaisuutta tapahdu, mutta kulisseissa tapahtuvat asiat nostattaa vaan meikäläisellä nääränpäppyjä ja saa epäluuloisen mielen heräämään...'miksi ei voida julkaista??'
      Siksi ajattelin ihan 'meidän kesken' aikaansaada avoimuutta ja informaatiota, missä mennään numeroitten kanssa.
      Numeron julkaiseminen tai kertominen ei loukkaisi kenenkään yksityisyyttä, eihän pelkän numeron mukaan ketään pystytä identifioimaan.

    • elviira1001

      Mä sain n. puoli vuotta sitten kaksion Viikinmäestä (10v vanha talo) nro:lla 75xxx.
      Ja on edullinen mielestäni, kaksio sauna 54m2, vastike vesimaksulla n.550€kk.
      Asunto on Haso:n.

      • Hasosta haaveileva

        Hei, kauanko jonotit ennen kuin tuo asunto osui kohdalle?


    • kaislalintu

      Kiitos Elviira,
      asiallinen ja kattava vastaus!
      Sain tänään tarjouksen Herttoniemen rannasta, mutta vielä on liian monta
      jonossa ennen mua. Ei mitään mahdollisuuksia..
      Uutta matoa koukkuun.

      • HASOHASO

        Hei Kaislalintu,
        oliko Herttoniemenrannasta saamasi tarjous Hason vai jonkun muun tarjoajan asunto? Vähän kiinnostaa, millä numerolla Hertsikan asunnoista saa tarjouksia.


    • jonotettu

      Sain Viikin Latokartanosta kaksion (v. 2009 rakennettu, Haso) numerolla 12XXXX (kolme vuotta vanha numero). Oli paljon muitakin kiinnostuneita, jotka kävivät katsomassa. En tiedä lähtivätkö sitten viime vaiheessa asuntoa yrittämään. Asuin muutenkin jo alueella asokodissa (v. 1999) rakennettu ja sen taas sai henkilö, jolla oli numero ollut jo 10 vuotta. Itse kun sitä aikoinaan hain v. 2010 niin mulla oli 4 vuotta vanha numero.

      Näillä seuduilla on paljon asokoteja, joten mahdollisuudet saada asunto ovat mielestäni aika hyvät.

    • Kaislalintu

      Hasohaso, ei ollut Hason vaan Ason..

    • tietsikka8989

      No haettiin Viikisä kolmiota 77 m2, oli tosi hyväkuntoinen ja vastike kohdillaan jne. Ja eipä sitä saatu numerolla 124xxx, kiinnostaisipa tietää millä numerolla sen joku itselleen sai...

      • Hasosta haaveileva

        Oliko HASOn vai jonkun muun yhtiön kämppä? Itse ainakin haen Hason kolmioita mm. Viikistä ja numero on alle 100 000.


    • Käyttääkää aivojanne

      Sehän riippuu täysin siitä, kuinka monta hakijaa asuntoon on.
      Eli voi saada eilen saadulla numerolla asunnon, jos kukaan muu ei hakenut sitä ja toisaalta voi olla, että vaikka on 10 vuotta vanha numero, niin hakijoita on niin paljon ettei edes sillä saa vielä tiettyä asuntoa.

      Tuota en myöskään ymmärrä, että miten niin on kieltäydytty liian kalliista asunnosta? Eikö kannattaisi ennemminkin hakea vain itselleen sopivia asuntoja. Kolmannesta kieltäytymisestä menee jonotusnumero.

    • Kaislalintu

      'Käyttääkää aivojanne'..Käytetään käytetään..
      toisaalta aivojen käytöllä ei ole mitään merkitystä sille, että myönnettyjen asuntojen saajien numerot olisivat julkisia.

      Toiset asuinalueet ovat suositumpia kuin toiset ja olisi ihan avoimuuden kannalta hyvä tietää, millaisilla numeroille millekin asuinalueelle pääsee.
      Ihan aivojani käyttämällä toki tiedän, että esim. Vantaan perukoille voi päästä 'tuoreellakin' numerolla neljään huoneeseen kuin esim. Jätkäsaareen kaksioon,
      Se mitä edelleen peräänkuulutan on avoimuus näissä asuntojen myöntämisjutuissa; julkisiksi tiedoiki kaikkien myönnettyjen asuntojen hakunumerot!
      Ei alennuta morkkaamaan tai loukkaamaan toisiamme vaan ihan vaan kerrottaisiin millaiset numerot mistäkin niitä asuntoja saa. Kun muualtakaan sitä tietoa ei saa.. ( ok, jokainen voi soittaa jonnekin ja kysyä, mutta ei kuulosta kovin toimivalta systeemiltä sekään )
      Ja se, että kieltäätyy jostakin asunnosta, on ihan jokaisen ihmisen oma valinta.

      Toisaalta.. jos joku saa kiksejä ja ylemmyydentuntoja siitä, että näillä palstoilla paukuttaa paremmuutensa henkseleitään, niin ihan mun puolesta, siitä vaan.

    • Asotartar

      "Käyttäkää aivojanne", ollaan mekin haettu sopivan kokoista asuntoa (kaksiota), mutta tarjouksia on tullut asunnoista, joissa vuokra 950 eurosta ylöspäin. En minä ainakaan maksa aso-asunnosta tuollaista vuokraa...

    • JÄrkeään käyttävä

      Olen kanssa huomannut, että tarjouksia tulee esim. asuinalueilta, joista emme ole edes hakeneet ( Kivikko ) ja suuremmista neliöistä, joita olemme merkinneet.

      Käyttäkää järkeä!
      Ja kuinka hakija voi tietää, montako hakijaa kuhunkin asuntoon on?

      Miksi tosiaan niitä numeroita ei voisi julkistaa, joilla jonkun asunnon saa?

      Tää tällainen nykypeli on kuin entisestä ddr:stä, salaperäistä ja 'isoveli'-järjestelmää.

    • pallopää45

      Niinpä. Jotenkin tulee mieleen, että sihteerit tms tyypit jakaa niitä kämppiä kavereilleen. Ainahan postissa voi hakemuksia hävitä jne, ja ei olekaan kuin yksi hakija, joka onkin sitten päättäjän tuttu tms. Juuri se lisäisi avoimuutta, että Haso, aso-asunnot, avain-yms firmat julkaisisivat taloyhtiön nimen, asunnon koon ja aso-numeron jollain tarkkuudella. Näin kaikki olisi julkista, ja kuka tästä kärsisis?

    • Käyttäkää aivojanne

      Okei, sitten olette törmänneet johonkin, mihin me emme. Eli meille ei ole kertaakaan tarjottu muuta kuin sellaista asuntoa, jota olemme myös hakeneet. Ja näin olen ymmärtänytkin, että homman pitäisi toimia.
      Jos kerta tarjouksia tulee mistä sattuu, niin ymmärrän kyllä turhautumisen.

      Yhden kohteen kohdalla kyllä kävi silleen, että sieltä tuli meille liian kallis tarjous ja kun ihmettelimme sitä, niin olin jossain vaiheessa naputellut ko. rakennuttajalle vähän turhan löyhän, avoimen hakemuksen =D Otettiin hakemus pois, niin ei ole niitäkään tarjouksia sen jälkeen tullut.

      Ymmärrän ton idean tosta, että oltaisiin avoimia siitä, että millä numeroilla minnekin pääsee. Toisaalta se avoimuus aiheuttaisi turhaa kikkailua, kun ihmiset eivät sitten hakisi niitä asuntoja, joita varsinaisesti haluavat vaan omaan numeroonsa sopivampia, odotellen sitten kenties jopa vaihtoa, joka käsittääkseni on helpompaa, kun kerran olet ason saanut.
      Lisäksi siinä on vielä sekin, että vaikka nyt asunto irtosi numerolla 1234, niin seuraava jonossa, joka saa sen seuraavalla kerralla onkin numero 654321 eli loppujen lopuksi se numero ei kerro vielä yhtään mitään.

    • Kaislalintu

      Tarjouksia tulee tosiaan asuinalueilta, josta emme oel hakeneet ( Kivikko ) ja/tai
      neliömäärältään isompia ( meillä max kaikiss ahakemuksissa 60 ja tarjouksia tullut esim. neliöistä 63 ja 70 !!! ) Koska neliömäärä isompi tietenkin myös kustannukset isompia, siitä ilmaisu 'liian kallis' .

      Se mitä numeroista mainitsit lopussa, pitää paikkansa. Hankalaahan se on tarkka seuranta on

    • Käyttäkää aivojanne

      Toi on kyllä tosi omituista, että tulee tarjouksia alueilta, joilta ei ole edes haettu :-o

      Ja ne on siis ihan niitä tarjouksia, joihin pitää vastata?

      Sehän on vielä epäreilua just sen takia, että kun sen aso-numeron saattaa noista kieltäytymisistä jopa menettää. Toki siinä taisi olla jotenkin silleen se sääntö, että menettää vain siitä ko. kohteesta, jos kolme kertaa kieltäytyy ja sittenhän sillä ei ole väliä, jos kieltäytyy sellaisen alueen asunnosta, jonne ei ole edes haluamassa.

      Luulisi kuitenkin, että niitä hakijoita on ihan tarpeeksi ilman, että lähetellään turhia lippulappusia ihmisille, jotka niitä eivät edes halua.

      Joten pahoitteluni, en tiennyt, että tuollainen on edes mahdollista, että tarjotellaan jotain, mitä ei ole edes hakenut.


      Mä muuten soitin eilen tonne Hasoon, siellä on niin kiirettä, että noita Alppikylän asuntoasioita ei ole vielä lainkaan alettu käsitellä, siis niiden osalta, jotka ovat sinne nyt kiinnostuksensa ilmaisseet ja ne veroilmoitukset yms. laput lähettäneet.
      Toivottavasti jo ensi viikolla päättyisi jännitys =)

    • Nipsuli.

      Onko Alppikylä lähellä Jakomäkeä, siis pohjoishesassa?

    • fghjcghnm

      Se ON jakomäkeä.

    • wefgdfg

      Alppikylä on lähellä Jakomäkeä, mutta välissä menee iso väylä, joten eivät ole mitenkään yhteydessä toisiinsa.
      Ero on hyvin selkeä.

    • Optimistiko?

      Minkälasissa numeroissa liikutaan tänä päivänä, tai siis esim. tänä vuonna? Joko on ylittynyt 200 000 ??
      Olis oikeesti jännä tietää kuinka monta käyttämätöntä numeroa viel on ja kuinka monella eri henkilöllä.( yhdellä henkilöllä kun saattaa olla useitakin numeroita )
      Ei luulis olevan vaikeeta sellastakaan tilastoa tehdä, nykyaikana. Mutta eipä sellaistakaan ole julkaistu.Onks joku muu nähnyt joskus jossain?
      esim. Käyttämättömiä numeroira xxx xxx kpl xx xxx eri hekilöllä.
      Silloin tietäs vähän konkreettisemmin et kuinka monta ihmistä oikeesti viel odottaa ja jonottaa asumisoikeusasuntoa ( ja mä tarkotan nyt pääkaupunkseutua )

      • Keijukerttu

        Me jonotetaan 150xxx. Helsinki.


    • chomp

      Voiko muuten samalla numerolla laittaa eri firmoille hakemuksen?

      Mä hain uuden numeron ku en muistanu vanhaa numeroa, jonka olin hakenu joskus 5-6 vuotta sit. Ja nyt mulla onki sit kaks numeroa 104xxx ja 164xxx. Tolla pienemmällä laitoin Hasolle hakemuksen ja koitin myös laittaa Asolle, mutta se ei jostain syystä onnistunut. Isommalla numerolla sain sitten laitettua Asolle. Johtuiko siitä että laitoin Hasolle ensin vai siitä että Asolle olen joskus silloin vuosia sitten hakenut kun tuon ekan numeron hankin?

      • aapuja

        Käy päivittämässä sitä Asolle vanhalla numerolla, jos tiedät sen asiakasnumerosi.


    • poiugfgh

      Eikö sitä vanhaa numeroa saa selvitettyä?

    • chomp

      Saahan sen, mutta olen uus näissä jutuissa ja luulin et se vanha oli jo poistunu käytöstä tai jotain, mut parempi näin. (Tosin nyt kun tarkemmin miettii ni se taitaa olla n. 4 vuotta vanha numero, eikä 5-6...)

    • Jonotus uusiksi!

      hemmetti että on "ILMAA" jonoissa jos joillakin on jopa useampia eri aikoina haetuja jonotusnumeroita! Miten se edes on mahdollista!?

      Jos koko järjestelmää uusittaisiin esim. Pks.la olisi todellisia jonottajia ja todellisia asunnon hakijoita vähintään puolet nykyisistä!

      Kaikki yli 10- 15-vuotta jonottaneet ja täysin unohtuneet numerot pitäsi poistaa ja päivittää todella tähän päivään! Jos ei kertaakaan kysynyt tai tarjonnut mistään mitään on poistettava heti, jo 5-vuoden päästä! Kiinnostus ja TARVETTA on oltava jatkuvasti!

      Vaihtoja pitää helpottaa ja suosia myös asukkaille keskenään kuten aikaisempi käytäntö hyvin osoitti! Miten se nyt onkaan?

      • rfgfgfgfdgd

        Laki ei taida sallia vanhojen numeroiden poistoa.


      • vcxvcx

        Mikä ongelma? Ne jonottaa ,jotka asuntoa tarvii ja pienin numero voittaa.

        Mä en ole jonossa mut 10 vuoden päästä olen jo haetulla numerolla.
        Kysehän on siitä ,montako hakijaa on johonkin asuntoon.
        Jos mä haen tänään numeron ja haen asuntoa x ja kun olin ainut niin sain sen.


    • ijke3

      Saatiin tarjous TA asunnoilta Helsingin Fallpakasta rivarikolmiosta. Ollaan vuonna 2010 haetulla numerolla 124x xxx sijalla kolme. Toivottovasti kahta ekaa ei kiinnosta ja päästäisiin edes katsomaan asuntoa.

      Aiemmin kesällä jäätiin Viikissä sijaitsevasta kerrostalo kolmiosta sijalle 2.

      Toivottovasti tärppäisi pian!

      Milloinkohan asunnot liikkuu parhaiten?

    • onnellinen 119

      Mulla on numero 13100 eli luultavasti sitten saan asunnon jota haen :) Olen joskus varmaan 8 vuotta sitten tuon numeron hakenut ja en ole koskaan vielä käyttänyt :) Nyt laitoin aso-hakemuksen vireille. Rivari ois kiva. Asutaan vuokralla kalliissa vvo:n talossa joten ihan jees ois samalla vastikkeella saada rivarikin :)

      • esso shell abc

        Jos on tuo numero mitä väität, on haettu vuonna 1995 tai 1996. Miksikö tiedän? No siksi että... nojoo.


      • Hasossa
        esso shell abc kirjoitti:

        Jos on tuo numero mitä väität, on haettu vuonna 1995 tai 1996. Miksikö tiedän? No siksi että... nojoo.

        mä hain -95 tai 96 ja oli numero 40 xxx. Saatu on mitä haluttiin reilu vuosi sitten. Vähän minäkin ihmettelen,vuosilukuja ja järjestysnumeroita ?


      • arabi
        Hasossa kirjoitti:

        mä hain -95 tai 96 ja oli numero 40 xxx. Saatu on mitä haluttiin reilu vuosi sitten. Vähän minäkin ihmettelen,vuosilukuja ja järjestysnumeroita ?

        Numeroni oli muistini mukaan jotain 30 000 ja sain sen -93. Kämppääni Arabiassa muutin 2003


    • ikeaonparas

      Juu tosi paljonhan nämä riippuu kohteesta, että kuinka vanhalla tai uudella numerolla asunnon saa!
      Meillä on numero luokkaa 125*** ja ollaan saatu useita tarjouksia Itä- ja Pohjois-Helsingin rivarikolmioista. Parissa oltiin ekoina, mutta asunnot eivät sitten olleet toiveidemme mukaisia ja metsästys jatkuu...

    • asonro

      Täällä vuoden vaihteessa hankittu numero 156xxx. Tarjouksia kivoista ja vähemmänkin kivoista asunnoista on kyllä tullut, MUTTA olen aina ollut asuntoon sijalla 20 , enkä ole toistaiseksi päässyt edes näkemään yhtään asuntoa. Alan olla kovin turhautunut! Haen yksiötä tai kaksiota koko Helsingin alueelta, vaatimuksena on parveke.

    • ifolormainos

      Ilmeisesti pienen asunnon saaminen on todella hankalaa, koska ne ovat kysytyimpiä. Onhan Helsingin asukkaista melkein 50% 1 hengen kotitalouksia.
      Mutta tsemppiä asunnonhakuun, kyllä suakin saataa onnistaa! (tai hae myös Vantaan ja Espoon kohteita, voi hakea samalla numerolla!)

    • aabeeceedeeeeäf

      Tiedän, että viime vuonna Arabianrantaan valmistuneesta HASO:n talosta meni parhaat asunnot suuruusluokkaa 1 000 (tuhat) olevilla asumisoikeusnumeroilla. Vaikkei tosiaan tunnu kovin reilulti, niin säännöt on kaikille samat. :( Oma numeroni on 124 xxx. Sillä ei ilmeisesti ole mainittavaa toivoa saada asuntoa parhailta paikoilta.

      • tytsyys

        mä sain mitä halusin arabiasta.ja ei todellakaan ollut 1000 suuruusluokkaa,vaan 40xxx . pienet kämpät ehkä meni,mut kannattaa miettiä myös,että hakee niitä isompia halutusta talosta ja sitten kun elämäntilanteet muuttuu niin vaihtaa päittäin,ei tarvi siihen uutta numeroa.


    • Sinne katseet

      Pliis lukekaa aloitus > asuntoministeriön tiedotteesta < (sanotaan näin) tällä foorumilla. Sielläkin varsin selkeästi kerrottu jonotusjärjestelmästä, joita voi olla useampiin kohteisiin samaan aikaan eri jonoissa jne. Espoo, Vantaa, Hki, Tre jne.-!
      Valinta on sen mukaan asukkaalla sitten tietenkin.

      Vastuut ja oikeuset yms. infoa.

    • ikeanonparas

      Aikasen nihkeetä tuntuu olevan asunnon saanti. Ollaan haettu kaikenlaisia 3h k/kk sauna kämppiä jo vuoden ajan Helsingistä (lähinnä Viikki, muu pohjois-Hrlsinki). Yhdessä kämpässä oltais oltu ekana jonossa, mutta siinäkin näytti olevan kosteusongelmia (TA:n kämppä Tapaninkylässä).
      Taas on toiveet korkeella, kun tällä viikolla olemme menossa katsomaan Viikistä vaputuvaa 3h kk, enpä vaan tiedä onko meidän n 4 vuotta vanhalla numerolla (124XXX) mitään toivoakaan...
      Mites muilla menee asunnon saannin kanssa?

    • ei kallista, kiitos

      Haku päällä Viikin kolmioihin, tosin me kelpuutetaan vain Haso. Numero n. 90 000.

      • ikeaonparas

        Onhan noita Hasonkin kolmioita vapautunut muutama tänän vuonna Viikistä. Oletteko hakeneet niihin? Luulisi, että noin pienellä numerolla jo asunnon saisi. Me käytiin ainakin kesäkuussa katsomassa yhtä kolmiota Tilanhoitajankaari 10:ssa, ja haettiinkin sitä, mutta ei saatu eli jollakin oli pienempi numero.


    • Tulevat hasolaiset

      Alppikylästä sai Hason rakenteilla olevan kolmion numerolla 14xxxx puolisen vuotta sitten.
      Nyt siellä oli näköjään tarjolla jonkun toisen rakennuttajan asuntoja, mutta vuokrat oli monta sataa enemmän kuukaudessa.

    • tilaanyt

      tuntuuhan tämä aika epätoivoiselta. NYt tuntuu olevan asuntoja aika paljon liikkeellä, mutta omat mahdollisuudet saada asunto tuntuvat melko surkeilta. Ollaan saatu asokodeilta kaksi tarjousta tällä viikolla kolmioista Helsingissä. Malmin kolmiossa olimme sijalla 6 ja Viikin kolmiossa sijalla 14. Hohhoijaa. Voin vaan kuvitella mikä on mahdollinen sijoituksemme Hason kämpissä, jotka ovat paljon suositumpia....

