Kokemuksia malarianestolääkityksestä?

Lea

Onko kellä kokemuksia malarianestolääkityksestä ja sen sivuvaikutuksista? Malarone olisi lähes sivuvaikutukseton mutta kuukauden reissuun aika kohtuuttoman kallis. Toisen lääkkeen yleisimpiä sivuvaikutuksia ovat pahoinvointi ja muut vatsavaivat ja unihäiriöt. Pelottaa että menee koko reissu pilalle niiden sivuvaikutusten takia. Kertokaa omista kokemuksistanne!

5

2904

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minni

Kyllä niitä kuvailemiasi sivuvaikutuksia todellakin on, mutta nehän on vaan kestettävä. Huomaa muuten se ikävä seikka, että malarianestolääkitys ei ole 100% varma eli voit siitä huolimatta sairastua malariaan (ystävättärelleni kävi juuri näin).

• Erica

ovat hyvin yksilöllisiä, eli turha niitä on etukäteen pelätä ennenkuin on kokeillut.Eihän se pakkauksessa mukana oleva lista sivuvaikutuksista todellakaan tarkoita sitä,että ne jokaiselle tulisivat(vertaa esim. normaalien särkylääkkeiden tai antibioottien pakkausselosteita).Esim. itselleni viime vuoden lopun parin kuukauden Lariam-kuuri ei aiheuttanut minkäänlaisia sivuvaikutuksia tai sitten olen niin tyhmä etten huomannut :-)))
        Auroran sairaalassa oli ainakin vielä viime vuonna neuvontanumero,josta sai hyvää ja asianmukaista tietoa niin rokotuksista kuin malarialääkityksestäkin.Malarialääkityshän kehoitetaan aloittamaan viimeistään 2-3 viikkoa ennen matkaa jolloin ehditään varmistaa sopiiko ko. lääke vai joudutaanko se vaihtamaan johonkin toiseen.Tuntuu tuo malaria ja sen estolääkitys olevan jotain niin eksoottista ja pelottavaa täällä Suomessa,että siitä kehkeytyy mitä uskomattomimpia (pelottelu)tarinoita.Puhuttiin juuri viime viikolla tästä aiheesta pitkään Afrikassa asuneiden tuttavien kanssa.Lariamia hekin syövät malarian estoon (ilman mainittavampia sivuvaikutuksia,sikäläisen työterveyslääkärinsä määräyksestä),ja silti toisinaan joutuvat käymään lääkärissä malarian yllättäessä.Eli mikään lääkehän ei estä kaikkia malariatyyppejä,tärkeintä on koettaa suojautua hyttysten pistoilta joka ei sekään tietysti aina onnistu.Ja ennen matkustamista on viisainta ottaa asioista selvää ammattilaisilta ennemmin kuin näiltä palstoilta,joilla harvemmin löytyy objektiivista ja totuudenmukaista tietoa.

• teekkari

Moi!

Ensin korjataan virhe, mikä aiemmissa viesteissä oli, Aurorassa ei ole enää rokotus/matkustaja neuvontaa yleisessä toiminnassa Helsingin kaupungin rahapulan takia. Eli lisätietoja kannattaa hankkia yksityisiltä lääkäriasemilta, näillä on useimmiten matkailulääketieteen erikoislääkäreitä.

Sitten varsinaiseen aiheeseen, eli sivuvaikutuksiin ja niiden aiheuttamiin ongelmiin. Jos ja kun Sinulla on varaa lähteä kuukaudeksi malaria-alueelle, eli kauas, niin älä missään tapauksessa mieti rahaa terveytesi kustannuksella! Malarone on kallis lääke, olen itse käyttänyt kyseistä ja tiedän asian, mutta mahdolliset ja jopa todennäköiset sivuvaikutukset ovat myöskin erittäin epämielyttäviä. Viime jouluna käytin halvempia lääkkeitä, ja näin aivan hirvittäviä painajaisia. Nukkuminen jäi täten kahden viikon reissussa todella vähäiseksi, ja kuten arvata saattaa matkustusmukavuus kärsi huomattavasti.

Toukokuussa olin jälleen malaria-alueella, ja edellisestä kerrasta viisastuneena käytin Malaronea halvemman lääkkeen sijasta. Eroa dropeilla oli kuin yöllä ja päivällä. Tällä kertaa ei ollut sivuvaikutuksina kuin hieman ihottumaa. Lisäksi matkasta sai paljon enemmän irti, kun ei ollut kokoaikaa "zombina" liian vähän unen takia.

Vielä lopuksi; Halvalla ei saa hyvää!

• antti

Itse olen käyttänyt useasti sekä Lariamia että Helioparia. Kummastakaan ei ole koskaan tullut mitään sivuvaikutuksia. Joten taitaa olla aika yksilöllistä.

• Zombie

Minulle ja vaimolleni Heliopar ei aiheuttanut minkäänlaisia sivuoireita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe