Hautaamisvelvollisuus?

sob1

Olen "äitini" ainoa elossa oleva sukulainen. Kun tuo tajuaa kuolla, onko minulla jokin velvollisuus hoitaa hautajaiset vai voiko ne sysätä yhteiskunnan harteille?

20

5099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sossu hautaa

      Ja hautaakin yhä useamman kun omaiset ei viitti. Jos vainajálta ei jää säästöä, sossu hautaa. Tämä on helppoa nykyaikana. Siitä hauatuksesta on Kouvolan hallinto-oikeuden päätös, johon KHO ei myöntänyt valituslupaa. Eli on lainvoimainen, siitä mallia vaan. Tuskin järjestävät kuitenkaan ruokahautajaisia.

      • 17+4000

        Vähän sinne päin. Kyllä sossu hautaa, vaikka pesään jäisikin säästöjä. Hautauskulut otetaan silloin säästöistä. Eli, ilmoitus sossuun, ettei kiinnosta, niin se on siinä.


      • viimeinen leposija12
        17+4000 kirjoitti:

        Vähän sinne päin. Kyllä sossu hautaa, vaikka pesään jäisikin säästöjä. Hautauskulut otetaan silloin säästöistä. Eli, ilmoitus sossuun, ettei kiinnosta, niin se on siinä.

        Heh. Mihinkähän tuo väite perustuu? Linkki päätökseen, kiitos.

        Kuntien sosiaalitoimella on kyllä töitä ihan tarpeeksi ilman, että niiden pitää järjestää hautajaisia henkilöille, joiden omaiset ovat liian laiskoja niitä järjestämään.

        Sosiaalitoimi ei myöskään järjestä häitä tai polttareita.


      • ???
        viimeinen leposija12 kirjoitti:

        Heh. Mihinkähän tuo väite perustuu? Linkki päätökseen, kiitos.

        Kuntien sosiaalitoimella on kyllä töitä ihan tarpeeksi ilman, että niiden pitää järjestää hautajaisia henkilöille, joiden omaiset ovat liian laiskoja niitä järjestämään.

        Sosiaalitoimi ei myöskään järjestä häitä tai polttareita.

        vainajan hävittäminen on vähän eri asia. vai oletko nähnyt että vainajia olisi jätetty kämppiin tai kaduille mätänemään, jos ei ole omaisia tai omaiset eivät hoida hautaamista..

        seurakunta/kirkko hoitaa tällaisten vainajien hautaamisen ihan normaalisti ja kulut maksaa vainaja tai sossu. tuhkaaminenkin onnistuu, jos e on ollut kuolleen henkilön toive.


      • Olettodellinentörppö
        viimeinen leposija12 kirjoitti:

        Heh. Mihinkähän tuo väite perustuu? Linkki päätökseen, kiitos.

        Kuntien sosiaalitoimella on kyllä töitä ihan tarpeeksi ilman, että niiden pitää järjestää hautajaisia henkilöille, joiden omaiset ovat liian laiskoja niitä järjestämään.

        Sosiaalitoimi ei myöskään järjestä häitä tai polttareita.

        "Kuntien sosiaalitoimella on kyllä töitä ihan tarpeeksi ilman, että niiden pitää järjestää hautajaisia henkilöille, joiden omaiset ovat liian laiskoja niitä järjestämään."

        Sosiaalitoimen työn määrästä tässä ei ole ollut eikä ole kyse. Kuten sinulle jo tuossa edellä vastattiinkin, niin terveellä järjelläkin voi ymmärtää (jos sellaista omistaa), että vainajia ei jätetä kaduille ja puistoihin makaamaan, jos omaisia ei ole tai heitä ei löydetä. Yhteiskunta hautaa aina.

        Kyse ei ole välttämättä pelkästään mahdollisten omaisten laiskuudesta vaan esim. siitä, että välit vainajaan eivät välttämättä ole olleet eläessä kunnossa, eikä edesmenneen hautajaisia siksi olla kiinnostuneita järjestämään. Omaisilla ei myöskään välttämättä ole rahaa hautajaisten järjestämiseen (ilmaista se ei ole). Kerro toki, "viimeinen leposija12", minne olet kuvitellut, että laitetaan henkilöt, joita esim. lehdissä tämän tästä kerrotaan löytyneen koteihinsa muumioituneena, kun heillä ei ole ollut omaisia, eikä heitä ole kaivattu vuosiin? Ettäkö heidät jätetään hautaamatta, koska -sinun logiikkasi mukaan- "sossulla ei ole aikaa"?

        Sinulle, "viimeinen leposija12", joka edes kehtasit kirjoittaa tekstisi ja sekoittaa häät ja polttarit ihmisten hautajaisiin, toivoisin hekottelun sijaan sen verran järjenkasvua päähän, että opettelisit yhteiskunnan toiminnan lisäksi sen verran inhimillisyyttä, ettet kirjoittelisi tuollaista. Toivon sinulle tätä järjenkasvua, jollei mitenkään muuten, niin suuren surun ja murheen kautta. Toivon, että saat sitä, mitä tilaat. Ja sinun katkeralla asenteellasi saat varmasti.


      • viimeinen leposija12
        Olettodellinentörppö kirjoitti:

        "Kuntien sosiaalitoimella on kyllä töitä ihan tarpeeksi ilman, että niiden pitää järjestää hautajaisia henkilöille, joiden omaiset ovat liian laiskoja niitä järjestämään."

        Sosiaalitoimen työn määrästä tässä ei ole ollut eikä ole kyse. Kuten sinulle jo tuossa edellä vastattiinkin, niin terveellä järjelläkin voi ymmärtää (jos sellaista omistaa), että vainajia ei jätetä kaduille ja puistoihin makaamaan, jos omaisia ei ole tai heitä ei löydetä. Yhteiskunta hautaa aina.

        Kyse ei ole välttämättä pelkästään mahdollisten omaisten laiskuudesta vaan esim. siitä, että välit vainajaan eivät välttämättä ole olleet eläessä kunnossa, eikä edesmenneen hautajaisia siksi olla kiinnostuneita järjestämään. Omaisilla ei myöskään välttämättä ole rahaa hautajaisten järjestämiseen (ilmaista se ei ole). Kerro toki, "viimeinen leposija12", minne olet kuvitellut, että laitetaan henkilöt, joita esim. lehdissä tämän tästä kerrotaan löytyneen koteihinsa muumioituneena, kun heillä ei ole ollut omaisia, eikä heitä ole kaivattu vuosiin? Ettäkö heidät jätetään hautaamatta, koska -sinun logiikkasi mukaan- "sossulla ei ole aikaa"?

        Sinulle, "viimeinen leposija12", joka edes kehtasit kirjoittaa tekstisi ja sekoittaa häät ja polttarit ihmisten hautajaisiin, toivoisin hekottelun sijaan sen verran järjenkasvua päähän, että opettelisit yhteiskunnan toiminnan lisäksi sen verran inhimillisyyttä, ettet kirjoittelisi tuollaista. Toivon sinulle tätä järjenkasvua, jollei mitenkään muuten, niin suuren surun ja murheen kautta. Toivon, että saat sitä, mitä tilaat. Ja sinun katkeralla asenteellasi saat varmasti.

        Nimimerkissäsi on kirjoitusvirhe, siinä pitäisi lukea "Olentodellinentörppö".


    • Ei tarvitse

      Omaisilla ei ole minkäänlaista hautaamisvelvollisuutta.

      Kun sinulle ilmoitetaan äitisi kuolemasta, sano suoraan että ei aio hoitaa hautajaisia etkä halua olla missään tekemisissä koko asian kanssa. Sinulle saatetaan soittaa useamman kerran ja vaatia sinulta toimenpiteitä, mutta pysy tiukkana ja lopeta puhelut lyhyeen. Mikään laki ei laita sinulle mitään vastuuta äitisi hautajaisten järjestämisestä.

      Ketään ei Suomessa jätetä hautaamatta. Viime kädessä sosiaalitoimisto huolehtii asiasta. Suurin osa näistä tapaukista toki on sellaisia, joissa omaisia ei edes ole, mutta joskus käy myös niin että omaisia on, mutta he kieltäytyvät hoitamasta asiaa.

