Kävin katselemalla tutustumassa Combat Hapkidon harjoituksiin.
Puolet harjoitusajasta kului kaatumisharjoitteluun.
Onko kaatuminen niin tärkeätä?
Olisi hyödyllisempää harjoitella lukkoja enemmän. Opettaja vielä painotti kaatumisen tärkeyttä ja näytti kyllä kieltämättä mallikkaasti miten homma hoituu.
Harrastajat olivat aloittelijoita opettajaa lukuunottamatta. En sitten tiedä miten pidempään harrastaneet harjoittelevat.
En jaksaisi harjoitella puolta tuntia kaatumista.
Tekniikkaharjoittelu oli vain ja ainoastaan käsiotteista vapautumisia. Mikä tämän tarkoitus on itsepuolustuksessa. Saman olen pannut merkille kun kävin katsomassa Jujutsun harjoituksia. Käsiotteita edestä ja takaa toistamiseen.
Kommentoikaa.
Combat Hapkido
8
1559
Vastaukset
- hönö
"ensin opetellaan kävelemään - sitten juoksemaan - ja lopuksi lennetään !"
- jujutsuka
kuuluu alussa varsinkin juuri kuten sanoit jujutsuun ja esim. judoon. Tarkoitus on valmistaa kehoa ottamaan esim. heitot vähän pehmeämmin vastaan. Toimii ne kaatumisharjoitteet myös osana alkujumppaa, jolla lämmitetään keho kovaan treeniin. Kyllä ne normaalisti vähenee, kun pääsee vähän eteenpäin ja niitä tehdään yleensä alkujumpan yhteydessä vaan. Ei ne jatkossa saisi olla mitenkään pääosassa, harjoituksissa. Loukkaantumisriski on pitkän päälle todella suuri, jos ei osaa tulla jouhevasti alas heitoista ja saattaa käydä niin, että ei pitkään tarvitse harrastaa ko. lajia, jos loukkaantuu. Kaatumisharjoitteilla saadaan myös koorinaatiokykyä kehitettyä paremmaksi ja tottuu olemaan mukkelismakkelis-asennoissa kuin kotonaan ja pää ei mene ihan vähästä pyörittelystä sekaisin. Kaatumiset on nimenomaan alkujumppana todella järkevää ja lajinomaista lämmittelyä. Jos sattuu niin, että kokenut ja voimakas judoka tai jujutsuka heittää vähän rajummin tämmöistä henkilöä, jolla ei ole valmiuksia lihaksistossa jne. ottaa maahantuloa vastaan, niin tyrät rytkyy, tanner tömisee, aisaa kaatuu ja kaveri kannetaan paareilla ulos.
Voi niillä kaatumisilla olla jotain hienompaakin merkitystä, mutta näin minä olen asian mieltänyt.- mawashi
Näin minäkin olen asian mieltänyt. Harrastin aikoinaan judoa ja kyllä alkuaikojen treeneistä meni suuri osa juuri siihen ukemin hinkkaamiseen. En muista että meillä olisi silloin (harrastin n. 5 vuotta) kukaan loukkaantunut pahemmin heittotilanteessa, että kyllä siitä ilmeisesti hyötyä oli.
- keskilinja
se oli sen päivän teema.
- joopa joo
Luulisi olevan vähemmänkin asiaan perehtyneelle selvää, että jos heitoista, niitoista, pyyhkäsyistä ja muista alasvienneistä tulee alas miten sattuu, niin lasaretti keikkahan siitä tulee. Siitä syystä alussa (laijeissa joissa heittoja tehdään) painotetaan voimakkaasti kaatumis tekniikoihin. Voisi monen judo/ju-jutsu harrastajan innostus lopahtaa, jos jokaisen heitto treenin jälkeen tulisi "vapaa ehtoinen" parin kuukauden tauko, murtuneen ranteen takia, että sillee...
dodii... Sama juttuhan pätee lukkoihin, eka opetellaan yksinkertaisia ja selkeitä juttuja selkeistä tilanteista. Voisi mennä aloittelijalta sormi suuhun, jos ekaa lukkoa lähdetään tekemään tilanteesta, jossa vastustaja tulee päälle kuin yleinen syyttäjä.
jaa että kuinka edistyneet harjoittelee? Ala treenaa, niin tedät muutaman vuoden kuluttua...;) - Andy
Ensinnäkin täytyy todeta, että olen käyttänyt ns. tositilanteessa kaatumistekniikoita enemmän kuin kaikkia muita kamppailulajeissa oppimiani tekniikoita yhteensä. Kaatuminen on ainakin paljon liikkuvalle paljon yleisempää kuin päällekarkaus.
Jos tarkoitit hokutoryuta noilla käsiotteista vapautumisilla, niin niitä todellakin hinkataan koko alkeiskurssi läpi. Tietysti myös rinnusotteita, kuristuksia yms. Ensinnäkin ne ovat ihan hyviä tekniikoita, jotka saa kohtuullisella harjoittelulla toimimaan. Lukotuksista ei olisi kurssilaiselle hyötyä, kun hän ei oikeasti onnistuisi siinä kuitenkaan. Toiseksi niissä harjoitellaan monia kehonkäytön periaatteita, joita tarvitaan myöhemmässä harjoittelussa.
Lisäksi huomautan vielä, että kaikki treenit eivät ole samanlaisia. Voi olla, että kyseinen hapkido-opettaja halusi juuri silloin keskittyä näihin nimenomaisiin aisoihin ja toisena päivänä johonkin muuhun. Varsinkaan kurssilla ei voi kerralla käydä läpi kovin montaa aihetta.- jujutsuka
Hyvä pointti tämä kaatuminen. Olen myös pelastunut todennäköisesti muutamilta sairaalareissuilta, kun olen telineiltä tipahtanut ja liukastunut jäällä jne. Myös eräässä sählyottelussa sidoin kerran kaveria ja hän heitti mut yllättäen "judoheitolla" puulattiaan, nousin ylös ja jatkoin karvaamista. Eli kamppailulajeissa jne. oppii kaikenlaisia taitoja, mistä on muuallakin kuin tappeluissa hyötyä.
- Uspek
jujutsuka kirjoitti:
Hyvä pointti tämä kaatuminen. Olen myös pelastunut todennäköisesti muutamilta sairaalareissuilta, kun olen telineiltä tipahtanut ja liukastunut jäällä jne. Myös eräässä sählyottelussa sidoin kerran kaveria ja hän heitti mut yllättäen "judoheitolla" puulattiaan, nousin ylös ja jatkoin karvaamista. Eli kamppailulajeissa jne. oppii kaikenlaisia taitoja, mistä on muuallakin kuin tappeluissa hyötyä.
Olen harjoitellut Nokialla Combat Hapkidoa vähän aikaa ja kaatumista todellakin harjoitellaan alussa paljon. Kaatumisharjoittelu on välttämätöntä jotta myöhemmin voidaan tehdä alasviennit ja heitot reippaammin. Lukkoja opetellaan alussa käsiotteista. Kädet ovat Hapkidossa yksi tärkeimmistä lukotuksien kohteista, siksi niihin haetaan tuntumaa heti alussa. Jos on kärsimätön luonne ja haluaa heti alussa nopeaa toimintaa niin kannattaa valita jokin muu laji. Mikähän sellainen voisi olla, ei tule ihan heti mieleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383662Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal273209- 652845
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak822677- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no801680- 281507
- 151475
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231464- 281458