    • sed5crvytbunij

      Me saimme Hason Startista (Myllypurossa) rakenteilla olevan rivitalokohteen numerolla 162xxx ja olemme siis ekalla sijalla asuntoon. Kyseinen asunto oli listallamme kolmas vaihtoehto (yli kymmenestä).

    • liitynyt

      Niin no varmaan noista uudiskohteista on helppo saada isollakin numerolla, koska ne on kalliimpia kuin vanhat. Varsinkin aso-maksut alkaa olla aika huimia, yli 45000 eur kolmiosta jne.

      • ei haittaa

        Meistä taas tuo oli hyvä asia.
        Vuokra niin edullinen, että vaikka laina on kovempi, niin pysyy silti yhteishinta aika samassa kuin samanveroisesta vuokra-asunnosta maksaisi.
        Niinpä sitä on 10 vuoden päästä säästössä lähes 45 000e, joka on jo esim. aika hyvä pohja ostaa vaikka kokonaan oma.


    • Nyt ajankohtainen!
    • ikeaonparas

      Vihdoinkin tärppäsi ja saatiin melkein neljä vuotta vanhalla numerolla 12xxxx Hason kolmio Viikistä! Meillä ei ollut edes pienin asonumero hakeneista, vaan olimme valmiita vastaanottamaan asunnon nopeammin kuin pienimmän numeron haltija, ja näin ollen asunnon saimme! :D Ei meitä haittaa maksaa (vain) 2 vikkkoa päällekkäin kahta vuokraa/vastiketta. Näin varmistettiin kämpän saanti! Kohta muutetaan! Ja on hyvin aikaa muuttaa, koska meillä on kaksi kämpää 2 viikon ajan. Tsemppiä kaikille hakurumbaan!

      • ei tarjouksia

        Saanko kysyä ikeaonparas, että mistä yhtiöstä saitte kämpän? Itse olen hakenut kolmioita Viikistä, ja numeroni on reippaasti alle 100 000. En ole saanut edes yhtään asuntotarjousta. Tosin en ole hakenut jokaisesta taloyhtiöstä, vaan vain tietyistä.

        Toiseksi ihmettelen, että miten tuo asunnon vastaanottaminen siihen vaikuttaa, että kuka sen asunnon saa? Olen luullut, että pienin numero saa sen joka tapauksessa, oli hän sitten valmis vastaanottamaan asunnon kahden viikon tai 1,5 kuukauden kuluttua.


    • ikeaonparas

      Me saatiin asunto Tilanhoitajankaari 10:sta.
      Oletko varma, että sun hakemus on ajantasalla? (nämä muistaakseni vanhenee 6 kuukauden aikana tms). Me ollaan saatu tänä vuonna Viikistä ainakin 5 tarjousta.

      Asunnon vastaanottaminen vaikuttaa siksi, koska niin sanotaan tarjouskirjeessä. Ulkomuistista: "asunnon saajaksi esitetään sitä henkilä kenellä on pienin asumisoikeusnumero JA kuka voi ottaa asunnon vastaan vastikevelvollisuuden alkaessa"

      Tällähän Haso vain halua välttää sen, että asunnosta ei maksa kukaan vastiketta, esim meidän tulevan kämpän kohdalla se olisi jäänyt 2 viikon ajaksi Hason itse maksettavaksi. Rahaahan ne vaan ajattlee, ja kiva meille tällä kertaa!

      • ikeaonparas

        Niin ja se piti vielä sanomani, että kuulin nykyiseltä asukkaalta, että Viikissä halutuimmat yhtiöt on kai Tilanhoitajankaari 30 ja Norkkokuja/Nuppukuja. Näistä ei vapaudu ollenkaan asuntoja, koska hänkin on ollut niihin jonossa 10 vuotta. Ja monet ihmiset jotka kävivät katsomassa meidänkin tulevaa kämppää, halusivat ensisijaisisesti noihin toisiin yhtiöihin. Ilmeisesti ihmiset ei muuta noista ollenkaan pois tai antavat asunnon lapsilleen.


      • Tarkennusta asiaan

        Eihän Aso järjestysnumerot mitään vanhene, jos on hakenut numeron vaikka 10 vuotta sitten ja rupeaanyt hakemaan sillä asuntoa, niin kyllä se 10 vuotta vanha numero on voimassa,näin olen käsittänyt, ja tuolla systeemillähän jotku saa asunnon, kun numero on tarpeeksi pieni, eli onhan siellä 20 vuotta vanhoja numeroitakin jonossa. Eli mitä tarkoitat, että vanhenee 6 kuukaudessa, moista en ole kuulutkaan.


      • ikeaonparas
        Tarkennusta asiaan kirjoitti:

        Eihän Aso järjestysnumerot mitään vanhene, jos on hakenut numeron vaikka 10 vuotta sitten ja rupeaanyt hakemaan sillä asuntoa, niin kyllä se 10 vuotta vanha numero on voimassa,näin olen käsittänyt, ja tuolla systeemillähän jotku saa asunnon, kun numero on tarpeeksi pieni, eli onhan siellä 20 vuotta vanhoja numeroitakin jonossa. Eli mitä tarkoitat, että vanhenee 6 kuukaudessa, moista en ole kuulutkaan.

        Siis se asuntoHAKEMUS vanhenee jossain ajassa, olisiko se 6-12kk. Eli oma asuntohakemus pitää muistaa uusia aika ajoin. Tällä esim Haso on varma siitä, että asuntoa hakevat ovat todellakin hakemassa asuntoa ja asunnolle on tarvetta, eikä hakemukset ole vuosikausia voimassa. Sama asia kuin esim kaupungin vuokra-asuntojen kanssa.
        Tietenkään asonumero ei vanhene mihinkään, joka on kyllä myöskin hölmö juttu....


    • viikkiin

      Saiko joku viikinmäestä kiviteltankadulta kolmion ja millä numerolla? Itse hain numerolla 155xxx eikä ilmeisesti tärpännyt.

      • vihdoinkin lykästi!

        Saimme, numero alle 90 000. Vain muutamaa viikkoa aiemmin olimme käyneet katsomassa kiviteltankadulta paria muutakin kolmiota, mutta niitä emme saaneet. Löytyi vieläkin pienempiä numeroita siis.


    • 16zxcv

      Me saimme tarjouksen Hasolta rakenteilla olevasta 4h-rivarikohteesta numerolla 16 . Numero on haettu keväällä.
      Asokodeilta kävimme katsomassa 4h k 90-luvun rivaria Pohjois-Helsingissä. Kohde on ollut vapaana jo pitkään eikä näyttöön tullut lisäksemme ketään. Olisimme varmasti saaneet asunnon, emme huolineet...

    • 168xxx

      Juuri tänään saatu uusi asumisoikeusnumero on 168xxx. Aiempi asumisoikeusnumero 86xxx käytetty tänä vuonna Hason asuntoon.

    • hasotar

      Meille tuuli juuri tarjous Kaanaankadulle Arabianrantaan numerolla 111xxx. Muutettiin vastíkään toiseen päähän A-rantaa, joten jää nyt "ottamatta".

      • Tuleva vaihtaja

        Kertoisitko, minkä kokoinen Kaanaankadun asunto on ja paljonko siinä on vastike. Olisi ilmeisesti pitänyt jäädä odottamaan jonoon tuolla numerolla 86xxx, koska jonotin myös Kaanaankadulle. Muutin kuitenkin tänä vuonna Hason uuteen asuntoon.


      • Asunnonvaihtaja
        Tuleva vaihtaja kirjoitti:

        Kertoisitko, minkä kokoinen Kaanaankadun asunto on ja paljonko siinä on vastike. Olisi ilmeisesti pitänyt jäädä odottamaan jonoon tuolla numerolla 86xxx, koska jonotin myös Kaanaankadulle. Muutin kuitenkin tänä vuonna Hason uuteen asuntoon.

        Me lähdemme Kaanaankadun kaksion arpajaisiin numerolla 101 XXX. Katsotaan tärppääkö. Olisi kiinnostavaa tietää, millä numeroilla Kaanaankadulle ja Arabianrantaan yleensäkin on päästy.


    • Hasotar

      Kaanaankatu oli 64 neliön kaksio, ja vastike n. 755e, päälle vesi 11e/hlö.

      • Vesi-vanhin-voitehista

        Nyt "päivitetään" Kaanaankadun paratiisin vesimaksut ovatkin 1.3.-16 alkaen 17 e / kk plus oman käytön mukainen tasaus vuosittain kauden päättyessä!
        Mutta vuokrien alennus uudelle kaudellekin jälleen tasaa sen kuitenkihttp://www.hs.fi/talous/a1454908862106n asukkaille plussan puolelle kokonaisuudessaan.

        Tämä em. korotus tullut tarkasteluun tässäkin kiinteistössä hyvin epätasaisen vedenkäytön sekä kuuman että kylmän veden kulutuksen jakautumisen talouksissa, mm. annettujen palautteiden kautta ko. Haso kiinteistössä. Sama koskee myös Heka -kiinteistön osaa samassa korttelipihassa.
        Koska jotkut asukakat saaneet huomattavia lisäkustannuksia ja toiset jopa useamman suun ruokakunnissa eli talouksissa palautusta, jo perityistä em. 11 e /kk maksuistaan jälkeenpäin tasauksenaan takaisinpäin!

        Jälleen tulee mieleen se miten epäluotettavat vesimittarit toimivat, jotka näissä uudiskiinteistöissä on otettu uuden asetuksen myötä käyttöön ns. asuntokohtaisesti!
        Tämä epäily luotettavuudesta mm. mittareita ja niiden tulkitsijoita kohtaan herää kun asunnoissa jossa "huomattavaa" vedenkäytön jälkilaskua edellisiin verraten ja muuten perhe-yms. olosuhteet eivät ole muuttuneet!
        Kulutus on mittareiden mukaan ollut viimeisemmillä kausilla n. 2-vuotta nousu suuntainen, eikä alkuunsa siis näin ollenkaan ollut... Jos asunto on päiviä tai aikoja "tyhjänä" tms. ettei vettä edes millään muotoa käytetä saa mittarit kuitenkin kokonaisuutta arvioiden varsin huomatavia vedenkulutuksen määriä jaettuna vuotuiselle tasolle!

        Tämä kuitenkin vaan kuuman eli arvokkaamman veden hinnoittelun (Helsingin vesi) kyllä kohottua, mutta määrät per /vrk saa ihmettelemään.
        Korjaako tai "tasaako" 17 e. kk maksu näin kokonaiskukutusta kiintesitössä, jää nätävöksi 2017!?


      • alenna_itse_kulutustasi
        Vesi-vanhin-voitehista kirjoitti:

        Nyt "päivitetään" Kaanaankadun paratiisin vesimaksut ovatkin 1.3.-16 alkaen 17 e / kk plus oman käytön mukainen tasaus vuosittain kauden päättyessä!
        Mutta vuokrien alennus uudelle kaudellekin jälleen tasaa sen kuitenkihttp://www.hs.fi/talous/a1454908862106n asukkaille plussan puolelle kokonaisuudessaan.

        Tämä em. korotus tullut tarkasteluun tässäkin kiinteistössä hyvin epätasaisen vedenkäytön sekä kuuman että kylmän veden kulutuksen jakautumisen talouksissa, mm. annettujen palautteiden kautta ko. Haso kiinteistössä. Sama koskee myös Heka -kiinteistön osaa samassa korttelipihassa.
        Koska jotkut asukakat saaneet huomattavia lisäkustannuksia ja toiset jopa useamman suun ruokakunnissa eli talouksissa palautusta, jo perityistä em. 11 e /kk maksuistaan jälkeenpäin tasauksenaan takaisinpäin!

        Jälleen tulee mieleen se miten epäluotettavat vesimittarit toimivat, jotka näissä uudiskiinteistöissä on otettu uuden asetuksen myötä käyttöön ns. asuntokohtaisesti!
        Tämä epäily luotettavuudesta mm. mittareita ja niiden tulkitsijoita kohtaan herää kun asunnoissa jossa "huomattavaa" vedenkäytön jälkilaskua edellisiin verraten ja muuten perhe-yms. olosuhteet eivät ole muuttuneet!
        Kulutus on mittareiden mukaan ollut viimeisemmillä kausilla n. 2-vuotta nousu suuntainen, eikä alkuunsa siis näin ollenkaan ollut... Jos asunto on päiviä tai aikoja "tyhjänä" tms. ettei vettä edes millään muotoa käytetä saa mittarit kuitenkin kokonaisuutta arvioiden varsin huomatavia vedenkulutuksen määriä jaettuna vuotuiselle tasolle!

        Tämä kuitenkin vaan kuuman eli arvokkaamman veden hinnoittelun (Helsingin vesi) kyllä kohottua, mutta määrät per /vrk saa ihmettelemään.
        Korjaako tai "tasaako" 17 e. kk maksu näin kokonaiskukutusta kiintesitössä, jää nätävöksi 2017!?

        Vesimittarit ja veden mittaus toimivat siten, että tuloksena näkee yhden henkilön talouden kuluttavan vettä x-litraa ja viiden henkilön talouden 5 kertaa x-litraa.

        Sitä viiden henkilön talouksien on ehkä vaikea ymmärtää, kun kateus tulee kummittelemaan. Miksi yksin asuvan pitäisi "tasata" viisihenkisen perheen vedenkulutusta maksamalla heidän osuuttaan tasalaskutus-periaatteella?

        Veden kulutusta voi helposti vähentää.

        Älä juoksuta joka kerta vettä hukkaan hanasta saadaksesi lasillisen kylmää vettä. Laita kannullinen vettä jääkaappiin. Sammuta suihku saippuoidessasi itsesi.

        Pelkästään näillä konsteilla vesimaksusi alenee huomattavasti vuoden mittaan.
        Itse odotan vesimaksujen palautusta vuoden päättyessä noudatettuani noita konsteja.


    • hondamotor

      Olen sijalla 1 kahdessa asunnoissa Rastilankallion aluella. Molemmat 4h. Yhtiö - HASO.
      Numero 101xxx 6 vuotta vanha.

      • Kaanaankatu

        Kaanaankadulle ei varmastikaan ole mitään asiaa yli sadan tonnin numerolla. Haettiin hieman alle vuosi sitten kolmiota numerolla 52XXX, eikä tärpännyt. Ilmeisesti asuntotarjouksia oli mennyt tosi monille, koska näytössä oli todella paljon porukkaa..


    • voigovoi

      Muistakaa päivittää ne haut. Jos hait vuosi sitten johonkin taloon,ei ne ole enää voimassa.
      Numero on voimassa niinkauan ,,,,,kunnes käytät sen.
      Tuntuu olevan aika tietämätöntä porukkaa,,, ts(tyhmää) ,,,liikenteessä.

      • Liika-äly-pursuaa

        Mitä mitä mitä - liialla älyllä varustettu ihminen suoltaa yläpään tyhiiöstään?

        Opettele pisteet ja pilkut ennen kuin puhut ja kirjoitat kenenkään "tyhmyydestä", tyhmyys ei ole alkuunkaan synonyymi tietämättömyydelle!


      • hsvhsv
        Liika-äly-pursuaa kirjoitti:

        Mitä mitä mitä - liialla älyllä varustettu ihminen suoltaa yläpään tyhiiöstään?

        Opettele pisteet ja pilkut ennen kuin puhut ja kirjoitat kenenkään "tyhmyydestä", tyhmyys ei ole alkuunkaan synonyymi tietämättömyydelle!

        Kaiken tiedon saa HASON sivuilta. Ja jos ei osaa tietoa hakea on silloin tyhmä. Ja pilkuilla ja pisteillä on kiva ärsyttää. Näköjään ei paljon tarvi.:DDDDDDDDDDDDD


    • stadilainenX

      MIssä numerossa nyt mennään?

      • cvxyzcv

        joku tossa kerto et yli 200 000 0n numerot, mut joo millä numeroilla nyt saadaan asuntoja. Sitäksä tarkotit?


    • Jonottaja

      Tilanne heikentynyt huomattavasti viime vuosina, ainakin jos hakee lähellä keskustaa oleviin asuntoihin. HASO:n toimistosta kuulin, että Pallaksesta sai neliön viime vuonna numerolla 11000. TA:n kohteeseen neliöön numerolla 84xxx sijalla 9.

    • ATT kertoi HASO Sandikseen tulleen hakemuksia lähes 1400 kpl.

      Nyt sitten ehkä jo vuoden parin päästä nykyinen jonotusnumerojärjestelmä ilmeisesti lakkautetaan ja siirrytään "New Deal" -lähtökohdalla johonkin ihan uuteen tsydeemiin - tai uusiin tsydeemeihin (kun voi tulla yhtiöden omat erillisjonotkin).

      Samaan aikaan kiitos Sipilän hallituksen aso-lainavaltuuksien rajun pudotuksen iso osa HASO:nkin hankkeista uhkaa lykkääntyä (tai esim muuttuakin Hitas-hankkeiksi, kun kaupungilla on kova kiire saada samoihin rakennushankkeisiin koplatut Hekan uudishankkeet kuitenkin joka tapauksessa mahdollisimman nopeasti liikkelle).

      Niinpä vain hyvin harvoihin tänä vuonna ilmeisesti hakuun tuleviin HASO:n uudiskohteisiin voipi olla nyt sitten jo kantakaupungin ulkopuolellakin kova ryysis - kun vain Sandiksen kaltaisia huippukohteita tähän asti kärkkyneillä vanhojen numeroiden haltijoilla alkavat nyt siis ehkä nopeimmillaan jopa jo ensi vuonna mitätöityvät pienet jonotusnumerot poltella aina vain pahemmin hyppysissä.

      Ks: http://www.hs.fi/kaupunki/a1454565027012 - Asumisoikeuslaki pannaan remonttiin

    • blahjabläh

      Mietin joskus ason hankkimista, mutta kun katsoo tätä systeemiä, niin sehän on toisinto opiskelija-asumisesta. Siellä kans noita ikuisia jonottamisia ja just näitä tiinoja ja tainoja, joille on tärkeä päästä keskustaan tai johonkin muodikkaaseen paikkaan asumaan.

      Ihan sama vänkkäys ja arvuuttelu myös siitä, että milloin pääsee asumaan, montako on edellä ja onko jonotuksessa reilu peli vai pääseekö joku jonon edelle. Ja kolmannesta kieltäytymisestä lentää pihalle koko jonosta.

      Aivan kuin olis parikymppinen ja vielä HOAS:n kämpässä, joskin niissäkin vuokrat oli halvempia kuin näissä aso-kämpissä. Ja vuokrastahan tuossa on kyse, vaikka muuta väitetään. Oikeassa osakkeessa pääsee paljon halvemmalla.

      • tyytyväinenasukki

        Ei tod ole samoissa hinnoissa. Itse maksoin ainakin hoasilla kovempaa neliövuokraa 7 vuotta sitten kuin nykyisin HASO:ssa. Oikeassa osakkeessa pääsee ehkä keskimäärin halvemmalla mutta eipä ole kaikilla 380 000 kämppään edes käsirahaa. Lisäksi mitään riskiä ei asossa ole, esim. Rivitalon homeongelma ei tule minun korvattavakseni. Ja alle tonnin maksan 100 neliöisestä kämpästä vastiketta eli "vuokraa" 10 vuotta vanhasta talosta. Olen enemmän kuin tyytyväinen. Hoasin ongelmista ei tietoakaan :D


    • stadin_hörhö

      Missäs numeroissa mennään-- jos jotain tarkennusta sais. Onks joku viimeaikoinan muuttanut kaksioon akselilla Vuosaari- Myllypuro -Herttoniemenranta? Koska ja millä numerolla ? Vapautuuko Sörkasta koskaan kämppiä? Mikä siin on, ettei niit voi julkisesti ilmoittaa, et millä numerolla mikäkin asunto mennyt? Muutama harva kun pääsee edes tsiikaa niit kämppiä, niin ainakin niille vois laittaa infoo, et sorry, et saanut, meni numerolle xx xxxx.

    • asuntoa_etsivä

      Myös neliöt kiinnostavat. Millä numeroilla ovat menneet Vuosaari - Herttoniemenranta - Arabia - Etelä-Hermanni viime aikoina? Itse olen käynyt näytöissä, mutta aina löytynyt joku pienempi numero... Oma numero noin 10 vuotta vanha.
      Ja sekin kiinnostaa, että mitä numeroita tällä hetkellä jaetaan.

      • slurbeni

        Mikä numero sulla on? Tiedätkö monentena olit jonossa?


      • hadhkdfadfhuif

        "Ja sekin kiinnostaa, että mitä numeroita tällä hetkellä jaetaan"
        Helsingissä meni 200000 rikki vuodenvaihteessa eli nyt jaellaan varmaan numeroita noin suunnilleen 202000


    • asuntoa_etsivä

      Oma numeroni on 9x xxx. En tiedä monentenako olin jonossa. Retkeilijänkadulle juuri viime viikolla oli joku hakenut ainakin soittohetkellä 89 xxx numerolla, eli ei kovin kaukana ehkä voinut olla. Ja esim. Sammalparrankujan asunnosta en tiedä, mitä numeroita oli hakenut ja millä sen sai.
      Ihmettelin vain, kun itse pohdin, että onko ne asuntoja joihin haluaisin "tuhlata" oman numeron, kun ei kovin uusia, raput ei välttämättä niin siisteja ja onko ne paikkoinakaan nyt kuitenkaan ihan parhaita... Mutta vaikka olen kuitenkin jättänyt varallisuusselvityksen ja ottaisin asunnon vastaan, niin aina ollut pienempiäkin numeroita, joille asunto mennyt.
      Eli mistä sen asunnon voisi realistisesti saada ja koska tuollaisella numerolla? Aso asuntoa olen nyt etsinyt aktiivisesti vuoden ajan. Ja mahdollisimman nopeasti toivoisin jotain löytyvän.

      • fdsaf

        Itse sain Hason asunnon (pieni kaksio) fallkullasta sua suuremmalla numerolla (12x xxx). Olin 3. jonossa, mutta muut eivät halunneet. Eli ainakin täältä päin löytynee


    • Fol

      Moikka, osaattako kokeneemmat tietäjät kertoa onko 14x xxx numerolla mahiksia saada 4h k asuntoa vielä pitkään aikaan?
      Enkä käykö tuo sama numero sekä hki, espoossa että vantaalla?

      • jaaaaaallll

        Kyllä tolla saa hyvinkin, mutta riippuu kyllä mistä ja keneltä haluaa


      • Pimpulapompulu

        Uudiskohde Haso Myllypuro 3h k, 16xxxx


      • sisisii
        Pimpulapompulu kirjoitti:

        Uudiskohde Haso Myllypuro 3h k, 16xxxx

        Uteliaana tiedustelisin, että oletko mahdollisesti saanut tarjouksen ko. asunnosta? Me vielä odotellaan.


      • Pimpulapompulu

        Jep ja kaupatkin on jo tehty. Kohde on siis Haso Ratasmylly ei tämä uusi Vienanpuisto. Pidän teille peukkuja!


    • UnelmaKämppä

      mulla on numero 40*** pääsen toivottavasti jonon kärkeen, hope so :) Tarkoitus olisi myydä talo ja hakea asumisoikeusasunto kivalta paikalta. Jätkäsaari kiinnostaisi, TA-asunnoilla kuulemma rakenteilla kämppiä.

      • patrikki1

        Et kyllä tuolla pääse jonon kärkeen, hyvä jos 50 joukkoon. Jätkäsaaresta saat kyllä varmaan kämpän, mutta et parhaita


      • ta-lle

        Viimeisen Jätkäsaaren kohteen parhaimmat asunnot taisivat mennä nelinumeroisille luvuille. Kannattaa hakea TA-asuntojen vihreistä vihrein -kohteeseen. Olisikohan kesällä haku? Sinne ei ehkä ole niin paljon hakijoita kuin hasolla mutta muista aso-yhtiöistä TA lienee paras.


    • asuntohaaveita

      Me olemme jonottaneet yli vuoden kolmioita Haagasta, Arabianrannasta, Kalasatamastia, Jätkäsaaresta ja Hermannista, saamatta ainuttakaan asuntotarjousta HASOlta 10 vuotta vanhalla numerolla (9x xxx). Ilmeisesti näillä alueilla vaihtuvuus on kovin pientä ja asunnot menevät todella pienillä numeroilla :( Nyt suurensimme asunnon koot neliöihin saakka - saapa nähdä kuinka pitkän ajan päästä tärppää!

      • patrikki1

        Ei tuolla numerolla taida saada vielä pitkään aikaan ellette hae lisäksi niitä isoimpia kämppiä. Kaksiot ja kolmiot menevät nelinumeroisille ja ykkösellä alkaville. Sinuna yrittäisin uudiskohteiden jämäasuntoja sitten kun niitä tulee


      • Me_myös

        Me olemme jonottaneet noilta samoilta alueilta myös vuoden verran numerolla 4x xxx 3-5h asuntoa ja vain yksi tarjous on tullut eikä sitä asuntoa saatu.


      • EiTarjouksia

        Me odotettiin noilta alueilta tarjousta 4-5-huoneen kämpästä puolisen vuotta. Meillä oli xxxx-numero, saatu aikoinaan niistä "perustamisarpajaisista". Yhtään tarjousta ei tullut. Käytettiin se numero nyt sitten Sandikseen ja saatiin se asunto, joka haluttiin. Muuttamaan päästään tosin vasta 2017 syksyllä.


      • bvcbcv

        Minulla haussa yli 50 neliötä numerolla 85xxx, ja lähimpänä kantakaupunkia mitä on tarjottu, on tainnut olla Viikki.


      • Me_myös2
        EiTarjouksia kirjoitti:

        Me odotettiin noilta alueilta tarjousta 4-5-huoneen kämpästä puolisen vuotta. Meillä oli xxxx-numero, saatu aikoinaan niistä "perustamisarpajaisista". Yhtään tarjousta ei tullut. Käytettiin se numero nyt sitten Sandikseen ja saatiin se asunto, joka haluttiin. Muuttamaan päästään tosin vasta 2017 syksyllä.

        Meillä ei tuo numero 4X XXX riittänyt Sandiksen niihin 3-4 h asuntoihin mitä haettiin. Nyt sitten katsellaan mitä TA:n Jätkäsaaren kohteeseen tulee. Ja jos siitä kohteesta ei haeta/saada niin sitten vaan jonotellaan ja odotellaan tulevia Haso-asuntoja. Kiire tässä ei ole.


    • kaikkiaankaiketinoin400

      "Me olemme jonottaneet yli vuoden kolmioita Haagasta, Arabianrannasta, Kalasatamastia, Jätkäsaaresta ja Hermannista, saamatta ainuttakaan asuntotarjousta HASOlta 10 vuotta vanhalla numerolla (9x xxx). Ilmeisesti näillä alueilla vaihtuvuus on kovin pientä "
      Vaihtuvuus on varmasti ASO:n pienimpiä ja asuntojakaan ei ole kovin montaa tarjolla. Haagassa 1 talo (se toinen on senioritalo), Jätkäsaaressa 1, Arabianrannassa 2, Hermannissa 2, Kalasatamassa 1

      • kossujalalla

        Kyseisissä kohteissa on asuntoja noin 400, joten hyvin pienestä määrästä on kyse ja kun vuokrat ovat varsin koohtulliset niin vapautumisia on harvassa.

        HASO Atlanninkaareen valmistuu 177 asuntoa eli karkeasti vähän liiotellen HASOn kantakaupungin asuntomäärä lähes tuplaantuu tämän kohteen myötä.


    • verinenmiesmarjaniemestä

      HASOlla vuonna 2014 eniten vaihtuvuutta oli Vartiokylässä, Viikissä, Latokartanossa, Alppikylässä, Suurmetsässä, Tapulikaupungissa, Myllypurossa, Paloheinässä ja Vuosaaressa.
      Aika yllättävää, että Mellunkylä ei kuullu vaihtuvuudeltaan kärkipäähän tosin listan laadintaperusteita kun ei tiedä niin ei tuo ihan tosiasiallista kuvaa välttämättä anna. Ja listausta ei ole tehty kaupunginosakohtaisesti niin ei tiedä lasketaanko Kontula erikseen vaiko Mellunkylään kuuluvaksi.

      Yleisin syy asumisoikeusasumisesta luopumiseen oli omistusasunnon osto.

      Tammikuun 2015 aikana tehdyissä hakemuksissa haettiin eri kokoisia huoneistoja seuraavasti:

      2 h, 59,5 % hakemuksista
      3 h, 47,6 %
      4 h, 28,1 %
      1 h, 24 %
      5 h, 11 %
      6 h, 4 %

    • jooper

      Numero alle 10000, mutta ei irronnut sandiksesta edes ykkösvaihtoehto. Noh onneksi toinen vaihtoehto kuitenkin. Kyseessä kolmio.

      • Jätkäsaarelainen

        Att:stä kerrottiin, että Sandikseen tuli poikkeuksellisen paljon hakemuksia kolmen huoneen asuntoihin.


      • jooper
        Jätkäsaarelainen kirjoitti:

        Att:stä kerrottiin, että Sandikseen tuli poikkeuksellisen paljon hakemuksia kolmen huoneen asuntoihin.

        En ihmettele. Kolmioissa paras hinta-koko suhde. Näissä voivat asua yksin asuvat, pariskunnat ja pienet perheet.


    • Jaakku3

      Te jotka jaksatte odottaa noita kehä 1:n / kantakaupungin sisällä oleva kohteita. Minkälaiset on teidän asumiskustannuksen sitten nyt, että kärsii odottaa vaikka luultavasti noihin voi mennä useita vuosia?

      Itse sain HASOlta 460e/kk 2H K asunnon numerolla 9xxxx. Asuin samankokoisessa asunnossa, jonka vuokra oli 990e/kk, eli nyt käteen jää sellainen yksi Thaimaan lento per kk. Olen siis enemmän kuin tyytyväinen, vaikka kohde ei ole kehä 1:n sisällä.

      • Jorehoogee

        Omaa aso-kohdetta vastaavan asunnon kk-vuokra vapailta markkinoilta Helsingin keskustassa n. 1500e/kk. Ason hinta 840e/kk.


      • Lapseton_sinkku

        Opiskelijayksiössä Helsingin keskustassa vajaa 600 €/kk. Kohta olen kuitenkin valmistumassa, joten enpä tiedä, minne menen sitten asumaan. Jonnekin halpaan vuokra-asuntoon huitsin nevadaan odottelemaan Atlantinkaaren asuntojen valmistumista..? Palkallista työtä ei ainakaan vielä ole, eikä työttömänä Helsingistä saa kohtuuhintaista vuokra-asuntoa.


    • uhigi

      Nykyisen aso-kaksion vastike on 660 e vesimaksu 15 e eli ei mikään hirmu kallis mutta asunto on 90-luvulta, halvan näköinen ja aivan väärällä paikalla. Uuden saman kokoisen kantakaupungissa sijaitsevan asunnon vastike tullee olemaan noin 530 e. Pari vuotta joutuu kuitenkin odotellessa maksamaan korkoja mutta lainoineenkin asumiskulut joko pienenee tai maksimissaan pysyy samana.

    • sörkkä_kala_jätkä_yms

      Minulla on numero 4x xxx ja tarkoitus olisi nyt muuttaa Espoosta niin lähelle keskustaa kun vain löytää ja saa asumisoikeusasunnon. Kuka tietää minne ollaan rakentamassa uusia asoja?
      Myyn kämppäni ja muutan, olen 53v . Huvittavinta tässä on se kun olin tekemässä asumisoikeushakemusta ja silloin huomasin, että olen tehnyt sen vuonna 1999....

      • Jätkäsaarelainen

        Kannattaa aika nopeasti myydä se asunto. Varmaan kuukauden sisällä tulee hakuun/myyntiin Hason asumisoikeuskohde Jätkäsaareen ja Kalasatamaan. Sinun numerollasi olisi varmaan hyvät mahdollisuudet asuntoon niistä kohteista.


      • 965795
        Jätkäsaarelainen kirjoitti:

        Kannattaa aika nopeasti myydä se asunto. Varmaan kuukauden sisällä tulee hakuun/myyntiin Hason asumisoikeuskohde Jätkäsaareen ja Kalasatamaan. Sinun numerollasi olisi varmaan hyvät mahdollisuudet asuntoon niistä kohteista.

        tarkentaisitko vähän tuota asunnonmyyntilogiikkaasi


      • sörkkä_kala_jätkä_yms

        Moi, kiitos vastauksista. En ole tutustunut ihan tarkkaan aso sääntöihin. En tiedä miten tarkkoja ne on siitä 50% säännöstä. Pääomaa tulee jäämään noin 100 K€ ja täytän 55v noin 1,5 vuoden päästä. Kuulostaa hyvältä noi Jätkäsaaren ja Kalasataman kohteet. Kiitos niistä :)


    • Mari77777888

      Nostan tätä keskustelua kysymällä, että mikä tilanne tällä hetkellä on Espoon isojen perheasuntojen suhteen? Onko niillä millainen kysyntä? Itse hakenut nyt Niipperin suunnasta ja muualtakin, mutta mulla on aika tuore numero, niin ei taida olla suuria mahiksia...

      • Teemu88

        Ei tietoa, mutta arvelisin että helposti saat jonkun hakemistasi asunnoista. Sen mitä olen yhden toimijan vapaita suurempia asuntoja (4 h —>) seurannut, niin tuntuvat olevan pidempään vapaina. Syynä tietenkin se, että vastike alkaa olla jo kohtuullisen suuri näissä. Valitettavasti. Itse käytimme 5xxxx suuruisen numeron uudiskohteeseen Espoossa, koska halusimme tietyn asunnon.


    • 114XXX

      Millaiset mahdollisuudet 10 vuotta vanhalla numerolla on Hason tai TA:n kaksioihin? Ei tarvitse olla kantakaupunki, mutta Itä-Helsinki ei käy.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 191
      2393
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2144
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      186
      2063
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      6
      1225
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1198
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1098
    Aihe