      Tämä juttu valottaa asiaa: http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/konsultointi/kysymykset_ja_vastaukset/kysymysarkisto/kysymyksia-ja-vastauksia-konsultointipalvelu/sosiaaliviranomaisen-rooli-varattoman-ja-yksinaisen-kuollessa#.UY4YI8ozB8E

      Tuossakin mainitaan pari tapausta jossa omaisia on ollut, mutta siitä huolimatta sosiaalitoimisto on huolehtinut hautajaisista ja perunkirjoituksesta.

      • sldfkölk

        Kysymys koski varattoman ja tai yksinäisen ihmisen hautaamista.

        Mikä saa ketjun aloittajan muuten kuvittelemaan, että hänen äitinsä kuolee ennen häntä?


      • Ei tarvitse
        sldfkölk kirjoitti:

        Kysymys koski varattoman ja tai yksinäisen ihmisen hautaamista.

        Mikä saa ketjun aloittajan muuten kuvittelemaan, että hänen äitinsä kuolee ennen häntä?

        Tekstissä todetaan useaan kertaan, että ihan sama on prosessi myös silloin, kun omaisia on, mutta he kieltäytyvät hoitamasta asiaa:

        "Mikä on kunnan sosiaalityöntekijän/sosiaaliohjaajan rooli silloin, kun varaton ja/tai yksinäinen, vailla omaisia (tai vailla omaisia, jotka eivät halua millään tavalla osallistua vainajan asioiden hoitamiseen) oleva ihminen kuolee?"

        "minulle tuli sairaalasta puhelu, että siellä on vainaja jota kukaan ei hautaa. Omaiset olivat kieltäytyneet"

        Todennäköisyys sille, että vanhempi ihminen kuolee ennen nuorempaa, on varsin suuri.

        Aloittaja varmasti ymmärtää että hänkin voi milloin hyvänsä joutua kohtalokkaaseen onnettomuuteen, tai sairastua vakavasti. Todennäköisintä kuitenkin on, että hänen äitinsä kuolee ennen häntä.


    • sob1

      ^ Toivossa on hyvä elää.
      Tässä ei ole viitsimisestä tai rahasta asia riippuvainen. Ko. henkilö on saanut niin paljon peruuttamatonta pahaa aikaiseksi jne. Asioita en ala täällä ruotimaan.

      • Näin on marjat!

      • Kokemusta Mulla on

        Suosittelen lämpimästi hoitamaan välit edes jonkinlaiseen kuntoon. Kalvava katkeruus ja kauna ei ole hyväksi kenekään terveydelle. Jos elämäsi on ollut ja/tai on edellenkin vaikeaa, sitä ei äitisi kuolema muuta, vaikka saatat niin kuvitella.


      • kistun valinta
        Näin on marjat! kirjoitti:

        Kuopiossa omaiset ei ehdi hautaamaan. Ja varakaskin saa sossusta apua! Silleen on.

        http://yle.fi/uutiset/miljonaarikin_voi_saada_sosiaaliapua_hautaukseen/6266765

        Tässä keskustelussa sotketaan aika lahjakkaasti hautauksen järjestäminen ja syntyneiden kulujen maksaminen. Olen järjestänyt onnistuneesti kaukana toisella paikkakunnalla kuolleen sukulaiseni hautajaiset muistotilaisuuksineen päivineen, mutta enhän minä niistä maksanut penniäkään, vaan laskut maksoi vainajan kuolinpesä. Jos kuolinpesässä ei olisi ollut rahaa, laskun olisi maksanut sosiaalitoimi, mutta minä olisin tietysti hoitanut käytännön järjestelyt. Ei se niin valtava työ ole ja hoitui arkkua, muistotilaisuutta ja hauttapaikkaa myöten pääosin puhelimitse.


      • 8+4
        kistun valinta kirjoitti:

        Tässä keskustelussa sotketaan aika lahjakkaasti hautauksen järjestäminen ja syntyneiden kulujen maksaminen. Olen järjestänyt onnistuneesti kaukana toisella paikkakunnalla kuolleen sukulaiseni hautajaiset muistotilaisuuksineen päivineen, mutta enhän minä niistä maksanut penniäkään, vaan laskut maksoi vainajan kuolinpesä. Jos kuolinpesässä ei olisi ollut rahaa, laskun olisi maksanut sosiaalitoimi, mutta minä olisin tietysti hoitanut käytännön järjestelyt. Ei se niin valtava työ ole ja hoitui arkkua, muistotilaisuutta ja hauttapaikkaa myöten pääosin puhelimitse.

        Taidat lasketella lööperiä, että sosialitoimi olisi maksanut järjestämäsi hautajaiset.
        Sosialitoimi kyllä saattaa hautaan, mutta ei se mitään hautajaisia kustanna.


      • kistun valinta
        8+4 kirjoitti:

        Taidat lasketella lööperiä, että sosialitoimi olisi maksanut järjestämäsi hautajaiset.
        Sosialitoimi kyllä saattaa hautaan, mutta ei se mitään hautajaisia kustanna.

        Noo tässähän vaihtoehto olisi ollut teoreettinen, koska vainajalta jäi rahaa, koko homman lasku oli nykykurssilla kuutisen tonnia muistaakseni. Sosiaalitoimi maksaa ainakin arkun ja hautapaikan sekä kuljetukset. Mitä muuta se maksaa, riippuu kunnasta, niillä on itsenäinen päätösvalta.


      • 4+4
        kistun valinta kirjoitti:

        Tässä keskustelussa sotketaan aika lahjakkaasti hautauksen järjestäminen ja syntyneiden kulujen maksaminen. Olen järjestänyt onnistuneesti kaukana toisella paikkakunnalla kuolleen sukulaiseni hautajaiset muistotilaisuuksineen päivineen, mutta enhän minä niistä maksanut penniäkään, vaan laskut maksoi vainajan kuolinpesä. Jos kuolinpesässä ei olisi ollut rahaa, laskun olisi maksanut sosiaalitoimi, mutta minä olisin tietysti hoitanut käytännön järjestelyt. Ei se niin valtava työ ole ja hoitui arkkua, muistotilaisuutta ja hauttapaikkaa myöten pääosin puhelimitse.

        Sossu ei muistotilaisuuksia kustanna.


    • kallista lystiä

      Suomessa muuten hautajaiset ovat nykyisin hemmetin kallista bisnestä, se tulee omaisille hyvinkin kalliiksi saada kuollut hautaan. Se olisi kaikin puolin järkevämpää, että kun ihminen kuolee niin viimeinen osoite olisi sitten mustassa jätesäkissä jätteenpolttolaitokselle.

      Kuollut ei varmaan loukkaannu tai tunne ihmisarvoansa loukatuksi jos se maallinen maja poltetaan tavallisena jätteenä eikä joku ahne hautaustoimisto pääse vetämään bisneksiinsä rahaa välistä, saati sitten kirkko johon ei muutenkaan tarttis kenenkään kuulua.

      • h5g4f3

        Niin, ilmaisiahan ne ruumisarkut, ruumisautot ja päivystäminen kroppien hakemiseen vuorokauden ajasta riippumatta ovat. Ja hyvää hyvyyttäänhän hauturien se pitäisi tehdä, eihän siitä mitään leipää itselleen pitäisi saada.

        Kyänäino!


    • ,,,,,,

      Tehkää toki täysajan tapaturmavakuutus, omaiset saavat hiukan rahaa kun kuolee.
      Ei ole liian iso raha köyhänkään pussista.
      Vaikka sosku sen veisi mää oon ainakin yrittäny...

    • Kuvottavaa

      "...kun tajuaa kuolla"....

      Aikamoista tekstiä omasta äidistä!! Voikin olla, että noin pahana ihmisenä kuukahdat itse ensin ja äitisi joutuu katsomaan mihin sinut sitten hautaa. Tunnut olevan iljettävä ihminen kun puhut äidistäsi tuohon sävyyn. Onneksi tässä elämässä kaikki kostautuu...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe